Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kannattaako työhakemuksessa ilmoittaa että on vapaaehtoisesti lapseton?

Vierailija
24.10.2018 |

Olen 38, ja tekemässä työhakemusta. Avioliitto kestänyt yli 10 v. Elellään kahden.
Mitä kannattaa laittaa hakemukseen (jotta pääsisi edes haastatteluun) eikä ajateltaisi että tuo jää heti äippälomalle.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista - olevista tai suunnitteilla olevista EI kysytä. Syy: jos kysytään ja sinua ei valita, voit nostaa jutun syrjinnästä.

Sen sijaan kysytään esim mihin asioihin elämässä suhtaudut intohimoisesti / miksi tässä cvssä on 2v aukko / oletko valmis tekemään myös työmatkoja tms joilla yritetään haarukoida sitä, miten sitoutunut olisit työpaikkaan. Siinä kyllä 38v kannattaa kertoa esim ’rakastan purjehtimista ja koiria, joita meillä on 3 a Me kun ei yhtään olla lapsi-ihmisiä tmv jolloin haastattelija ehkä uskaltaa olettaa, että lapsia ei olisi tulossakaan.

Itse voisin kyllä mielummin kutsua haastateltavaksi 38v naisen, joka kertoo että ei aio halutakaan enää lapsia (kun niitä en riittävän nuorena ehtinyt hankkia, nyt haluan vain panostaa uraani ... tm shittiä) kuin olla kutsumatta.

Vierailija
22/32 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko edes tuossa jättää sen julistamatta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mainitsisi mitenkään ellei tulisi jotenkin luontevasti esiin.

Mulla on kolme lasta enkä ole maininnut työhakemuksessa tai haastattelussa että minulla on lapsia. Ei kukaan edes kysynyt. Kerroin ensimmäisenä työpäivänä. Kävin alku vuodesta työnhaku kurssin ja siellä ohjeistettiin toimimaan niin.

Vierailija
24/32 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin naisen olevan vähän kaheli jos alkaa työhaastattelussa paasaamaan vapaaehtoisesta lapsettomuudestaan. Ei kukaan normaali ihminen sellaista ala tuntemattomille heti ensimmäiseksi kertomaan.

En palkkaisi. Hyvällä työntekijällä on kaikki muumit laaksossa.

Vierailija
25/32 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mainita haastattelussa jos asiasta vaivihkaa udellaan tai tulee muuten luonteva hetki, mutta ei todellakaan hakemuksessa.

Aika moni varmaan karsastaisi lapsetonta nelikymppistä, joka kysymättä mainostaa vapaaehtoista lapsettomuuttaan. Antaa kylmän ja epätoivoisen vaikutelman. Etenkin jos hakemuksen lukija on itse perhekeskeinen.

Näin. Jotkut työnantajat arvostavat myös perheellisyyttä. Mm. nykyiseni on halunnut henkilön, jolla on perhe, mutta isot lapset. Ei tätä tietenkään saa ääneen prosessin aikana sanoa, mutta nyt kun olen ollut jo muutaman vuoden hommassa, uskallan sanoa ääneen. Itse tiesin alusta asti, kun aloitin työt, että tämä oli muutaman tasavahvan hakijan joukossa minulla se asia, millä erotuin sitten. Pienten lasten vanhempia ei ole haluttu, eikä liian nuoria, eikä lapsettomia.

Vierailija
26/32 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta antaa hyvin epäammattimaisen vaikutelman jos lapsenteko- tai tekemättömyyssuunnitelmiaan alkaa jossain hakemuksessa julistamaan. Myöskään siviilisäädyn ilmoittaminen ei enää ole nykyaikaa, ei minua rekryhenkilönä kiinnosta oletko avoliitossa, naimaton vai naimisissa.

Vierailija
27/32 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Eli en mainitse ollenkaan, enkä myöskään säätyä.

Ap

Vierailija
28/32 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan vain naamakuvani. Siitä jokainen ymmärtää, ettei tällä pärställä lapsia tai naista tulla saamaan ja voin jäädä ylitöihin vaikka joka päivä. Eli wanha sananlasku "yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa" pitää tässäkin paikkansa

Vierailija
29/32 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa. Itse pyrkisin palkkamaan vain lapsettomia. Lisääntyneiden kanssa pitää aina vääntää, maailman kun pitää pyöriä samaa kurssia heidän kakaroidensa kanssa. Vääntävät yleensä 2-3 kakaraa pienellä aikavälillä ja ovat vuosia pois työelämästä. Putoavat yleensä alan kehityksestä pois tänä aikana. Meilläkin on yksi joka mammaili vuositolkulla ja palasi töihin, ihmettelee kun pitää muka kursseilla käydä, toimiihan kaikki samalla lailla kuin vuosia sitten!

Ja kirjoitatteko työntekijän kanssa virallisen sopimuksen tästä lapsettomuudesta? Kun voisihan sitä haastattelussa sanoa olevansa vela, koeajan jälkeen heti raskaaksi ja pomolle ilmoitus, että hupsista, vahinko sattu ja jään äitiyslomalle parin kuukauden päästä.

Vierailija
30/32 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitan vain naamakuvani. Siitä jokainen ymmärtää, ettei tällä pärställä lapsia tai naista tulla saamaan ja voin jäädä ylitöihin vaikka joka päivä. Eli wanha sananlasku "yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa" pitää tässäkin paikkansa

Anteeksi, nauroin tälle. Tuo itseironia määrä 😂😂

31/32 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä laittaisin, että olen lapseton ja yrittäisin muotoilla asian jotenkin niin, että lapsia ei ole tulossa. Lapsettomuus on aina etu naiselle työmarkkinoilla, näin se nyt vaan on.

Mutta jos haastattelija on itse joku mamma, niin siinä tapauksessa kannattaa olla varovainen.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
32/32 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvi 38-vuotiaana selitellä hakemuksiin yhtään mitään.

Minä olin 26-vuotias naimisissa ja lapseton ja silti olen saanut monta työpaikkaa sen jälkeen - ja ihan ilman selitettelyitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi