Miksi mielialalääkkeet aiheuttaa minulle ripulia?
Vatsa ihan sekaisin koko ajan. Tulee yllättäen kauhea kipuaalto ja sitten ripuli. Töissä ihan kamalaa kun tapahtuu useita kertoja päivässä varoittamatta. Mikä näissä aiheuttaa ripulin?
Kommentit (16)
Helpp eikö kellään vastaavaa kokemusta?
En osaa auttaa kuin neuvomalla ottamaan yhteyttä lääkettä määränneeseen tahoon ja valittamaan oireista.
Eräs ystäväni kärsi myös ripulista monta kertaa päivässä, joka päivä. Hänellä oli useampi eri lääkitys, jotka kaiketi ärsyttivät vatsaa ja suolistoa. Hän sai tuohon vielä paria eri lääkettä ja ohjeistettiin syömään kuitulisää (apteekista) melkomoiset annokset. Vuorokauden ympäri hän käytti vaippoja, parikymppinen nuori ihminen, kun ei aina voinut pysytellä vain kotona vessan lähellä.
Sittemmin, kun ripulia alettiin tutkia ihan omana oireenaan, todettiinkin hänellä keliakia. Meni monta kuukautta ennen kuin ripuli ja vatsakivut helpottivat. Tai ymmärtääkseni ovat helpottaneet, ei ole ainakaan enää niistä valittanut (huh).
Toivottavasti saat toimivan avun :)!
Mulla antibioottien kanssa sama juttu. Äsken pesin itseni, vessan pöntön ja -seinän 😟
Siunailin itsekseni, että tuo ei tapahtunut ihmisten ilmoilla ja että olen yksin kotona.
Mulle ne aiheuttaa ummetusta, ei kiva kun on peräpää verillä. Mutta noi lääkkeet voivat aiheuttaa kaikkea mahdollista maan ja taivaan alla (sekä ripuli että ummetus mainittu haittavaikutuksissa).
Minulla eräs mielialalääke aiheutti sen että aina ruokailun jälkeen jouduin juoksemaan ripuloimaan.
Lääkkeen vaihto auttoi, vaikka lääkäri ei minua uskonutkaan.
Olet onnekas, jos aiheuttavat ripulia, sillä mulle taas jäätävän ummetuksen. Mitkään lääkkeet tai elintapa muutokset ei auta
Jaa näinki påin..mulla paino kyl nous ku ei vatsa toiminu. Puhu lääkäris kaa. Mä sain kuitust visiblin lääkettä
Koska ne on luonnottomia aineita jotka ei kuulu ihmiskehoon.
Suolesi on masentunut. Kun se saa lääkettä, se piristyy ja alkaa ripuloida. T.Palsta-lääkäri
Mulla aiheutti pari ekaa viikkoa, mut meni sit ohi.
Tarkoitus onkin rauhoittaa, olet rauhallinen kun istut pytyllä. Et ole toisten harmina pyörimässä, tosiasiassa ne ovatkin vaan risiiniöljyä.
t.lääkäri
Minulle teki eräs lääke tuollaista eli selvä IBS oireilu. Nyt, kun lääke ollut pari kuukautta pois käytöstä kas kummaa ei samanlaista nopeasti syöksyvää vesiripulia. Toistakymmentä vuotta tästä kärsin. Vielä hakusessa korvaavan lääkkeen annostus. Ei tosin ole kyse mieliala lääkkeestä. Aivan ihanaa, kun ei tarvitse joka aamu viittä kertaa pöntölle juosta.
Kysy apteekista, löytyisikö samaa vaikuttavaa ainetta sisältävä rinnakkaisvalmiste, jossa eri täyte- ja makeutusaineet.
Itselleni eräät sokerialkoholit aiheuttavat aivan samaa. (Sokerittomat nallekarkit toimivat laksatiiveina.)
Erityisesti essitalopramista vain tietyt valmisteet –– vaikka niissä on kaikissa sama vaikuttavaa ainesosaa sama määrä, vain täyteaineet vaihtelevat –– sopivat itselleni. Toisaalta taas kapseloidun duloksetiinin täyteaineilla ei tunnu minulle olevan mitään väliä. Apteekkarit suhtautuvat kyselyihin erittäin positiivisesti oman kokemukseni mukaan, varsinkin jos valitsee käyntiajaksi jonkun hiljaisemman hetken, ettei ole kovasti kiirettä.
Serotoniinin takaisinoton estäjät eli SSRI-lääkkeet herkistävät suoliston hermojen toimintaa (koska ne epäsuorasti lisäävät välittäjäaineena toimivaa serotoniinia). Siksi on tärkeää varmistaa, että ruuansulatuksen toiminta on kunnossa kun lääkkeet ottaa; pienikin epätasapaino korostuu → ripuli.
Suosittelen maitohappobakteerien säännöllistä syömistä, sekä Asidofilus-maitotuotteita aamuisin ennen lääkkeen ottamista. Itse syön aamiaiseksi vähän mysliä (0.5 dl) ja paljon (2 dl) maustamatonta A+ -jogurttia.
Minulle SSRI-lääke Sertralin aiheutti niin pahoja ripulikohtauksia, että lääke oli vaihdettava toiseen. Lääkkeen vaihdon jälkeen ei ole ollut suolisto-oireita. Jos jokin lääke aiheuttaa tuollaisia haittavaikutuksia, niistä kannattaa kertoa heti lääkkeen määränneelle lääkärille.
Help mikä tähän auttaa?