Henkilökohtainen avustaja
Minkälaisia kokemuksia henkilökohtaisena avustajana toimimisesta?
Kommentit (16)
Huonoja. Työnantaja on katkeroitunut sairas ihminen, jolla ei välttämättä ole paljoa muita ihmiskontakteja, joten purkaa kaiken paskan siihen avustajaan. Jos et ole jonkun firman kautta, niin sulla ei ole esimiestä tai ketään, jolle valittaa huonosta kohtelusta tai huonoista työoloista. Se esimies on se avustettava. Eli jos tuntilistat "katoaa" tai työtodistusta ei toimiteta, niin siinähän ollaan.
Oma kokemukseni oli sairaan henkilön avustajana. Hän saattoi mököttää ja tiuskia mulle ilman erityisiä syitä. Ne huonot päivät oli hienoja, kun sai olla 8 tuntia neljän seinän sisällä jumissa äkäpussin kanssa. Hänellä oli lemmikkejä, joista ei itse pystynyt pitämään huolta, joten ne olivat käytännössä täysin mun vastuullani (en tule ikinä ymmärtämään miksi pitää hankkia lemmikeitä jos ei itse ole kykenevä niistä huolehtimaan). Vaikka työsopimuksessa periaatteessa määritellään tehtäväni, niin hän saattoi keksiä ihan mitä tahansa ja sen mukaanhan mentiin. Hän saattoi keskiviikkoaamuna laittaa viestin, että ei tarvitse tulla töihin (vaikka olin jo matkalla) ja sitten lauantaiaamuna ilmoittaa, että nyt sitten pitäisi tulla korvaamaan se keskiviikko. Eli työajoista ja -päivistä ei todellakaan pidetty kiinni eikä niitä sovittu edes hyvissä ajoin. Se oli sellaista kyykyttämistä. Loppujen lopuksi sain lopputilin, koska hän syytti mua siitä, että olin unohtanut jonkun asian (mitä en kyllä ollut). Tässä ei ollut mitään varoaikoja, hän vain kesken päivän ilmoitti, että ei halua nähdä mua enää. Sen jälkeen hän kieltäytyi pitkän aikaa lähettämästä työtodistusta, jota tarvitsin työkkäriä varten. Tämän takia en saanut tukia pariin kuukauteen. Kun lopulta työsuojeluvaltuutettu laittoi hänelle ukaasin, niin hän toimitti mulle työtodistuksen ja sen mukana myös ihanan haukkumakirjeen ja toivoi, että "jättäisin hänet rauhaan", niinkuin olisin jotenkin häiriköinyt häntä, kun ennen työsuojeluvaltuutettua soitin kerran ja laitoin yhden viestin työtodistukseen liittyen. Tämä kokemus oli todella raskas ja väsyttävä enkä ikinä harkitsisi vastaavaa työtä uudelleen.
Kuvittele että sulla on työnantaja, joka on tosi ongelmainen ja julma. Työkavereita sulla ei ole, eikä ketään kelle purkaa. Ihan orjana joudut tottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Huonoja. Työnantaja on katkeroitunut sairas ihminen, jolla ei välttämättä ole paljoa muita ihmiskontakteja, joten purkaa kaiken paskan siihen avustajaan. Jos et ole jonkun firman kautta, niin sulla ei ole esimiestä tai ketään, jolle valittaa huonosta kohtelusta tai huonoista työoloista. Se esimies on se avustettava. Eli jos tuntilistat "katoaa" tai työtodistusta ei toimiteta, niin siinähän ollaan.
Oma kokemukseni oli sairaan henkilön avustajana. Hän saattoi mököttää ja tiuskia mulle ilman erityisiä syitä. Ne huonot päivät oli hienoja, kun sai olla 8 tuntia neljän seinän sisällä jumissa äkäpussin kanssa. Hänellä oli lemmikkejä, joista ei itse pystynyt pitämään huolta, joten ne olivat käytännössä täysin mun vastuullani (en tule ikinä ymmärtämään miksi pitää hankkia lemmikeitä jos ei itse ole kykenevä niistä huolehtimaan). Vaikka työsopimuksessa periaatteessa määritellään tehtäväni, niin hän saattoi keksiä ihan mitä tahansa ja sen mukaanhan mentiin. Hän saattoi keskiviikkoaamuna laittaa viestin, että ei tarvitse tulla töihin (vaikka olin jo matkalla) ja sitten lauantaiaamuna ilmoittaa, että nyt sitten pitäisi tulla korvaamaan se keskiviikko. Eli työajoista ja -päivistä ei todellakaan pidetty kiinni eikä niitä sovittu edes hyvissä ajoin. Se oli sellaista kyykyttämistä. Loppujen lopuksi sain lopputilin, koska hän syytti mua siitä, että olin unohtanut jonkun asian (mitä en kyllä ollut). Tässä ei ollut mitään varoaikoja, hän vain kesken päivän ilmoitti, että ei halua nähdä mua enää. Sen jälkeen hän kieltäytyi pitkän aikaa lähettämästä työtodistusta, jota tarvitsin työkkäriä varten. Tämän takia en saanut tukia pariin kuukauteen. Kun lopulta työsuojeluvaltuutettu laittoi hänelle ukaasin, niin hän toimitti mulle työtodistuksen ja sen mukana myös ihanan haukkumakirjeen ja toivoi, että "jättäisin hänet rauhaan", niinkuin olisin jotenkin häiriköinyt häntä, kun ennen työsuojeluvaltuutettua soitin kerran ja laitoin yhden viestin työtodistukseen liittyen. Tämä kokemus oli todella raskas ja väsyttävä enkä ikinä harkitsisi vastaavaa työtä uudelleen.
Ymmärrän täysin. Muistan vieläkin ne ahdistuksen tunteet, jotka aiheutuvat siitä, kun työnantaja ei toimi lainmukaisesti. Jos haluaa hakea avustajan töitä, mielummin vaikka jollekin firmalle, jossa sen firman kautta on toinen esimies. Ei sekään kaikkea korjaa, esimerkiksi avustajan yksinäisyyttä, mutta ehkä firmat kuitenkin toimivat näiden papereiden kanssa ammattitaitoisemmin, varsinkin, jos heidän maine on kyseessä.
Vähän tai enemmän paska duuni, riippuu niin avustettavasta, mutta kestäisin, jos palkka olisi vähintään 2600€/kk ja ei tarvitsisi tehdä yövuoroja! Puolensa on osattava pitää.
Itse en koskaan tekisi näitä töitä, koska avustettava (työnantaja) voi olla täysi hullu. Sinulla ei ole mitään turvaa, avustettavan sana painaa aina enemmän kuin avustajan. Mieluummin työttömänä, kuin jonkun mielipuolen tyrannin avustajana.
Siitä avustettavastahan se riippuu. On kivoja ja sitten on karmeita.
Kokeile. Ota määräaikainen pesti alkuun.
Lääkärit antavat onneksi helposti (ja ihan aiheesta!) sairaslomaa, jos kerrot, että olet henkilökohtainen avustaja ja sinua kohdellaan töissä kaltoin. Voit pakottaa työnantajaasi takaisinpäin, sillä hän joutuu irtisanomaan sinut, ellei muuta tapojaan ja ellei tahdo maksaa sairasajankorvauksia!
Olkaa vähän järkevämpiä ja puolustautukaa! Ei tule karenssia, jos on lääkärintodistus, mutta älkää irtisanoutuko (siitä tulee karenssi), vaan laittakaa työnantaja irtisanomaan teidät, jos työ ei ole sitä mitä sen kuuluisi olla! Kahden viikon sairaslomasi aikana työnantajalla on aikaa ajatella! Älkää säälikö työnantajaa, jolla on asiaton käytös tai joka ei hoida työnantajan velvollisuuksia!
Itsellä on ollut pääasiassa aivan ihania "asiakkaita", ja olen kiitollinen siitä. On siinä oppinut myös itsestään ja muista yhtä sun toista. Kun huomaa miten jokapäiväisenä pidetyt asiat ei välttämättä kaikille sitä ole (alkaen vaikka siitä ettei yksin pääse edes kauppaan).
Paljon riippuu tosiaan niistä asiakkaista (eli samalla usein työnantajista). Näkisin että vaikeimpia on ylipäätään ne jotka tarvitsee paljon käyntejä viikossa ja pitkiä aikoja kerrallaan, pahinta on jos joutuu olemaan ns. "passissa", jotkut vaativat että pitäisi olla valmiudessa tulla tyyliin heti kutsuttaessa. Näille tosin sitten onkin hankalampi löytää vakkareita, että ampuvat siinä kyllä omaankin jalkaansa. Itsehän en ole tällaisia ottanut, aivan liian elämää rajoittavaa olisi.
Vapaa-ajan avustaja kai eri kuin muut?
Vai? Kiinnostaisi tietää ero, onko sitä.
" saattoi keskiviikkoaamuna laittaa viestin, että ei tarvitse tulla töihin (vaikka olin jo matkalla) ja sitten lauantaiaamuna ilmoittaa, että nyt sitten pitäisi tulla korvaamaan se keskiviikko. Eli työajoista ja -päivistä ei todellakaan pidetty kiinni eikä niitä sovittu edes hyvissä ajoin. Se oli sellaista kyykyttämistä. Loppujen lopuksi sain lopputilin, koska hän syytti mua siitä, että olin unohtanut jonkun asian (mitä en kyllä ollut). Tässä ei ollut mitään varoaikoja, hän vain kesken päivän ilmoitti, että ei halua nähdä mua enää. Sen jälkeen hän kieltäytyi pitkän aikaa lähettämästä työtodistusta, jota tarvitsin työkkäriä varten. Tämän takia en saanut tukia pariin kuukauteen. "
Ei ristus.
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan tekisi näitä töitä, koska avustettava (työnantaja) voi olla täysi hullu. Sinulla ei ole mitään turvaa, avustettavan sana painaa aina enemmän kuin avustajan. Mieluummin työttömänä, kuin jonkun mielipuolen tyrannin avustajana.
Kamala olla jonkun puupään piika.
itselläni yksi kokemus avustajana. Avustettava oli vaikea,katkera ihminen. Hän yritti kyykyttää minua, teettää töitä, joita ei oltu sovittu. Esim. ikkunanpesua, mattojenpesu. Hän soittei minulle kotiin, halusi jutella, koska hänellä oli paha olla. Onneksi pystyin lopettamaan tämän työn, en ollut hänen varassaan. Ei koskaan enää.
Hyviä! Olen kaikkiin työnantajiini tosin tutustunut vapaa-ajalla, ja on tullut puhe avustajan työstä.
Hyvää on se, ettei työ ole koskaan samanlaista. Parhaimmillaan pääset matkustelemaan, kokemaan kulttuuria ja tapaamaan mielenkiintoisia uusia ihmisiä. Jos työhön sisältyy kuntouttamista, on hyvin palkitsevaa nähdä tekemänsä työn tulos.
Välillä on mukavaa viettää työnantajan kanssa vaikka leffa-iltaa tai käydä yhdessä kuntosalilla. Kaikki riippuu niin täysin työnantajastasi.
Pahimmillaan se on henkistä ja fyysistä väkivaltaa, seksuaalista ahdistelua, aivan he*vetin yksinäistä touhua, vaikeita tilanteita et voi purkaa kenellekkään. Sairaslomaa on vaikea pitää kun ei ole tuuraajaa. Työterveyttä et saa käyttää sairastapauksissa, eli saikkulappu vaikka tavan flunssaan pitää hakea päivystyksestä (ellei työnantajasi maksa omasta pussistaan terveydenhuoltoasi).
Aika epämääräistä. Usein on vaikea ymmärtää, miksi sellainen työpaikka on. Tässä työnantajilla parannettavaa.
Kukaan ei kertonut kunnolla, mitä kaikkia ongelmia ko. henkilöllä on.