Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskeleva yh-äiti taloudellisessa ahdingossa; kysyn nyt kokeuksianne munasoluje luovuttamisesta

Vierailija
25.10.2018 |

Oon aina ajatellut olevani liian herkkis ja tunteellinen tuohon, mutta jotain on pakko keksiä nyt.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni raha on väärä syy munasolujen lahjoittamiselle. Voit katua sitä myöhemmin, jos motivaationasi ei ole halu auttaa ja jos et koe sitä pohjimmiltasi sinulle sopivaksi.

Vierailija
2/23 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni raha on väärä syy munasolujen lahjoittamiselle. Voit katua sitä myöhemmin, jos motivaationasi ei ole halu auttaa ja jos et koe sitä pohjimmiltasi sinulle sopivaksi.

Samaa mieltä. Itse olen luovuttanut munasoluja, mutta jos ei pysty käsittelemään munasoluja ihan vain soluina (vertaa verenluovutus) niin en suosittele. Sillä lapsella on kuitenkin oikeus saada aikuisena luovuttajan tiedot, olettaen että hänelle on luovutettujen munasolujen käytöstö kerrottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo ei mikään pikaratkaisu rahapulaan ole.

Ensin pitää käydä läpi ne tutkimukset ja sen jälkeen järjestellä sinun ja vastaanottavien parien kuukautiskierto synkkaan.

Sitten vasta aletaan pistää piikkiä nahkaan ja vasta luovutuksen jälkeen saa kulukorvauksen. Aikaa voi kulua kolmekin kuukautta.

Raha on tosi huono motivaatio tuohon hommaan.

Vierailija
4/23 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samanlaisessa tilanteessa luovuttanut munasoluja yli 15 v sitten. Käsittääkseni laki oli silloin erilainen, eli nykyään mahdollisesti syntyvät lapset saavat ilmeisesti halutessaan tietää täysi-ikäisinä luovuttajan henkilöllisyyden? On pitänytkin tarkistaa laki, koska en tiedä, koskeeko tämä minua ja voiko joku vielä tulla pimpottamaan ovikelloa joskus :-). Toisaalta se on nykyään mahdollista jo senkin takia, että uusien, halpojen DNA-testien avulla sukulaisuuden selvittäminen on tosi helppoa. Esimerkiksi jos joku omista lapsistani tekisi tämän DNA-testin ja tieto olisi netissä, niin siitähän nämä luovutetuilla munasoluilla syntyneet lapset löytäisivät minut. 

En ole kärsinyt tunnontuskia asiasta muuta kuin siinä mielessä, että pitäisikö minun kertoa omille lapsilleni asiasta. Ainakin siinä vaiheessa, jos joku heistä innostuu tekemään tämän DNA-testin, asiaa pitää kyllä harkita jo ennen tulosten saapumista.

Olen varma, että nämä lapset, joiden eteen heidän vanhempansa ovat käyneet kalliita lapsettomuushoitoja yksityisellä klinikalla, ovat syntyneet rakastaviin koteihin. En mieti, onko heillä kaikki hyvin. Ylipäänsä mietin asiaa todella harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa. En koe pelottavana asiana sitä, että he joskus ottaisivat minuun yhteyttä. Uskon, että syntymä on aina lahja.

Vierailija
5/23 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin pitää käydä läpi ne tutkimukset ja sen jälkeen järjestellä sinun ja vastaanottavien parien kuukautiskierto synkkaan.

Sitten vasta aletaan pistää piikkiä nahkaan ja vasta luovutuksen jälkeen saa kulukorvauksen. Aikaa voi kulua kolmekin kuukautta.

15 vuotta sitten ei tarvinnut ainakaan synkkailla mitään kuukautiskiertoja. Pakastimeen taisivat mennä munasolut aika pitkälti.

Vierailija
6/23 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitisen vuotta sitten kun luovutin, niin kyllä niitä kiertoja synkattiin, ja koko hommassa tosiaan meni monta kuukauutta. Lisäksi hyväksymiskriteerit olivat aika tiukat; ennen kuin pääsi luovuttamaan, piti läpäistä sekä liuta erilaisia verikokeita yms. ja psykologin haastattelu. Touhu on tiukentunut uuden lainsäädännön myötä, koska haluavat varmistaa, ettei luovuttaja peru luovutuspäätöstään esim. siinä vaiheessa, kun jollain pariskunnalla on pakkasessa odottamassa hedelmöitettyjä alkoita. En usko, että hyväksyisivät sinua luovuttajaksi.

Vierailija
7/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se korvaus nyt niin suuri ole eikä raha muutenkaan oikea motiivi. Aikamoinen rumba siinä on ennen kuin raha on tilillä ja niitten hormonien piikittäminen voi häiritä opiskelujasi.

Vierailija
8/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö naisilla nyt ole yksi varma keino rahan tekemiseen? Eli myydä pinpsaa. Perseestä joku maksaa vielä extraa. 

