Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö läheisriippuvainen ymmärtämään olevansa riippuvainen?

Vierailija
02.11.2018 |

Kyse siskostani joka oli pakko panna ”jäähylle” käytöksensä takia. Pystynkö puhumaan asiasta vai jätänkö yrittämästäkin?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähesty siskoasi kysymysten kautta: 

Mitä pelkäät, että lapsilleni tapahtuu?

Mitä tapahtuu, jos et huomauttaisi tuosta asiasta?

Miksi ajattelet, että asia kuuluu sinulle?

Mitä luulet, mitä minä olen jo lapsilleni sanonut?

Ainakin siskoni pyrkii suojaamaan heitä itsenäistymiseltä ja pettymyksiltä. Mitään ei saisi yrittää, ettei vaan mikään koskaan ikinä tuntuisi raskaalta.

Hän ei ymmärrä ydinperheemme rajoja, eikä erota äidin ja tädin roolia toisistaan, joten totta kai asia kuuluu hänelle.

Hänestä minä vaadin liikaa. Kun kannustan normaaleihin asioihin. Koulunkäyntiin, kesätöihin, haaveilemaan opinnoista ulkomailla jne.

Ap

Vaikka tiedät vastaukset, niin esitä aina omat mielipiteesi kysymysten muodossa. Se on ainoa tapa saada hänet tajuamaan omat tekonsa. 

Tuossa myöhemmin toteat, että hän vain arvostelee. Ei, siskon ei tarvitse kehua, mutta hänen ei myöskään kuulu arvostella. 

Jos sisko ei toimi arvostavasti, niin ehkä yhteydenpitoa vain pitää vähentää.

Vierailija
22/23 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinä olet tässä se läheisriippuvainen. Ei sisko. Sana ei tarkoita sitä mitä luulet.

"LÄHEISRIIPPUVUUS VOI OLLA ONGELMASI, JOS

tunnet mielihyvää, kun toinen tarvitsee sinua. Pelkäät tulevasi hylätyksi, jos et ole tarpeellinen muille.

ahdistut, tunnet sääliä ja syyllisyyttä muiden ongelmista ja koet olevasi velvollinen auttamaan. Tämän vuoksi pyrit kontrolloimaan ihmisiä ja tilanteita, jotta ihmiset käyttäytyisivät ja asiat menisivät mielesi mukaan.

et tiedä, mitä itse haluat ja tarvitset, vaan kohdistat voimasi toiseen ja hänen ongelmiinsa. Seksisuhteessakin olet huolehtija, suoritat seksiä miellyttääksesi toista.

tunnet arvottomuutta, syyllisyyttä ja häpeää. Siedät huonoa kohtelua säilyttääksesi toisen kiintymyksen.

tunnetilasi on riippuvainen toisen tunnetilasta. Koet herkästi itsesi syylliseksi toisen ärtymykseen, kiukutteluun ja vihanpuuskiin. Elämäsi tuntuu tyhjältä ilman huolia, kaaosta tai kriisiä. Samalla tunnet olosi kiusatuksi ja painostetuksi ja syytät muita omasta jamastasi.

pelkäät tekeväsi virheitä, vaadit itseltäsi täydellisiä suorituksia ja odotat kiitosta. Tunnet syyllisyyttä voimakkaista vihantunteistasi ja pyrit tukahduttamaan ne.

ajaudut kerta toisensa jälkeen ihmissuhteisiin, joissa voit huonosti. Etsit rakkautta ja hyväksyntää ihmisiltä, jotka eivät pysty rakastamaan. Sinulla on taipumus muihin riippuvuuksiin, kuten työnarkomaniaan, liikasyömiseen tai alkoholismiin."

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/tunnista_laheisriippuvuus

<~~ lähde

En ole. Minulla on ihan normaali tylsä elämä ilman siskon draamoja.

T. Ap

Tunne-elämältään terve ihminen ei piittaisi siskon draamailusta. Läheisriippuvainen sen sijaan ei pysty vetämään rajoja, vaan ahdistuu toisen käytöksestä eikä uskalla lopettaa sen vastaanottamista hylkäämisen ja toisen tunteiden pelossa. Jos et olisi läheisriippuvainen, olisit jo aikaa sitten pistänyt siskon toiminnalle stopin.

En lähde nyt näihin provoiluihin ollenkaan, joten tuota on turha jatkaa.

Ap

Minä en yritä loukata sinua, vaan saada sinut näkemään että sisko ei ole (ainoa) ongelma. Sinä voit muuttaa omaa käytöstäsi, et voi muuttaa siskoa. Tämä on juuri yksi rajattomuuden ilmentymä; yrittää muuttaa toista, ei itseään. Kun perhedynamiikka on pielessä, se on lähes aina pielessä JOKAISELLA osapuolella, mutta kun jokainen keskittyy vain muihin, ei paranemista pääse koskaan tapahtumaan.

Eikö ole vähän hassua, että kyselet voitko saada siskon tarkastelemaan omaa käytöstään ja muuttamaan sitä, mutta et kykene ollenkaan tekemään sitä itse? Olen muutes itsekin entinen läheisriippuvainen, joten en todellakaan yritä syyttää, vaan auttaa näkemään että muutoksen avain on sinussa, ei muissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinä olet tässä se läheisriippuvainen. Ei sisko. Sana ei tarkoita sitä mitä luulet.

