Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

”Asiantuntijatyötä” tekevä, mitä teet työksesi?

Vierailija
01.11.2018 |

Vastaus siis muu kuin ”asiantuntijatyö”.

Kommentit (213)

Vierailija
201/213 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli sitten joku saakelin pitkäpiimäinen koodauskeskustelu. Olisitte perustaneet oman ketjun.

Vierailija
202/213 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli sitten joku saakelin pitkäpiimäinen koodauskeskustelu. Olisitte perustaneet oman ketjun.

No kyllähän tuossa aika kattavasti tuli käsiteltyä se, mitä asiantuntijatyöllä käsitellään. Mikset itse sitten muuta viitsinyt kommentoida, jos sinulla aiheeseen olisi muuta sanottavaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/213 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, myönnän. Olen ollut väärässä. Minä olen aina ajatellut, että koodaaja on nimenomaan se tyyppi, joka vain toteuttaa muiden suunnittelemat systeemit. Eli että on olemassa erikseen ne suunnittelijat ja koodari sitten luo sitä merkkiriviä sen suunnittelun mukaan. Juu, olen tiennyt, että ne suunnittelijatkin myös tekevät koodausta, mutta en ole ajatellut, että he kutsuisivat itseään koodaajiksi. Olen siis ajatellut, että on erikseen ne tyypit, jotka eivät suunnittele ollenkaan ja he tekevät tavallaan sitä avustavaa perusjuttua ja se suunnittelija sitten ne vaativammat kokonaisuudet. Mutta ilmeisesti tällaisia toimenkuvia ei ole ole olemassakaan. Pahoittelut väärinymmärryksestäni. 

No näitä oli silloin 90-luvulla, ja ehkä joku käyttää vielä jotain offshore lihapajaa tällaisen työn teettämiseen. Käytännössä siinä ei ole mitään järkeä, sillä siinä kestää paljon pidempään ja jälki on paljon huonompaa kuin jos yksi ja sama henkilö tai tiimi tekee koko homman.

Vierailija
204/213 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiantuntijoita ovat ne joille firmat soittelee kun tarvitsevat jotain extraa.

Ei lääkäri ole vielä mikään asiantuntija, vaan perustalkkari, kun jotain menee oikeasti vikaan niin etsitään se asiantuntija.

Naisilla se on jotain egon nostatusta kun jokainen koodarikin olisi asiantuntija,  no voi toki olla, jos ei löydy toista samanlaista suomesta.

Vierailija
205/213 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän tuossa aika kattavasti tuli käsiteltyä se, mitä asiantuntijatyöllä käsitellään. Mikset itse sitten muuta viitsinyt kommentoida, jos sinulla aiheeseen olisi muuta sanottavaa? 

Mistä ihmeestä päättelet, etten ole kommentoinut muuta? Minä olen ja moni muukin, mutta vain koodaaminen on poikinut lisäkommentteja. Luultavasti tässä on kaksi tyyppiä hillunut asian äärellä. Mutta tosi kiva, että tuli kattavasti käsiteltyä tämä koodaaminen.

Vierailija
206/213 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaan "tekoäly" softia. Työkalut: Python/r/matlab/c#/cuda c/yleisimmät machine learning frameworkit.

Just olin tekemässä yhdelle karkkifirmalle ohjelman joka valvoo "vihapuhetta" firmaa kohtaan somessa jotta sen työntekijät löytäisivät nopeasti paikalle. Sitten esiintyvät mattimeikäläisinä ja puhuvat hyvää firmasta ja sen tuotteista ja sillä tavalla "muokkaavat" yleistä mielipidettä brändistä suotuisammaksi. Ohjelma tekee jopa valmiit ehdotukset siitä mitä kannattaisi kirjoittaa ja valvoo olivatko reaktiot suotuisia. Jos on puuha on liian läpinäkyvää niin reaktio voi olla huono, eli liian ylistävä ei saa olla kommenteissa. Se mittaa myös jatkuvasti sentimenttiä eli millaisia sanoja liitetään some keskusteilussa oman tai kilpailijoiden brändin yhteydessä.

Firman johto piti siitä botista niin paljon että päättivät laittaa sen estämään yleistäkin vihapuhetta ja tehdä mainoskampanijan siltä pohjalta.

Muitakin mielenkiintoisia projekteja on. Suunnilleen kaikki perustuvat siihen miten kuluttajilta saadaan rahat veks, eli mikä on se maksimi hinta minkä kuluttuja maksaa ilman että kysyntä tyyssää, miten kuluttajan saa ostamaan lisää tarpeettomia tuotteita, miten tehdä tuotteista halvempia ja huonolaatuisempia ilman kuluttajatyytyväisyys laskee, miten saadaan kuluttaja koukutettua käyttämään jatkuvasti jotain tiettyä palvelua netissä, jne jne.

Legal Disclaimer: Tämä on täysin fiktiivinen teksti ja yhtäläisyydet jonkun ei-fiktiivisen firman toiminnan kanssa ovat pelkkää sattumaa.

Vierailija
207/213 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen asiaa.

