Apua, laitanko 3vuotiaani hoitoon kun vauva tulee?!
Miten te muut olette tehneet? Meillä siis juuri 3vuotta täyttänyt, tähän asti ollut kanssani vain kotihoidossa. Vauva syntyy syksyllä, ja mies on sitä mieltä että esikoinen pitää laittaa päiväkotiin kun kaipaa selvästi kavereita ja puuhaa mitä äiti ei aina jaksais..Mutta, itse laittaisin vain kerhoon joka muutamana päivänä viikossa pari tuntia kerrallaan. Kun ei ole edes lapsiryhmässä ennen ollut ja pelottaa jos menee koko päiväksi päiväkotiin :( Muutenkin tuntuu kurjalta, kun vauva tulee niin " heittää esikoinen" pois, vaikka ei sitä nyt sillä lailla tarkoitakkaan. Mitä ihmettä tässä pitäs tehä? Miten teillä muilla joilla vauva kotona, jaksatteko isompien kanssa käydä avoimessa sun muissa jossa näkee muitakin samanikäisiä eikä tarvi kotosalla vaan olla? Mä luulen, että itse en jaksaisi kun en jaksa nytkään ja sitten olis vielä se vauva mukana...Ehdottakaa nyt jotain...
Kommentit (23)
Jos epäilet, että lapsesi voi kokea tulevansa hylätyksi, kuuntele itseäsi, kuuntele myös siinä tapauksessa, jos tunnet ettet jaksa vauvan ja esikoisen kanssa kolmisin kotona. Tiedät varmasti itse parhaiten, mikä on lapsellesi parasta.
t. viiden äiti
Suosittelen kerhoa, jossa koko aika käytetään virikkeisiin, perushoito yms jää vähemmälle.
Ja jos kustannuksia ajattelee, kerhot ei välttämättä maksa mitään. Puolipäivähoito tai muutama kokopäivä viikossa maksaa yllättävän paljon!
Vauva oli normaali tapaus eli valvotti jonkun verran muttei mikään koliikkivauva joten en kyllä kokenut että olisi ollut ylivoimaista selvitä kotona kahden kanssa. Toisenlaisiakin tapauksia on, sen tiedän, mutta etukäteenhän sitä ei voi arvata.
Sinuna harkitsisin sitä kerhovaihtoehtoa. Meillä on toiminut hyvin, 2 kertaa viikossa 2 tuntia kerrallaan. Isompi on saanut sieltä kavereita (muutettiin vasta vuosi sitten) ja on tosi tärkeänä siitä että on kerholainen. Ja kun ollaan paljon yhdessä niin vauvan ja isonveljen välinen suhde on ollut alusta saakka tosi tiivis, sitä on ollut aivan ihana seurata! Nyt siis jo leikkivät yhdessä pitkiäkin aikoja ja se on hauskaa, nyt siis 4v ja 10kk ikäiset.