Kuluuko teillä 1000e ruokaan kuukaudessa?
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000005886091.html
Mitähän pitäisi olla ruokana että saa menemään 4 hengen perheessä tonnin ruokaan. Kyllä oma kokemukseni on että 600e on aika normi jos ei lähde alennuksilla kikkailemaan.
Kommentit (71)
50e/kk per nuppi meidän köyhisperheessä
Koulussa/töissä syödään hyvin, aamulla ja illalla aika kevyesti. Viikonloppuisin syödään kunnolla. Ei osteta ylimääräistä, ehkä joku euron jäätelöpaketti tai sipsipussi silloin tällöin.
Laaditaan yhdessä viikon ruokalista niin ei mennä yli budjetin, joskus ateriat myös tehdään etukäteen valmiiksi ja pakataan pakastimeen odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 2 ja meillä menee se 1000 euroa kuussa. Toisaalta ei kyllä katsota yhtään, mitä ostamme ja tilaamme melko huoletta ruokaa myös kotiin. Ei siinä mitään ihmeitä edes tarvitse syödä, että tuon saa helposti kulumaan, ruoka on kallista, etenkin kaikki erikoistuotteet. Voisimme tuosta tietysti nipistää paljonkin, mutta toisaalta saan kaikesta huolimatta 500-1000e kuussa säästöönkin.
Miks tällasta pitää alapeukuttaa? Mä saan yksinäisenä opiskelijana kulumaan helposti 500 (i.e. 1000/2) euroa täysin turhaan härpäkkeeseen, ei se mitään vaikeaa ole. Jos joku vähävarainen tästä suuttuu, niin mitä siihen voi sanoa? Minusta esimerkiksi maito/liha/kananmunat pitäisi olla oletusarvoisesti luomua. No, se on kallista. Eläinten hyvinvointi maksaa, samoin kuin ihmistenkin. Siitä tarvitse hernettä nenään vetää.
En todella tiedä. Emme ole vähävaraisia, koska minulla on hyvät tulot (nettona vajaa 5000 euroa kuussa). Mieheni on pienituloinen, saa käteen vain päälle 1000 euroa. Käytämme rahaa ruokaan paljon, olen kova kokkaamaan, joten ostelen erikoistuotteitakin. Tilaan ruokaa kotiin, jos en ehdi kokata ja se nostaa paljon ruokalaskua. Mutta ei me kaikkia rahoja ruokaan laiteta, vaikka huolettomasti siihen käytämmekin rahaa. Joten en osaa sanoa, miksi tätä alapeukutetaan, en esimerkiksi osta lihoja juuri yhtään. Kalaa kylläkin menee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 2 ja meillä menee se 1000 euroa kuussa. Toisaalta ei kyllä katsota yhtään, mitä ostamme ja tilaamme melko huoletta ruokaa myös kotiin. Ei siinä mitään ihmeitä edes tarvitse syödä, että tuon saa helposti kulumaan, ruoka on kallista, etenkin kaikki erikoistuotteet. Voisimme tuosta tietysti nipistää paljonkin, mutta toisaalta saan kaikesta huolimatta 500-1000e kuussa säästöönkin.
Miks tällasta pitää alapeukuttaa? Mä saan yksinäisenä opiskelijana kulumaan helposti 500 (i.e. 1000/2) euroa täysin turhaan härpäkkeeseen, ei se mitään vaikeaa ole. Jos joku vähävarainen tästä suuttuu, niin mitä siihen voi sanoa? Minusta esimerkiksi maito/liha/kananmunat pitäisi olla oletusarvoisesti luomua. No, se on kallista. Eläinten hyvinvointi maksaa, samoin kuin ihmistenkin. Siitä tarvitse hernettä nenään vetää.
Alapeukku ei ole herneen vetämistä nenään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todella tiedä. Emme ole vähävaraisia, koska minulla on hyvät tulot (nettona vajaa 5000 euroa kuussa). Mieheni on pienituloinen, saa käteen vain päälle 1000 euroa. Käytämme rahaa ruokaan paljon, olen kova kokkaamaan, joten ostelen erikoistuotteitakin. Tilaan ruokaa kotiin, jos en ehdi kokata ja se nostaa paljon ruokalaskua. Mutta ei me kaikkia rahoja ruokaan laiteta, vaikka huolettomasti siihen käytämmekin rahaa. Joten en osaa sanoa, miksi tätä alapeukutetaan, en esimerkiksi osta lihoja juuri yhtään. Kalaa kylläkin menee paljon.
Mikä on bruttopalkkasi?
