Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

millaista on olla mielisairaalassa?

alottaja
31.10.2018 |

elikkäs oon 15vuotias tyttö ja mulla on vakava masennus.. ahistusta ja paniikkikohtauksia myös ja itsetuhoisia ajatuksiaki on nii oisko jotain kokemuksia siitä että millasta on mielisairaalassa koska haluaisin apua ja lääkkeet ei oo tähän asti auttanut ja keskustelustakaan ei tule yhtään mitään

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Moi AP!

Vieläkö olet kuulolla?

Jaksatko vastata muutamaan kysymykseen:

1) onko sinulla nyt avopuolen hoitosuhde? Käytkö esim.  jonkun juttusilla tai nuortenpsykiatrian poliklinikalla psykiatrin/psykiatrisen sairaanhoitajan asiakkaana?

2) Jos käyt, niin milloin on seuraava aika?

3) Jos sinulla ei ole muuta yhteystahoa, niin kokeile näitä (tai kokeile vaikka olisikin muu):

- Suomen mielenterveysseuran kriisipuhelin

010 195 202

Arkisin klo 9.00–07.00 Viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00–07.00

Sekasin-chat

SEKASIN.FI-verkkosivustolla sekä eri järjestöjen omilla sivustoilla.

Auki vuoden jokaisena päivänä: Maanantaista perjantaihin klo 07:00-24:00 sekä lauantaina ja sunnuntaina 15-24.

Chatissa on mahdollista keskustella mistä tahansa mieltä painavasta asiasta: omasta olostaan, mielenterveyden pulmista, vaikeista tapahtumista elämässä, avun hakemisesta.

Sivustolla tarjotaan lisäksi tietoa erilaisista mielenterveyden vaikeuksista sekä ohjausta apua tarjoaviin tahoihin.

Chatissa otetaan nuorten kokemukset todesta ja nuori saa tuntea, että hän ei ole yksin ja asiat ovat ratkaistavissa.

Kukaan ei ole liian sekasin. Aina on joku joka välittää.

joo käyn juttelemassa nuortentyöryhmässä ja seuraava aika ensi viikolla mutta yritän siirtää sen tälle viikolle ja kiitos paljon!!

Vierailija
22/31 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluahan se meno mielisairaalassa on. Minua pidettiin lepositeissä kaikki yöt, kun olin muka agressiivinen ja vaarallinen itselleni. Kivaa odotella ja pidätellä vessahätää ja toivoa ettei minua ole unohdettu sinne. Pitkiä oli yöt. Sitten aamulla lääkkeet ja iltaisin menin loppuvaiheessa jo valmiiksi sänkyyn mihin minut sidottiin. Aluksi tietty pistin hanttiin minkä pystyin. Pakokauhuhan siinä tulee kun väkisin ilman syyttä sidotaan kiinni.

Pelotti että tulee tulipalo ja paistun elävältä siihen.

Muuten hyvä tarina, mutta ihan mielenterveyslain mukaan lepositeissä olevalla potilaalla pitää olla vierihoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/31 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta AP!

Mitä mielessä näin aamusta?

Mene kouluun, jos olet opiskelija.

Jos et ole, niin mene kirjastoon, kun se aukeaa. Etsi kaunein kansi 💜

Lue pari lehteä, kurkista uutuuksia.

Kotiin mennessä käpöttele ja aisti ympäristöä, koukkaa metsän kautta jos voit.

Parempaa tätä päivää 🍁🍃

Vierailija
24/31 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alottaja kirjoitti:

ei tietetenkään hieno asia ole mutta mietin että olisiko aiitä jotain apua kun ei muut keinot tunnu tepsivän.. tuttu kertoi että vähän niinkun hengähdystauko omasta elämästä ja saa aikaa vain omalle parantumiselle

Onhan se siinä mielessä hengähdystauko että ruoka tulee eteen ja on jotain terapia askartelua. Tietyst se että valvotaan ettet vahingoita itseäsi.

Aloittaja on 15-vuotias. Sen ikäiselle tulee kotonakin ruoka valmiina eteen. Aloittaja myös kävisi mielisairaalassa sairaalakoulua, ei mitään terapia askarteluja, ne ovat aikuisten juttuja.

25/31 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alottaja kirjoitti:

ei tietetenkään hieno asia ole mutta mietin että olisiko aiitä jotain apua kun ei muut keinot tunnu tepsivän.. tuttu kertoi että vähän niinkun hengähdystauko omasta elämästä ja saa aikaa vain omalle parantumiselle

Onhan se siinä mielessä hengähdystauko että ruoka tulee eteen ja on jotain terapia askartelua. Tietyst se että valvotaan ettet vahingoita itseäsi.

Aloittaja on 15-vuotias. Sen ikäiselle tulee kotonakin ruoka valmiina eteen. Aloittaja myös kävisi mielisairaalassa sairaalakoulua, ei mitään terapia askarteluja, ne ovat aikuisten juttuja.

