Kotihäpeä
Häpeän kotimme sotkuisuutta. Minkälaisilla rutiinilla pidätte kotianne siistinä?
Kommentit (31)
Minulla hankalinta on tavaroiden paikoilleen laittaminen. Kaikki jää lojumaan. Jotenkin vaan unohdan ne, kun tulee jotain muuta mieleen. Tai ehkä tavaroilla ei ole tarpeeksi helppoja paikkoja?
Meillä on ongelmana se että asunto on aivan liian pieni meille vaikka meitä on vain kolme ja asutaan kolmiossa. Kuitenkin asunnon kaksikerroksisuus jo vie tästä ihan turhaan neliöitä hukkaan ja tekee tästä tosi epäkäytännöllisen lapsiperheelle. Suuri osa leluista ja kirjoista on käytännössä aina alakerrassa koska ei niitä kukaan jaksa kiikuttaa aina ylös ja yläkerran ”lastenhuoneen” on naurettavan pieni ja epäkäytännöllinen. Puhumattakaan siitä että tässä olisi oikeasti sitten minun ja miehenkään kaikille harrastusvälineille kunnolla säilytystilaa. Ollaankin varmasti pian tästä muuttamassa, luulen että paremmin meille sopivassa asunnossa siisteyden ylläpito olisi paljon helpompaa.
Liian paljon tavaraa ja/tai liian vähän säilytystilaa. Kannattaa siis aloittaa turhien tavaroiden vähentämisestä. Mulla vei vaatehuoneesta ihan hirveästi tilaa yövieraita varten olevat peitot, tyynyt ja varavuoteet. Heitin ne kaikki pois ja olen ilmoittanut yökylään pyrkiville, että en voi enää majoittaa. Yleensä yösijaa ovat tarvinneet vain kauempaa Suomesta tulevat, jotka ovat lähdössä jonnekin ulkomaille reissuun (asun kohtuullisen lähellä Helsinki-Vantaan lentokenttää). Täällä on paljon hotellejakin, joissa voi tarvittaessa yöpyä. Muutenkin olen karsinut ylimääräisiä tavaroita. En esim tarvitse kymmentä kylpypyyhettä. Kenkiä mulla on enää yhdet sandaalit, yhdet juhlakengät, yhdet kävelykengät, yhdet talvisaappaat ja yhdet kumisaappaat. Aiemmin oli vaikka minkälaista avokasta, lenkkaria ja nilkkuria viemässä kaappitilaa. Muidenkin vaatteiden suhteen olen pistänyt kierrätykseen todella paljon ja säästänyt vain ne, joita ihan oikeasti tarvitsen. Olen myös miettinyt, tarvitseeko mun omistaa kaikkea itse (esim ostaisinko painepesurin vai vuokraisinko tarvittaessa) tai voisiko jokin olla lähipiirissämme yhteinen (esim kasvikuivuri, mehulinko jne), jolloin se säilyttää tavaraa, joka on viimeksi sitä tarvinnut.
Puolikäytetyt vaatteet (neuleet, oloasuhousut ym.) laitan vaatekaappiin yhdelle tietylle hyllylle, ei muiden puhtaiden sekaan.
Mutta sitä se kodin siistinä pitäminen paljolti on, ettei tyhjin käsin kuljeskella. Aina on jotain paikalleen laitettavaa tai roskiin vietävää. Tuo tullessas, vie mennessäs. About aina.
Vierailija kirjoitti:
Tuo puolikäyttöisten vaatteiden säilytys on osoittautunut meillä todelliseksi ongelmaksi. Mitä keinoja olette siihen keksineet? Toinen vaatetelineongelma on kaikki keskeneräiset askartelu/käsityö yms. projektit, joita tahtoo lojua ympäriinsä.
Vaateteline on ratkaisu. Googleta esim. vaateville.
Puolipitoiset vaatteet laitetaan henkariin kaappiin.
Tavaroiden karsiminen rankalla kädellä - mieti mitä oikeasti tarvit! Vaatteista jätetään vain sopivat, ehjät ja mieluisat. Muut surutta pois. Muutaman juhla-asun voi säästää. Kaikki lasten ”säästössä” olevat vaatteet kiertoon. Kirjoista jätät vain ne mitä oikeasti aiot lukea uudestaan, keittokirjat, tietosanakirjat yms pois. Liinavaatteita ei tarvita kymmeniä, mieti tarkkaan monetko lakanat, verhot, pöytäliinat yms tarvitset.
Järjestä säilytystilat järkeviksi, osta koreja, kannellisia laatikoita jne. ja kirjoita selvästi mitä pitävät sisällään (sopii myös keskeneräisiin askarteluihin).
Joka päivä ennen nukkumaanmenoa tehdään perussiistiminen, keittiöstä astiat koneeseen, tasojen pyyhkiminen, lapset kerää omat lelunsa paikoilleen, kuivat pestyt vaatteet viikataan pinoihin: tätähän tekee esim telkkaria katsellessa illalla. Ja itse siivoan keittiön yleensä samalla kun lapset syö iltapalan.
Jos on tasoja, joihin kerääntyy ”romua” hoida siihen kohtaan järkevä säilytystila.
Vierailija kirjoitti:
Tuo puolikäyttöisten vaatteiden säilytys on osoittautunut meillä todelliseksi ongelmaksi. Mitä keinoja olette siihen keksineet? Toinen ongelma on kaikki keskeneräiset askartelu/käsityö yms. projektit, joita tahtoo lojua ympäriinsä.
Meillä on ns. puoliksi käytetyille vaatteille ihan oma kaappi.
Olen yrittänyt toteuttaa systeemiä, että säilytyspaikka olisi mahdollisimman lähellä käyttöpaikkaa, silloin on helpompi laittaa tavarat paikoilleen. Jos täytyy viedä toiseen kerrokseen, tavarat jäävät melko varmasti lojumaan.
Meillä on myös aivan liian pieni koti meille neljälle ja tuntuu että koti on aina sotkuinen vaikka kuinka siivoaisi.
Ärsyttävää.
En edes ymmärrä ongelmaa. Jos vaate on puhdas, sen voi laittaa kaappiin. Jos se on likainen, se laitetaan pyykkiin.