Vierailija
208/213 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, myönnän. Olen ollut väärässä. Minä olen aina ajatellut, että koodaaja on nimenomaan se tyyppi, joka vain toteuttaa muiden suunnittelemat systeemit. Eli että on olemassa erikseen ne suunnittelijat ja koodari sitten luo sitä merkkiriviä sen suunnittelun mukaan. Juu, olen tiennyt, että ne suunnittelijatkin myös tekevät koodausta, mutta en ole ajatellut, että he kutsuisivat itseään koodaajiksi. Olen siis ajatellut, että on erikseen ne tyypit, jotka eivät suunnittele ollenkaan ja he tekevät tavallaan sitä avustavaa perusjuttua ja se suunnittelija sitten ne vaativammat kokonaisuudet. Mutta ilmeisesti tällaisia toimenkuvia ei ole ole olemassakaan. Pahoittelut väärinymmärryksestäni. 

Koodareiksi tosiaan yleensä kutsuvat itseään kaikki joiden työ sisältää ohjelmointia, silloinkin jos se sisältää paljon muuta. Omassa käyntikortissani lukee "Senior Business Consultant - Software Architect" mutta ihan vaan koodariksi itseäni kutsun koska pääosan ajastani koodaan erilaisille asiakkaille konsulttina.

Vierailija
209/213 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodaan "tekoäly" softia. Työkalut: Python/r/matlab/c#/cuda c/yleisimmät machine learning frameworkit.

Just olin tekemässä yhdelle karkkifirmalle ohjelman joka valvoo "vihapuhetta" firmaa kohtaan somessa jotta sen työntekijät löytäisivät nopeasti paikalle. Sitten esiintyvät mattimeikäläisinä ja puhuvat hyvää firmasta ja sen tuotteista ja sillä tavalla "muokkaavat" yleistä mielipidettä brändistä suotuisammaksi. Ohjelma tekee jopa valmiit ehdotukset siitä mitä kannattaisi kirjoittaa ja valvoo olivatko reaktiot suotuisia. Jos on puuha on liian läpinäkyvää niin reaktio voi olla huono, eli liian ylistävä ei saa olla kommenteissa. Se mittaa myös jatkuvasti sentimenttiä eli millaisia sanoja liitetään some keskusteilussa oman tai kilpailijoiden brändin yhteydessä.

Firman johto piti siitä botista niin paljon että päättivät laittaa sen estämään yleistäkin vihapuhetta ja tehdä mainoskampanijan siltä pohjalta.

Muitakin mielenkiintoisia projekteja on. Suunnilleen kaikki perustuvat siihen miten kuluttajilta saadaan rahat veks, eli mikä on se maksimi hinta minkä kuluttuja maksaa ilman että kysyntä tyyssää, miten kuluttajan saa ostamaan lisää tarpeettomia tuotteita, miten tehdä tuotteista halvempia ja huonolaatuisempia ilman kuluttajatyytyväisyys laskee, miten saadaan kuluttaja koukutettua käyttämään jatkuvasti jotain tiettyä palvelua netissä, jne jne.

Legal Disclaimer: Tämä on täysin fiktiivinen teksti ja yhtäläisyydet jonkun ei-fiktiivisen firman toiminnan kanssa ovat pelkkää sattumaa.

Lisäys vielä kun olen tätä keskustelua lukenut. Huh huh että jotkut ovat pihalla. Olen asiantuntija sen takia että minut kutsutaan silloin kun minut tarvitaan projektiin jossa käytetään koneoppimista eli sitä aluetta missä olen asiantuntija. Sen jälkeen kun projekti on tehty niin se on heippa ja sitten taas ylläpitoa varten saattavat joskus taas ottaa yhteyttä.

Joskus myös koodaripuljut ottavat minuun yhteyttä koska haluavat että teen koneoppimisosan heidän projektistaan. Se on kuitenkin vaan pieni osan koko projektista. Eli olen erikoistunut erääseen tiettyyn osa-alueeseen vaikka tietenkin osaisin tehdä myös muutakin koodausta.

Jotain kanahäkkikoodaria intiassa en pitäisi asiantuntijana jos hän ei ole erikoistunut mihinkään tiettyyn juttuun joka on vaikeata tehdä. Eli johonkin mitä ei muutamassa kuukaudessa opi.

Eli asiantuntija = erikoistunut johonkin mikä vaatii paljon koulutusta ja/tai kokemusta. Usein harvinaisia juttuja jota ei firmoissa joka päivä tarvitse tehdä.

Vierailija
210/213 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli asiantuntija = erikoistunut johonkin mikä vaatii paljon koulutusta ja/tai kokemusta. Usein harvinaisia juttuja jota ei firmoissa joka päivä tarvitse tehdä.

tuon edellisen postaajan lainaus , ja kerrankin oikea vastaus.

Joskus naurattaa ihmiset jotka luulevat olevansa asiantuntijoita kun pääsevät  koulun penkiltä.

Meilläkin töissä ollaan niin asiantuntijaa titteliltään, mutta mistälie johtuu että jatkuvasti pitää kysellä muilta sitten. 

Vierailija
211/213 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
212/213 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luokanopettaja, tosin se taisi jossain olla "erityisasiantuntija".

Vierailija
213/213 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodarit ovat systeemityön erityiasiantuntijoita ->

https://www.tilastokeskus.fi/meta/luokitukset/ammatti/001-2010/25.html