"LÄHEISRIIPPUVUUS VOI OLLA ONGELMASI, JOS

tunnet mielihyvää, kun toinen tarvitsee sinua. Pelkäät tulevasi hylätyksi, jos et ole tarpeellinen muille.

ahdistut, tunnet sääliä ja syyllisyyttä muiden ongelmista ja koet olevasi velvollinen auttamaan. Tämän vuoksi pyrit kontrolloimaan ihmisiä ja tilanteita, jotta ihmiset käyttäytyisivät ja asiat menisivät mielesi mukaan.

et tiedä, mitä itse haluat ja tarvitset, vaan kohdistat voimasi toiseen ja hänen ongelmiinsa. Seksisuhteessakin olet huolehtija, suoritat seksiä miellyttääksesi toista.

tunnet arvottomuutta, syyllisyyttä ja häpeää. Siedät huonoa kohtelua säilyttääksesi toisen kiintymyksen.

tunnetilasi on riippuvainen toisen tunnetilasta. Koet herkästi itsesi syylliseksi toisen ärtymykseen, kiukutteluun ja vihanpuuskiin. Elämäsi tuntuu tyhjältä ilman huolia, kaaosta tai kriisiä. Samalla tunnet olosi kiusatuksi ja painostetuksi ja syytät muita omasta jamastasi.

pelkäät tekeväsi virheitä, vaadit itseltäsi täydellisiä suorituksia ja odotat kiitosta. Tunnet syyllisyyttä voimakkaista vihantunteistasi ja pyrit tukahduttamaan ne.

ajaudut kerta toisensa jälkeen ihmissuhteisiin, joissa voit huonosti. Etsit rakkautta ja hyväksyntää ihmisiltä, jotka eivät pysty rakastamaan. Sinulla on taipumus muihin riippuvuuksiin, kuten työnarkomaniaan, liikasyömiseen tai alkoholismiin."

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/tunnista_laheisriippuvuus

<~~ lähde

En ole. Minulla on ihan normaali tylsä elämä ilman siskon draamoja.

T. Ap

Tunne-elämältään terve ihminen ei piittaisi siskon draamailusta. Läheisriippuvainen sen sijaan ei pysty vetämään rajoja, vaan ahdistuu toisen käytöksestä eikä uskalla lopettaa sen vastaanottamista hylkäämisen ja toisen tunteiden pelossa. Jos et olisi läheisriippuvainen, olisit jo aikaa sitten pistänyt siskon toiminnalle stopin.

En lähde nyt näihin provoiluihin ollenkaan, joten tuota on turha jatkaa.

Ap

Minä en yritä loukata sinua, vaan saada sinut näkemään että sisko ei ole (ainoa) ongelma. Sinä voit muuttaa omaa käytöstäsi, et voi muuttaa siskoa. Tämä on juuri yksi rajattomuuden ilmentymä; yrittää muuttaa toista, ei itseään. Kun perhedynamiikka on pielessä, se on lähes aina pielessä JOKAISELLA osapuolella, mutta kun jokainen keskittyy vain muihin, ei paranemista pääse koskaan tapahtumaan.

Eikö ole vähän hassua, että kyselet voitko saada siskon tarkastelemaan omaa käytöstään ja muuttamaan sitä, mutta et kykene ollenkaan tekemään sitä itse? Olen muutes itsekin entinen läheisriippuvainen, joten en todellakaan yritä syyttää, vaan auttaa näkemään että muutoksen avain on sinussa, ei muissa.

Täällä toinen läheisriippuvuudesta irti päässyt, ja samaa kommenttia olin tulossa laittamaan.

Ihminen, jolla on omat rajat kunnossa, pystyy kyllä diilaamaan tuollaisen vaikean ihmisen kanssa, jollainen ap:n sisko on. Mitä vahingollisempaa käytös on, sitä napakammin se laitetaan poikki heti ensimmäisestä kerrasta ja henkilöön otetaan etäisyyttä tarpeen mukaan. Jos toisen käytös koetaan ongelmaksi, kannattaa miettiä mitä itse voi tehdä eri tavalla, koska sen toisen ongelmakäytös on hänen itsensä ratkaistava. Kukaan muu ei voi sitä hänen puolestaan ratkaista. Läheisriippuvuus johtuu yleensä siitä, että kasvuperheessä on annettu vääränlaista mallia ihmisenä olemisesta. Ne mallit siirtyvät yleensä kaikille lapsille, vaikka vääristynyt käyttäytyminen ilmeneekin eri lapsilla eri tavoin. Minäkin olen ollut aivan erilainen kuin veljeni, mutta kumpikin olimme silti läheisriippuvaisia, kuten vanhempammekin. Minä pääsin tästä ensimmäiseksi irti ja se aiheutti voimakasta välien viilenemistä lopun perheen suuntaan, koska he pitävät minua nykyään itsekkäänä omaan napaan tuijottelijana. Asia ei häiritse, koska olen onnellinen ja minulla on toimivia ihmissuhteita kasvuperheen ulkopuolella.

Jokainen voi siis vaikuttaa lähinnä omaan käytökseensä. Nyt ap laittamaan omia rajoja kuntoon. Aiheesta löytyy paljon kirjallisuutta ja terapeutin vastaanotolla saat juuri sinulle sovellettua apua ja tukea prosessiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä