Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Asperger-henkilöllä olla oppimisvaikeuksia?

Vierailija
31.10.2018 |

Vai ovatko nuo toisensa poissulkevia?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä voi olla useampiakin (kapea-alaisia) oppimisvaikeuksia ja silti voi olla keskimääräistä älykkäämpi. Itselläni esimerkiksi on tilan hahmotuksen ongelma, eli en hahmota suuntia, eli en pari kertaa käännyttyäni enää tiedä, mistä olin tulossa enkä mihin olin menossa, mutta todistetusti olen keskimääräistä älykkäämpi.)

Aspergerin oireyhtymän diagnoosivaatimuksiin kuuluu, että kognitiivinen ja kielellinen kehitys ei saa olla merkittävästi viivästynyttä, eli käytännössä ei voi olla asperger ja kehitysvammainen (mutta voi olla kehitysvammainen autistisin piirtein, mitä jotkut joskus sitten samaistavat aspergeriin). Mutta oppimisvaikeuksia voi olla ja aika usein on.

Nykyisin asperger on juuri lievä autismi tai autismin kirjon häiriö. As voi olla myös kehitysvammaisella.

Vierailija
22/32 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä järkevä kysymys, kuin että voiko vasenkätisellä olla harmaat silmät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assiin liittyy usein keskittymisvaikeuksia, mikä voi näkyä ei-itseä kiinnostavien asioiden oppimisvaikeutena.

Vierailija
24/32 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinulla ainakin on.

Vierailija
25/32 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergeriin itsessään ei kuulu oppimisvaikeuksia. Mutta toki Asperger-ihmisillä voi olla Aspergerin lisäksi myös oppimisvaikeuksia, jotka diagnosoidaan erikseen.

Vierailija
26/32 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi on neurologinen kehityshäiriö joten olisi aika ihmeellistä jos se vaikuttaisi oppimiseen

Vierailija
27/32 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tai olla olematta. Aspergerit ovat yksilöitä siinä missä muutkin ihmiset.

Vierailija
28/32 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen kysymys. Sama kuin kysyisi, että voiko Asperger-ihmisellä olla esim. punainen tukka, likinäköisyys tai liikuntavamma.

Vierailija
29/32 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän

Vierailija
30/32 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes varmasti, jos oppimistilanteessa on sosiaalista vuorovaikutusta.

Vierailija
31/32 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietenkin. Ei mikään diagnoosi suojaa samanaikaisongelmilta.

Vierailija
32/32 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismi on neurologinen kehityshäiriö joten olisi aika ihmeellistä jos se vaikuttaisi oppimiseen

Minä taas ajattelisin, että mikäli on isoja haasteita sosiaalisessa kanssakäymisessä ja esimerkiksi kielikuvien ymmärtämisessä, olisi aika ihmeellistä, jos se ei vaikuttaisi oppimiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi