Miksi mielialalääkkeet lihottavat?
Lisäävätkö lääkkeet ruokahalua?
Väsyttävätkö ne niin paljon, ettei tule liikuttua tarpeeksi?
Vai onko lääkkeissä jonkin aineosa, joka kerää esim. nestettä kehoon?
Kommentit (8)
Kai ne lääkkeet hidastavat aineenvaihduntaa? Itse lihoin masennuslääkityksellä ollessani yli 50 kiloa - toisaalta lenkkeilin päivittäin, mutta lenkin jälkeen palkitsin itseni tuplamunkilla ja limpparilasillisella. Nyt on lääkitys poissa, samoin munkit limsoineen - lenkkeily on jäljellä ja paino on pudonnut liki 30 kiloa huipustaan.
Ne vaikuttavat kylläisyyden tunteeseen, hormoneihin, aineenvaihduntaan.
Jotkut mielialalääkkeet saattavat lihottaa, tosin sitäkin on vaikea sanoa, millä mekanismilla. Ehkä ruokahalu vain palautuu mielialan kohenemisen myötä? Ainakin SSRI-lääkkeiden sivuvaikutuksena mainitaan myös laihtuminen ja ruokahalun väheneminen. Itse en kokenut niiden vaikuttavan asiaan kumpaankaan suuntaan, kun joskus pientä annosta käytin.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin on vallalla kuvitelma, että masentuneella menee ruokahalut ja se laihtuu. Masennuskyselyssäkin kysytään, onko paino pudonnut. Ehkä lääkkeen on tarkoituskin lihottaa?
Mielestäni kyselyissä kysytään, onko paino/ruokahalu muuttunut suuntaan tai toiseen. Kumpikin on mahdollista.
Suurin osa mielialalääkkeistä ei kyllä vaikuta painoon millään tavalla.
Mä olen aina laihtunut, kun lääkitys on aloitettu. Syy: lääkkeet mun kohdalla tehneet tunnesyömisestä lopun.
Kerää nesteitä.. Jo parista pileristä voi huomata eron.
Edelleenkin on vallalla kuvitelma, että masentuneella menee ruokahalut ja se laihtuu. Masennuskyselyssäkin kysytään, onko paino pudonnut. Ehkä lääkkeen on tarkoituskin lihottaa?