Aloin ruokkimaan lintuja. Niille ei kelpaa talipallot!
Oon joka talvi ruokkinu lintuja ja ennen on talipallot kelvanneet ja kaikenlaiset siemen ym pötköt. No nykyään ovat niin nirsoja ettei kelpaa! Viime talvena söivät talipalloja ja nyt laitoin niitä saman merkkisiä palloja niin eivät tunnu syövän.
Ainoastaan maapähkinä kelpaa mutta se on niin kallista etten raaski pelkästään sitä antaa. Oikeastaan en anna sitä enään lainkaan, koska jos laitan maapähkinää tarjolle, ne eivät syö muuta kuin sitä ja sellanen iso maapähkinä pussi ei kestä edes viikkoa! Laskin että 40-50€ menee pelkästään maapähkinään rahaa jos vaan sitä syötän.
Onko täällä lintujen talviruokkijoita? Syökö linnut teillä talipalloja?
Kommentit (32)
Pakostakin ne talipallot ja siemenpötköt jäätyy kun pakkaset tulee. Kannattaako niitä sitten edes yrittää syöttää kerta jäätyvät ja linnut ei saa syötyä niitä?
Mä teen talikakun pellille niin saa lohkaistua paremmin paloja. Sekaan kuorellisia auringonkukansiemeniä, kauranjyviä ja leivänmuruja. Kuolleet kärpäsetkin ikkunoiden välistä käy 😄
Vierailija kirjoitti:
Pakostakin ne talipallot ja siemenpötköt jäätyy kun pakkaset tulee. Kannattaako niitä sitten edes yrittää syöttää kerta jäätyvät ja linnut ei saa syötyä niitä?
Itse otan rasvapötköt yöksi sisälle sulamaan ja aamulla takaisin ulos. Kovimpien pakkasten aikaan vaihdan myös sulan pötkön päivån aikana (jos olen kotona).
Ostakaa suomessa valmistettuja merkkejä, esim tintti tai talvilintu. Linnuille ei maistu halvat ulkomaiset rasvat.
Linnut on kuin suomalaiset wokettajalikat, pitää olla kasvisruokaa.
Ps. Laita talipalloja johonkin piiloon. Ne syö kyllä ihraa kun ei muut näe.
Rokotekokeellisten eläinten talia? Edes lintukaan ei huoli sitä.
Mun vanhemmat ruokkivat talvisin lintuja, ja sitä on välillä ollut huvittavaa seurata. Linnuille kelpaa vain tietty siemensekoitus, se kaikista kallein. Jos uusien siemenien tuonti jostain syystä myöhästyy, koputtelevat olohuoneen ikkunaan ja pällistelevät siinä ikkunan takana syyllistävän näköisinä. Sitten, kun uudet siemenet viedään laudalle, tipit istuskelevat hangella jalkojen juurella odottamassa täyttämistä. Eivät syö talipalloja, ja tosiaan siemenistäkin vain se tietty merkki kelpaa. Lintulaudalla käy monenlaisia pikkulintuja, ja myös fasaaneita. Kiva sitä on kyllä seurata silloin, kun porukoilla käyn.
Roikutin parvekkeelta maapähkinöitä,On siinä pyörinyt lokkia, harakkaa ym .Mietin eikö ne pienet linnut uskalla syödä , koska roikkuu parveketta vasten narussa. En halua laittaa näkösällle avoimesti kun isot linnut syövät kaiken.
Leivo itse talikakku kakkumuottiin. Ohjeita löytyy netistä.