Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

-340 € pois reaaliansioista, jos nyt jäisin työttömäksi

Vierailija
31.10.2018 |

Olen yhden lapsen yh-äiti.
Asumme kaupungin vuokrakaksiossa Helsingissä.

On hyvin todennäköistä, että jään työttömäksi firman konkurssin takia ensi vuonna.
Sitä en tosiaankaan toivo, mutta pakko tässä on hiljaksilleen alkaa varautua ja valmistautua lopulliseen iskuun:
alkuvuonna olin lomautettuna 2 viikkoa.
Aloin säästää.

Oli lohdullista laskea, että käteen jäävän rahan määrä olisi vain tuo n. -340 €.

En tarvitsisi enää kausimatkakorttia, koska voin hyvin kävellä lähialueen ruokakauppoihin, joista Lidl on lähinnä.
Ei tulisi ohimennen heräteostettua työpaikkani läheisestä kauppakeskuksesta mitään.
Tekisin kaikki ruuat itse.

Oln sen verranvaikeasti työllistyvällä alalla ja korkeakoulutettu, että minulle tuskin tarjottaisiin heti mitä sattuu duunia.
Piupaut välittäisin aktiivimallista, koska satanen tai kaksi pois kolmeksi kuukaudeksi ei säästöjeni vuoksi heilauttaisi pikkuperhettäni mihinkään suohon.

Jos/kun kauhuskenaario toteutuu, aion kyllä aktiivisesti hakea töitä tai mahdollisesti uudelleen kouluttautua, mutta lähihoitajaa minusta ei tule.

Mihin tahansa pelleilyyn eli typeriin 9 €/pv- työkokeiluihin, joista ei työpaikkaa todellisuudessa saa, ei aio lähteä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, sitten tulee karenssia 3 kk

Vierailija
2/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ala hakemaan niitä töitä nyt heti?

Entisessä työpaikassani pidettiin yt:t ja sanottiin, että koko toimipiste lopetetaan reilun vuoden päästä. Itse aloin hakemaan töitä saman tien ja löysin uuden paikan viisi kuukautta myöhemmin. Suurin osa porukasta oli sitkeästi loppuun asti ja päätyi kortistoon. Olen miettinyt, että mikä ihme niitä siellä pidätteli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lasten hoitomaksut pienenee jne. eikä tarvitse lomille hoitajaa- vielä jos elatusmaksut kohoaa kun sun elatuskyky pienee pitää isän osallistua suuremmalla osuudelle, ei varmasti juurikaan tunnu missään. Ja työttömänä on aikaa kiertää kirppareita tms.

Vierailija
4/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hae työtä nyt heti, kun minulla sellainen vielä on.

Olen ollut ko. pk-yrityksessä yli11 vuotta, sen nousuissa ja laskuissa.

Olen "aika" loppuunpalanut, joten haluan ihan suoraan sanoen vähänLOMAA, jos käy niin, että konkurssi tulee; sen olen ansainnut ja kaikki vuodet liiton jäsenmaksuja maksanut saade peräti viideltä päivältä omavastuun jälkeen korvauksen tuon lomautusepisodin jälkeen. Jej.

Mistä tulee karenssia 3kk?

Jos saan perusteltua, ettei joku älyttömyys ole ihan koulutustani vastaavaa työtä?

Okei, en ole ollut koskaan työtön (ikä 48v.), joten en tiedä miten homma toimii, enkä haluaisikaan tietää, mutta kohta kai opin taas jotakin uutta.

Lapseni on 14-vuotias, joten ei tule mitään hoitomaksujen alennuksia ja elatustuen on vuosia maksanut Kela.

AP

Vierailija
5/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on pyttymäistä olla työttömänä. Jos et työllisty muutamassa kuukaudessa uudelleen, alkaa työnsaanti muuttua paljon vaikeammaksi. Se alkaa ottaan ottaan. Etsi joku muu työ näin työllisenä aikana. Ja muista, että ei yksi koulutus riitä koko työiäksi mikä se sitten sinun kohdalla onkaan.

Työttömän elämä on näköalatonta.

Vierailija
6/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei ole ammattisuojaa ja sun täytyy mennä vaikka kaupan kassalle tms.

Plus jäät ilman lomarahoja, eläkettä jne...

Vierailija
7/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksiin on pakko mennä ja työkokeiluihinkin.

