Taas tää paleleminen alkoi. Onko muita, joita palelee koko ajan, kun ulkona on vähänkin pakkasta?
Nytkin mulla on sisällä päällä pitkät kalsarit, collegehousut, villasukat, pitkähihainen paita ja villatakki. Sisälämpötila talossa +21. Miks mua koko ajan palelee?
Kommentit (53)
Mä palelen aina, jos on alle 25°C. Jos olis mahdollista, niin muuttaisin jonnekin päiväntasaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on aina kylmä. En usko, että terveydessäni on mitään kummemmin vialla. Ehkä huono ääreisverenkierto, kun jalat ja kädet palelee helposti. Oon myös tosi hoikka ollut aina, et ei oo vissiin tarpeeks rasvakerrosta lämmittämässä.
Hyvä ja vahva lihaksisto tuottaa enemmän lämpöä. Rasvakerros lämmittää vai, jos se on jakautunut tasan vartaloon. Omppumaha, kaksoisleuka tai päärynämalli ei auta.
Yleensä itselläni aina lämmin. Tämän kesän jälkeen, olen koko syksyn palellut. Totuin helteisiin ja nyt tuntuu, kuin olisi Grönlannissa. Ikävä lämpimiä iltoja hellevaatteissa.
Minulla on kesät talvet kylmät jalat ja kädet koska huono verenkierto. Olen siis ihan kirjaimellisesti kylmä nainen.
Olen huomannut että kun sisällä on 23 astetta niin en palele. Alemmassa kyllä. Kilpparin vajis on. Hyvä että tässä vuokrakämpässä saan tuon huonelämmön.
Ei oikein jaksais teidän nillitystä. Syökää kunnon rasvaista ruokaa, hankkikaa lihasmassaa ja koettakaa s--tana nyt vaan selvitä.
Kannattasi varmaan harrastaa ulkoliikuntaa ja kunnollista syömistä.
Mä olen kanssa umpijäässä aina päivällä töistä tullessani. Herään yöllä töihin ja olen kotona jo yhden aikaan päivällä, heti kuumaan suihkuun, syön ja sit alkaa armoton palelu. Tänään päällä; pitkät kalsarit, collegehousut, sukat, villasukat, huopatossut, bambupitkähiha, villatakki, kynsikkäät. Näin kuoriutuneena menen päikkäreille viltin ja täkin alle. Olen paksu, kilpirauhasarvot ok ja hb liian vahva (167). Vaihdevuodet??
Vierailija kirjoitti:
Itse puhun ilmiöstä 'jäätäminen'; eli liikun ulkona ja tulee hiki. Tulen kotiin niin alan jäähtyä ja palella hurjasti niin että joudun laittamaan usein jopa hanskat sisällä käsiini. Mikään muu ei auta kuin mennä kuumaan suihkuun että saan veren taas kiertämään ja itseni lämpimäksi. Horkka on ihan hirveä ja esim.kädet jääkylmät. Joku häiriö lämmönsäätelyssä kehossa? Tämä tapahtuu muulloin paitsi ei nyt ihan kesähelteillä. Ja pukeudun aina lämpimästi ulkona.
Yksi työmaa oli missä piikattiin pari kuukautta +25 lämpötilassa. Voin kertoa että hiki lensi ja ukot laihtui silmissä. Sen aikainen muija ihmetteli kun palelin iltaisin töiden jälkeen. Sitä kroppa jotenkin tottuu lämpimään helpommin. Ulkona talvella kävelen ns. täysillä että itse tuottaa lämpöä. Sisälle tullessa sekin voi aiheuttaa palelun.
Voi viffu, teitä aina palelijoita. Olette niitä bärsiissä jo paleltuneita. Syökää tosiaan hylkeenrasvaa sianpinnan päällä, saatte vähän fyllinkiä. Ärsyttäviä kitisijöitä kertakaikkiaan. Laittakaa vielä vuodevaatteet tuulen puolelle ulosmennessänne. Auttaisiko sekään.
Kuiva sisäilma lisää selvästi haihduntaa iholta ja aiheuttaa palelua. Sisäilman kosteus herkästi romahtaa kun sää ulkona jäähtyy ja lämmityskausi alkaa. Tsekatkaa suhteellinen ilmankosteus ja ottakaa tarvittaessa ilmankostutin käyttöön. :)
Itsekkin yleensä palelen näissä lämpötiloissa sisällä, siis sen 21-22 astetta. En tiedä miksi tänä syksynä en ole kuin vähän palellut sisällä, mietin johtuuko se siitä että olen nyt jonkun aikaa harrastanut melkein joka päivä hikiliikuntaa.
On itse asiassa ihan normaalia, että osa ihmisistä palelee 21 asteessa. Vaikka sitä aina tuputetaan terveellisimpänä sisälämpötilana, niin itse asiassa esim. nuoret naiset usein tarvitsevat vaikkapa toimistotyössä n. 23-24 asteen lämpötilan, ettei tule kylmä. Naiset _keskimäärin_ (tämä teille, jotka tulette tähän sanomaan että "MINULLA on aina kuuma") tuottavat tutkimusten mukaan paljon vähemmän hukkalämpöä aineenvaihdunnallaan kuin miehet, samasta syystä kaloritarvekin on eri.
Lisäpukeutuminen auttaa heikosti, kun ongelma on siinä, että ympäristön lämpötila on jopa useita asteita neutraalin lämpötilan alla. Helppo niiden huudella, joille se 20-21 astetta onkin, kas vaan, henkilökohtainen optimi.
Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän tykkään talvesta. Kylmää ja pimeää. Joulun aika just ja just menee, loppuajan voisin horrostaa ja odottaa kevättä.
Vierailija kirjoitti:
Voi viffu, teitä aina palelijoita. Olette niitä bärsiissä jo paleltuneita. Syökää tosiaan hylkeenrasvaa sianpinnan päällä, saatte vähän fyllinkiä. Ärsyttäviä kitisijöitä kertakaikkiaan. Laittakaa vielä vuodevaatteet tuulen puolelle ulosmennessänne. Auttaisiko sekään.
Mulla on parempi ehdotus. Kannettava takka ulkona lämmittää. Enköhän ole 9 euron orjana sellaista kantamassa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän tykkään talvesta. Kylmää ja pimeää. Joulun aika just ja just menee, loppuajan voisin horrostaa ja odottaa kevättä.
Voi pyhä spagettihirviö, taliviuni olisi ihan paras tapa viettää talvi.
En kyllä ketjun hellekaipailijoihin voi samaistua. Kyllä minullakin välillä vilu on talvella etenkin vetävissä paikoissa, mutta kesän pari helleviikkoa voin fyysisesti suorastaan huonosti.
Aivan umpijäässä! Sisällä 23 mutta silti. Ja tätä jatkuu ainakin 8kk tai kun seuraavan kerran on hellepäivä....