Työttömyys laskee ja työpaikkoja tarjolla. Mutta miksi sinä olet työtön tällä hetkellä?
Kommentit (60)
Nyt kun ikää on yli 50 vuotta, en pääse edes haastatteluihin. Yritykset hakevat maksimissaan 1-5 vuoden kokemusta vaativiinkin asiantuntija- tai esimiestehtäviin. Koulutusvaatimukset ovat yleensä AMK tai välillä pelkästään käytöstavat+elämänkoulu. Ilmoituksessa hehkutetaan että tehtävä on vaativa, mutta tällä tarkoitetaan että tehtävä tulee olemaan valitulle vaativa.
Olen luetuttanut CV:ni ja hakemukseni rekrytoinnin ammattilaisilla ja kaikki ovat olleet vakuuttuneita kompetenssistani. Koulutustausta ylempi korkeakoulututkinto tekniikan alalta. Kokemusta esimiestehtävistä yli 20 vuotta. Olen lisäksi jatkokouluttanut itseäni jatkuvasti. Terveydentilassani ei ole mitään vikaa. Punttisalia kolmesti viikossa ja maraton kerran vuodessa. Ainoa heikkouteni on kieltäytyminen puhtaasta myyntityöstä jonka koen olevan itselle soveltumatonta. Myynnin tekninen tuki ja muu tekninen myynti kelpaa mainiosti.
En todellakaan tajua miksi en kelpaa yrityksille. Vaimoni työpaikan takia (turvallisuussyistä siis) en pysty käyttämään mitään sosiaalisen median sovellusta. Ovatko rekrytoijat todella niin onnettomalla tietämyksellä varustettuja että eivät tätä asiaa ymmärrä edes aukikirjoitettuna?
Vierailija kirjoitti:
- liikaa ikää
- liian vähän (ei ollenkaan) koulutusta
- liian vähän (tosi vähän) työkokemusta
- ei taitoja
- ei verkostoja
- ehkä masennus
- en ole hakenut viiteen vuoteen työpaikkojaNoilla pysyy aika hyvin työttömänä jopa noususuhteessa.
Ja onneksi parin vuoden päästä pysyy myös rahattomana, kun tuet ajetaan alas ja vaaditaan osallistumista yhteiskuntaan tukien edestä. Nauti vielä kun pystyt.
Hain paikkaa jota suositeltiin minulle. Rekrytointikonsultti pyysi minut haastatteluun heti seuraavaksi päiväksi. Hän vakuuttui osaamisestani ja laittoi minut jatkoon.
Haastattelu yrityksessä järjestettiin piakkoin ja kaksi kolmesta haastattelijasta oli selkeästi kiinnostuneet. Kolmas haastattelija josta olisi tullut esimieheni vaikutti varautuneelta. En tullut valituksi.
Tutkin taustoja. Kyselin organisaatiosta tuon henkilön kompetenssista ja tästä uudesta palkatusta henkilöstä. Sinne oli palkattu nuori vastavalmistunut AMK-inssi jolla ei ollut kokemusta esimiestyöstä ja työkokemus siis vain alle 2 vuotta. Hänen esimiehellä selkeitä paineita pärjätä muutospaineessa ja menestys huomattavan heikkoa. Hän ei selkeästikään halunnut osaajaa joka uhkaisi hänen jakkaraansa.
Työpaikat ovat nykyään abstraktisti kuvailtuja myyntitehtäviä. Tuotanto ja sen tehtävät ovat ajettu Suomessa alas.
Toinen erikoisuus on erilaiset laatutehtävät (laatupäällikkö, laatutiimin esimies, laadunkehittäjä). Hyvin usein ilmoituksesta on luettavissa että hakija ei itsekään tajua mitä laatu tarkoittaa. Joko luullaan että laadukas tuote on vain ja ainoastaan korkeatasoinen tuote. Laatupäälliköllä tarkoitetaan henkilöä joka huolehtii sertifikaattien paperityöstä. Tässä unohdetaan itse toiminta jolla se laatu pitäisi tuottaa. Loppu hyvin ja kaikki hyvin, sertifiointi uudistettiin auditoinnissa. Laatu aiheuttaa tällä tavalla ainoastaan kustannuksia.
Aika moni ilmoitus on laitettu ihan vaan lämpimikseen. Hirvittävät vaatimukset jotka poissulkevat toisiaan. Esim. "vastavalmistunut teknikko...".
Eikös se yksi kurssikeskus hakenut metsän ja ulkoalueiden hoitajaa joka samalla voisi opettaa arameaa ja muinaishepreaa. Palkka about 1800 euroa kuussa...
Sain kohtalaisen ansiosidonnaisen ylitöiden ansiosta, kun yksitoikkoinen raskas pätkätyöni päättyi. Olin tehtaalla rekryfirman kautta eri työehtosopimuksella kuin firman vakiotyöntekijät Tienasin noin 500 euroa kuukaudessa vähemmän palkkaa samasta työstä. Minulla ei oo juuri kuluja, oon vanhempien luona asuva "peräkammarinpoika" Olen ollut koko talven Vietnamissa, täällä pärjään tuilla aika hyvin. Jos menisin takaisin töihin samalla palkalla kun aiemmin tienaisin vain noin 200 euroa enemmän kuussa, matka ym kulujen jälkeen.
Olen mielenterveysongelmainen autisti, jonka vakuutuslääkäri ihmeparansi. Kukaan ei huolisi minua töihin vaikka polvillani rukoilisin.
Myönnän ihan rehellisesti että en viitsi mennä töihin kun mukavempi harrastaa omia juttuja päivisin kun lapset koulussa. Oma ala niin huonosti palkattu (lastenhoitaja). Enkä ole valmistunut niin vielä -10% epäpätevyys. Käyn 3pv kuukaudessa tekemässä sen 300e suojaosan verran. Ja rahaa jää tukien jälkeen muutaman kympin verran enemmän kun olin kokopäiväisesti töissä.
Adhd tutkiimukset tekemättä. Serkkupoika saii lääkkeet adhd hen ja opiskelee nyt yliopistossa.
En ole koskaan ollut "oikeissa töissä" (lukuunottamatta keikkatyötä opiskelijana), joten en kelpaa minnekään. Voisin työllistää itseni, mutta masennuin.
Kohta 34v mittarissa enkä ole ikinä ollut töissä vaan pyörinyt kuntsareissa ja työkkärin kursseilla... säästötilillä +4000€ ja käyttötilillä +1000€.
Aktiivimalli puri vähän aikaa työttöminä olleisiin märkäkorviin mutta oikea työtön kuten minä osasi välttää ilmaistyö helposti kun tiedät kelan metkut enkä laita nimeä mihin tahansa paperiin.
Aikaa ei saa takaisin joten sitä ei kannata tuhlata 8h per päivä töissä + työmatkat.
Väitteesi on valhetta. Tilastoja vääristellään esim. temppu- ja orjatyöllä ja lähinnä on pulaa orja- ja halpuutus työvoimasta. Laitan alle erään blogistin keräämiä faktoja ja hänen mielipiteitänsä linkkinä tähän alle. Netistä löytyy kyllä paljon tietoa asiasta muualtakin jos kiinnostaa.
https://blogit.kansanuutiset.fi/maailmanparantajan-madonluvut/66-poliit…
https://blogit.kansanuutiset.fi/maailmanparantajan-madonluvut/6-miksi-t…
Vierailija kirjoitti:
Väitteesi on valhetta. Tilastoja vääristellään esim. temppu- ja orjatyöllä ja lähinnä on pulaa orja- ja halpuutus työvoimasta. Laitan alle erään blogistin keräämiä faktoja ja hänen mielipiteitänsä linkkinä tähän alle. Netistä löytyy kyllä paljon tietoa asiasta muualtakin jos kiinnostaa.
https://blogit.kansanuutiset.fi/maailmanparantajan-madonluvut/66-poliit…
https://blogit.kansanuutiset.fi/maailmanparantajan-madonluvut/6-miksi-t…
Ja tälläiset kommentit ja linkit löytyi pikaisesti yhdestä tämän foorumin ketjuista.
https://www.vauva.fi/comment/41390964#comment-41390964
"https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/yli-500000-suomalaista-tekee-ilmai…
"Hätkähdyttävä tulos: Lähes 500 000 suomalaista tekee ilmaista työtä
Harjoittelu, kuntouttava työtoiminta, työkokeilu. Seuran selvitys on karu: talkootyöllä on monta nimeä."
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/aktiivimalli-jaavuoren-huippu-pysa…
"Aktiivimalli on vain jäävuoren huippu – Pysäyttävä kirje asiantuntijalta: ”Palkattoman työn määrä on räjähtänyt”
TE-toimiston virkailija paljastaa Seuralle, kuinka härskisti työnantajat hyväksikäyttävät ilmaista työvoimaa."
Nämä ovat 1,5v vanhaa tietoa, mennyt vain pahemmaksi nämäkin asiat vielä siitä."
"
Pieniä totuudellisia palasia nykyajan menosta.
https://yle.fi/uutiset/3-11151625
"Työvoimaa välittävät ulkomailta sekä ulkomaalaiset että suomalaiset yritykset. Hiljattain Tynin yritykseen tarjottiin siivoojia Thaimaasta. Suomalaismies kertoi puhelimessa, että hän voisi järjestää jopa sata thaimaalaista siivoojaa.
Thaimaalaiset oli miehen mukaan tarkoitus majoittaa omiin oloihinsa ja pitää mahdollisimman kaukana ay-liikkeestä.
