Voiko Asperger-henkilöllä olla oppimisvaikeuksia?
Kommentit (32)
Olerem käynyt 2 vuuuodessa yhdeen koulutuuksen ja opeettajat ovaat ollleet täysiiä idioottteja.
Vierailija kirjoitti:
Olerem käynyt 2 vuuuodessa yhdeen koulutuuksen ja opeettajat ovaat ollleet täysiiä idioottteja.
Eii ole mitäään taka ajaatuksiia etttä ihaan ojastaa allikkoon kirjaaimellisesti.
Eivätkös enemmän kulje käsi kädessä..
Osalla asseista on oppimisvaikeuksia, mutta ei kaikilla. Osa päin vastoin oppii hieman liiankin helposti ja nopeasti.
Totta kai voi olla oppimisvaikeuksia siinä missä muillakin. Jännä ajatus sinänsä ettei voisi, yleensä ihmiset luulee että asperger suorastaan tarkoittaa että on vaikeita oppimisvaikeuksia aina, mikä ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eii ole mitäään taka ajaatuksiia etttä ihaan ojastaa allikkoon kirjaaimellisesti.
Mullla onn tällähetkeeellä selllaineen fiiliis etttä vois lähhtee vaikka kadulle myymäään huumeeita saaaisi paljon enemmmän aikaaaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi olla oppimisvaikeuksia siinä missä muillakin. Jännä ajatus sinänsä ettei voisi, yleensä ihmiset luulee että asperger suorastaan tarkoittaa että on vaikeita oppimisvaikeuksia aina, mikä ei pidä paikkaansa.
Itse olen kyllä kuullut ennemminkin niin päin, että oletetaan assiuden tarkoittavan automaattisesti sitä, että on superälykäs ja nopea oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä kuullut ennemminkin niin päin, että oletetaan assiuden tarkoittavan automaattisesti sitä, että on superälykäs ja nopea oppimaan.
Ykkksi kirjaalihaan vääitti kaaikki suoomalaaiseeet pvat " auutistisia" eii väiittänyt muttta ... suoomalaaiseet ovaat tarkkkoja asioisssa ja pohtiivat paljon. Kiiinnostuvat yksityyiskohdista ovaat uteeliaiuta ja luoovua seelviyytyjiä. Eikölhän ne olee niiitä niteen olllaab selviitty näiin pitkälle näin pieneeenä kansakuuntana.
Huomasin tämän jos on kaksi asiaa yhtä aikaa en pysty keskittymään kuin toiseen. 60-luvulla hallittiin pelolla ja silloin en oppinut, usein koko asia jäi hiukan hämäräksi.
Myönteisiksi koetut taas opin helpommin kuten käsityöt koska ihailin opettajaa.
Ei kai asseja muuten laitettaisi usein erityisluokille?
t. as joka ei ymmärrä paljon vittuakaan matikasta, fykesta jne
Vierailija kirjoitti:
Ei kai erityisluokalla olo tarkoita automaattisesti sitä, että on oppimisvaikeuksia? Voihan assilla olla esim. niin pahoja aistiyliherkkyyksiä tai kommunikointi-/vuorovaikutusvaikeuksia, ettei normaaliluokalla opiskelu onnistu, vaikkei oppimiskyvyssä olisikaan mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai erityisluokalla olo tarkoita automaattisesti sitä, että on oppimisvaikeuksia? Voihan assilla olla esim. niin pahoja aistiyliherkkyyksiä tai kommunikointi-/vuorovaikutusvaikeuksia, ettei normaaliluokalla opiskelu onnistu, vaikkei oppimiskyvyssä olisikaan mitään vikaa.
En tiedä, ehkä jossain on hyviäkin erityisluokkia, mutta ainakin tällä paikkakunnalla ne ovat täysin vääriä paikkoja ei-oppimisvaikeuksisille erityislapsille/-nuorille. Tiedän monia, jotka on siirretty normaaliluokkiin, kun heille ei ole lupauksista huolimatta pystytty tarjoamaan riittävän haasteellista opetusta, kun luokassa edetään aina hitaammin oppivien ehdoilla.
Tietenkin voi. Älyllistä vajaavuutta sen sijaan ei.
Ihmisellä voi olla useampiakin (kapea-alaisia) oppimisvaikeuksia ja silti voi olla keskimääräistä älykkäämpi. Itselläni esimerkiksi on tilan hahmotuksen ongelma, eli en hahmota suuntia, eli en pari kertaa käännyttyäni enää tiedä, mistä olin tulossa enkä mihin olin menossa, mutta todistetusti olen keskimääräistä älykkäämpi.)
Aspergerin oireyhtymän diagnoosivaatimuksiin kuuluu, että kognitiivinen ja kielellinen kehitys ei saa olla merkittävästi viivästynyttä, eli käytännössä ei voi olla asperger ja kehitysvammainen (mutta voi olla kehitysvammainen autistisin piirtein, mitä jotkut joskus sitten samaistavat aspergeriin). Mutta oppimisvaikeuksia voi olla ja aika usein on.
Voi olla siinä missä muillakin ihmisillä. Aspergeriin ei sinänsä kuulu erityisen suurta riskiä oppimisvaikeuksiin. Mutta totta kai heilläkin voi niitä esiintyä, ei Asperger mitenkään suojaa oppimisvaikeuksilta.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi. Älyllistä vajaavuutta sen sijaan ei.
Voi olla sitäkin.
Voi olla.