Mitä tekisit jos puolen vuoden päästä tulisi maailmanloppu?
Kommentit (60)
Tiedättekö tällä nykymenolla hurjempi meno voi oikeasti alkaa parissa vuosikymmenessä. Siis _todella_ kovat myrskyt, tulvat ym. ja toisaalta kuivuus ja paahtava kuumuus. Siinä sitä riittääkin sitten yritystä sopeutua ja pohtia keinoja pää kuumana miten selvitä kaikesta, mutta kuten sanottu valinta on teidän. Ei muuta kuin lennot Thaikkuun vaan ja jatketaan kinaamista kuka tekee ja mitä. Ja sitten vielä sanovat, että ihmiset on älykkäin laji...niin, vaikea sen noin kymmenen prosentin on yrittää takoa järkeä loppujen 90%:n pässin päähän.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi mitään, kuten en tee nytkään. Tai ehkä panisin useiden miesten kanssa huolettomasti kun vielä ehtii.
Siveästi jokaisen kanssa erikseen vai riettaasti roomalaistyylisten orgioiden merkeissä?
Mä muuttaisin mökille. Siellä on paremmat mahdollisuudet edes yrittää pysyä hengissä.
Valeuutinen. Hoidan nimittäin homman muutamassa viikossa. Ei siihen kuukausia mene.
Donnie.
Narisisin kun maailma loppuu just ennen game of thronesin uutta kautta. Muuten keskittyisin ennennäkemättömän tiiviisti kesken oleviin ps4-peleihin. Olisi ihan maailmanloppu kuolla tietämättä miten esim. Red dead redemption 2 päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Mä muuttaisin mökille. Siellä on paremmat mahdollisuudet edes yrittää pysyä hengissä.
Niinpä. Parhaiten selviävät lopulta ne, jotka eivät ole pelkästään modernin teknologian varassa. Omillakin vanhemmilla on tavallaan vaatimaton (= ei huomattavaa rahallista arvoa) kotipaikka, mutta se on puhtaan runsaskalaisen järven äärellä. Talossa on sähkölämmityksen lisäksi puilla lämpiävät varaavat takat ja leivinuuni, sama rantasaunalla, jossa siis myös puukiuas ja vesi tulee omasta kaivosta. Oma pieni metsäalue on juuri sen kokoinen, että siitä saa puut lämmitykseen, myyntiin asti siitä ei riitä eikä tarvitsekaan. Myös talolla on oma kaivo ja iso kylmä maakellari, marjapensaita pihassa ja muita marjoja ja sieniä heti viereisissä metsissä. Aiemmin oli myös pari pienehköä peltoa perunoilla ja kasvimaat (kasvaa nyt heinää), mutta ne voisi ottaa helposti takaisin tuohon em. käyttöön. Ei siis mikään iso tila tai talo, mutta juuri omalle perheelle sopiva. Jos hätä tulisi, pesisi tuo ehkä noin kahden - kolmensadantuhannen arvoinen paikka espoolaisen huipputeknisen lähes miljoonan euron n. 500 neliön nurmipläntillä olevan talon 6 - 0. Itse en siis mitenkään pelkää tai kuvittele maailmanloppua, mutta onhan se nyt silti viisautta edes miettiä ja ehkä yrittää varautua asioihin jotenkin. Siis jos nyt ei maailmanloppuun niin muihinkin kriisi- tai jopa sotatilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Parhaiten selviävät lopulta ne, jotka eivät ole pelkästään modernin teknologian varassa. Omillakin vanhemmilla on tavallaan vaatimaton (= ei huomattavaa rahallista arvoa) kotipaikka, mutta se on puhtaan runsaskalaisen järven äärellä. Talossa on sähkölämmityksen lisäksi puilla lämpiävät varaavat takat ja leivinuuni, sama rantasaunalla, jossa siis myös puukiuas ja vesi tulee omasta kaivosta. Oma pieni metsäalue on juuri sen kokoinen, että siitä saa puut lämmitykseen, myyntiin asti siitä ei riitä eikä tarvitsekaan. Myös talolla on oma kaivo ja iso kylmä maakellari, marjapensaita pihassa ja muita marjoja ja sieniä heti viereisissä metsissä. Aiemmin oli myös pari pienehköä peltoa perunoilla ja kasvimaat (kasvaa nyt heinää), mutta ne voisi ottaa helposti takaisin tuohon em. käyttöön. Ei siis mikään iso tila tai talo, mutta juuri omalle perheelle sopiva. Jos hätä tulisi, pesisi tuo ehkä noin kahden - kolmensadantuhannen arvoinen paikka espoolaisen huipputeknisen lähes miljoonan euron n. 500 neliön nurmipläntillä olevan talon 6 - 0. Itse en siis mitenkään pelkää tai kuvittele maailmanloppua, mutta onhan se nyt silti viisautta edes miettiä ja ehkä yrittää varautua asioihin jotenkin. Siis jos nyt ei maailmanloppuun niin muihinkin kriisi- tai jopa sotatilanteisiin.
Lisään vielä, että tuosta huomaa mitä ihminen lopulta välttämättä tarvitsee. Se ei siis ole "hieno" ja kallis talo, jossa kaikki toimii (tai ei toimi...) nappia painamalla ja kännykkää räpläämällä (joka ei kauaa toimi jos ei esim. sähköjä ole...). Siinä vaiheessa jos tullaan takaisin ns. lähtöpisteeseen, nousevat vanhan ajan tavat olla ja elää helposti arvoon arvaamattomaan. Sitä ei vaan moni tunnu ymmärtävän tai osaavan enää varautua oikein mihinkään, siis muualla kuin maalla. Monet kaupunkilaiset tuntuvat nykyään todella avuttomilta hörhöiltä kun heidän kommenttejaan lukee oli sitten kyse lapsen eväistä tai mistä vaan. Varmaan kuolisivat viikossa jos ei sähköt ja netti toimisi.