Vierailija
9/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miettinyt että luovuttaisin, itse en halua lapsia, mutta luovuttamillani soluilla voisin auttaa jotakuta tarvitsevaa. En ole vain vielä saanut aikaiseksi. Käyn myös luovuttamassa verta. :)

Vierailija
10/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viitisen vuotta sitten kun luovutin, niin kyllä niitä kiertoja synkattiin, ja koko hommassa tosiaan meni monta kuukauutta. Lisäksi hyväksymiskriteerit olivat aika tiukat; ennen kuin pääsi luovuttamaan, piti läpäistä sekä liuta erilaisia verikokeita yms. ja psykologin haastattelu. Touhu on tiukentunut uuden lainsäädännön myötä, koska haluavat varmistaa, ettei luovuttaja peru luovutuspäätöstään esim. siinä vaiheessa, kun jollain pariskunnalla on pakkasessa odottamassa hedelmöitettyjä alkoita. En usko, että hyväksyisivät sinua luovuttajaksi.

Minä luovutin tänä vuonna kahdesti. Pakkaseen menevät. Kuulemma harvoin enää synkkaillaan ja tuore siirretään.

Vierailija
11/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että sillä tienaa, vaan se on hyväntekeväisyyttä ja kestääkin kauan.

Vierailija
12/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se korvaus nyt niin suuri ole eikä raha muutenkaan oikea motiivi. Aikamoinen rumba siinä on ennen kuin raha on tilillä ja niitten hormonien piikittäminen voi häiritä opiskelujasi.

Höpö höpö ne mitään häiritse vain se luovutus päivä häiritsee kun menee koko päivä

Vierailija
13/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se korvaus ole tosi pieni? Paremmin tienaa vaikka keikkatyöllä.

Vierailija
14/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota 5 alakoulua ja laita heidän rehtoreilleen sähköposti, että olet kiinnostunut lyhyistä sijaisuuksista. Saat yhdestä päivästä alakoululla 65-100e. Ehkä enemmin askartelet yhden aamupäivän joulukortteja ja autat matikan kirjassa seuraavassa aukeamassa. 

Vierailija
15/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siinä tehään?

Joskus olin vähän tyhmä ja soitin rahapulassa tonne. mulle on sanottu että mää saan kauniita lapsia. :''DD Se olis varmana ihan ok..

Mut joo, en tainnu miettii tarpeeks pitkälle. Eli siis siinä olis osa mua, siinä lapsessa??? En halua semmosta.

Vierailija
16/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö ne mitään häiritse vain se luovutus päivä häiritsee kun menee koko päivä

Sehän on ihan yksilöllistä miten kroppa reagoi niihin hormoneihin. Lisäksi siinä on vaara että hormonihoito vaikuttaa jatkossa omaan hedelmällisyyteen.

Ja tietenkin pitää ylipäätänsä pystyä piikittämään itseään.

Itse munasolujen kerääminen on aika kivulias toimenpide kipulääkityksestä huolimatta.

Nykylainsäädännön mukaan mahdollisesti syntyvällä lapsella on oikeus saada tietää luovuttajansa henkilöllisyys. Sekin on hyvä huomioida.

Vierailija
17/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin tuon tehnyt 16 vuotta sitten, rahat tuli ihan tarpeeseen ja Koko prosessi oli mielenkiintoinen. Samalla sain myös terveydenhuoltoa kaupan päälle, kun selvittivät ettei minulla ole mitään tavallisille kroonisille sairauksille altistavia geenejä. Ei minusta siinä ollut mitään väärää että sain korvauksen vaivoistani, ei se ole täällä mitään suurta bisnestä kuin USAssa. Kirjoitin lyhyen kuvauksen itsestäni Jos "lapsia" joskus kiinnostaisi, mitään laillisia velvoitteita ei tullut. Omalle pojalleni olen kertonut että hänellä on luultavasti 8 puolisisarusta Ruotsissa vaan eipä se häntä paljoa kiinnostanut:-)

Vierailija
18/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä luovutin noin 20v sitten. Siihen aikaan korvaus oli muistaakseni 3000mk. En tiedä paljonko on nykyisin. Ainakin tuolloin tuon korvauksen sai vain yksityisellä klinikalla luovuttamisesta. Väestöliiton kautta oli vielä paljon pienempi korvaus (tyyliin ehkä 500mk). Käyntejä klinikalle tulee useita ja pistoksia on otettava säännöllisesti päivittäin (itse siis pistetään mahaan ihon alle lääke). Lähinnä se raha on kulukorvaus klinikalla ramppamisesta. Jos hyvin haluaa tienata pitää lähteä ulkomaille. Ainakin tuohon aikaan jenkeissä rikkaat maksoivat jopa satoja tuhansia jotta saisivat mieleisensä luovuttajan.

Vierailija
19/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15 vuotta sitten ei tarvinnut ainakaan synkkailla mitään kuukautiskiertoja. Pakastimeen taisivat mennä munasolut aika pitkälti.

Kyllä täytyi ainakin Felicitas klinikalla. T.itsekin luovuttanut

Vierailija
20/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanko muka tuosta? Paljonko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi