Pyöräilijät, opetelkaa käyttämään pyöränne soittokelloa!
Se ei ole koriste. Ja varsinkin kun pyöräilette esimerkiksi puistoalueella, niin se ei V.I.T.T.U ole teidän yksityinen kilparatanne!!! Siellä on oikeus jalankulkijoillakin olla, joten te hidastatte sitä vauhtia, annatte äänimerkin, ettekä suhahda kävelijän olkaa hipoen ohi tuhatta ja sataa.
Kommentit (16)
Laita video linkiksi, niin voisin siitä katsoa mallia ja opetella.
Mun fillarissa ei ole jarruja, soittokelloa, eikä kääntyvää etupyörää.
Enkä niitä tarvitse.
Pyörässäni on tasan yksi vaihde, ja sen nimi on TÄYSIÄ!
Olen helsinkiläinen pyöräilijä.
en halua tappouhkauksia tai vittuilua tai hätäistä ryntäilyä alleni....
eli en soita kelloa ellei tietä oikeasti kokonaan tukita.
En koskaan pyöräile tai lähesty jalankulkijaa tuhatta tai sataa ja ohittamaankin pyrin jalankulkijan ohittamaan yleensä hyvältä etäisyydeltä, jos se vain on mahdollista. Soittokellon käytöstä olen huomannut olevan enemmän melkein haittaa kuin hyötyä. Se saa jalankulkijat ja toiset pyöräilijät pyrähtämään ympäriinsä kuin varpusparvi ja poukkoilemaan kuin pingispallot.
Vierailija kirjoitti:
en halua tappouhkauksia tai vittuilua tai hätäistä ryntäilyä alleni....
eli en soita kelloa ellei tietä oikeasti kokonaan tukita.
Taukki, sitä kelloa kuuluu soittaa hyvissä ajoin, eikä vasta silloin kun eruturengas on sentin päässä pohkeista! Sitten ei kukaan ”ryntäile alle” (ihan kuin niin ikinä muutenkaan tapahtuisi) eikä vittuile tai tappouhkaile. Ap
No eipä se kello paljon auta tällaisella älypuhelinten aikakaudella, jolloin napit korvilla kuunnellaan musiikkia, eikä sitä kellon soittoa kuulla.
Mulla ei ole soittokelloa lainkaan, mutta ajan hiljaa ja tarvittaessa käytän omaa ääntäni "Anteeksi!".
Soittokellon käyttämisellä ainakin Helsingissä tuntuu olevan sellainen vaikutus, että väylän tukkinut porukka säntäilee molemmille reunoille ja yksi "cool" ei väistä ollenkaan. Jos on valittava oja tai ohitus läheltä, jälkimmäinen voittaa. Soittokelloa ei kuulla, kun kaikilla on luurit korvilla. "Haista h*#ra v**##u" kuuluu aika usein kommentiksi soittokellon käyttämisestä. Soitan kyllä kelloa surutta, mutta jalankulkijapuolen käytöstapoja voisi vähän parantaa. Ja annahan jos soittaa kelloa koiranomistajalle, jonka rekku kävelee toisella reunalla narun päässä ja omistaja itse toisessa...
Mielestäni noilla jakamattomilla kevyenliikenteenväylillä tulisi palata siihen vanhaan hyvään systeemiin, että kuljetaan aina väylän oikeaa laitaa, oli mikä tahansa kulkuväline alla.
Niin ja moni pyöräilijä ei taida tietää, että myös pyöräilijät väistävät oikealta tulevaa pyöräilijää.
En uskalla soittaa kelloa. Koskaan kun ei voi tietää, millaisen raivoreaktion se saa aikaan.
En esim. halua enää toista kertaa räkälimppiä niskaani.
Ei jalankulkijalla ole sellaisia oikeuksia että koko väylän saa tukkia omalla kulkemisella, ristiin pystyyn, kuulokkeet korvilla. Sitä päätä voi kävelijäkin kääntää kun liikkuu sivuttain eikä hyppiä kuulokkeet päässä pitkiinsä estäen kaikkien muiden liikkumisen. Idiooteimmilla on vielä koira flexissä tien toisella puolella.
Pyöräilijänä itsekin toivon että käytettäisiin sitä kelloa, se on ilmoitus, että älä poukkoile, olen menossa ohi.
Se joka alkaa haistattelemaan, se on sen häpeä. En ota mielenvikaisen räyhäämistä henkilökohtaisesti.
Ja joo, pitää kävelijöiden ottaa ympäristö huomioon, mutta niin myös meidän pyöräilijöiden, liikumme suht painavan pyörämme kanssa aika nopeaakin vauhtia ja jos osumme satutamme itseämme ja sitä toista paljon enemmän kuin kahden kävelijän yhteentörmäys satuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijänä itsekin toivon että käytettäisiin sitä kelloa, se on ilmoitus, että älä poukkoile, olen menossa ohi.
Se joka alkaa haistattelemaan, se on sen häpeä. En ota mielenvikaisen räyhäämistä henkilökohtaisesti.
Ja joo, pitää kävelijöiden ottaa ympäristö huomioon, mutta niin myös meidän pyöräilijöiden, liikumme suht painavan pyörämme kanssa aika nopeaakin vauhtia ja jos osumme satutamme itseämme ja sitä toista paljon enemmän kuin kahden kävelijän yhteentörmäys satuttaisi.
Eipä ole ajettu kenenkään yli, mutta on kyllä jouduttu hyppäämään kävelemään ja koputtamaan olkapäähän, että voiskohan saada mennä ohi. Ei riitä kolmen metrin levyinen pyörätiekään aina kävelijöille, että ihmettelemään on kyllä herätty miten voi ihmiset luulla teiden olevan vain heidän kulkemista varten.
Täysin käsittämätön yhtälö, monen sadan kamppeet ja tonnin pyörä eikä femman maksavaa kelloa voi hankkia. Ensi kerralla kun meinataan koiran kanssa jäädä suhahtelijan alle, potkaisen jos ehdin.
Vierailija kirjoitti:
Täysin käsittämätön yhtälö, monen sadan kamppeet ja tonnin pyörä eikä femman maksavaa kelloa voi hankkia. Ensi kerralla kun meinataan koiran kanssa jäädä suhahtelijan alle, potkaisen jos ehdin.
Ei ole tullut mieleen koskaan katsoa peiliin, jos muiden pitää varoittaa sinua tuolla mihin pitäisi monen muunkin mahtua liikkumaan samalle väylälle? Ei ne väylät ole yksin sinua varten.
Molemmissa vikaa. Jalankulkijatkin voisivat hieman katsoa ympärilleen. On erittäin vaikea arvata ihmisten poukkiulua.
Up