Muita velka kierteessä painivia?
Osamaksuja, pikavippejä, kulutusluottoja ja lopussa sitten yhdistelylainoja. Kunnes kaikki romahtaa... Muita saman asian kanssa painivia? Paljoko velkaa?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Trampoliineja ei tarvita. Eikä pyöriä. Jos pyörät ovat pakollisia, niitä saa varmasti lahjoitettunakin, jos pyytää vaikka tori.fi:n kautta. Kouluun voi mennä kävellenkin, jos ei ole yli 5 km:n matkaa. Eikö ruokarahaa saa sossustakin, jotta ei tartte pikavippejä ruokalaskuihin?
Ei tarvita, ei. Ruuaksikin voi syödä pelkkiä Kuoripottuja ja ruisleipää. Kyllä on melkoisen pitkä matka lapsille kävellä kouluun alle 5 km kin. Ja niinhän sieltä sossusta vaan haetaan sitä ruokarahaa.. :D Vertaistukea tässä nyt lähinnä hain. Enkä opastusta ja sättimistä. Tunnetusti myöhäistä pieraista, jos on paska housuissa. Itsekkin olisin vielä muutama vuosi sitten ollut hyvä neuvomaan... Kunnes koin itse.
Kaikki lahjat voi tehdä itse: kutoa, askarrella, piirtää, kasvattaa, leipoa jne.
No eikö se yhdistelylainakaan sitten auttanut? Voitko neuvotella uudestaan lainaehdot?
Oletko käynyt velkaneuvojalla?
Voitko tehdä lisätöitä esim. viikonloppuisin?
Tänään Sarasvuo käsitteli monologissaan radiossa, (kuultavissa areenassa), juuri tuota köyhien ihmisten turhien tavaroiden hamstraamista. Kaikkea ostellaan, tarpeeseen ja ilman. On lukuisia eläimiä, asunto täysi tavaroita, joita tuskin käytetään, osa rikkoinaisia.
Kannattaa kuunnella, jos vaikka aukeisi jollekin syy nykyiseen toivottomaan tilanteeseen. Asiat ei vain tapahdu - ne aiheutetaan itse.
Vierailija kirjoitti:
No eikö se yhdistelylainakaan sitten auttanut? Voitko neuvotella uudestaan lainaehdot?
Ei auttanut ei. Koska en saanut riittävän isoa yhdistelylainaa. Osa veloista jäi ulkopuolelle. En ole käynyt.. Kun raha asioiden kanssa on riittävän ahtaalla velkaneuvojalle jonottaminenkin tuntuu liian työläälle. Ymmärrän ettei näitä asioita ymmärrä, ennen kuin itse kokee. En olisi minäkään ymmärtänyt.
Toivoaan ei kannata menettää tai masentua. Mieti, mikä on hyvin: olette terveitä, lapset ovat ihania, oma koti on kuitenkin vielä jne. Terveys ja rakkaus ovat mittaamattomia ja arvokkaita jokapäiväisessä elämässä. Niitä ei edes miljardeilla saisi! Raha-asioiden heikentyminen ei kaada maailmaa, vaikka muutama vuosi voi tiukkaa tehdäkin. Viettäkää aikaa yhdessä, ulkoilkaa, leikkikää, retkeilkää. Nuo hetket muistaa paremmin kuin Lintsin reissut tai ulkomaanmatkat.
Ei ole velkaa, eikä tule. Ei luottokorttia, vain tavallinen pankkikortti.
Elämä on aika tylsää, kun ei ole mitään kallista ja raflaavaa.. mutta äärettömän levollisin mielin iltaisin painan pääni tyynylle kun ei ole huolia eikä murheita rahasta 🤗
Vierailija kirjoitti:
Toivoaan ei kannata menettää tai masentua. Mieti, mikä on hyvin: olette terveitä, lapset ovat ihania, oma koti on kuitenkin vielä jne. Terveys ja rakkaus ovat mittaamattomia ja arvokkaita jokapäiväisessä elämässä. Niitä ei edes miljardeilla saisi! Raha-asioiden heikentyminen ei kaada maailmaa, vaikka muutama vuosi voi tiukkaa tehdäkin. Viettäkää aikaa yhdessä, ulkoilkaa, leikkikää, retkeilkää. Nuo hetket muistaa paremmin kuin Lintsin reissut tai ulkomaanmatkat.
Totta. Mikä lopen on tärkeintä se on onneksi kunnossa. Hyvä parisuhde ja lapset terveitä.
Vierailija kirjoitti:
On velkaa.
Ongelma on se, että olen lyhentänyt ulosottoon jo velan määrän pääomineen, korkoineen ja palkkioineen, kaikkineen, mutta se vain kasvaa.
Tästä oli juttua puolisen vuotta sitten.
Varasitko silloin ajan velkaneuvojalle? Nyt pääsisit hänen luokseen, vaikka asuisit siinä kaupungissa, jossa on puolen vuoden jono.
VelatOn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auttanut ei. Koska en saanut riittävän isoa yhdistelylainaa. Osa veloista jäi ulkopuolelle. En ole käynyt.. Kun raha asioiden kanssa on riittävän ahtaalla velkaneuvojalle jonottaminenkin tuntuu liian työläälle. Ymmärrän ettei näitä asioita ymmärrä, ennen kuin itse kokee. En olisi minäkään ymmärtänyt.
Mikä on liian työlästä yhdessä puhelinsoitossa, tekstarissa tai sähköpostiviestissä niin työlästä on, että sitä ei voi tehdä? Millä tavalla se jonossa oleminen vaikuttaisi tavalliseen elämääsi?
Mä en paini vippikierteessä, mutta mulla on luottokortti. Kun saan palkan, mulla menee siitä aina 500-700 euroa luottokorttilaskuun. Kun laskut on maksettu palkka on käytetty aina noin kuun 10. päivä. Sitten taas kerrytän luottokorttivelkaa, joka katkeaa kuun 21. päivä.
Nyt mulla on onneksi mahdollisuus saada tilanne poikki, koska saan 3100 euroa veronpalautuksia.
Ainoa vaan, että minulla on velkatili, jonka saldo on 75 000. Sieltä on otettu 32 000 mikä on ihan ok, mutta sen lisäksi meinaan velkaantua sinnekin, ja kaikki veronpalautus on menossa sinne, mitä yli jää. Olen sinne "itselleni velkaa" noin 6 tonnia. Ja aikanaan pitää siis se 32 + 6 tonnia maksaa poiskin ja päästä koko lainatilistä eroon.
Joten ei minuakaan naurata.
Vierailija kirjoitti:
VelatOn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on liian työlästä yhdessä puhelinsoitossa, tekstarissa tai sähköpostiviestissä niin työlästä on, että sitä ei voi tehdä? Millä tavalla se jonossa oleminen vaikuttaisi tavalliseen elämääsi?
Niinpä, mutta kun asiat vaan tapahtuu ilman omaa vaikutusmahdollisuutta, kurjaa on ja mitään ei viitsisi tehdä itse, kun se on niin vaivalloista.
Soita nyt sinne velkaneuvontaan. Ystäväni sai sieltä avun. Lyhentää sinne 400€/kk. On se parempi kuin 800€ palkasta + juoksevat korot ja uudet laskut.
Ymmärrän äitinä trampan ja pyörät. Kyllä sitä lapselleen haluaa silti tarjota normaalin lapsuuden. Oikeasti, älä välitä näistä kommenteista, tilanteessasi moni ostaisi silti lapsille tarvittavat asiat.
Ruokamenoja kannattaa karsia, samoin omia menoja, jos niitä harrastaa. Itse säästin lopettamalla ulkona syömisen, elokuvat ja juhlimisen (sain tehdä jotain näistä kerran kolmessa kuussa, että jaksoin, oli aina jotain odotettavaa).
En olisi ikinä uskonut, että selviäisin, saisin talon ym. Nyt voin syödä ulkona useamman kerran viikossa, eikä tyttöjenilta kaada kuun budjettia. Töitä se vaatii, minut pelasti kirjat ja ihana parisuhde. Liikuttiin paljon luonnossa ja käytiin kesäisin piknikillä yms.
Opin tuosta ymmärtämään ihmisiä eri tavalla, jotenkin kasvattavat, taloudellisesti kurjat vuodet.
Älä luovuta.
Osta ruutuvihko ja ala pitää kirjaa kaikista tuloista ja menoista. Tehkää viikon ruokalista ja käykää vain kaksi kertaa viikossa ruokakaupassa. Teette kaikki ruoat itse, hyödynnätte tarjoukset ja pyydätte sukulaisislta hätäapua ensihätään. Alkoholi, tupakka, virvoitusvuomat, sipsit, valkoinen leipä ym. pannaan. Oikeaa ruokaa.