Apua kamalaan ahdistukseen
Moikka! Olen nuori nainen ja niin ahdistunut että vaikea olla. Olen selvittänyt asioita ja olen 99% varma että mua vaivaa yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja jonkin sortin pakko-ajatukset. Tuntuu että tulen hulluksi tämän jatkuvan ahdistuksen ja ahdistavien ajatusten kanssa. Tiedostan oman ahdistuneisuuteni ja sen että tarvitsisin kiperästi apua, mutta avun hakeminen on mulle ylitsepääsemättömän vaikeaa. En tiedä miten saisin itseni rohkaistumaan ja puhumaan tästä asiasta ammattilaisille jotta saisin apua.
Kommentit (16)
Jos sulla on itsetuhoisia pakkoajatuksia niin ota taksi ja pyydä ajamaan psyk.päivystykseen ! Tai soita vaikka hätäkeskukseen, hae ihmeessä apua!
Ensimmäisen askeleen ottaminen on vaikeaa, mutta se on vaan otettava.
Onko sinun ahdistulsesi jokapäiväistä vai ajoittaista? Itselläni ainakin ahdistus ilmenee kuukautiskierron mukaan niin että ennen kuukautisia ahdistus on suurinta.. Muuten mitä tykkäät tehdä? Minun ahdistukseen auttaa kun kävelen metsässä tai käyn salilla. Olen myös opetellut rauhoittamaan itseäni sisäisellä puheella, niin että puhun itselleni mielessä jotenkin näin: minulla ei ole mitään hätää, ympärilläni ei tapahdu tällä hetkellä mitään mistä tarvitsisi olla ahdistunut tai peloissaan. Kaikki on hyvin. Lisäksi silitän itseäni olkapäästä. Minulla tämä auttaa.
Hei, soita nyt heti esim. https://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-apua-e…
Kriisipuhelin
päivystää vuoden jokainen päivä ja yö numerossa
010 195 202
arkisin klo 09.00–07.00
viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00–07.00
Kerro vaikka miltä tuntuu juuri nyt, sekin jo helpottaa ja on askel pitkänjänteisempään avun hakemiseen.
Halaus ja lämpöä syysiltaasi!
Itse kuuntelen rauhoittavaa, pyhää musiikkia.
Terveyskeskukseenpa vainen. Aamulla soitat sinne. Tai täällä meillä päin voi päästä päivystykseenkin, jos ahdistus on oikein rajua. Ensimmäisen avun saaminen ei ole kovin vaikeaa. Keljumpaa on se, että terveyskeskuslääkäri lähinnä määrää jonkin mielialalääkkeen ja sairasloman. Psykiatrin pakeille voi joutua jonottamaan kuukausimääriä.
Kriisipuhelin päivystää parhaillaankin numerossa 010 195 202. Sitä en tiedä, kauanko sinne joutuu jonottamaan. Sinne voi soittaa anonyymisti. Tuskasi eivät taatusti ratkea kertaheitolla, mutta jos kriisipuhelimen työntekijän tai vaikka jonkun kaverin kanssa jutteleminen auttaa aamuun asti, olet jo askeleen lähempänä tilanteesi hallintaa.
En halua painostaa. Muistutan kuitenkin, että pätevää apua saa vasta kun sitä uskaltaa pyytää ihan henkilökohtaisesti ja sieltä, missä sitä tosiaan tarjotaan. AV-palstaltakin voit saada myötätuntoa, mutta täällä on myös trolleja, jotka haluavat vain kiusata.
Jep, se on jokapäiväistä. Tätä on kestänyt jo kauan ja aikaisemmin se oli siedettävää ja ei oikeastaan edes jokapäiväistä mutta nyt se on vaan pahentunut. Oon itsekkin huomannut että kun kamala ahdistus iskee niin helpottaa kun alkaa tekemään itselleen mukavia asioita esim katselen usein youtube videoita aiheista jotka mua kiinnostaa, silloin saa ajatukset muualle. Ongelma vaan on se, että kun ahdistus on kokoaikaista niin ei aina oo mahdollisuutta alkaa tekemään jotain mieleisrä että ajatukset saisi muualle.
Ja pakkoajatukset ei niinkään oo itsetuhoisia, ne on ennemmin läheisiin liittyviä todella ahdistavia ajatuksia ja pelkoja esim niiden ku
Jos tunnistat kun ahdistuskohtaus iskee tiedät ettei se ole todellista. Annat sen vaan kulkea lävitsesi.
Ahdistusta voi aiheuttaa erilaiset puutostilat. Yleinen puutos nuorilla naisilla on raudasta.
Googlaa ahdistus ja rauta yhdessä niin löydät tietoa.
Varaa aika yksityiselle psykiatrille.
Varaat nyt aamulla ajan terveyskeskukseen, syyksi riittää kun sanot "voimakas pitkään jatkunut ahdistus", sitten kirjoitat oireet paperille ja meet sen kanssa lääkäriajalle ja annat paperin lääkärille ellet saa sanottua muuten. Lääkäri sitten auttaa siitä eteenpäin.
Mulla itsellä on myös ollut voimakasta ahdistusta, tietynlaisia pakkoajatuksia ja pelkoja liittyen läheisiin ym. Varasin keskusteluaikaa psykoterapeutille, tämä auttoi jo paljon. Hän ohjasi mut Mielenterveystalon sivuille, jossa on paljon tietoa ahdistuneisuushäiriöstä, sekä omaharjoitteita tueksi. Niitä kannattaa tehdä, ne antavat tietynlaista realismia pakkoajatuksille!
https://www.mielenterveystalo.fi
Lisäksi olen opetellut meditoimaan, samaan tapaan toimii myös mindfullness-harjoitukset. Meditoinnin aikana oppii, että ajatukseni eivät ole totta, mikä on tärkeä havainto, sekä ikään kuin tarkastelemaan omia ajatuksia ulkopuolelta, jolloin niihin saa etäisyyttä, eikä ne enää tunnu niin isolta. Kaikille ei tietysti samat asiat toimi, mutta ehkä näistä jotain kannattaisi kokeilla. Lisäksi haluaisin antaa sinulle toivoa, että ahdistuneisuustilasta on mahdollista päästä pois ja tasapainoon, nykyisin kestän jopa kriisitilanteet paremmin.
Toivon sinulle paljon voimia, toivottavasti saisit apua!
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että se avun hakemisen ensimmäinen askel oli se vaikea, ja sen jälkeen ihan ihmettelin miksen aiemmin ollut hakenut apua itselleni. Tätä ainoaa elämää ei kannata käyttää ahdistuneena kärvistelemiseen, kun apua on saatavilla. Elämä voi ja saa olla valoisaa ja rauhallista, ahdistuksen saa loppumaan, mutta omin voimin se harvalta onnistuu. Tuo ylempänä mainittu kriisipuhelimeen soittaminen on hyvä alku.
Panikointiin ja ahdistukseen sain avun lääkityksestä. Harmi, etten heti suostunut hakemaan apua. Step by step olo alkoi helpottaa. Turhaan kärsin kamalasta olosta. Nyt elämä taas hymyilee.
Kun saisit jonkun jolle puhua. Soita siihen kriisipuhelimeen.
Rohkaistu! Eivät ammattilaiset sinua pakota puhumaan yhtään enempää tai nopeampaa kuin pystyt. Hae apua heti huomenna.