Kumpi sattuu enemmän, fyysinen vai henkinen väkivalta?
Sanotaan, että kun kerran lyö, niin pitää lähteä ja heti. Mutta entä henkinen väkivalta? Miksi sitä on OK sietää, kun taas fyysisestä väkivallasta se on kerrasta poikki?
Kommentit (15)
Henkistä väkivaltaa on vaikeampi heti huomata. Ja fyysisessä väkivallassa on aina henkistäkin mukana.
Ne ovat erilaisia, sattuvat eri tavalla.
Henkinen väkivalta sai minut esimerkiksi viiltelemään itseäni. Minähän siinä olin se hullu, joka satutti itseään, ei se toinen joka ajoi minut hakemaan tasapainoa sisäisen ja ulkoisen kivun kesken.
Se joka sanoo että henkinen väkivalta ei ole koskaan joutunut kokemaan fyysistä väkivaltaa. Sitä kipua ja pelkoa💪
Pitäisi ehkä kysyä, kumpi paranee paremmin...
Se henkinen väkivalta ei välttämättä tunnu ensin missään. Ajattelee vaan, että olipa rumasti sanottu tai vielä ovelampaa, tajuaa vasta jälkikäteen mitä toinen sanoi.
Fyysinen kipu on selkeämpää. Mutta sekin voi alkaa melko huomaamatta, ensin vaan fyysisellä nurkkaan ahdistamisella, toinen estää lähtemästä pois tilanteesta. Sitten tartutaan kiinni, sitten tartutaan kiinni vähän kovempaa. Missä oli se ensimmäinen merkki, josta olisi pitänyt tajuta lähteä?
Täällähän näitä tuli, aiemmin uskoin, että ne jotka sanovat henkisen väkivallan olevan fyysistä pahempaa, eivät koskaan ole kokeneet fyysistä, joka tosiaan vaikuttaa myös henkisellä puolella.
Sitten koin itse henkisesti väkivaltaisen suhteen ja muutin mieleni. Vaikka fyysisestä väkivallasta voi jäädä seurauksia pitkäksi aikaa myös henkiselle puollelle, niin uskoisin, että sen käsitteleminen on helpompaa (siis ainakin silloin, kun kyse on lyhyt aikaisesta väkivallasta). Pitkään jatkunutta henkistä väkivaltaa on vaikea havaita ja se muuttaa ihmistä jotenkin perustavalla tavalla. Jos saat kerran selkääsi, voi se horjuttaa uskoa ihmisiin ja perusturvallisuuden tunteeseen jne. Mutta henkinen väkivalta on kuin jyrä, jonka alle ei edes kunnolla ymmärrä jääneensä, saati kunnolla mitkä ovat niitä seurauksia joita tulisi käsitellä, pitkään jatkunut henkinen väkivalta hämärtää rajoja siitä, millainen oikestaan olet ja millainen olit.
Ennemmin olisin ottanut pari reipasta tukistusta kuin koko lapsuuden jatkuneen henkisen väkivallan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän fyysinen väkivalta satuttaa myös henkisesti. Henkisestä väkivallasta ei sentään mene luut poikki tai tule mustelmia. Kumpaakaan en ole koskaan kenenkään kuullut kehottavan sietämään.
Minä kävin juttelemassa psykologin kanssa ja tämä oli sitä mieltä, että ei kannata erota väkivaltaisesta miehestä, kun kerroin että aion lähteä ja muuttaa toiseen kaupunkiin. Psykologi ilmeisesti ajatteli, että pari pahoinpitelyä silloin tällöin ei haittaa, jos mies on muulloin ihan mukava. Varmasti yllätytte jos kerron, että en sen jälkeen enää kyseisellä psykologilla käynnyt, vaikka hän vielä soitteli perään ja kyseli sovitaanko uusi aika. Jälkeenpäin on lähinnä harmittanut etten tehnyt valitusta kyseisestä "ammattilaisesta".
Kumpaakaan ei pidä sietää.
Mikään määrä hyviä ominaisuuksia ei kumoa kumpaakaan näistä.
Eikä niitä voi vertailla, koska välttämättä kumpikaan ei ole puhtaasti henkistä tai fyysistä. Henkiseen väkivaltaan voi liittyä myös terveyttä uhkaavia piirteitä, kun rajoitetaan liikkumisen vapautta.
Entäs mitä väkivaltaa se on, kun jätetään auton renkaiden pultin ihan pikkuisen liian löysälle? Näin tietoisesti aiheutetaan onnettomuusriski?
Te kaikki jotka äänestitte henkistä väkivaltaa.
Tehdäänkö niin, että te saatte ensin harjoittaa henkistä väkivaltaa minuun kahden minuutin ajan niin paljon kuin irti lähtee.
Sitten minä saan harjoittaa teihin fyysistä väkivaltaa kahden minuutin ajan niin paljon kuin irti lähtee.
Jälkikäteen puolueeton kolmas osapuoli voi mitata, kumpaa sattuu enemmän.
Löytyykö ottajia?
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin olisin ottanut pari reipasta tukistusta kuin koko lapsuuden jatkuneen henkisen väkivallan.
Pari reipasta tukistusta ja koko lapsuuden jatkunut henkinen väkivalta ei ole mitenkään rinnastettavissa toisiinsa. Sama kun sanois että kyllä mielummin olis saanut kohdella henkisesti kaltoin pari kertaa kun antaa selkään joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
No entäs koko lapsuuden kestäneen tukistelun?
Fyysinen sattuu enemmän. Kroppa nyt vain tuntee kipua, ei sille voi millään omalla päätöksellään mitään. Fyysisestä väkivallasta voi myös jäädä pysyviä vammoja, joita ei millään terapialla voi korjata.
Loukkaaviin sanoihin pystyy aina asennoitumaan niin, että ne on sitä mitä tuo ihminen suustaan suoltaa, eivät mikään todellisuus itsestäni. Muutenkin kun olen jo valmiiksi itse itseni pahin kriitikko niin tuskin kukaan enää pystyy satuttavampaan suoritukseen.
Vierailija kirjoitti:
Te kaikki jotka äänestitte henkistä väkivaltaa.
Tehdäänkö niin, että te saatte ensin harjoittaa henkistä väkivaltaa minuun kahden minuutin ajan niin paljon kuin irti lähtee.
Sitten minä saan harjoittaa teihin fyysistä väkivaltaa kahden minuutin ajan niin paljon kuin irti lähtee.
Jälkikäteen puolueeton kolmas osapuoli voi mitata, kumpaa sattuu enemmän.
Löytyykö ottajia?
Ei henkinen väkivalta toimi noin. Kyllä minäkin olisin ottanut vaikka kerran päivässä kaksi minuuttia sitä henkistä väkivaltaa ja ollut loput 23 tuntia ja 58 minuuttia normaalisti.
En vähättele fyysistä väkivaltaa, se sattuu ja sillä on seurauksensa. Sen ilmeneminen saattaa olla viisi minuuttia kerran kuukaudessa, tai jopa harvemmin. Tai puoli tuntia joka viikko.
Eikä näitä kahta voi noin vaan verrata, kipu on erilaista. Esiintyminen on erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Loukkaaviin sanoihin pystyy aina asennoitumaan niin, että ne on sitä mitä tuo ihminen suustaan suoltaa, eivät mikään todellisuus itsestäni. Muutenkin kun olen jo valmiiksi itse itseni pahin kriitikko niin tuskin kukaan enää pystyy satuttavampaan suoritukseen.
Oletko todella sitä mieltä, että henkinen väkivalta on loukkaavia sanoja?
Kyllähän fyysinen väkivalta satuttaa myös henkisesti. Henkisestä väkivallasta ei sentään mene luut poikki tai tule mustelmia. Kumpaakaan en ole koskaan kenenkään kuullut kehottavan sietämään.