Ihan totta! Mä olen miettinyt kaikkia normaaleja kriisitilanteita ja olisin ihan pulassa täällä kaupungissa. En tosin osaa esim metsästää tai kaataa puita, joten pitäis opetella vähän lisää kaikkea jos maalle muutto poikkeustilanteessa tulisi eteen.
- se mökille muuttaja
Keräsin ison varaston ruokaa ja tarpeellisia tarvikkeita, kerääntyisin läheisten kanssa yhteen, luultavasti alkaisin tutkailla enemmän henkisiä asioita ja mietiskellä ja viettää aikaa luonnossa, sen ajan kun en olisi perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Keräsin ison varaston ruokaa ja tarpeellisia tarvikkeita, kerääntyisin läheisten kanssa yhteen, luultavasti alkaisin tutkailla enemmän henkisiä asioita ja mietiskellä ja viettää aikaa luonnossa, sen ajan kun en olisi perheen kanssa.
Miksi ihmeessä tekisit tuon kaiken vasta siinä vaiheessa etkä jo nyt?
Kyllä siinä vaiheessa alkaisi hatuttamaan jos olisin kerännyt varoja eläkepäiviä varten tai jotenkin muuten elänyt tulevaisuutta verten. Jossain oli tähän sopiva kysymys: jos maailma loppuisi huomenna, olisitko tyytyväinen tähän asti elettyyn elämääsi? Tämä herättää jatkokysymyksen riippuen vastauksesta. Jos kyllä, niin hienoa! Jos ei, niin mikä estää sitten tekemästä elämästä parempaa juuri nyt? Emmehän voi koskaan tehdä olollemme mitään minään muuna hetkenä kuin nyt. Tämä unohtuu itseltänikin usein. Aivan liian usein itsekin huomaan eläväni tulevaisuudelle. Hassua kun tarkemmin ajattelee :D
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta! Mä olen miettinyt kaikkia normaaleja kriisitilanteita ja olisin ihan pulassa täällä kaupungissa. En tosin osaa esim metsästää tai kaataa puita, joten pitäis opetella vähän lisää kaikkea jos maalle muutto poikkeustilanteessa tulisi eteen.
- se mökille muuttaja
Tuo on oikeasti totta, että kaupungit olisivat äkkiä kaaoksessa ja tarvitsijoitakin on niin paljon, että itse voi helposti jäädä ilman jos esim. erilaisia jakeluita järjestetään. Mahdollisimman suuri omavaraisuus on aina parhain vaihtoehto poikkeustilanteissa. Niinhän sitä elettiin silloinkin kun ei modernia yhteiskuntaa ollut. Monet ovat vain siitä jo täysin vieraantuneet eivätkä enää edes osaisi toimia moisessa ympäristössä. Hölmöimmät ovat vieläpä ylpeitä siitä, että ovat niin urbaaneja ja moderneja (että tosipaikan tullen menisi hetkessä sormi suuhun ja pääsisi itku...).
Yrittäisin saada kertyneet 14 kesälomapäivää helmi-maaliskuulle, jotta ehtisi edes vähän lomailla ennen maailmanloppua :/
En menisi enää kouluun. Olisin vain kotona koirani kanssa ja söisin ihan mitä herkkuja mieli tekisi ja kuinka paljon tahansa. Yrittäisin hankkia aseen jotta voisin lopettaa koirani ja tarvittaessa itseni.
Jokaisesta katastrofiketjusta tuttu "minä menisin mökille, koska olen niin näppärä" -survivalisti bongattu.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta katastrofiketjusta tuttu "minä menisin mökille, koska olen niin näppärä" -survivalisti bongattu.
Heh, mä kyllä kerroin myöhemmässä viestissä, etten ole näppärä eli en osaa metsästystä ja puunkaatoa. Aika monta muutakin taitoa puuttuu, mutta silti uskon mökille muuton olevan paras vaihtoehto.
Istahtaisin ensimmäisen kerran ruputustuoliin...
Menisi matkakassaan säästö ihan hukkaan. Olisi varmaan syytä tehdä matka jo nyt, etteivät jää rahat mätänemään tilille turhaan. Luulen että jos tämä yhteiskunta ja työpaikat pyörivät niin kuin nytkin, niin eipä kai se arki kovin erilaista olisi. Menisin varmaan pitkästä aikaa taas omaan seurakuntaan. Olisi aika punnita omat arvot ja laittaa tietyt asiat uudelleen oikeaan tärkeysjärjestykseen. Olen vähän hunningolla juuri nyt...
Vierailija kirjoitti:
No kas kun jotkut ihan oikeasti on. Ei vaadi kummoisiakaan älynlahjoja selvitä mökillä. Naurettava tuo sun kommenttis. Vai mitä sä meinasit tehdä kaupungissa jos ei ole sähköjä ym.? Pian ei ole kylmäsäilytystä ja ruoat ja juomat alkavat pilaantua. Ei ole maata eikä metsää mistä saada ravintoa tai muutakaan. Lämpöä et saa jos ei ole tulipesiä jne. Naura sinä urpo nyt vaan ihan rauhassa, me mökeille menneet nauramme sitten viimeisenä.
Lakkaisin stressaamasta.
Hoitaisin ehkä itselleni ja lähimmäisille sopivan annoksen sopivaa kamaa kivutonta äkkilähtöä varten.
Poistuisin Suomesta, koska täällä en haluaisi viettää viimeisiä aikoja. Reppu selkään, rakkaan kädestä kiinni ja kohti loppuelämän vaellusta.