Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluapua.fi kartta avattu

Vierailija
01.11.2018 |

Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.

Kommentit (1265)

Vierailija
1201/1265 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluiloa kirjoitti:

Etenkin päihdeperheissä se apu on huutava. Jouluna saatu asia voi olla lapselle ainoa asia mitä saa pitkiin aikoihin, ruoka-apukin varmasti toivottua kun saa laadukasta ja hyvää ruokaa. Älkää tuomitko päihdeperheen lapsia vaikka aikuiset tuomitsette: Se joulu on niille lapsille varmasti enemmän kuin toivottu. Vaikka vanhemmat laittaa ne tukiroposensa kankkulan kaivoon ennemmin kuin lapsiinsa, voi se lapsi saada silti iloa lahjoista.

Lasta ei saa rangaista vanhempien virheistä, ei edes alkoholismista. 

Alkoholistin perheessä varsinkin on vaara, etteivät lapset saa heille tarkoitettuja juttuja, vaan ne myydään. Viinanhimo kun on niin hallitseva. Oma isäni jopa varasti minulta, kun tarpeeksi janotti.

Vierailija
1202/1265 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa se, että minä ja muut omasta elämästään vastuun kantavat yksilöt joudumme kannattelemaan näitä "Hupsis! Meni työpaikka, terveys, puoliso ja hupsis, kohta tulee viides lapsi" -tapauksia ja tällaisesta vastuuttomuudesta on tulossa hyväksyttävämpää ja hyväksyttävämpää eikä mistään olla itse vastuussa. 

Kartalla useamman perheen kohdalla lukee "perhe on ajautunut velkakierteeseen ja rahat eivät meinaa riittää". Anteeksi mitä? Ajautunut? Inhottavaa, että täydellisen vastuuttomille ja typerille valinnoille keksitään tällaiset neutraalit nimet, joilla sitten voivat velkaantuneet voivotella että näin vain pääsi käymään. "Mekin vaan ajauduimme velkakierteeseen, sellaista se vaan on"

Pikavippifirmat ja osamaksut on syvältä, mutta ei niitä käy velkakierteistä syyttäminen. Järkevään ja omaan talouteen sopivan päätöksenteon tueksi on kaikki maailman tieto saatavilla ja on sulaa leväperäisyyttä tehdä lainapäätöksiä perehtymättä riskeihin. 

Entäs tämä perhe sitten?

"Perheen yksinhuoltajaäiti on työttömänä. Perheeseen kuuluu 4 lasta ja tyttärenpoika. Äiti odottaa viidettä lasta. Perheen tukiverkosto asuu kaukana."

Lapset: poika 18, tyttö 17, tyttö 10 ja tyttö 7, sekä yhden näistä tytöistä synnyttämä 2-vuotias poika. Ja uutta lasta pukkaa...

Ehkä mä olen opettajana kasvattanut empatiakykyäni turhankin paljon, mutta mä nään asiat ihan toisin. Ensinnäkin, kaikkia ihmisiä ei ole siunattu rationaalisella päättelykyvyllä. Ihan oikeasti ihmisten kyvyissä hoitaa asioitaan fiksusti on suuria eroja. Osalle yksinkertaisesti vaan on vaikea hahmottaa esimerkiksi syy-seuraussuhteita. Se, että jollekin sellainen itsestäänselvyys kuin säästäminen pahan päivän varalle on mahdottoman vaikeaa. Miksi tällaiselta ihmiseltä vaaditaan samanlaista suoritustasoa kuin sellaiselta, joka on saanut paremmat lähtökohdat jo syntymässään? Toisekseen, ihmiset syntyvät erilaisiin perheisiin ja saavat erilaiset eväät elämänhallintaan. Vaikka kuinka olisi fiksu ja loistava päättelemään asioita, niin jos on pienestä pitäen poljettu ja lytätty, niin usko omaan osaamiseen voi olla aika kortilla. Siinä tilanteessa elämästä muodostuu helposti itseään toteuttava mantra: "En mä kuitenkaan mitään osaa, niin miks mä edes yritän."

