Patistakaa minut liikkeelle! En saa etätehtäviä aloitetuksi (AMK)
Nyt on kahden viikon "opetukseton osuus", eli kahteen viikkoon ei ole kontaktiopetusta. Verkossa pitäisi tehdä tehtävät, mutta nyt tilaisuus teki varkaan. Viime viikko oli jo ensimmäinen viikko, tämä viikko toinen. Nyt kun tuli tilaisuus ottaa vähän rennommin, en ole vielä edes aloittanut! Ja ensi maanantaihin mennessä pitäisi olla valmista. Olen nyt "kun kerrankin voi", käynyt aamuisin salilla, lenkillä, shoppailemassa, katsonut kotona netflixiä jne. Olen aina ajatellut, että aloitan sitten seuraavana päivänä. Nyt pakotin itseni koneen ääreen aloittamaan, mutta ei vaan oo mitään inspistä. Aihe on kyllä kiinnostava, mutta jotenkin vaikea päästä fiilikseen kun ei oo ketään pakottamassa, niin kuin tähän asti.
Kommentit (17)
MInulla on vähän sama tilanne, paitsi että vain yksi tehtävä ja reilu viikko vielä aikaa... Aloittamisestahan se on kiinni, kun aloittaa niin äkkiä se sitten valmistuu. Näin ainakin minulla. Mutta kun ei millään viitsisi...
Mulla vähän sama tilanne, kun ei ole luentoja ja pitäisi kirjoittaa pari esseetä ja lukea tentteihin. En tiedä mihin mun motivaatio on kadonnut.
se on vaan amkki, tee ne sunnuntai-iltana tai maanantaina koulumatkalla
Tuommoista se monella on. Itse en pystynyt opiskelijana siihen oikein ollenkaan ja oli pakko lopulta jättää opinnot kesken. Vasta työelämässä jossain 40 vuoden iässä sain kehitettyä sellaisen itsekurin itselleni, että vaikkei vielä ole ihan äärimmäinen deadline-pakko niin saan vaan pakotettua itseni aloittamaan.
Tällainen opiskelu ei sovi ihmisille, joilla ei ole motivaatiota. Kuvitellaan, että jokainen sisään päässyt on motivoitunut.
Kirjoita otsikko niin olet jo aloittanut. Tee ihan mitä vaan, kunhan teet, niin sitten sulla on jo jotain shaibaa matskua kasassa mitä voit lähteä työstämään eteenpäin.
Tommoinen aloittaja ei tartte kenenkään tukea, joka UP:ittaa itseään jo 8 minuutin jälkeen
Ainakin minulla on motivaatio todella korkealla. Se vaan että kun on 4 viikkoa tyhjää ja kaksi hassua tehtävää niin jotenkin niitä ei tule aloitettua sitten ollenkaan. Olen parhaimmillani silloin kun niihin tehtäviin tuntuu hukkuvan ja siksi pyrinkin ottamaan aina ylimääräisiä kursseja, mutta ikävä kyllä tähän syksyyn en saanut otettua edes sitä normaalia 30 opintopistettä koska teen opintoja omaa tahtiani ja on sitten kiinni siitä missä järjestyksessä kurssit järjestetään että miten paljon saa niitä otettua. Osa kursseista kun on sellaisia että joku tietty pitää olla suoritettuna sitä ennen jne.
Kun teet nyt, viikonloppuna on jo valmista ja voit olla ihan chillaillen.
Heippa!
Itsellä usein sama ongelma. Päätä että teet tarvittavaa asiaa 15 min ilman keskeytyksiä. Sen jälkeen saa tehdä mitä huvittaa. Voi olla että vähitellen huomaat että asia etenee ja motivaatiotakin syntyy. Itsellä usein aloittamisen ongelman syynä on juuri se, että asia tuntuu isolta ja vaativalta tehdä. Sen takia on hyvä jakaa se pieniin osiin.
Minulla taas hieman toisinpäin: Muita kouluhommia kyllä jaksaa vääntää vaikka kuinka, mutta sitten on se yksi, jossa menisi varmaan pari tuntia tehdessä, jota ei millään halua tehdä. Deadline on vasta perjantaina mutta en saa mistään motivaatiota sen tekemiseen. Ehkä torstai-iltana.
Älä tee mitään. Keskeytä opintosi ja manaa sitten köyhänä sillan alla miksi olit VETELÄ PASKA.
Suosittelen pomodorotekniikkaa, eli että teet 25 minuuttia hommia ja pidät 5 minuuttia taukoa, ja aina muutaman kierroksen jälkeen pidemmän tauon. Googlaa! Olen itse äärimmäisen huono aloittamaan mitään itsenäisiä kouluhommia, mutta tällä systeemillä olen saanut aikaiseksi mm. kandidaatintutkielman. Jotenkin tuntuu helpommalta tehdä, kun tietää, että tauko on tulossa. Tietysti vaatii sen, että jossain vaiheessa vain otat itseäsi niskasta kiinni ja laitat sen ajastimen pyörimään ja aloitat.
Toinen taktiikkani on se, että jos jonkun koulutyön tekeminen oikein tökkii, niin lasken riman sen suhteen mahdollisimman matalalle. Katselen netfilixiä ja sohin tehtävää vähän samalla vasemmalla kädellä. Multitaskaaminen on oikeasti mahdotonta, joten yleensä uppoudun tehtävään jossain vaiheessa ihan vahingossa.
Tehtävän vaikeustasosta riippuen voi tietysti ottaa myös ihan rehellisesti sen linjan, että tekee sen sitten kun pakko on, eli viimeisenä iltana. Tähän ei toki kannata turvautua, jos tehtävänä on joku pitkä ja syvällinen työ, mutta jos arvelet, että tehtävät voi tehdä yhdeltä istumalta ilman esim. suuria taustalukemisia, niin voit myös myöntää itsellesi, että et ole aikeissa tehdä tehtäviä vapaapäivinäsi ja aikatauluttaa reilusti tekemisen deadlinen kynnykselle. Silloin et toki saa nauttia etäopetusviikkojen vapaudesta "ansaitusti", mutta se on parempi, kuin elää jatkuvasti siinä "aloitan ihan kohta" -olotilassa, jos ei oikeasti aloita ja stressi vain lisääntyy.
Nyt tsemppi päälle ja aloita. Mullakin oli tota amk:ssa, kun luin liiketalouttta. Onhan ala sinulle varmasti oikea? :)
Vierailija kirjoitti:
Älä tee mitään. Keskeytä opintosi ja manaa sitten köyhänä sillan alla miksi olit VETELÄ PASKA.
Housuissas on.
Vierailija kirjoitti:
Kun teet nyt, viikonloppuna on jo valmista ja voit olla ihan chillaillen.
Juuri näin, ja varmaan tulee laadukkaampaa jälkeäkin, kun et viime hetkellä kiireessä hutiloiden tee. Mukavampi palauttaa tehtävät, kun ne on kunnolla hoidettu. Koita repiä motivaatiota ja innostusta siitä, että aihe on kiinnostava! :)
Up