Onko 2,5 km pitkä työmatka kävellä?
Pyörää en omista, enkä autoa. Kauankohan pitää varata aikaa, olen vähän fat ja hengästyn helposti.
Kommentit (42)
On se työmatkaksi kohtuullinen joten kannattaa varata aikaa ja ottaa sään tuomat haasteet huomioon ja pukeutua oikealla tavalla ja varata aikaa työpaikalla siistiytymiseen esim. hankalan sään johdosta. Jos on tehnyt kampauksen kotona ja kävelee kosteassa puoli tuntia niin harvan kampaus kestää huolliteltuna töihin asti jne. Itse kävelin vuosikaudet tuon matkan töihin ja kyllä se hyvää tekee kun esim. tullessa voi 'nollata' työpäivän paineet siihen liikkumiseen mutta joskus jos oli tiukka aikataulu niin matkasta tuli lähes stressi kun piti puolijuosta töihin. Eikä talvipakkasilla ollut aina mukava kävellä myöhään iltaisin pimeitä sivukatuja pois kun missään ei näkynyt ihmisiä jne. Varaisin hätävaraksi lompakkoon muutaman kolikon että jos keli äityy pahaksi niin pääsee joskus hätätapauksessa bussilla. Aluksi pitää myös huomioida että jäsenet saattavat kipeytyä kävelystä ja varata hyvät kengät jne. Kyllä siihen äkkiä tottuu mutta ehkä tuo kävely olisi kannattanut aloittaa ennen talven tuloa koska se tuo vähän enemmän haasteita ennenkuin tulee napakka lumipinta pyöräteille jne.
Ei tod, ja jos oot fat niin just sopiva luulisin.. Nostaa kuntoa, tekee hyvää mielelle mut ei mikään kova urheilusuoritus kuiteskaan..
On. Se on todella pitkä matka siinä valossa, kun sitä pitää erikseen kysyä Normaalisti ihmisen pitäisi joka päivä ottaa se 10 000 askelta ja siihen nähden matka saisi olla pidempikin.
Se on hyvä matka! Huomaat varmasti nopeasti, ettei enää hengästytä niin paljon.
Aikuiselle voi laskea noin 10 minuuttia/yksi kilometri eli 25 minsaa, mutta tee testikävely. Kesto riippuu sun kunnosta, onko mäkiä, vähän vallitsevasta kelistä ja siitä, onko esimerkiksi useitakin suojatieylityksiä joissa pitää odottaa valojen vaihtumista tai että autoletkan väliin uskaltaa lähteä.
Kävely on hyvää liikuntaa kaikin puolin. Se pumppaa tasaisesti verta kehossa ja siitäkös aivot, sydän ja koko kroppa tykkäävät.
Muista heijastin!
Heijastimen lisäksi hyvä olla otsalamppu - kuulostaa pöljälle, mutta ainakin minulla pimeitä pätkiä matkalla ja niska jäykistyy, jos joutuu arpomaan mihin astuisi. Otsalampun kanssa paljon parempi!
Jollekin on, toiselle ei. Jos välillä ois hyvä julkinen yhteys menis varmaan toiseen suuntaan sillä ja toiseen kävelisin.
Matka-aika riippuu ihan susta. Tee koekävely.
Kauniina kesäpäivänä tuo matka menee ihan mukavasti, puoli tuntia varaisin aikaa. Mutta mitäs sitten kun sataa kaatamalla tai pakkasta on 20 astetta...
Olispa ihana kun olisi tommonen työmatka!Itse kuljen busseiilla joita saa aina odotella ja harvoin menee ja sitten köröttelen reilut 20 kilometriä.
Käy kokeilemassa. Ei tuohon voi vastata kukaan muu kuin sinä itse. Aika moni koululainen kävelee jopa 5 km yhteen suuntaan, eli 10 km päivittäin.
Riippuu reitistäkin. Jos on hyvä reitti kävellä, niin vaikuttaa lyhemmältä kuin sama matka tavallista pimeää maantietä keskellä ei mitään.
Sateella käytetään sateenvarjoa tai sadetakkia, sellaista pitkää jonka helmasta vesi ei valu saappaisiin.
Kovin hitaita kävelijöitä fonectalla, jos kilometrillä menee yli varttitunti. Minäkin kävelisin tuon alle puolen tunnin, vaikka olen todella hidas kävelijä.