Meillä menee se keskikulutus eli tonni neljälle. Vaihtelee varmaan kuukausittain. Paljon hedelmiä, hyvää lihaa ja kalaa. Kyllä silti katson hintoja. Mutta en juokse tarjousten perässä enkä koskaan osta esim marinoituja lihoja
Meillä on viisihenkinen perhe, 2 aikuista ja 3 lasta, alakouluikäisiä. Ruokaan menee varmaan just tuo tonnin verran kuussa: toki syödään ulkona pari kertaa viikossa. Viikonlopun ruokaostokset noin 120e ja viikolla pari kertaa 30-40e plus nuo ulkonasyömiset.
Tehdään itse kaikki ruoka, ja tuoreet luomuraaka-aineet nyt vaan maksaa aika paljon. Esim. tuoreita yrttejä pitää ostaa montaa sorttia. Äyriäiset ja monet kalat maksaa aika paljon. Sitten siihen kylkeen laadukas viinipullo vielä.
Ruuhkavuosien keskellä kotona kokkaaminen on yksi tapa rentoutua viikonloppuisin eikä siitä pihistellä. Myös viikonloppuaamiaisille tulee hankittua tuoreita marjoja ja hedelmiä, erikoisleipiä jne.
Onko summiin laskettu työmaaruokailut jo mukaan? Meillä mies syö joka työpäivä töissä, minä en, joten mies ei syö illalla enää kunnon ruokaa ja minä taas syön. Koululaiset syövät koulussa jonkun verran, mutta jos siellä on jotakin pinaattikeittoa, niin kotona pitää olla jo kunnon sapuska. Rajaa menee siis hyvinkin kolmella koululaiselle ja vanhemmilla kuukaudessa ruokaan tonni.
Syödään normaalia kotiruokaa pääosin, jonkun verran herkkuja ja leipomuksia tehdään itse.
Menee ja helposti ylikin. Ja perheessä vain vanhemmat ja teini-ikäinen poika. Ahdistava summa kun käy tarkemmin ajattelemaan.
7hlö, joista suurin osa syö lounaan muualla, mies eväät töissä kotoa. 1000-1200e menee. Enimmäkseen luomua kasvisruokaa, joskus lapset syövät riistaa tai poroa, joskus ostetaan kalaa tai sitten se kalastetaan, riippuu. Viikonloppuisin on karkkipäivä, muuten ei kauheasti herkkuja ostella. Kasviksia, vihanneksia, hedelmiä kuluu! Vanhin lapsista 15, nuorin 8kk ja hän kestovaipoissa. Ulkona syödään joskus, mutta sitä en laskenut tuohon. Tehdään paljon itse ja osa ruoasta kasvatetaan :)
En ole varmaan ikinä laskenut. Katsoin äsken lokakuun ruokakauppaan menneet summat omalta ja miehen tileiltä, näkyi olevan yhteensä 1400€. Meitä on neljä henkeä. Ostetaan laadukasta ruokaa, paljon luomua ja kasvisruokaa, osin myös valmisruokaa. Varmaan tulee hankittua paljon heräteostoksia, mutta yllätyin kyllä hiukan, että menee noin paljon. Olen aina ajatellut, että kyllä tonni riittää. Tuossa on mukana myös ravintolassa käyntejä, mutta ne olivat ihan peruspitsapaikkoja eli ei mitään kallista.
Meillä menee varmaan kyllä ylikin. Kaksi aikuista ja kaksi teiniä, illallispöydässä usein myös lukiolaisen tyttöystävä. Ostetaan laadukasta, terveellistä ruokaa ja syödään paljon kalaa, nyt syksyllä ostetaan myös esim hirveä tai poroa, jos kaupasta löytyy. Kesällä rahaa menee marjoihin. Suositaan suomalaista, luomua, eettisesti tuotettua lihaa ja lähiruokaa.
Meillä on hyvät tulot, yhteensä karvan yli 10 000 €/kk netto. Minusta tällaisilla tuloilla on suorastaan jo velvollisuus tukea valinnoillaan eettisesti kestävää tuotantoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee varmaan kyllä ylikin. Kaksi aikuista ja kaksi teiniä, illallispöydässä usein myös lukiolaisen tyttöystävä. Ostetaan laadukasta, terveellistä ruokaa ja syödään paljon kalaa, nyt syksyllä ostetaan myös esim hirveä tai poroa, jos kaupasta löytyy. Kesällä rahaa menee marjoihin. Suositaan suomalaista, luomua, eettisesti tuotettua lihaa ja lähiruokaa.
