Alkaako murrosikä 40-kiloisena?
Törmäsin väittämään, että murrosikä alkaa lapsen ollessa 40 kg, ei voi alkaa aiemmin. Onko tässä perää? Koskeeko sekä tyttöjä että poikia?
Lapsemme ovat laihoja ja lyhyitä. Onko luultavaa että murrosikä alkaa vasta myöhään?
Kommentit (9)
Kaikki aikuiset naisetkaan eivät paina juuri enempää. Oma murrosikäni kyllä alkoi jo monta kiloa aiemmin. Ja lapsen tai nuoren ihannepaino ei ole pituus plus kymmenen! 130-senttinen lapsi, joka painaa 40 kg on lihava. Minä olin yläkoulun lopussa noin 160 cm ja noin 40 kg. Ja silloin oli menkat olleet jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aikuiset naisetkaan eivät paina juuri enempää. Oma murrosikäni kyllä alkoi jo monta kiloa aiemmin. Ja lapsen tai nuoren ihannepaino ei ole pituus plus kymmenen! 130-senttinen lapsi, joka painaa 40 kg on lihava. Minä olin yläkoulun lopussa noin 160 cm ja noin 40 kg. Ja silloin oli menkat olleet jo vuosia.
Siis tarkoitin pituus miinus 90.
Ei ole perää. Mulla alkoi kuukautiset 10-11-vuotiaana ja olin roimasti alle 40kg. En tainnut painaa tuon vertaa kuin vasta kahdeksannella luokalla.
Mun tytöillä alkoi kyllä aikaisemmin. Yksikään ei painanut 40:ää kiloa, pituutta taas oli jotain 150 cm.
Tuolla logiikalla pojille alkaisi murrosikä pääsääntöisesti tyttöjä aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla logiikalla pojille alkaisi murrosikä pääsääntöisesti tyttöjä aikaisemmin.
Miten niin? Tytöthän on 5-7 luokalla poikia isompia ja painavampia (luokkakuvassa päätä pidempiä). Varmaan tytöillä tulee tuo 40 kg nopeammin täyteen.
No ei, omalla tyttärellä alkoi menkatkin joskus 36 kiloisena.
Eli lapsi olisi vastaavasti noin 130 centtiä pitkä? - Keskimäärin saattaa, ehkä pitääkin, mutta en itse uskaltaisi vetää kovinkaan suuria yhtäläisyysmerkkejä ja/ tai riipuvuussuhteita elopainon ja murrosiän välille.