Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää, mitä autoetu tarkoittaa ihan konkreettisesti?

Vierailija
02.11.2018 |

Oletetaan, että saisin palkkaa vaikkapa 5000 euroa kuussa. Tällä hetkellä meillä on autolaina, jota maksetaan 250 euroa kuussa, päälle vakuutukset, bensat ja huollot, niin autoon menee 500 euroa kuussa keskimäärin. Meillä on nyt käytettynä ostettu auto vuodelta 2012, ostettiin kesällä noin 30 000 eurolla.

Jos työnantaja tarjoaisi minulle autoetua, mitä se käytännössä tarkoittaa? Tuleeko se halvemmaksi vai kalliimmaksi kuin nykytilanne? Pitääkö vakuutukset ja bensat maksaa itse?

Löysin autoetulaskurin Vero.fi -sivustolta, mutten ymmärrä näistä mitään.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliimmaksi jos kyseessä täysi käyttetu, jolloin työnantaja maksaa kaiken ja sinä et pidä ajopäiväkirjaa. Autoetu lasketaan niin, että auton verotusarvo laitetaan palkan päälle ja sitten siitä kokonaisuudesta maksat tuloveroa. Ylitys on hyvin todennäköisesti enemmän kuin 250 euroa/kk + vakuutukset + huollot.

Vierailija
2/6 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä verottajan ohjeet https://prosentti.vero.fi/Autoetulaskuri/Etusivu.aspx

..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vapaa autoetu. Eli työnantaja maksaa kaikki auton kulut, bensat, pesut, lasinpesunesteet, huollot, renkaat jne. Tätä varten on yrityksen bensakortti, jolla saa tankata tietyillä asemilla. Onhan tämä tosi vaivaton! Jos auton mällää, saa uuden. Ei tarvitse miettiä bensan hintaa tai onko halvempi lähteä junalla.

Kyllähän se useamman satasen kuussa maksaa, ihan tarkkaa erotusta ei ole laskettu jäädäänkö plussan puolelle vai ei, mutta veikkaan että eiköhän me tästä hyödytä. Käydään Lapissa mökillä pari kertaa vuodessa, jolloin säästö on melkoinen, lisäksi vaivattomuus on tässä kohtaa ruuhkavuosia sellainen etu! Ei tarvitse miettiä kuka vaihtaa renkaat, pitääkö käyttää huollossa tai jotain muuta.

Vierailija
4/6 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä työpaikassa autoetu tarkoitti karkeasti ottaen sitä, että työnantaja hankki sinulle leasing-auton osalla palkastasi. Bensat piti maksaa itse, mutta vakuutukset, huoltokulut, renkaan vaihdot kuuluivat sopimukseen ja lisäksi siinä oli 20000 kilometrin vuosiraja. Kuinka paljon koko homma maksoi, riippui siitä, minkä auto valitsi. Pikkuautot lähtivät n. 200 eurosta kuussa, mutta tuon tason auto (vuoden 2012 malli 30 000e) kustansi varmaan tuon 500-750 euroa/kk.

Eli karkeasti autoetu (eli se leasing-sopimus) kannatti vain uuteen autoon verrattuna. Jos osti vähän vanhemman auton, pääsi varmasti halvemmalla.

Vierailija
5/6 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisessä työpaikassa autoetu tarkoitti karkeasti ottaen sitä, että työnantaja hankki sinulle leasing-auton osalla palkastasi. Bensat piti maksaa itse, mutta vakuutukset, huoltokulut, renkaan vaihdot kuuluivat sopimukseen ja lisäksi siinä oli 20000 kilometrin vuosiraja. Kuinka paljon koko homma maksoi, riippui siitä, minkä auto valitsi. Pikkuautot lähtivät n. 200 eurosta kuussa, mutta tuon tason auto (vuoden 2012 malli 30 000e) kustansi varmaan tuon 500-750 euroa/kk.

Eli karkeasti autoetu (eli se leasing-sopimus) kannatti vain uuteen autoon verrattuna. Jos osti vähän vanhemman auton, pääsi varmasti halvemmalla.

Meillä on muuten sama, mutta työnantaja maksaa leasing-maksusta sitä suuremman osan mitä pienemmät päästöt autossa on. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että vähäpäästöinen 30.000€ auto pienentää palkkaa n. 300€/kk.

Sen lisäksi itselle tulee maksettavaksi polttoainekulut.

Kaikki muu, mm vakuutukset, rengashotelli, tuulilasinpesuaineet, autopesut, huollot kuuluvat sopimukseen.

Omalla kohdallani kulut ovat n. 300€/kk + polttoainekulut.

Vierailija
6/6 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli hakiessa tämä vastaan, niin kommentoin tänne jos joku muukin hakee samaa asiaa. Itsellä ennen autoetua kk-palkka 6000 e, siitä pois verot, autolaina, auton vakuutukset, huollot jne. niin käteen jää 2900 e. Autolainaa 500 e/kk ja arviolta 200 e/kk menee noihin muihin autoilun kuluihin. Käyttöedussa palkka 5536 e (vähennetään minun osuus leasingistä, perustuu päästöihin), josta pois verot, jotka nyt on isommat kun huomiodaan autoetu, 745 e. Käteen jää 3023. Eli minua tämä hyödyttää reilun sata euroa kuukaudessa. Jos olisi halvempi oma auto niin lainan määrä olisi pienempi ja sitä kautta jäisin tässä mallissa pakkaselle. Eli jos tykkäät ajella uudella autolla ja joutuisit ottamaan sitä varten lainaa, niin autoetu on parempi vaihtoehto. Käyttöedussa tosiaan polttoaineet maksetaan itse, muut kulut maksaa työnantaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan