Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ulkona viihtyvän koiran opettaa sisälle? Miten?

Vierailija
29.10.2018 |

Meillä siis sellainen tilanne, että lapinkoirani ei halua olla sisällä kuin lyhyitä aikoja, sillä sille tulee liian kuuma sisällä.
Koira tuli meille helmikuussa 10 viikon ikäisenä. Kaikki meni hyvin ensimmäiset kolme kuukautta, pentu oli sisällä kun me oltiin, ja ulkona kun me oltiin. Touko-kesäkuun vaihteessa se alkoi kuitenkin koko ajan enemmän ja enemmän pyytämään ulos, läähätti sisällä ja meni aina vinkumaan eteiseen. Teimme sille sitten aitauksen, johon pääsi kuistilta suoraan. Pikkuhiljaa tilanne eteni kesän aikana siihen, että koira oli enemmän ulkona kuin sisällä, ja sillä oli allas aitauksessa, jossa rakasti makoilla vedessä. Jossain vaiheessa ei edes kokonaista yötä pystynyt sisällä nukkumaan, vaan halusi ulos keskellä yötä.
Loppukesästä oli pakko sitten rakentaa sille jo kunnon tarha, sillä kasvettuaan pääsi hyppäämään aitauksen yli.
Nyt sillä on iso tarha jossa lämpöeristetty koirankoppi (jossa ei tosin ole ollut kuin vesisateella, nyt pakkasöinäkin näkyy nukkuvan ulkona), ja käy päivittäin sisällä kerrasta useampaan kertaan, mutta on sisällä max 15min kun jo läähättää ja pyytää ulos.
Minua tilanne harmittaa, sillä olisi mukavampaa, kun se olisi perheen kanssa sisällä illat ja noin muutenkin, kun ollaan kotona. Yksinolo aikansa minusta onkin kivempi, että on ulkona jossa on nähtävää ja hajuja haisteltavana.
Ajattelin ennen, että on ihan p.askapuhetta, että mikään koira viihtyisi paremmin ulkona yksin, kuin perheensä kanssa sisällä, mutta nyt täytyy kyllä uskoa, että kyllä niillä vaan voi olla liian tukalaa sisätiloissa.
Hirveän ihana ja sosiaalinen koira on, ja käynkin sen kanssa paljon ulkoilemassa, mutta en minä suunnitellut, että se asuisi enemmän ulkona kuin sisällä.
Onko muilla kokemusta vastaavasta, ja voiki tuollaisen paksuturkkisen koiran opettaa "sietämään" lämmintä niin, että pystyy elämään sisällä kuin mikä tahansa muukin koira? Miten? Olen yrittänyt jo sitä, että pikkuhiljaa jos se oppisi sietämään, kun päivittäin pidän sitä sisällä sitkeästi, mutta ei näytä tuottavan tulosta.
Toisaalta jos se on onnellisempi ulkona, vaikka yksinkin, kuin sisällä kuumuudessa, niin onko minulta vain itsekästä yrittää saada se olemaan sisällä väkisin?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille jotka kommentoi meidän kodin lämpötilaa, ja että siksi ei koira viihdy sisällä.. No tällä hetkellä toki niinkin, mutta esim kesällä ilmalämpöpumppu piti huolen siitä, että sisällä oli viileää, kun ulkona törkeän kuuma: ja silti koira viihtyi paremmin ulkona! Eli en oikein usko, että ainoastaan lämpötila vaikuttaa asiaan, vaikka suuressa merkityksessä onkin. Ja ei mun mielestä nyt +24 nyt ole mitenkään kuuma kuuma, ymmärtäisin jos olisi lähemmäs +30..

Niin, ja kun joku sanoi, että olisi hankittu koira, joka viihtyy lämpimässä, niin eipä niiden rotujen edustajat sitten taas tarkene ulkona talvella tunteja.

Ja tottakai annan koiran olla ulkona kun se niin haluaa, en minä sitä ole missään vaiheessa pakottanut olemaan sisällä, mielellään tulee käymään, mutta ne on sellaisia vartin käyntejä. Ja voi asia olla niin, kysyin vain VOIKO tämän luontoinen (ja rotuinen) oppia sietämään myös lämmintä. Meidän koira todennäköisesti ei, ja asia voi vallan hyvin olla niin.

Ap

Vierailija
22/25 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutustua siihen rotuun kunnolla, ennen kuin tekee päätöksen ostaa koiraa. Anna asua koiratarhassa, tuo rotu nauttii olla ulkona.

Heh, sinänsä huvittaa nämä kommentit. Jos aloittaja olisi kysynyt, voiko lapinkoira olla tarhassa, olisitte keihästäneet hänet siksi, ettei ihminen, joka pitää koiraa tarhassa, ansaitse koiraa ja on eläinrääkkääjä 😂 tällä palstalla on suuri merkitys sillä, mitä aloittaja sanoo. Häntä ollaan ihan periaatteesta vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille jotka kommentoi meidän kodin lämpötilaa, ja että siksi ei koira viihdy sisällä.. No tällä hetkellä toki niinkin, mutta esim kesällä ilmalämpöpumppu piti huolen siitä, että sisällä oli viileää, kun ulkona törkeän kuuma: ja silti koira viihtyi paremmin ulkona! Eli en oikein usko, että ainoastaan lämpötila vaikuttaa asiaan, vaikka suuressa merkityksessä onkin. Ja ei mun mielestä nyt +24 nyt ole mitenkään kuuma kuuma, ymmärtäisin jos olisi lähemmäs +30..

Niin, ja kun joku sanoi, että olisi hankittu koira, joka viihtyy lämpimässä, niin eipä niiden rotujen edustajat sitten taas tarkene ulkona talvella tunteja.

Ja tottakai annan koiran olla ulkona kun se niin haluaa, en minä sitä ole missään vaiheessa pakottanut olemaan sisällä, mielellään tulee käymään, mutta ne on sellaisia vartin käyntejä. Ja voi asia olla niin, kysyin vain VOIKO tämän luontoinen (ja rotuinen) oppia sietämään myös lämmintä. Meidän koira todennäköisesti ei, ja asia voi vallan hyvin olla niin.

Ap

+24 on todella kuuma. Kärsin todella paljon kun asunnon lämpö nousi +24 - +27 asteteseen viime kesänä. 

Tällä hetkellä asunnon lämpötila +19,15, ja olen t-paidassa. 

Vierailija
24/25 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

+24 on todella kuuma. Kärsin todella paljon kun asunnon lämpö nousi +24 - +27 asteteseen viime kesänä. 

No höh. Meillä tällä hetkellä näyttää olevan +23 ja mulla näpit aivan jäässä. Piti muuten ihan päivällä kysellä kavereilta, paljo heillä sisälämpötila näin talven lähestyessä ja talvella on, ja kyllä suurimmalla osalla oli samaa luokkaa kuin meillä, osalla vielä lämpimämpää. Kellään ei ollut alle +22.

Ap

Vierailija
25/25 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No höh. Meillä tällä hetkellä näyttää olevan +23 ja mulla näpit aivan jäässä. Piti muuten ihan päivällä kysellä kavereilta, paljo heillä sisälämpötila näin talven lähestyessä ja talvella on, ja kyllä suurimmalla osalla oli samaa luokkaa kuin meillä, osalla vielä lämpimämpää. Kellään ei ollut alle +22.

Ap

Olette tottuneet kuumaan sisälämpöön. +23 on hyvä, jos on alasti. Viileämpi on miellyttävämpi vaatteet päällä, varsinkin jos tekee jotain. Useimmat kodit lienee n. +21, joka on muuten kodin ihannelämpötila tuon linkin mukaan https://www.is.fi/asuminen/art-2000005005531.html . Tuo +24-+25 on jo tukala lämpö. Kuvittele että sulla olisi itselläsi paksu turkki päällä ja joutuisit elään +24 lämmössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi