Aikuisena harrastaminen
Onko kukaan muu huomannut, että jos haluaa aloittaa harrastuksen aikuisena niin joutuu helposti vapaa-ehtoiseksi työvoimaksi harrastamisen sijaan. Siis puhun nyt esim. teatteri, partio ja ryhmäurheilu-harrastuksista. Itseäni olisi esim. kiinnostanut ryhmässä retkeily ja luonnossa samoaminen. Selvitin tietoa partioon liittymisestä aikuisena ja käytännössä tämä ei tarkoittanut harrastusta, vaan toista työtä oman työn ohella. Partiota ei päässyt vain harrastamaan vaan oletuksena on, että tulet johtamaan lapsiryhmiä, suunnittelemaan muonitusta, järjestämään varainkeruutilaisuuksia ja oletuksena tuntui olevan myös että aikuinen itse lahjoittaa rahaa partiolle. Kyseessä ei siis enää ollut harrastus vaan vapaa-ehtoistoiminta, mistä yleensä huolehtivat esim. lasten vanhemmat.
Tietääkö joku ryhmässä tehtävää harrastusta aikuisena, jonka tarkoituksena on vain harrastaa yhdessä eikä toisten työjuhtana toimiminen?
Kommentit (16)
Harrastan itse ratsastusta, eikä kukaan ole vaatinut mitään. Olen kyllä itse tarjoutunut kaikenlaiseen, esim. toimin ratsastusseuran tapahtumissa toimitsijana ja auttelen tallilla aina, kun olen siellä. Mutta ei se mitenkään pakollista ole, voi vain harrastaa ja jättää oheistoiminnot sikseen.
Työväenopiston kitarakurssi tai kuorokurssi.
Kuulostaa oudolta ja vieraalta. Ehkä noin käy, jos aikuisena menet lastenharrastuksiin aikuistoimijaksi mukaan.
Ehkä tässä tarkoitankin juuri yhteisöllisiä harrastuksia. Esim. naisten jumpissa harvoin tulee uusia tuttavuuksia. En halua sinänsä mitään peruskuntoa nostattavaa jumppaa, vaan oikeasti mielenkiintoisia kokemuksia. Tuntuu, että tällaiset harrastukset ovat aikuisille vähissä.
Partioon ei kannata mennä. Myös vanhempiin kohdistuu paljon paineita "vapaa-ehtoistyöhön".
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan muu huomannut, että jos haluaa aloittaa harrastuksen aikuisena niin joutuu helposti vapaa-ehtoiseksi työvoimaksi harrastamisen sijaan. Siis puhun nyt esim. teatteri, partio ja ryhmäurheilu-harrastuksista. Itseäni olisi esim. kiinnostanut ryhmässä retkeily ja luonnossa samoaminen. Selvitin tietoa partioon liittymisestä aikuisena ja käytännössä tämä ei tarkoittanut harrastusta, vaan toista työtä oman työn ohella. Partiota ei päässyt vain harrastamaan vaan oletuksena on, että tulet johtamaan lapsiryhmiä, suunnittelemaan muonitusta, järjestämään varainkeruutilaisuuksia ja oletuksena tuntui olevan myös että aikuinen itse lahjoittaa rahaa partiolle. Kyseessä ei siis enää ollut harrastus vaan vapaa-ehtoistoiminta, mistä yleensä huolehtivat esim. lasten vanhemmat.
Tietääkö joku ryhmässä tehtävää harrastusta aikuisena, jonka tarkoituksena on vain harrastaa yhdessä eikä toisten työjuhtana toimiminen?
Jos kiinnostaa retkeily, miksi et lähde vain retkeilemään?
Jos tarvit ryhmän, eikös sellaisen saa näin someaikana helposti kokoon?
Partio on käsittääkseni paljon muutakin kuin retkeilyä, lähinnä perinyeisten arvojen ja hierarkisessa järjestelmässä toimimisen opetusta.
Onhan aikuisten harrastukset usein tylsempiä. Samanlaista "vakavampaa" harrastamista vaikea löytää.
Itse harrastan taideaineita, ja meillä on tosi kivoja porukoita joissa kaikki saa kyllä tehdä mitä itse haluaa, ja on siellä syvempiäkin ystävyyksiä syntynyt. Osa porukasta olleet mukana jo toistakymmentä vuotta. Mun kaveri ratsastaa säännöllisesti, moni tekee jotain muuta yhteisöllistä juttua, ei niissä oo mitään vaatimuksia.
Luonnossa samoilen ja retkeilen kyllä myös, mutta kavereiden kanssa,
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku ryhmässä tehtävää harrastusta aikuisena, jonka tarkoituksena on vain harrastaa yhdessä eikä toisten työjuhtana toimiminen?Jos kiinnostaa retkeily, miksi et lähde vain retkeilemään?
Partio on käsittääkseni paljon muutakin kuin retkeilyä, lähinnä perinyeisten arvojen ja hierarkisessa järjestelmässä toimimisen opetusta.
Pointtina on nimenomaan se ryhmä ja uusien ihmisten tapaaminen. Ei somessa naamatusten näkemisiä uusien ihmisten kanssa helposti tule. Esim. "etsi uusia kavereita"- ryhmistä tulleet ihmiset ovat usein semmoisia, että nähdään kerran jos sitäkään. Enemmän siellä somessa ihmiset vain esittelevät omaa kiiltokuva-elämää.
Kuulostat itse ihan saamattomalta.
Mene nyt vaan sinne kuntosalille niinku muutkin naiset
Harrastelen monenlaista, erään teknisen harrastuksen yhteydessä olen kokenut painostusta liittyä alan kerhoon ja kattojärjestöön.
Kerhotoiminnasta en saisi mitään itselleni, kovasti talkoita ja hallinnollisia luottamustehtäviä, jotka eivät liity mitenkään omaan tapaani harrastaa.
Taidanpa pysyä yksinäisenä sutena toistaiseksi.
Partio on kasvatusjärjestö, ideana kannustaa nuoria ottamaan vastuuta itsestään ja muista. Siksi olisi outo esimerkki, jos aikuiset partiolaiset eivät esimerkiksi auttaisi leirikeittiössä. Partioharrastukseen kuuluu myös muiden jeesaaminen. Silti aikuiset partiolaiset voivat aikuisten partioporukalla mennä vaikkapa metsäretkelle ihan ilman niitä pikkupartiolaisia.
En oikein ymmärrä mitä haet. Esimerkiksi partio vaatii valtavasti asioiden organisoimista, kaikkien retkien ja leirien suunnittelut ja varaamiset ja tarvikehankinnat jne jne.. Jonkun ne pitää tehdä, ja siksi osallistujien oletetaan kunkin tekevän jotain. Tietenkin voisi olla sellainen kallis partio, jossa rahalla saa tuon kaiken, kun sinne on palkattu joku hoitamaan kaikki, mutta ei Suomessa löydy riittävästi halukkaita noin kalliiseen aikuisten partioon. Sinähän juuri halusit sitä yhteisöllistä tekemistä. Eikö vaikka leirin organisointi porukalla ole yhteisöllistä?
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku ryhmässä tehtävää harrastusta aikuisena, jonka tarkoituksena on vain harrastaa yhdessä eikä toisten työjuhtana toimiminen?Jos kiinnostaa retkeily, miksi et lähde vain retkeilemään?
Pointtina on nimenomaan se ryhmä ja uusien ihmisten tapaaminen. Ei somessa naamatusten näkemisiä uusien ihmisten kanssa helposti tule. Esim. "etsi uusia kavereita"- ryhmistä tulleet ihmiset ovat usein semmoisia, että nähdään kerran jos sitäkään. Enemmän siellä somessa ihmiset vain esittelevät omaa kiiltokuva-elämää.
Tarkoitin, että somea käytät välineenä.
Kokoat porukan, joka olisi kiinnostunut retkeilystä ja sitten lähdette retkelle.
Perustatte jonkun asiasta kiinnostuneiden ryhmän.
Ihan normijumppa tai muu ohjattu ryhmäliikunta kuntosalilla.