Palkkaluokista tietävät! Minut palkattiin tehtävään 1-6-asteikkoisella palkkataulukolla portalla 5 ja esimies sanoi, että nostetaan se ylimpään, kun gradu on valmis.
No, gradu ei ole vielä valmis, mutta tässä välissä palkkaa on nostettu jo 700 euroa yli tuon ylimmän, 6-portaan palkka-asteikon. Työsopimuksessa lukee tuo portaikko 5.
Kun gradu valmistuu, nouseeko palkka portaiden 5 ja 6 välisen osuuden vai miten? Kun siis palkka on jo reilusti yli tuon ylimmän palkkaluokan, nostettu ihan henkilökohtaisen suorituksen perusteella ja työnkuvan laajenemisen takia.
Pomo on eläköitymässä, enkä haluaisi nyt alkaa vääntää tästä asiaa. Tämä gradun aiheuttama nosto palkkaan sovittiin puheella, ei paperilla.
Kommentit (24)
Kuulostaa siltä, että sinulle maksetaan liikaa vahingossa. Kyllä ne lisät pitäisi eritellä palkkakuitissa! Varo vaan etteit peri takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että sinulle maksetaan liikaa vahingossa. Kyllä ne lisät pitäisi eritellä palkkakuitissa! Varo vaan etteit peri takaisin.
Millä tavalla liikaa? Olen kyllä käynyt useamman kerran esimiehen kanssa keskustelemassa palkankorotuksista ja työnkuvan laajentamisesta, jolloin summistakin on ollut puhetta. Eli ei sillä tavalla pitäisi olla mitään vahingossa maksettuja lisiä.
Palkkakuitissa lukee tasan palkkalaji/selite -otsikon alla peruspalkat, määrä 1,00, A-hinta se minun bruttopalkkani.
Erittelyissä näkyy rahapalkka ja tehtävät vähennykset, kuten eläke- ja ay-maksut. Ei siis näy mitään "palkkaluokka 5" tai "henkilökohtainen lisä" -juttuja. En tiedä saisiko ne jostain kaivamalla tai kysymällä erikseen.
ap
Noniin, ongelma ratkaistu ja esimiehen kanssa keskusteltu.
Palkkaluokkani on tällä hetkellä 5 ja se nousee palkkaluokkaan 6 oli esimiehenä kuka tahansa - tässä firmassa sitä ylintä saa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet.
Mulla on peruspalkka, jonka lisäksi on kaksi ikälisää (unohdin ne kokonaan, kun ei palkkakuitissa näy!) ja henkilökohtainen palkanosa +25%. Eli jos ja kun saisin gradun valmiiksi, ikälisäprosentit ja henkilökohtainen palkanosa säilyisi ja nuo prosentit laskettaisiin palkkaluokka 6:n mukaan. Ja se on jo isompi kuin pelkkä 190 euroa kuussa.
Ei kun gradun tekoon siis!
ap
Siellä lukee vain peruspalkka, ei lue erikseen mistään henkilökohtaisista lisistä tai että mikä on ylipäätään maksuperusteena oleva peruspalkka. Työehtosopimuksen palkkaluokat eivät ollenkaan riitä nykyiseen palkkaani, siksi vähän hölmöä yrittää vaatia nostoa johonkin ylimpään palkkaluokkaan, kun olen jo reippaasti yli senkin. Eihän palkkaa voi laskeakaan.
ap