Tänään nappasin Hopen lahjapuusta toiveen ja ostin pienelle tytölle pienen paketin jouluksi. Se on vähintä, mitä voin näinä aikoina tehdä. Ihan sama, jos kyseessä on huijaus. Ainakin olen yrittänyt auttaa ja se on parasta, mitä voin tehdä.

Ymmärrän todella hyvin ajatuksesi, mutta mutta... Se, että kerran vuodessa annetaan lapsille jotain mitä he muuten eivät saisi, on ongelman kiertämistä. Paljon parempia tuloksia saataisiin puuttumalla mahdollisimman ajoissa varsinaiseen ongelmaan. Maksimivuodet (mikä se maksimi sitten olisi, ehkä 5v?) toimeentulotuella, vanhemmille passitus taloudenhallintakurssille. Yhteiskunnallisesti paljon hyödyllisempää kuin vuoden työttömänä olleiden "kurssitus". Lisäksi jo peruskoulussa pitäisi olla enemmän opetusta oman talouden hallintaan alkaen pikavippien todellisista kuluista. Pikavipeistähän noiden jouluapuperheiden velkakierre todennäköisesti on syntynyt. Nämä kerta vuoteen -avustukset on kuin hometalon pintaremontti - hetken näyttää kivalta, mutta ongelma ei katoa mihinkään.

Nämähän eivät onneksi ole toisensa poissulkevia asioita! Voimme sekä kouluttaa että antaa iloa kerran vuodessa vanhempiensa törttöilyistä kärsiville lapsille :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1265 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te, ketkä kritisoitte avunpyytäjän elämänhallinnantaitoja, ette menee auttamaan sellaista ihmistä arjessa? En kettuile vaan ihan mielenkiinnosta kysyn. Eikö sellainen apu olisi kauaskantoisempaa apua? 

Ai pitäisi muuttaa tuhlarin perheeseen asumaan vai?

Vierailija
1204/1265 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että elämän/taloudenhallintaa opettamaan vaikka päihderiippuvaisille? Voi muuten olla epäterveellistä. Ope rikastuu mustalla silmällä? Jätän ammattilaisille, heitäkin on.

Vierailija
1205/1265 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te, ketkä kritisoitte avunpyytäjän elämänhallinnantaitoja, ette menee auttamaan sellaista ihmistä arjessa? En kettuile vaan ihan mielenkiinnosta kysyn. Eikö sellainen apu olisi kauaskantoisempaa apua? 

Väärät tavat muuttuvat vain hiljalleen opettelemalla eikä tuntematon voi ottaa sellaista jättiprojektia näistä välkyistä.

Vierailija
1206/1265 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpas nokkela. Haa haa haa....

Vierailija
1207/1265 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim päihdeongelmainen voi auttaa vain itse itseään. Jos ihminen ei itse halua raitistua, sitä ei kukaan pysty tekemään hänen puolestaan.

Suomessa ei olisi yhtään päihdeperhettä, jos raittius (tai edes kohtuukäyttö) olisi läheisten päätettävissä .

Vierailija
1208/1265 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ilmaista apua elämänhallintataitoihin olisi tarjottavana, mutta miten tavoittaisi autettavat? Jouluavun kautta kysyntä ja tarjonta kohtaisi kyllä, jos sitä pyydettäisiin, miksi ei pyydetä vaikka selvästi olisi tarvetta? Ja apu todellakin olisi kauaskantoisempaa.

Vierailija
1209/1265 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluiloa kirjoitti:

Etenkin päihdeperheissä se apu on huutava. Jouluna saatu asia voi olla lapselle ainoa asia mitä saa pitkiin aikoihin, ruoka-apukin varmasti toivottua kun saa laadukasta ja hyvää ruokaa. Älkää tuomitko päihdeperheen lapsia vaikka aikuiset tuomitsette: Se joulu on niille lapsille varmasti enemmän kuin toivottu. Vaikka vanhemmat laittaa ne tukiroposensa kankkulan kaivoon ennemmin kuin lapsiinsa, voi se lapsi saada silti iloa lahjoista.

Lasta ei saa rangaista vanhempien virheistä, ei edes alkoholismista. 

Alkoholistin perheessä varsinkin on vaara, etteivät lapset saa heille tarkoitettuja juttuja, vaan ne myydään. Viinanhimo kun on niin hallitseva. Oma isäni jopa varasti minulta, kun tarpeeksi janotti.

Lahjan ei tarvitse olla niin arvokas, että sen myynnistä olisi mitään hyötyä viinan hankkimisessa. Mitä nyt käytetystä vaatteesta tai lelusta saa, jos ovat ihan tavallisia eikä mitään merkkituotteita?

Vierailija
1210/1265 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tarkoittaisi että täytyisi asua perheessä ja valvoa 24/7 esim. seksin harrastamista ja ehkäisyn käyttöä etteivät tee enempää lapsia kuin on varaa, katsoa että rahat menisivät tarpeeseen eikä turhuuteen ja pikavippejä ei otettaisi tai muuten elettäisi yli varojen. Alkoholistivanhemmilta pitäisi konkreettisesti estää käsiksi pääsy päihteisiin jne.

Ihan kettuilematta kysyn että miten tämä mielestäsi onnistuisi ja kuka ihme suostuisi tällaiseen järjestelyyn ihan noin avunsaajana?

Koska sehän ei auttaisi että elämänhallintataidoton saisi rellestää mielensä mukaan pikavippejä ja tukia hakien ja joku kaupan päälle "auttaisi arjessa" lapsia hoitaen ym.

Ja kyllä osallistuin itse laittamalla paketit yhden perheen lapsille, mutta valitettavasti en kyllä viitsi sekaantua noiden monisairaiden ikänsä työttömänä olleiden seitsemäs lapsi tulossa -perheiden elämään. Eihän se lasten vika ole, mutta siellä ne jotkut perheet yhä odottavat 100€ legosettejään joita kukaan ei ihme kyllä ole tarjoutunut vielä lahjoittamaan.

Vierailija
1211/1265 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi äiti kaipasi koon 54 housuja... Ei ole ainakaan ruuasta pulaa

Ja näillä samoilla superXL-mammoilla on XL-XXL teinilapset kotona paisumassa. Ostetaan Lidlistä parin kilon pakasteranskispusseja ja vedetään ne kerralla naamaan. Kyytipoikana jotain halvinta sokerilitkulimpparia tai bisseä. Noi tapaukset on niin nähty. Ei Suomessa köyhät nälkään kuole. 

Pitäisikö kuolla nälkään...? Terveellinen ruoka ei välttämättä ole sitä halvinta. Ylipaino ei siis tarkoita, että rahaa ruokaa on paljon vaan päinvastoin. 

Vierailija
1212/1265 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi pessimistisyyteni, mutta luulen sivustolla olevien olevan suurilta osin lähinnä huonosti tienaavia, ei köyhiä.

Selventäkää joku, jos käsitykseni on väärä, mutta tällaisen kuvan sain.

Huonosti tienaavako ei voi olla köyhä? Avaatko vähän. 

Vierailija
1213/1265 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä Jouluapu oikeasti kuitenkin positiivinen juttu? Jouluiloa ihmisille.

Vierailija
1214/1265 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittu ja uutisoitu, että lapsiperheiden tilanne on heikentynyt viime vuosina ja n 100 000 lasta elää köyhyydessä Suomessa. 

Vierailija
1215/1265 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kolme ihmistä on vastannut ilmoitukseen tili suljetaan eli ilmoitus poistetaan. Olen itse tuolla avun hakijana. Olen myös itse lähettänyt kolme pakettia eteenpäin samaa kautta. Kaksi menivät 1.5€ postimerkillä (ei ole varaa maksaa pakettimaksuja) ja sisällä oli sellaisia juttuja mitlä sinne mahtuivat ja mitä lapsi oli toivonut ja mitä meiltä löytyi kaapista jonkun muun antamana esim. synttärinä. Kierrätykseen siis! Yks iso paketti joka postitettiin kolmen kaverin kanssa. Sinne lähes uudenveroisia lastenvaatteita jotka jääneet meidän kolmen lapsilta pieniksi, askartelukamaa, hyväkuntoisia pelejä, yhden kutomat villasukat jne.

Mä en jaksa olla kyyninen tässä muutenkin niin sysi negatiivisessa maailmassa.

Vierailija
1216/1265 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lautapeli lahjaksi

Eipä tainnut monikaan lautapeliä toivoa? Sellaisesta olisi iloa koko perheelle (paitsi nyt ihan pienimmät ei voi kaikkia pelata ).

Meidän yksilapsinen perhe toivoi ja sellasen saamme. Tulossa mukava Joulu yhdessä pelaten. Kiitos lähettäjälle!!!

Vierailija
1217/1265 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä harva tajuaa eron pitkään jatkuuneen köyhyyden ja satunnaisen rahapulan välillä. 

Vierailija
1218/1265 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikeasti surettaa näiden perheiden tilanteet, jotka kartassa näkyvät (olkoot vaikka 1/4 tai 3/4 totta), nytkin pidättelen itkua ruudun takana. Itse en ole kartalla, enkä tunnekkaan ketään, kuka olisi tuonne laittanut ilmoituksen. Kuitenkin nostan hattua ihan jokaiselle, joka lahjoittaa noille perheille edes jouluruokaa tai lupaa käydä pukkina. Opiskelijana mulla on varaa kustantaa vain omat menoni, mutta jos tuloni olisi yhtään isommat haluaisin auttaa ainakin yhtä perhettä, joka näkyy tuolla kartalla.

Vierailija
1219/1265 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teistä harva tajuaa eron pitkään jatkuuneen köyhyyden ja satunnaisen rahapulan välillä. 

Mä tajuan koska elin köyhää lapsuutta ja sen jälkeen joitain vuosia köyhää aikuisuutta lapsiperheenä. Mieheni ja minä teimme kaikkemme että siltä suosta noustaan ylös. Nyt olemme pienituloisia mutta emme enää köyhiä, on omistusasunto, kaksi autoa ja matkoja silloin tällöin. On tämä paljon mukavampaa elämää kuin köyhänä. Se vaati vain sinnikkään eteenpäin haluamisen, työn teon jne.

Vierailija
1220/1265 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tarkistetaan hakijoiden avun tarpeen todellisuus, toisin kuin jouluavussa, jossa kaikki täysin mahdoton satuilu menee ylläpitäjille läpi.

https://www.facebook.com/groups/1605044169564998/

Miten se tarkastetaan vai kerjätäänkö vain tutuille?

Jos en ihan väärin muista, niin tuon ryhmän yksi ylläpitäjistä toimi aikaisemmin toisessa ryhmässä, jossa hänen omat aikuiset lapsensa olivat avunsaajia. Tuntui vähän omituiselta, miksi ei auta itse omia jälkeläisiään.

Sama muija on viime aikoina uinu useammankin apua vähävaraisille faceryhmän ylläpitäjäksi ja vetää välistä ittelleen milloin talvirenkaita milloin mitä. Tarvii kato lahjoitus talvirenkaat ku yllättäen omat varastettu ja pitää ajella avustuksia muille. Joopa. Jos Veli Joulu on poliisitutkinnassa ni kyl näidenki pitäis!