Meillä on hyvät tulot, yhteensä karvan yli 10 000 €/kk netto. Minusta tällaisilla tuloilla on suorastaan jo velvollisuus tukea valinnoillaan eettisesti kestävää tuotantoa.
Juurikin näin! Hyviä valintoja. 250e per henki ruokaan olisi yksin elävälle vähän...
Meillä on 2 aikuista ja ruokaan mitä ostetaan kotiin menee noin 600e kuukaudessa. Lisäksi työpaikkaruokailut yhteensä keskimäärin noin 300e. Lisäksi vielä muutaman kerran kuukaudessa kotiin tilatut pizzat/kiinalaiset ateria ja vapaalla ollessa kahvilat (mikäli kahvilasyömisiä lasketaan). Yhteensä varmaan 1000 euroa. Nyt pitääkin alkaa tarkemmin katsomaan mitä ostaa, kun lähes kaikki rahat menee mitä tulee ja ruoasta voisi säästää.
Meitä on 6henkeä ja arkisin lisäksi 2hoitolasta. Minä ja 2 nuorinta syödään kaikki ruuat kotona. Kuukaudessa menee n. 1200e sisältäen miehen työpaikkaruokailut, vaipat, kissanruuat yms. Lihat ostetaan teurastamolta, leivät tehtaanmyymälästä, marjoja, hilloja ja sieniä on omasta takaa. Mielestäni summa on kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hyvät tulot, yhteensä karvan yli 10 000 €/kk netto. Minusta tällaisilla tuloilla on suorastaan jo velvollisuus tukea valinnoillaan eettisesti kestävää tuotantoa.[/quote
Paljonko teillä on brutto?
450 euroa kuussa on aika vakio. Kolme henkeä; kaksi aikuista ja teinityttö. Tarkka rahankäyttö on jäänyt päälle nuoruudesta, saan ihmeellistä iloa hyvistä tarjouksista ja marttailusta. Harrastukset auttavat säästämään ruokakuluissa vielä lisää, sienet ja kalat haetaan metsästä, järveltä ja mereltä.
apukokki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt havainnon, että on suhteessa edullisempaa hankkia ja tehdä ruokaa useammalle hengelle kuin vain yhdelle.
Tuossa olet aivan oikeassa.
Yksineläjän ruokalasku suhteessa isompi, lisäksi yksineläjälle sopivia pakkauskokoja ei ole oikein missään tuotteessa - vain hedelmät ja paistopisteen tuotteet sekä muutkin palvelutiskeiltä ostettavat tuotteet - jotka sitten ovat kalliimpia.
Pienen perheen / yksineläjän kannattaakin tehdä isompi annos ruokaa kerralla ja pakastaa annoksina. Tai jos on semmoista ruokaa, joka säilyy niin syö myöhemmin tai käyttää jonkun muun ruoan ainesosana.
Tv-ohjelmassa Kaappaus keittiössä on ollut hyviä ohjeita ja vinkkejä taloudelliseen tapaan tehdä maukasta ruokaa.
Pakatut tuotteet ovat joo ihan liian isoissa pakkauksissa useimmiten yksineläjälle - mutta kuka oikein syö enimmäkseen pakattuja ruokia, tai siis miksi?? Ainakin itsellä suurin osa ruoasta mitä syön, on kasviksia (kuten pitäisikin mielellään olla), joita lähes kaikkia myydään irtona eli voi ottaa sen verran kuin tarvitsee. Sitten niitä juttuja mitkä on väistämättä pakattuja esim. lihat ja tofut yms, yleensä kyllä saan ne syötyä muutamassa päivässä yksinkin mutta niitähän voi myös mainiosti pakastaa. Mulla on pakastimessa mm. paljon lohta ja tofua paloiksi leikattuna ja sieltä on tosi helppo ottaa kanssa se mitä tarvitsee. Että ei kyllä itselläni ainakaan mitenkään suurimmassa osassa ruoista ole pakkauskoot ongelmana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hyvät tulot, yhteensä karvan yli 10 000 €/kk netto. Minusta tällaisilla tuloilla on suorastaan jo velvollisuus tukea valinnoillaan eettisesti kestävää tuotantoa.[/quote
Paljonko teillä on brutto?
Suomessa ei juuri löydy näin suurituloisia perheitä, täällä Vauva-foorumilla heitä on kuitenkin jostain syystä paljon! Jos molemmilla on n. 9000 euron kuukausitulot, on netto yhteensä n.10.000€.
Menee jotain 1000 e/kk. 8 hengen perhe.