Vierailija
8/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan 340 e aika paljon. 5 vuodessa se tekee yli 20 000 e.

Vierailija
9/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt työllisenä sinulla on moninverrroin paremmat mahdollisuudet työllistyä kuin työttömänä. Jos haluat vielä töihin, niin ala hakemaan töitä heti. Muuten voit varautua siihen, että olet työttömänä eläkeikään saakka.

Vierailija
10/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hae työtä nyt heti, kun minulla sellainen vielä on.

Olen ollut ko. pk-yrityksessä yli11 vuotta, sen nousuissa ja laskuissa.

Olen "aika" loppuunpalanut, joten haluan ihan suoraan sanoen vähänLOMAA, jos käy niin, että konkurssi tulee; sen olen ansainnut ja kaikki vuodet liiton jäsenmaksuja maksanut saade peräti viideltä päivältä omavastuun jälkeen korvauksen tuon lomautusepisodin jälkeen. Jej.

Mistä tulee karenssia 3kk?

Jos saan perusteltua, ettei joku älyttömyys ole ihan koulutustani vastaavaa työtä?

Okei, en ole ollut koskaan työtön (ikä 48v.), joten en tiedä miten homma toimii, enkä haluaisikaan tietää, mutta kohta kai opin taas jotakin uutta.

Lapseni on 14-vuotias, joten ei tule mitään hoitomaksujen alennuksia ja elatustuen on vuosia maksanut Kela.

AP

48-vuotiaana vaikeasti työllistävällä alalla en ikinä uskaltaisi jäädä kortistoon. Sieltä on paljon vaikeampaa työllistyä kuin toisesta työpaikasta.

Vierailija
11/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on pyttymäistä olla työttömänä. Jos et työllisty muutamassa kuukaudessa uudelleen, alkaa työnsaanti muuttua paljon vaikeammaksi. Se alkaa ottaan ottaan. Etsi joku muu työ näin työllisenä aikana. Ja muista, että ei yksi koulutus riitä koko työiäksi mikä se sitten sinun kohdalla onkaan.

Työttömän elämä on näköalatonta.

Varmasti on.

En epäile sitä hetkeäkään, etteikö työttmyys aiheuttaisi mm. sitä näköalattomuutta, jos niikseen käy.

Työttömyyttä kokemattamana ajattelen ilmeisen tyhmänä vain, että saan ehkä sitten hetken levätä ilman sairastumista (sairausloma=lepo), jos käy, kuten pelkään.

Hetken, en loppuikääni.

En kuulu mihinkään entisen ammattisuojan piiriin.

Jos Luoja suo, ainakaan asiakaspalveluun minun ei olisi pakko mennä...

Sen eteen teen kyllä kaikkeni, ettei tarvitsisi olla meidän aasiakkaiden kanssa face to face.

AP

Vierailija
12/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko?

Yhtäkkiäkö tulee määräys mennä ihan mihin tahansa???

Ei mitään valinnan varaa?

Vierailija
13/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota asioista selvää äläkä levitä valheita keskustelupalstoilla. Työkokeiluihin ei voi pakottaa tässä tapauksessa. t. ei ap

Vierailija
14/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko?

Yhtäkkiäkö tulee määräys mennä ihan mihin tahansa???

Ei mitään valinnan varaa?

Juuri niin. Jos et mene kurssille tehtailemaan työhakemuksia tai työkokeiluun lajittelemaan elekrtoniikkaromua, tulee karenssi saman tien. Kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin vapaaehtoisesti ryhtyy työttömänä lepäämään.

Vierailija
15/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et ole 10 vuoteen ilmeisesti ollut työnhaussa? Ala vaikeasti työllistävä? Ja tulot on suht pienet jos asutte kaksiossa ja reaali ansion eroksi jää noin vähän ( eli hirveitä säästöjä ei varmaan ole? ).

Jos tämä ei ole trolli niin suosittelen nyt vaikka kokeeksi heittämään 10 työhakemusta kriteereihisi sopiviin paikkoihin, ja jos kutsuja haastetteluihin tulee niin mikäs siinä, ota pieni loma ja hae töitä sen jälkeen.  Mutta jos et tule edes kutsutuksi haastatteluihin.....ehkä se loma tulee joka tapauksessa. Voithan sä etsiä työn- ottaa sen vastaan vaikka 2kk päästä olevalla aloituksella, irtisanoutua ja lomailla. 

Hirvittää sen 14v puolesta, miten selviätte jos ansiosidonnainen loppuu ja isäkään ei osallistu kuluihin? 

Vierailija
16/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap ottanut huomioon, että työttömyyskorvauksen veronpidärys on korkeampi, kuin palkkatulon?

Vierailija
17/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ihan oikeasti ei kannata. Jos sun tulevaisuuden itsesi tulisi aikakoneella tähän ketjuun kommentoimaan, niin sanoisi sulle että hae vaan heti töitä ja ole kiitollinen jos saat.

48-vuotias on työmarkkinoilla n. 50 ja se on vanha.

Ansiosidonnainen kestää vain sen alle 2 vuotta, sen jälkeen kituutatte todella pienellä rahalla ja just kun lapsi lähtee opiskelemaan ja sinä varmaan suunnittelit että hänen ei tarvitsisi ottaa opintolainaa...

Töitä on huomattavasti helpompi saada kun on jo töissä, luin joskus jostain että vain joka neljäs avoin työpaikka täytetään työttömällä työnhakijalla.

Työttömänä ollessa parasta ennen päiväys on siinä 2-3 kuukauden paikkeilla ja viimeinen käyttöpäivä 6-12 kk. 

Sun ikäisillä työllistymisaika on keskimäärin 60 viikkoa kun se puolet nuoremmilla on 20 viikkoa. Jokainen ikävuosi pitkittää työttömyyttä.

Aktiivimallileikkuri leikkaa kolmen kuukauden jälkeen jos et ole täyttänyt aktiivimallin ehtoja liki 5% sun ansiosidonnaisesta eikä se takaisin nouse kuin vasta sitten kun olet aktiivimallin ehdot täyttänyt. Pidemmän päälle sekin raha kyllä varman kelpaisi.

Vierailija
18/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap ottanut huomioon, että työttömyyskorvauksen veronpidärys on korkeampi, kuin palkkatulon?

Ansiosidonnaisesta yleensä se 25%, kaipa hän sen verran on ottanut selvää asioista.

Vierailija
19/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisesta yleensä se 25%, kaipa hän sen verran on ottanut selvää asioista.

Ei ansiosidonnainen mitään tasaveroa tarkoita.

Vierailija
20/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole 10 vuoteen ilmeisesti ollut työnhaussa? Ala vaikeasti työllistävä? Ja tulot on suht pienet jos asutte kaksiossa ja reaali ansion eroksi jää noin vähän ( eli hirveitä säästöjä ei varmaan ole? ).

Jos tämä ei ole trolli niin suosittelen nyt vaikka kokeeksi heittämään 10 työhakemusta kriteereihisi sopiviin paikkoihin, ja jos kutsuja haastetteluihin tulee niin mikäs siinä, ota pieni loma ja hae töitä sen jälkeen.  Mutta jos et tule edes kutsutuksi haastatteluihin.....ehkä se loma tulee joka tapauksessa. Voithan sä etsiä työn- ottaa sen vastaan vaikka 2kk päästä olevalla aloituksella, irtisanoutua ja lomailla. 

Hirvittää sen 14v puolesta, miten selviätte jos ansiosidonnainen loppuu ja isäkään ei osallistu kuluihin? 

AP- kirjoittajana voin heti sanoa, ettei ole trolli.

Kuka näin turhan trollin rustaisi?

En ole koskaan ollut työtön, kuten jo mainitsin.

Eikä ole syytä ollut hakea työtä, koska kuvittelin tämän nykyisen  olevan melkein "eläkevirkani".

Kriteereihi sopivaa kk-palkkaisia ei OLE.

Alani ammattilaisista alle 10% on kk-palkkaisessa työssä.

Yksityisyrittäjän olin yli 10 vuotta, mutta siihen suohon en enää uppoa, kun sain pikkupiirua vaille pidettyä luottotietoni.

Onneksi noin.

Mistäpä tiedät minun säästämiseni?

Mistäpä tiedät, onko minulla läheisiä, jotka auttavat hädässä?

14-vuotias on hyvin tottunut kierrättäjä, koska se on elämäntapamme.

Kirpparit ovat harrastuksemme, ei häpeä, mitä työttömän ilmeisesti tulisi kokea...

Miksi pitäisi olla ISÄ, joka osallistuu?

Eikö voi olla isoäiti, ku(m)mitäti, äidin ystävä, eno, täti?