Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua.fi kartta avattu

Vierailija
01.11.2018 |

Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.

Kommentit (1265)

Vierailija
1161/1265 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa se, että minä ja muut omasta elämästään vastuun kantavat yksilöt joudumme kannattelemaan näitä "Hupsis! Meni työpaikka, terveys, puoliso ja hupsis, kohta tulee viides lapsi" -tapauksia ja tällaisesta vastuuttomuudesta on tulossa hyväksyttävämpää ja hyväksyttävämpää eikä mistään olla itse vastuussa. 

Kartalla useamman perheen kohdalla lukee "perhe on ajautunut velkakierteeseen ja rahat eivät meinaa riittää". Anteeksi mitä? Ajautunut? Inhottavaa, että täydellisen vastuuttomille ja typerille valinnoille keksitään tällaiset neutraalit nimet, joilla sitten voivat velkaantuneet voivotella että näin vain pääsi käymään. "Mekin vaan ajauduimme velkakierteeseen, sellaista se vaan on"

Pikavippifirmat ja osamaksut on syvältä, mutta ei niitä käy velkakierteistä syyttäminen. Järkevään ja omaan talouteen sopivan päätöksenteon tueksi on kaikki maailman tieto saatavilla ja on sulaa leväperäisyyttä tehdä lainapäätöksiä perehtymättä riskeihin. 

Entäs tämä perhe sitten?

"Perheen yksinhuoltajaäiti on työttömänä. Perheeseen kuuluu 4 lasta ja tyttärenpoika. Äiti odottaa viidettä lasta. Perheen tukiverkosto asuu kaukana."

Lapset: poika 18, tyttö 17, tyttö 10 ja tyttö 7, sekä yhden näistä tytöistä synnyttämä 2-vuotias poika. Ja uutta lasta pukkaa...

Jotenkin tulee tunne, että ilmoittajien mielestä ensin pitäisi lahjoa heidän lapsensa ja sitten omat jos rahaa jää jäljelle.

Vierailija
1162/1265 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten verkkokaupoissa lelutarjouksia parhaillaan ja tulossa (black friday). Jättää oluset ja tupakat ostamatta niin jo jää kuussa 300€ lahjoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1265 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bongasin omalta paikkakunnalta 3 lapsen yh jolla myös 5 koiraa. Toiveena myös koirille ruokaa. Jos talous on niin tiukka että ei ole varaa lämmittää talia, saati laittaa lapsille joulua, pitääkö olla vielä viisi koiraa? Mitä jos tulee eläinlääkärikeikka? Ei nämä ihmiset ole ahdingossa, sitä nähneetkään. Nämä on ihmisiä jotka ei halua luopua mistään eikä olla ilman mitään. Suu säkkiä myöten!

Vierailija
1164/1265 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen keskituloisesta perheestä.

Meillä ei ole jouluna kuusta eikä joulukoristeita. Ei tehdä niillä mitään.

Meillä ei myöskään ole jouluruokia, koska ihmiset ovat kyllästyneet niihin.

Jokainen ostaa toiselleen vain yhden lahjan.

Lapsuudessa meillä oli tasan yhdet kuusenvalot. Siis 80-luvulta saakka jonnekkin 2005 vuoteen. Suurimman osan ajasta lapsuudessa oli se yksi muovikuusi, sekin palveli 20 vuotta. Loppuvuosina roikkui narulla katosta, koska jalkaosa oli niin pahasti kulunut.

Mutta uutta ei ostettu eikä oikeaa kuusta, koska vanhempani pitivät sitä täysin turhana kuluna. Koristeetkin oli lapsuudesta, niitä halvimpia muovipalloja ja suomenliput.

Asun omassa asunnossa, en omista ainuttakaan joulukoristetta.

En omista myöskään telkkaria, en kahvinkeitintä, en vedenkeitintä, mikronkin sain sedältä, kun sattui olemaan heillä varastossa.

Lapsena tuskin koskaan sain sitä mitä olin toivonut. Jos pyysin barbia, sain jonkun halpisversion. Ei tullut kännyköitä, pelikoneita tai Canada Goosen takkeja. Villasukat oli isomummon tekemiä ja ne ovat kestäneet jo 30 vuotta.