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Heijastimen lisäksi hyvä olla otsalamppu - kuulostaa pöljälle, mutta ainakin minulla pimeitä pätkiä matkalla ja niska jäykistyy, jos joutuu arpomaan mihin astuisi. Otsalampun kanssa paljon parempi!
Ja ota myös sauvat. Ei niitä tarvitse aina käyttää, jos tuntuu liian rankalta, mutta ehkä yhtenä päivänä töihin mennessä ja jonakin toisena takaisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Kauniina kesäpäivänä tuo matka menee ihan mukavasti, puoli tuntia varaisin aikaa. Mutta mitäs sitten kun sataa kaatamalla tai pakkasta on 20 astetta...
No voi nyt per*ele taas! Sateella laitetaan sadevaatteet ja pakkasella toppatakki, lämpöiset kengät, pipo, tumput jne. Ei voi olla niin vaikeaa. Itsellä työmatka 3 km ja kävelen mennen tullen ympäri vuoden säässä kuin säässä. Puoli tuntia menee ja on ihanaa. Toki minullakin on työkavereita, jotka ihmettelevät, miten voin/pystyn/jaksan kävellä aina, itse ajelevat autolla jopa alle kilsan matkan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Onko puoli tuntia liian pitkä kävelymatka? No ehkä jos olet 80-vuotias...
No ei kyllä pitäisi olla liian pitkä matka kasikymppisellekään. Ainakin äitini 75v. käy noin 8-10 km lenkeillä päivittäin ja on kovakuntoisempi kuin minä.
Hyvin varustautuneena sadekävely on nautinnollinen kokemus. Puhtaan ja kostean ilman hengittämisen helppous herättää aina muistamaan liikunnan harrastamisen ja terveyden vaalimisen tärkeyden.
Nainen jolla on 10,5km työmatka ja kulkee fillarilla kesät talvet pyörittelee silmiä täällä epäuskoisesti....
Säähän on pelkästään pukeutumiskysymys.
just sopiva ..kateeksi ihan käy saa kun saa olla ulkona eikä tarvitse istua autossa.
Mä kävelen 3km puolessa tunnissa, mielestäni oikein hyvä lenkki. Oon normaalipainoinen mutta kärsin anemiasta ja hengästyn ja väsähdän helposti eli en voi henkihievärissä paahtaa, toi 3km/30min onnistuu inhimillisen reippaaseen tahtiin. Koko lapsuuden ja teini-iän kävelin/pyöräilin saman matkan kouluun, silloin kyllä meinas välillä v*tuttaa, jos oli oikein huono ilma, mut kunnon kamppeet niskaan ja jalkoihin niin ei säätilakaan sua päihitä!
Vierailija kirjoitti:
Nainen jolla on 10,5km työmatka ja kulkee fillarilla kesät talvet pyörittelee silmiä täällä epäuskoisesti....
Säähän on pelkästään pukeutumiskysymys.
Ai että pelkästään pukeutumiskysymys? Miten pukeudut kun sun pitää lähteä fillaroimaan ja sataa kaatamalla vettä? Vettähylkivät sadevaatteetkaan eivät välttämättä auta. Minulla on sadeasuna hyvä vettähylkivä tuulipuku mutta rankkasade pystyy kyllä tunkeutumaan sen läpi kun suuret pisarat ropisevat kovalla paineella kankaan pintaa vasten. Jos vettä tulee oikein rankasti niin jo parin kilometrin matkalla kastuu kunnolla läpimäräksi.
2,5 km on hyvällä säällä sopiva kävelymatka vaikkei niin priimakunnossa olisikaan. 30-45 min kannattaa varata ensimmäisellä kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Kovalla pakkasella, rankassa vesisateessa tai myrskyssä tuntuu tosi pitkältä.
Höpö höpö, kävelen 8 km/päivä, saman pituiselta aika tuntuu sateessa ja/tai pakkasella. Sateella lippis päähän, ei sada kasvoille, pakkasella huppu päähän, ei tunnu kylmä kasvoilla. Ja aina tietysti säähän sopiva vaatetus.
Mukavaa kävelyä ja parantaa elämää - mutta viidellä kilometrillä päivässä tuskin vielä saa sitä upeaa vartaloa...
Ei ole pitkä matka kävellä. Itse vähän pullukkana enkä mitenkään huippukunnossa kävelen tuon kauppamatkan alle puoleen tuntiin.