IL: ”Kuka paistaa jatkossa Sanni Grahn-Laasosen pihvit?” - Kolme amisopiskelijaa kertoo, miten leikkaukset romuttivat koulutuksen tason
Ammattikouluja on kuritettu erilaisissa leikkaustoimenpiteissä. Viime vuonna ammatillisesta koulutuksesta leikattiin 190 miljoonaa euroa. Suomen Kuvalehden mukaan pääministeri Juha Sipilän kaudella kovimmalle kulukuurille ovat joutuneet yliopistot ja ammattikoulut.
Kommentit (25)
Amiksien leikkaukset eivät ole se romahduksen syy.
Lapsien yltiöpäinen paapominen kotona ja kurin puuttuminen peruskoulutuksessa ovat johtaneet siihen että "mun ei tarvitse" ja "venaa hetki, mulla on peli kesken".
Vierailija kirjoitti:
Amiksien leikkaukset eivät ole se romahduksen syy.
Lapsien yltiöpäinen paapominen kotona ja kurin puuttuminen peruskoulutuksessa ovat johtaneet siihen että "mun ei tarvitse" ja "venaa hetki, mulla on peli kesken".
Kun siellä amiksessa ei ole opettajia eikä lukujärjestyksessä tunteja!!!!!!!!!!
Miten kummassa sä kasvatuksen puutteen tai nuorten velttouden tähän liität?
Vierailija kirjoitti:
Maistuukohan Sannille Lindströmin pihvi?
Toivottavasti.
Jos Lindströmin makkara, anteeksi nakki, maistuu, nii Sannilla on jääny tasoteorian opinnot hiukan vaiheeseen.
Pikkujouluissa jopa moinen nakki sallitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nkyinen hallitus ei ole kyllä saanut, kun tuhoja aikaan koulutuspuolella. Tämä todistusvalintaan siirtyminenkin nopealla aikataululla on naurettavaa. Siinäkin pohjalla on vain tilastojen kaunistelu. Saadaan nopeammin nuoret opiskelemaan mutta tämä tulee kostautumaan myöhemmin keskeyttäneinä sekä tasoeroina pääsykokeitten kautta tulleille.
Eh, kyllä ammattikoulun sotku on ihan edellisten hallitusten joko piittaamattomuuden tai sixpäkin "säästöjen" syytä. Muutenkin vika on sinänsä ihan muussa kuin rahamäärässä joka kouluihin kaadetaan, vaikka koulujen johto tietty ruikuttaa eniten rahojensa perään.
Eli yksi ongelma on pakollinen opiskelu nuorille, ns. nuorisotakuu, ja se että on koitettu luoda tilanne jossa nuori valkkaa heti peruskoulun jälkeen jonkun "putken" jossa hankkii ammatin ja putkesta toiseen vaihtaminen on vaikeaa tukien yms. vuoksi (eli vain rikkaille mahdollista). Nuorisotakuut ja koulutusputki ilman vaihtoehtoja luotiin jo kauan sitten ja niitä on tuunailtu pitkin matkaa, yleensä siihen suuntaan että suunnan vaihdos tehdään vielä vaikeammaksi.
Niinpä sitten amikset on täynnä porukkaa jota ei kiinnosta ala tai opiskelu mutta jossain on pakko olla jotta saa tukiaisia.
Toinen ongelma on se ettei nuorisolla osalla ole mitään vanhempien esimerkkiä muusta kuin kotona lojumisesta sossutukiaisilla. On sitten aika sattumasta kiinni löytääkö nuori työnteon idean vai jääkö tavoitteeksi olla vaan ja optimoida tukiaiset. Työtähän tässä maassa ei tunnu saavan edes koulutetut ja aika usein kyse on suhteista joita työttömien sossuvanhempien lapsilla tuskin on.
Amiksissa on muitakin rakenteellisia ongelmia mutta tuossa on pari. Poliitikot tapansa mukaan paasaavat ihan eri asiasta johon pitää saada korjaus just heti ja varsinainen ongelman jää poliitikkojen touhottaessa korjaamatta.