Ehkä parhaimpia lahjoja on olleet lautapeli, jota pelattiin monta kertaa veljien kanssa lomalla. Minun lapsuudessani leikittiin paljon pihalla, eli 90-luvulla.

Kyllä sen joulun rakentaa ilman sitä tavaravuortakin.

No jopas tuli oikein joulumieli sun viestistä.

20 vuotta vanha kuusi roikkuu narulla katosta..

Joo tuollaista en nyt edes sanoisi joulun viettämiseksi. Eikä itselläsikään näytä kovin hyviä muistoja siitä olevan.

Kuusi oli itsessään hyvässä kunnossa ja hauska läppä siitä tuli perheeseen :D

Jouluvalot olivat toimivat, koska ne olivat niin vanhat. Nykyään on niihin asennettu tekniikkaa, jolla menevät rikki helpommin.

En mä yhtään sen onnellisempi olisi ollut, vaikka olisin saanut kymmenen barbihevosta sen yhden sijaan. Niillä leikkii yksin, kun taas lautapelillä veljien kanssa. Barbihevosen saamista en muista ollenkaan, mutta lautapelin muistan.

Jouluna keskityttiin tavaravuoren sijasta siihen ruokaan, käytiin haudoilla jne. Mutta ilmeisesti ihmisen nykyään söisivät eineksiä ja istuisivat yksin omissa huoneissaan sen tabletin kanssa, koska se on maksanut paljon ja kavereillakin on.

Joulu olisi ollut huono, jos olisin joutunut viettämään sen yksin Canada Goosen takin kanssa.

Kuusivuotiaana saatiin veljen kanssa joululahjaksi puput. Siis elävät lemmikit. Voit arvata muistanko sen vuoden muita lahjoja yhtään? En todellakaan.

Vierailija
1165/1265 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen suuresti näitä että joulu yllättää vuodesta toiseen. Jouluaatto on yhden päivän, joten jäljelle jää 364 päivää säästää siihen. Jos viet joka päivä yhden pullon kauppaan, saat säästettyä 72,80€ jolla tietääkseni saa jo lahjan tai pari. Jos villiksi heittäydyt ja keräät niitä pulloja 5 tai myyt kirppiksellä 1€ päivässä jotain, niin onkin jo 364€. Se, että ei osata pitää niitä rahoja jemmassa ei ole yhteiskunnan, kelan, sossun tai kenenkään muunkaan syy kuin ihan itsesi. 

Lapsia käy sääliksi, vanhemmat voisivat katsoa peiliin. Harmi ettei vanhempiaan voi valita. 

Vierailija
1166/1265 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa se, että minä ja muut omasta elämästään vastuun kantavat yksilöt joudumme kannattelemaan näitä "Hupsis! Meni työpaikka, terveys, puoliso ja hupsis, kohta tulee viides lapsi" -tapauksia ja tällaisesta vastuuttomuudesta on tulossa hyväksyttävämpää ja hyväksyttävämpää eikä mistään olla itse vastuussa. 

Kartalla useamman perheen kohdalla lukee "perhe on ajautunut velkakierteeseen ja rahat eivät meinaa riittää". Anteeksi mitä? Ajautunut? Inhottavaa, että täydellisen vastuuttomille ja typerille valinnoille keksitään tällaiset neutraalit nimet, joilla sitten voivat velkaantuneet voivotella että näin vain pääsi käymään. "Mekin vaan ajauduimme velkakierteeseen, sellaista se vaan on"

Pikavippifirmat ja osamaksut on syvältä, mutta ei niitä käy velkakierteistä syyttäminen. Järkevään ja omaan talouteen sopivan päätöksenteon tueksi on kaikki maailman tieto saatavilla ja on sulaa leväperäisyyttä tehdä lainapäätöksiä perehtymättä riskeihin. 

Entäs tämä perhe sitten?

"Perheen yksinhuoltajaäiti on työttömänä. Perheeseen kuuluu 4 lasta ja tyttärenpoika. Äiti odottaa viidettä lasta. Perheen tukiverkosto asuu kaukana."

Lapset: poika 18, tyttö 17, tyttö 10 ja tyttö 7, sekä yhden näistä tytöistä synnyttämä 2-vuotias poika. Ja uutta lasta pukkaa...

Ehkä mä olen opettajana kasvattanut empatiakykyäni turhankin paljon, mutta mä nään asiat ihan toisin. Ensinnäkin, kaikkia ihmisiä ei ole siunattu rationaalisella päättelykyvyllä. Ihan oikeasti ihmisten kyvyissä hoitaa asioitaan fiksusti on suuria eroja. Osalle yksinkertaisesti vaan on vaikea hahmottaa esimerkiksi syy-seuraussuhteita. Se, että jollekin sellainen itsestäänselvyys kuin säästäminen pahan päivän varalle on mahdottoman vaikeaa. Miksi tällaiselta ihmiseltä vaaditaan samanlaista suoritustasoa kuin sellaiselta, joka on saanut paremmat lähtökohdat jo syntymässään? Toisekseen, ihmiset syntyvät erilaisiin perheisiin ja saavat erilaiset eväät elämänhallintaan. Vaikka kuinka olisi fiksu ja loistava päättelemään asioita, niin jos on pienestä pitäen poljettu ja lytätty, niin usko omaan osaamiseen voi olla aika kortilla. Siinä tilanteessa elämästä muodostuu helposti itseään toteuttava mantra: "En mä kuitenkaan mitään osaa, niin miks mä edes yritän."

Tänään nappasin Hopen lahjapuusta toiveen ja ostin pienelle tytölle pienen paketin jouluksi. Se on vähintä, mitä voin näinä aikoina tehdä. Ihan sama, jos kyseessä on huijaus. Ainakin olen yrittänyt auttaa ja se on parasta, mitä voin tehdä.

Vierailija
1167/1265 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs tämä perhe sitten?

Höpö höpö, tämä on vapaaehtoista hommaa, ei sinun tarvitse tehdä mitään. Tyhmä ihminen, miksi edes menet koko sivuille.

Vierailija
1168/1265 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs tämä perhe sitten?

Siis on omaa vastuuttomuutta, jos viidennen lapsen tulossa ollessa menee työpaikka, terveys ja puoliso?

Vierailija
1169/1265 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsenlapsinen uusioperhe, joka elää tällä hetkellä niin kädestä suuhun kuin elämä voi olla. Molemmat vanhemmat ovat töissä käyviä, mutta rahat ei vaan riitä tällä hetkellä edes joulun miettimiseen. Äiti väsyi ja oli sen tiimoilta pitkällä sairaslomalla, mikä verotti jo valmiiksi tiukkaa budjettia. Vanhemmilla painavat taloudelliset huolet velkataakkoineen ja joka kuukausi täytyy laskea tarkkaan, jotta edes ruokaa saadaan pöytään.

Uusioperheenä myös osan lapsista säännöllinen hakeminen ja vieminen pitkien matkojen päähän tuo mukanaan taloutta heiluttavia bensakuluja.

Yksi lapsista on myös erityislapsi, mikä tuo huolta arkeen.

Äiti kirjoittaa, että tällä hetkellä hän ajattelee kumpa joulun voisi perua taas kerran. Vaikka lapset sitä odottaakin jo kovasti.

Toiveet:

Perhe toivoo jouluruokaa.

Poika 16v: Hygieniatuotteita

Tyttö 13v: Hygieniatuotteita, piilolinssit

Poika 11v: Vaatetta 152/158 cm ja kauko-ohjattava auto tms.

Kaksostytöt 10v: Vaatetta 146cm, pelejä

Tyttö 8v: vaatetta koko 134cm värityskirja ja kynät

Isä: Hygieniatuotteita

Äiti ei osaa pyytää itselleen mitään.

Omaan elämäänsä kyllästynyt, ei ollutkaan elo herkkua. Ja eiku jouluapua kerjäämään.