Kyllä siellä askartelua, taideterapiaa jne myös on tarjolla ☺

Vierailija
26/31 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alottaja kirjoitti:

Kyllä siellä askartelua, taideterapiaa jne myös on tarjolla ☺

Riippuu sairaalasta. Olen itse ollut nuorten psykiatrisella osastolla aloittajan ikäisenä. Ei siellä mitään askartelua tai taideterapiaa ollut. Tai olihan siellä askarteluhuone, jonne olisi halutessaan saanut mennä. En kuitenkaan nähnyt kertaakaan kenenkään käyvän askartelemassa, vaikka olin osastolla kaksi vuotta.

Vierailija
27/31 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Huomenta AP!

no aika samanlainen fiilis ku eilen ja ahistaa aika paljon koska sain tälle päivälle ajan ja kerron miten mulla oikeesti menee

Parempaa tätä päivää 🍁🍃

Vierailija
28/31 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä saa säännöllisesti ruuan. Lievemmällä masentuneiden osastolla on ihan mukavaa. Ei kannata pelätä osastohoitoa. Osastoja on erilaisia. Jos olisit "hullu", laitettaisiin sinut eri osastolle kuin ne jotka eivät ole todellisuudesta vieraantuneita sairauden takia.

Onko sinulla kuukautiset alkanut?

Tuossa iässä tytöillä saattaa kuukautisten alkamisen takia olla raudan puutetta. Varsinkin jos masennukselle ei tiedetä syytä, kannattaa ne tutkia. Itsellä oli iässäsi käsittämätön masennus ja tarve repiä tukkaa irti päästä. Nyt iäkkäämpänä asioihin tutustuttuani tajusin, että ruokavalioni tuki masennustani ja trikotillomaniaa. Minulla oli proteiinipuutos ja raudan puute. Nykyään pyrin syömään kananmunia ja maksalaatikkoa pitääkseni ne loitolla. Ruokavalioni on muuten melko kasvispainotteinen.

Pullamössöruokavalio sairastuttaa minut. Jos juon esim. useampana päivänä sokericolaa ja syön karkkeja, jotka vähentävät halua syödä oikeata ruokaa, huomaan mielialassani häiriön. 

Vierailija
29/31 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä saa säännöllisesti ruuan. Lievemmällä masentuneiden osastolla on ihan mukavaa. Ei kannata pelätä osastohoitoa. Osastoja on erilaisia. Jos olisit "hullu", laitettaisiin sinut eri osastolle kuin ne jotka eivät ole todellisuudesta vieraantuneita sairauden takia.

Onko sinulla kuukautiset alkanut?

Tuossa iässä tytöillä saattaa kuukautisten alkamisen takia olla raudan puutetta. Varsinkin jos masennukselle ei tiedetä syytä, kannattaa ne tutkia. Itsellä oli iässäsi käsittämätön masennus ja tarve repiä tukkaa irti päästä. Nyt iäkkäämpänä asioihin tutustuttuani tajusin, että ruokavalioni tuki masennustani ja trikotillomaniaa. Minulla oli proteiinipuutos ja raudan puute. Nykyään pyrin syömään kananmunia ja maksalaatikkoa pitääkseni ne loitolla. Ruokavalioni on muuten melko kasvispainotteinen.

Pullamössöruokavalio sairastuttaa minut. Jos juon esim. useampana päivänä sokericolaa ja syön karkkeja, jotka vähentävät halua syödä oikeata ruokaa, huomaan mielialassani häiriön. 

MIINUSTELIJALLE: Perustele kantasi dor-ka, kerta kehtaat tällaista miinustella!

Vierailija
30/31 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Huomenta AP!

no aika samanlainen fiilis ku eilen ja ahistaa aika paljon koska sain tälle päivälle ajan ja kerron miten mulla oikeesti menee

Parempaa tätä päivää 🍁🍃

Vierailija
31/31 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeitä siellä määrätään, paljon ja kaikille. Aika käy usein pitkäksi, kun ulkoilemaan pääsee vain harvoin, puhelinta ja nettiä ei saa käyttää sekä muutenkin aktiviteetteja on rajoitetusti. Nuorilla on tietenkin koulua päivisin, sitten on toiminnallisia ryhmiä esim. käsityö, musiikki. Vapaana aikana voi pelata muiden kanssa lautapelejä, korttia tai lukea kirjaa,paljon muita mahdollisuuksia ei ole. Näin ainakin siellä, missä itse olin. Lääkäriä ja psykologia ja tarvittaessa muita ammattilaisia tavataan toisinaan, hoitajien kanssa keskustellaan päivittäin ja lisäksi tarpeen vaatiessa.

Olen ollut suljetulla mutta ei siellä kenenkään puhelimenkäyttöä rajattu. Käytännöt vissiin vaihtelevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan