Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sote tuo isot säästöt. Eiku. "Veronmaksajille voi tulla sotesta satojen miljoonien eurojen lisälasku"

Vierailija
31.10.2018 |

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005882947.html

"Nykyisin kunnat saavat edullista lainaa, koska niillä on verotusoikeus ja varainhankintaa turvaa Kuntien takauskeskus. Sotessa maakunnilla ei ole verotusoikeutta. Lisäksi on epäselvää, voisiko valtio edes taata niiden varainhankintaa. Jos takausta ei ole, rahoitus kallistuu."

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nyt jo kaikki idiootitkin tajua, että sote on kepun ja kokoomuksen rahantaikomissysteemi isojen yksityisten hoivafirmojen omistajille? Niiden tarkoitus on tehdä VOITTOA, kun taas kunnallisissa palveluissa ei ole voitontavoittelua. Mistä ne voitot yhtäkkiä muuten taiotaan kuin maksattamalla asiakkailla ja veronmaksajilla?

Vierailija
2/13 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoija 2 on täysin oikeassa. Ilmaisia lounaita ei ole. Jos lääkärikäynti ostetaan yksityiseltä niin yksityinen tasan tarkkaan ottaa myös voiton itselleen ja joko homma maksaa enemmän kuin kunnallisessa terveyskeskuksessa tai sitten saatu palvelu on huonompaan.

Olen itse terveyskeskuslääkäri ja itse kerran kävin yksityisen työhaastattelussa. Kyseinen toimija hoiti alueen koko terveyskeskusta. Suuri yritys, jonka nimeä en ymmärrettävästi tässä voi mainita. Minulle annettiin suppea lista, mitä tutkimuksia potilaasta saa ottaa ja kuinka ollakaan siitä puuttui useita tutkimuksia. Yhden sairauden kohdalla esimerkiksi tutkimus, joka on käypä hoito suositusten mukainen. Eli lääkäri tekee hoitovirheen, jos ei sitä määrää tietyissä tilanteissa, Sillä listalla sitten olisi pitänyt pärjätä. Sanomatta lienee selvää, että en siihen työpaikkaan mennyt, vaikka sitä minulle tarjottiinkin. En halunnut kenenkään toimijan rajoittavan kykyäni tehdä yleislääkärin työtä saadakseen rahallista voittoa osakkeenomistajien taskuun.

Kyseiseen paikkaan ei tietenkään saatu suomenkielisiä kokeneita yleislääketieteen erikoislääkäreita rekrytoitua lainkaan, koska kuka tahansa sellainen tietää kyllä mitä kokeita ottaa ja milloin eikä suostu siihen, että vaaditaan tekemään huonampaa työtä voitontavoittelun takia.

Näistä asioista ei vaan puhuta ja harva niitä sanoo ääneen. Itse olen jo eläkkeellä, joten en välitä enää. Mutta ihmisten tulisi tietää se, että ilmaisia lounaita ei todellakaan ole olemassa ja se, miltä lääkärikäynti tuntuu ei aina kerro siitä, kuinka hyvää palvelua saa. Hymyllä ei korvata puuttuvia laboratoriokokeita.

Sote huonontaa palvelua tai tulee maksamaan moninkertaisesti. Pelkään sen luhistuttavan niidenkin terveyskeskusten palvelun, jotka nyt vielä toimivat hyvin. Missään työpaikassa missä olen ollut, ei ollut mitään ”löysiä” mitä olisi voinut ottaa pois ydintoiminnan vaarantumatta, työtahti oli hurja ja erittäin kuluttava. Jos samoista resursseistä pitää ottaa vielä yrityksen voitto, niin hirvittäähan se.

Ainoa syy Soteen on lääketieteellisten yksityisyritysten pääseminen suuremmille voittoapajille. Häpeäpaaluun pitäisi laittaa ne, jotka sitä ajavat. En ihan heti keksi suurempia syntejä politiikassa tällä hetkellä kuin erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon romuttaminen :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hei! Yksityisten lääkäriasemien omistajat rikastuu, ja sehän on niin oikein! Eiku....

Vierailija
4/13 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on keksitty uusi talousoppi jonka mukaan yksityinen, alueellinen monopoli on tehokas, kilpailtu ja tuottaa edullisia palveluita.

Vierailija
5/13 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tottunut johtamaan yritystä eikä ole kokemusta lainsäädännöstä eikä ymmärrystä edes hyväksyä sitä ettei tiedä terveydenhuollosta mitään, saadaan Sipilän kaltainen johtamistyyli. Senkun vaan käskee että nyt tehdään näin. Ilman mitään hajua seurauksista.

Vierailija
6/13 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vahva pitää olla uskossa jos luulee kepun ja kokoomuksen soten tuovan säästöä.

Vierailija
7/13 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen. Sitten ollaan taas saman kysymyksen äärellä, eli kuka maksaa ikärakentren vanhenwmisen aiheuttamat lisääntyneet terveydenhoitokulut. No, mehän tietysti. Mutya maksetaanko yksityisille sijoittajille vai valtiolliselle toimijalle, kas siinä pulma. No luulisi kyllä ettei ole, mutta kun ne yksityiset sijoittajat on päättämässä. Hoplaa, maalataan musta valkoiseksi.

Vierailija
8/13 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole tulossa. Kepussa myönnetään maakuntienkin "siirtyvän" entistä kauemmaksi. Sotesta ei puhu enää kukaan.

https://www.hs.fi/talous/art-2000005883292.html

OP-ryhmä peruu suunnitelmat valtakunnallisen lääkäriasemaverkoston rakentamisesta. Viisi jo perustettua ortopedista sairaalaa jatkaa kuitenkin ennallaan.

OP:n piti perustaa sairaaloiden lisäksi lääkärikeskuksia kaikkiin maakuntakeskuksiin, yhteensä parikymmentä keskusta ja rakentaa sille pohjalle muun muassa kattava työterveyspalvelu.

Jo aiemmin ryhmän johto jäädytti perusteilla olevien lääkärikeskusten avaamiset Poriin ja Lappeenrantaan. Niiden perustamisesta kerrottiin helmikuussa. Nyt niistä luovuttiin kokonaan.

Lääkärikeskustoimintaan lähteminen ei ole perusteltua tässä alati muuttuvassa markkinatilanteessa. Pohjola Terveyden ydin ja vahvuus on viiden sairaalan valtakunnallinen verkosto, ja se jatkaa toimintaansa ennallaan”

Vierailija
9/13 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on tarjolla ulkoistajille hyviä pestejä terveysfirmoista. Onko näillä päättäjillä enää mitään moraalia jäljellä?

Vierailija
10/13 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä kaikki kenellekään yllätys?

Vierailija
11/13 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla.

Olen tavannut ihan oikeasti ihmisen, joka luuli että soten myötä hän voi mennä suoraan yksityislääkärille, kuten nytkin, ja se ei maksa enempää kuin tk:ssa käynti nyt.

Vierailija
12/13 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla.

Olen tavannut ihan oikeasti ihmisen, joka luuli että soten myötä hän voi mennä suoraan yksityislääkärille, kuten nytkin, ja se ei maksa enempää kuin tk:ssa käynti nyt.

Tämä mielikuva on monella. Ja tämä on ainoa syy miksi kukaan sotea on kannattanut

Vierailija
13/13 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa yksityiset ottaa muutaman taka-askeleen vrt. OP. Joten olkaa huoleti.Nykyinen tehokas, palvelualtis ja edullinen meno jatkuu, kuten haluatte.