Voiko 7 viikkoisen vauvan jättää hoitoon 4 tunniksi? Entä 3 kuukautisen 11 tunniksi?
En itse ole vielä äiti, mutta pohdin asioita etukäteen.
Voiko siis 7 viikkoisen jättää tutulle hoitajalle illalla 4 tunniksi? Entä 3 kuukautisen 11 tunniksi?
Tässä tilanteessa äiti siis imettäisi.
Kommentit (24)
Ei toi kieroon kasvanut vaikka mä olin teholla ensimmäiset 3viikkoa vauvan elämästä.
Ei voi, noin pienelle vauvalle kehittyy 4 tunnissa vesipää, elä sitten syyllisyyden kanssa.
Suositus on käsittääkseni tunti per ikäkuukausi ja vuoden iän jälkeen yö per ikävuosi erossa ensisijaisesta hoitajasta. Meillä kuitenkin mies osallistui niin paljon, että katsottiin molempien olevan aika tasaveroisia hoitajia ja toimittiin sen mukaan. Näin ollen tein pitkiä työvuoroja jo vauvan 3 kk iästä lähtien. Vauva käyttäytyi samalla tavalla molempien hoidossa eikä reagoinut minun poissaolooni sen enempää kuin miehenkään. Mutta jos vauva on tempperamentiltaan herkempi, suosii selvemmin äitiä tai valtaosa lastenhoidosta on ollut äidin vastuulla, niin en kyllä olisi noin pitkään pois. Tuttavapiirissä on sellaisiakin vauvoja, jotka eivät suostu syömään pullosta ja huutavat suoraa huutoa koko sen ajan kun äiti on poissa. Toki nämäkin lapset pitää joskus totuttaa siihen äidin poissaoloon, mutta sen aika ei todellakaan ole vielä seitsenviikkoisena eikä edes kolmekuisena jos ei vauva itse ole lainkaan valmis.
Hullu!