Vierailija
1170/1265 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seitsenlapsinen uusioperhe, joka elää tällä hetkellä niin kädestä suuhun kuin elämä voi olla. Molemmat vanhemmat ovat töissä käyviä, mutta rahat ei vaan riitä tällä hetkellä edes joulun miettimiseen. Äiti väsyi ja oli sen tiimoilta pitkällä sairaslomalla, mikä verotti jo valmiiksi tiukkaa budjettia. Vanhemmilla painavat taloudelliset huolet velkataakkoineen ja joka kuukausi täytyy laskea tarkkaan, jotta edes ruokaa saadaan pöytään.

Uusioperheenä myös osan lapsista säännöllinen hakeminen ja vieminen pitkien matkojen päähän tuo mukanaan taloutta heiluttavia bensakuluja.

Yksi lapsista on myös erityislapsi, mikä tuo huolta arkeen.

Äiti kirjoittaa, että tällä hetkellä hän ajattelee kumpa joulun voisi perua taas kerran. Vaikka lapset sitä odottaakin jo kovasti.

Toiveet:

Perhe toivoo jouluruokaa.

Poika 16v: Hygieniatuotteita

Tyttö 13v: Hygieniatuotteita, piilolinssit

Poika 11v: Vaatetta 152/158 cm ja kauko-ohjattava auto tms.

Kaksostytöt 10v: Vaatetta 146cm, pelejä

Tyttö 8v: vaatetta koko 134cm värityskirja ja kynät

Isä: Hygieniatuotteita

Äiti ei osaa pyytää itselleen mitään.

Omaan elämäänsä kyllästynyt, ei ollutkaan elo herkkua. Ja eiku jouluapua kerjäämään.

Tässäkin esimerkkitapauksessa jokaikisestä lapsesta saa vielä lapsilisän. Sillä summalla ruokkii kyllä koko katraan. Raskaisiin velkataakkoihin voi hakea velkajärjestelyjä. Oletettavasti myös jos kerran ovat lähivanhempia lapsilleen, saavat myös elatusmaksuja. Samoin voisi ihan oikeasti miettiä, että olisiko sillä etävanhemmalla paremmat resurssit jälkikasvulle. Juu tätähän me emme voi tietää tietenkään. Jos kerran molemmat käy töissä, lisäksi tulevat lapsilisät ja elatusmaksut, niin kyllä saa olla melkoinen velkataakka, ellei edes ruokaa pysty hankkimaan. Ovatko edes älynneet hakea velkajärjestelyyn? tuskin. 

Vierailija
1171/1265 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan mukaan ei saa pyytää liian kallista, kuten Adidaksen hupparia koska Prismankin hupparin pitäisi kelvata, ei saa pyytää liian vaatimatonta kuten villasukkia, koska silloin on vaan taka-ajatuksia ja perään tuleekin liuta muita "vaatimuksia", ei saa pyytää liian hyödyllistä, kuten hygieniatuotteita koska pitäähän ne nyt ostaa muutenkin. Mitä tuolta sitten oikein SAA pyytää?

Vierailija
1172/1265 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan mukaan ei saa pyytää liian kallista, kuten Adidaksen hupparia koska Prismankin hupparin pitäisi kelvata, ei saa pyytää liian vaatimatonta kuten villasukkia, koska silloin on vaan taka-ajatuksia ja perään tuleekin liuta muita "vaatimuksia", ei saa pyytää liian hyödyllistä, kuten hygieniatuotteita koska pitäähän ne nyt ostaa muutenkin. Mitä tuolta sitten oikein SAA pyytää?

Tuo onkin hankala kysymys.

Käytetyt vaatteet pitäis kelvata?

Leffalippuja tuolla nuorille on pyydetty ja niitä ei ilmeisesti olla kauheasti kritisoitu?

Vierailija
1173/1265 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautapeli lahjaksi

Vierailija
1174/1265 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuossa on juuri se idea, että lapsi voisi kerran elämässä saada vaikka sen Adidaksen hupparin. Jos aina muuten kulkee kirpparilta ostetuissa.

En ymmärrä aikuisten toiveita, koska he ymmärtävät, jos rahaa ei ole. Nuoret sen sijaan kärsivät, jos eivät kuulu porukkaan.

Vierailija
1175/1265 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kuuluuko nuori porukkaan vai ei, ei saa liittyä vaatteisiin. Se syrjimisen malli opitaan kyllä ihan kotoa. Yksikään pieni lapsi ei osaa toista syrjiä vaatteiden tai materian perusteella, vaan se opitaan kyllä kotoa.  Kasvattakaa ne kakaranne niin, ettei toisia sorsita MISTÄÄN syystä.

Vierailija
1176/1265 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lautapeli lahjaksi

Eipä tainnut monikaan lautapeliä toivoa? Sellaisesta olisi iloa koko perheelle (paitsi nyt ihan pienimmät ei voi kaikkia pelata ).

Vierailija
1177/1265 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs tämä perhe sitten?

Ehkä mä olen opettajana kasvattanut empatiakykyäni turhankin paljon, mutta mä nään asiat ihan toisin. Ensinnäkin, kaikkia ihmisiä ei ole siunattu rationaalisella päättelykyvyllä. Ihan oikeasti ihmisten kyvyissä hoitaa asioitaan fiksusti on suuria eroja. Osalle yksinkertaisesti vaan on vaikea hahmottaa esimerkiksi syy-seuraussuhteita. Se, että jollekin sellainen itsestäänselvyys kuin säästäminen pahan päivän varalle on mahdottoman vaikeaa. Miksi tällaiselta ihmiseltä vaaditaan samanlaista suoritustasoa kuin sellaiselta, joka on saanut paremmat lähtökohdat jo syntymässään? Toisekseen, ihmiset syntyvät erilaisiin perheisiin ja saavat erilaiset eväät elämänhallintaan. Vaikka kuinka olisi fiksu ja loistava päättelemään asioita, niin jos on pienestä pitäen poljettu ja lytätty, niin usko omaan osaamiseen voi olla aika kortilla. Siinä tilanteessa elämästä muodostuu helposti itseään toteuttava mantra: "En mä kuitenkaan mitään osaa, niin miks mä edes yritän."

Tänään nappasin Hopen lahjapuusta toiveen ja ostin pienelle tytölle pienen paketin jouluksi. Se on vähintä, mitä voin näinä aikoina tehdä. Ihan sama, jos kyseessä on huijaus. Ainakin olen yrittänyt auttaa ja se on parasta, mitä voin tehdä.

Ymmärrän todella hyvin ajatuksesi, mutta mutta... Se, että kerran vuodessa annetaan lapsille jotain mitä he muuten eivät saisi, on ongelman kiertämistä. Paljon parempia tuloksia saataisiin puuttumalla mahdollisimman ajoissa varsinaiseen ongelmaan. Maksimivuodet (mikä se maksimi sitten olisi, ehkä 5v?) toimeentulotuella, vanhemmille passitus taloudenhallintakurssille. Yhteiskunnallisesti paljon hyödyllisempää kuin vuoden työttömänä olleiden "kurssitus". Lisäksi jo peruskoulussa pitäisi olla enemmän opetusta oman talouden hallintaan alkaen pikavippien todellisista kuluista. Pikavipeistähän noiden jouluapuperheiden velkakierre todennäköisesti on syntynyt. Nämä kerta vuoteen -avustukset on kuin hometalon pintaremontti - hetken näyttää kivalta, mutta ongelma ei katoa mihinkään.

Vierailija
1178/1265 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hygieniatuotteet.. kenellekään ei tule mieleen allergiajutut? Etenkin teinityttöjen tarvitsemat "naistentavarat" - eiköhän ne halvimmat ole juuri niitä kaikkein allergisoivimpia? Ja siksi pyydetään edes jouluna parempia.

Sitten joku pyytää saunatakkia ja joku sanoo, ettei sellaista tarvi. On sekin mahdotonta ylellisyyttä?

En muuten osallistu tähän juttuun. Jos jotain ylimääräistä huusholliin kertyy, vien sen kierrätyskeskukseen. Sieltä joku tarvitseva sen löytää.

Vierailija
1179/1265 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne voi ilmoittautua kuka tahansa varallisuudesta riippumatta ja millä tahansa sadulla pyytämään mitä huvittaa.

Vierailija
1180/1265 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti "yksinhuoltajat" ilmeisesti asuvat miehen kanssa eri osoitteessa vain tukien takia(jotka näille ei TIETENKÄÄN riitä mihinkään...).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä