Onpas kahvi halventunut!
Kahvia saa nykyään tarjouksesta 3 pakettia - siis 1,5 kiloa - alle 10 eurolla. Osui silmiin syksyltä 1968 kahvimainos, jossa Tuko mainosti Panama-kahviaan hintaan 3,35 markkaa 250 gramman paketti. Kilohinta siis 13,40 markkaa, mistä rahanarvolaskurilla saa tämän päivän kilohinnaksi 20,60 euroa. Kahvin tuottaminen, paahtaminen ja myyminen taisivat silloin olla varsin kannattavaa bisnestä.
Kommentit (8)
Taisi tuo 250 grammaa olla normikoko silloin. Piti olla köyhälläkin olla varaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Taisi tuo 250 grammaa olla normikoko silloin. Piti olla köyhälläkin olla varaa ostaa.
Itse olen syntynyt 50-luvulla, enkä ole koskaan nähnyt 250 gramman kahvipaketteja. Meillä oli ainakin aina vain puolenkilon paketteja 60-luvullakin. Ihan tavallinen köyhä duunariperhe oltiin, mutta silti vanhemmat lipitti kahvia aamusta iltaan, eli ei se ainakaan siihen aikaankaan mitään sikakallista voinut olla. Me lapset taas ei juotu kahvia lainkaan. Ei siksi, ettei sitä olisi annettu, vaan koska se maistui meidän mielestä pahalta. En juo kahvia vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt 50-luvulla, enkä ole koskaan nähnyt 250 gramman kahvipaketteja. Meillä oli ainakin aina vain puolenkilon paketteja 60-luvullakin. Ihan tavallinen köyhä duunariperhe oltiin, mutta silti vanhemmat lipitti kahvia aamusta iltaan, eli ei se ainakaan siihen aikaankaan mitään sikakallista voinut olla. Me lapset taas ei juotu kahvia lainkaan. Ei siksi, ettei sitä olisi annettu, vaan koska se maistui meidän mielestä pahalta. En juo kahvia vieläkään.
Tavallisimmat kahvipakkaukset 1960-luvulla olivat 0,5 kilon peltipurkki ja 0,25 kilon tyhjiöpakkaus. Varmasti oli muitakin, mutta nämä olivat yleisimmät.
Noin vanhoja, 50 vuoden takaisia hintoja ei pitäisi vertailla pelkällä rahanarvolaskurilla. Vuonna 1968 kahvi oli kuluttajille vielä kalliimpaa kuin tuo hintaero antaisi olettaa. Kansakunta on nimittäin vaurastunut valtavasti 50 vuodessa.
Vanhojen mainosten lukeminen on yleensäkin kiinnostavaa. Näkee sen valtavan eron, joka on ihmisten muistikuvien ja todellisuuden välillä. Kun joku uhoaa jauhelihan maksaneen x-vuonna markan kilo, voi näyttää hänelle Elannon mainoksen "Raavaan jauheliha 9,90 mk/kg".
Niin. 60-luvulla nimenomaan normi kahvipaketit olivat 250 g. Eikä mitään puolen kilon. Purkit sitten erikseen. Juuri käyn läpi perheen vanhan 60-luvun kaupan joitain tavaroita mitä on vintissä vuosikymmenet säilynyt. Tuon tyhjiöpussin ympärille sai silloin sen pahvisen paketin. Ja 250 g siis.
Kahvi ei mene kaupaksi, niin hinta tippuu.
Ilmankos silloin juotiin kahvia pienistä kupeista ja nykyään massiivisista mukeista. Kun on varaa!