Ensimmäinen kohta on aika oikea, toinen kohta ei liity koulutukseen mitenkään muuten kuin nuo "sossutuilla lojuvat vanhemmat" (joita on loppujen lopuksi aika vähän koko väestöstä) eivät ehkä osaa kannustaa lasta opiskelemaan...
Se taitaa olla enemmänkin mielenterveysongelma...Nuoret eivät ole mitään ummikoita, he osaavat lukea ja katsoa uutisia.
Miksi opiskella kun ei sillä tutkinnolla saa kuitenkaan sellaisia töitä että eläisi ilman tukia?
Ja kun vielä koulutuksesta on leikattu niin eihän siitä saa edes tarvittavaa tietotaitoa..Joten miksi vaivautua?
Niin, ongelmaahan ei tarvitse ratkoa kun vaan leimaa kaikki ongelmasta puhuvat mielenterveyspotilaiksi. Samalla tyylillä muuten n-liitossakin katosi toisinajattelijat mielenterveyshäiriöisinä.
Koulutus ei sinänsä takaa mitää, varsinkin kun ongelma on tarkoituksella (siis tarkoituksellisen huonosti asia hoitamalla) ylläpidetty suurtyöttömyys eli työpaikkojen puute. Muuten kuulostat siltä että omat vanhempasi eivät ole opettaneet sinulle työnteosta mitään eli kuulut itse siihen porukkaan josta puhuin. Lasta ei muuten voi vaan tuupata maailmalle että opi itse miten maailma toimii, vaan kyllä se on vanhempien tehtävä valmentaa lasta aikuisuuteen.
Kovin moni ei tätä tee koska eivät osaa tai sitten huonoimmassa tapauksessa osaisivat mutteivat halua koska niinku ihana individualismi.
Hehheehhee..
Että sellainen keittiöpsykologi 😂
Minulla sattuu olemaan 3 tutkintoa koska 2 ekalla tutkinnolla ei saanut töitä ja kolmanella sai.
Esikoisella on tutkinto ja kyllä nuo 3 muuta nuorempaa aikovat opiskella ammatin...
Edeleenkin nuo sohvalla lorvija vanhemmat ovat vähemmistössä..
Ja edelleenkin lapset ja nuoriso osaa lukea sekä miettiä ihan itse mitä maailmassa tapahtuu..
Tottakai vanhempien tuki koulutukseen on tärkeää, mutta jos lehdisssä yms kerrotaan että opiskelusta HUOLIMATTA ei ole töitä niin mitä kuvittelet nuoren ajattelevan?
Luuletko että vanhempien paasaus koulutuksesta uppoaa loppupeleissä?
Varsinkin jos nuori näkee että faijalla on koulutus ja ammattitaitoa vuosikymmenien ajalta mutta silti ei saa töitä koska niitä ei vaan ole kaikille...
Sekin vielä että kerrotaan (ammatti)koulujen rahojen leikkaamisesta joka vaikuttaa opettamiseen ja opetuksen laatuun. Meinaatko tosissaan että nuori ei ymmärrä?
Tänä syksynä koulua ollut neljä viikkoa. Loput ajasta työharjottelua joka kuulemma taas jatkuu joulukuuhun asti. Aikataulumuutokset tulevat päivän varoitusajalla. Työharjoittelupaikoissa käyvät oikeat työntekijät hiilenä kun työharjoittelut vaan jatkuu ja jatkuu ja tietenkin työnantajat käyttävät ilmaistyövoimaa hyväksi. Ja joo, on ilmoitettu asiasta kouluun ja työpaukoilla luottareille mutta mikään ei muutu??
Ala on kuljetusala ja pitäisi alkaa harjoittella ajoneuvoilla ajamista. Kirjallisiin käskettiin lukea "vaikka mopokoulun kirja" kun samat säännöt niistäkin löytyy!?! Öh, eikun yhdistelmäajoneuvo täydellä lastilla alle ja liikenteeseen 😂 tää on aivan uskomatonta!
Täytyy lähtee harjottelemaan rekalla ajoa vaikka Sannin talon lähelle?