Mikä on tekosyysi omistaa Savonia-aterimet?
Kommentit (56)
Kylläpä sinulla on elämä tylsää ja helppoa kun pitää huomautella ihmisten aterimista.
Taidat kyllä olla joku 15 v. tyttö. Ei aikuinen fiksu ihminen kirjoittele tuollaisia.
Sain ne perintönä/lahjaksi vanhemmiltani, kun muutin omaan asuntoon. Ne olivat vanhempieni häälahja v. 1968 ja osa on edelleen vanhemmillani ja niitä on käytetty päivittäin siitä lähtien ja jatkuu edelleen.
Ja nyt vasta tajuan, että ne ovat olleet käytössä 50v ja ovat kuin uudet. Ja itse ainakin tykkään niistä.
Savonia-sarja ansaitsee kumarruksen, mikä muu tuote kestää arkikäytössä yli 50v ja luulen vielä niitä käyttävän vuosikymmeniä.
Näinköhän kestää 100v.
Savoniat ovat kerta kaikkiaan tyylikkät, kevyet ja mukavat käteen. Eivät liian isot tai kulmikkaat, eivät liian painavat. Sopii just mun käteen. Kestävät.
Ainoastaan veitsi on hieman hankala, koska kahva on vähän liian painava suhteessa terään.
Ne ovat kauniit ja ajattomat.
Töisssäni suurtaloudessa olen myös havainnut ne kestäviksi ja laadukkaiksi. Ihmettelen suuresti, miksi kaupunki päätti uuden koulun rakentaessa säästää keittiön aterimissa. Halvemmat aterimet ovat lyhyessä ajassa ihan naarmuilla. Vuodessa lautasetkin oli pilalle naarmutettu, koska veitset on niin terävät. Sen sijaan yksi toinen koulu on rakennettu 15 vuotta sitten ja Savoniat on edelleen kuin uudet ja lautasissa ei ole naarmun naarmua.
Ne ovat halvat ja niitä saa ostaa lisää mistä vaan. Aivan toimivat arkikattauksiin.
Aina valitsen Savonian jos sellainen on saatavilla ja niin moni muukin. Ehkä niillä on vaan hyvä syödä. Ja kauniit minusta, sopii kaikkeen. Klassiset. Ei ole parempia tullut vastaan arkiaterimiksi.
Sain lahjaksi 90-luvun alussa kun muutin omilleni, ja olleet käytössä siitä saakka. Valitsisin itse ehkä jotkut muut, mutta en ole kerskakuluttaja vaikka varaa olisi. Laadukkaat kotimaiset aterimet joilla on menty kohta 30 vuotta. Annan luultavasti lapseni matkaan kun hän muuttaa pois kotoa.
Höpsö, käytän vain Karelia- sarjaa.
Savonia-aterimet on Suomen kansallisaarre, ihan samalla tavalla kuin Fiskars-oranssisakset, jotka edustavat suomalaisuutta ja ovat kuuluneet jokaiseen suomalaiseen kotiin, sukupolvelta toiselle, jo yli puoli vuosisadan.
Ja ovat saaneet maailmanlaajuista ihailua ja tunnustusta. On jopa yritetty plagioida vuosikymmenien aikana.
Savonia on yhtä tylsä kuin Teema. Suomen monokulttuurissa tietysti palvotaan kaikkea yhdenmukaista ja tylsää. Muotoilultaan Savonia on ihan ok, mutta ei erityinen. Arkisen hyvä.
Mielelläni leuhkisin omalla aterinsarjallani, mutta en halua sanoa sitä, ettei loppujakin vielä saatavissa olevia osteta. Suomesta kun on vaikea muuta kuin Savoniaa saada.
Ovat niin tylsät...mitkä vaan halpiksetkin on paremmat.
Vierailija kirjoitti:
Savonia-aterimet on Suomen kansallisaarre, ihan samalla tavalla kuin Fiskars-oranssisakset, jotka edustavat suomalaisuutta ja ovat kuuluneet jokaiseen suomalaiseen kotiin, sukupolvelta toiselle, jo yli puoli vuosisadan.
Ja ovat saaneet maailmanlaajuista ihailua ja tunnustusta. On jopa yritetty plagioida vuosikymmenien aikana.
Vietnamissa valmistettu kansallisaarre....
Vierailija kirjoitti:
Sain lahjaksi 90-luvun alussa kun muutin omilleni, ja olleet käytössä siitä saakka. Valitsisin itse ehkä jotkut muut, mutta en ole kerskakuluttaja vaikka varaa olisi. Laadukkaat kotimaiset aterimet joilla on menty kohta 30 vuotta. Annan luultavasti lapseni matkaan kun hän muuttaa pois kotoa.
Ostatko jotain muuta (parempaa) tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Tosi suomalaista joo. Fiskarsin perusti alankomaalainen Peter Thorwöste, työntekijät ja omistajat olivat pitkään muita kuin suomalaisia.
Fiskarsin oranssit sakset suunnitteli 1960-luvulla Olof Bäckström.
Parhaat aterimet, mitä maa päällään kantaa ja käyvät sekä arkeen että juhlaan. Täydennystä/lisäosia löytyy aina.
Ovat parhaat. Käteen sopivat ja kauniin yksinkertaista muotoilua.
Omat oikeat syyni ovat seuraavat: ne sopii käteen, ovat kevyet ja ajattoman kauniit. En kyllä kauheasti tykkää nykyisestä tiukasta kaaresta varressa, aiempi pehmeä malli oli
miellyttävämpi. Lasten veitsi on liian pieni suhteessa haarukkaan. Itse suurentaisin sitä hieman.
Pienistä vioista huolimatta nuo ovat silti ehdottomasti parhaimmat käyttää markkinoilla olevista. Olen muotoilija ja valitsen käyttöesineet toimivuuden ja kauneuden mukaan. En kulje ikinä minkään vallitsevien wt-pelkojen mukana. Suosittelen omaa harkintaa myös ap:lle. Rohkeutta se vain vaatii, sinä pystyt siihen!