– Kaiken lisäksi soittaja sanoi suoraan, että pystymme sitten vähän polkemaan hintoja ja voittamaan kilpailijan. Se on ihan tarkoituksellista markkinoiden vääristämistä, Tyni sanoo."
https://yle.fi/uutiset/3-11119995
"2,90 euroa tunnilta on ulkomailta tulleille työntekijöille arkipäivää"
https://www.vauva.fi/comment/41392251#comment-41392251
"rakennustyömaalla paljastuneista alipalkkaustapauksista, joissa kolme eri aliurakoitsijaa oli maksanut kaikkiaan noin 50 ulkomailta tulleelle työntekijälle liian alhaista palkkaa. Viron verottajan mukaan työntekijöille maksetut bruttopalkat olivat olleet 1 000–1 300 euroa kuukaudessa.
Vuosi sitten Paraisilla latvialainen yritys maksoi liettualaisille työntekijöilleen 2,90 euron tuntipalkkaa. Työehtosopimuksen mukainen palkka olisi ollut noin 14 euroa tunnilta. Kyseessä oli Rakennusliiton mukaan alipalkkausennätys, mutta pahasti työehtosopimukset alittaviin palkkoihin törmätään jatkuvasti.
Ulkomailta lähetettyjen työntekijöiden alipalkkaus on jatkuva ongelma.
– Se on suuri ongelma, joka tulee joka päivä jossain muodossa vastaan. Ongelmat löytyvät usein alihankkijaketjun pohjalta, kertoo Rakennusliiton Läntisen toiminta-alueen päällikkö Jouni Ruotsalainen.
Liettuassa rakennusmiehen palkka on Ruotsalaisen mukaan 2,36 euroa tunnilta. 2,90 euroa tunnissa on siis toki enemmän, mutta ei sillä Suomessa elä. Ruotsalaisen mukaan asiassa käytetään hyväksi työntekijöiden tietämättömyyttä ja kielitaidottomuutta.
Samalla hankaloitetaan monien muiden yritysten asemaa. Työehtosopimusten mukaisilla palkoilla on vaikea kilpailla alipalkkaa maksavia yrityksiä vastaan."
Kysy työnantajilta. Haku on päällä
Vierailija kirjoitti:
Työtä olisi kyllä, mutta PALKANmaksajista on pulaa..
Se että joku tekee 9e/pv TYÖTÄ ilman eläke-, loma- tms korvauksia on silti TYÖTÖN....
Mutta ei tilastojen mukaan, ja siihenhän tämä työllisyysprosentin "nousu" pääosin perustuukin. :D
Olen arka ja epäsosiaalinen tuppisuu enkä osaa erityisemmin mitään. Ei mainittavaa työkokemusta tai koulutusta. Ei kukaan halua palkata minua, mikä on toki ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun ikää on yli 50 vuotta, en pääse edes haastatteluihin. Yritykset hakevat maksimissaan 1-5 vuoden kokemusta vaativiinkin asiantuntija- tai esimiestehtäviin. Koulutusvaatimukset ovat yleensä AMK tai välillä pelkästään käytöstavat+elämänkoulu. Ilmoituksessa hehkutetaan että tehtävä on vaativa, mutta tällä tarkoitetaan että tehtävä tulee olemaan valitulle vaativa.
Olen luetuttanut CV:ni ja hakemukseni rekrytoinnin ammattilaisilla ja kaikki ovat olleet vakuuttuneita kompetenssistani. Koulutustausta ylempi korkeakoulututkinto tekniikan alalta. Kokemusta esimiestehtävistä yli 20 vuotta. Olen lisäksi jatkokouluttanut itseäni jatkuvasti. Terveydentilassani ei ole mitään vikaa. Punttisalia kolmesti viikossa ja maraton kerran vuodessa. Ainoa heikkouteni on kieltäytyminen puhtaasta myyntityöstä jonka koen olevan itselle soveltumatonta. Myynnin tekninen tuki ja muu tekninen myynti kelpaa mainiosti.
En todellakaan tajua miksi en kelpaa yrityksille. Vaimoni työpaikan takia (turvallisuussyistä siis) en pysty käyttämään mitään sosiaalisen median sovellusta. Ovatko rekrytoijat todella niin onnettomalla tietämyksellä varustettuja että eivät tätä asiaa ymmärrä edes aukikirjoitettuna?
Väärät ja valheelliset oletukset ja väittämät nykytyöelämästä etc. paljastavat kuinka pihalla olet nykytyömarkkinoista. Narsistinen itsekkyys ja omahyväisyys joka paistaa läpi tekstistäsi on kyllä kovaa valuuttaa nykypäivänä ja nykyelämässä, että ei sillä. Hyvä kyllä huomata, että edes jotkut teistä karma laittaa tilille.
Mihin se kokoomusmielinen maalittaja ja maahan tallottujen potkija, eli ketjun aloittaja hävisi?
Suomalainen erityispiirre taas? Missään muuallako näin ei ole? Mieleatäni USA on varsin kummallinen maa.