Naisten vääristynyt suorittajakeskeinen maailma (laaja pohdinta)
Olen ollut asti kiinnostunut tästä ilmiöstä, nimittäin naisten loputtomasta halusta kilpailla ja suorittaa aina murrosiästä keski-ikään saakka.
Perheen perustamista edeltää aika, jolloin nainen keskittyy itseensä ja omaan "arvoonsa". Ulkonäkökeskeisyys ei ole uusi asia ihmiskunnassa, mutta sen saamat mittasuhteet ovat kaikessa laajuudessaan ennen näkemättömät. Some on luonut naiselle mallin, joka ohjaa vääristyneisiin käsityksiin siitä, minkälaista on olla ihminen. Ennen paheksuttiin vaatekauppojen muovisten mallinukkejen epärealistisia kehoja, nykyään tuijotetaan päivät pitkät ruuduilta kuvia, joiden ei ymmärretä olevan yhtä feikkejä. Sileä iho kuultaa virheettömänä, rasvaprosentti on olematon, lisäkehiukset hulmuavat tuulessa ja kasvot ovat niin paksun meikkikerroksen takana, ettei niitä ole edes tunnistaa. Kaikki tämä on tietysti niin kuvakäsiteltyä ympäristön kirkkautta ja mallin ihohuokosia myöten niin, että lopputulos on kuin toisesta maailmasta. Tämä tietysti tiedetään, että kuvat netissä ja mainoksissa ovat feikkejä, mutta sitä ei ymmärretä. Se tiedetään, mutta sitä ei ymmärretä. Se niiden välittämä ihanne on juurtunut niin syvälle, ettei ulkonäköpaineita tai mahdottomia odotuksia pääse karkuun. Varsinkin moni nuori nainen aidosti olettaa, että tämä on se, miltä minun pitää näyttää, jotta kelpaan.
Entäs sitten, kun nuoruus on ohi? No, ei se saa olla. Siinä vaiheessa kun nainen saa lapsia, ikääntyy, hänen tulee edelleen näyttää mielellään yhtä hyvältä kuin aina ennenkin, vaikka elämäntilanne muuttuu ja tuo tullessaan aivan erilaiset haasteet. Somen kiiltokuvat ovat vain osa sitä ihannenaista, jonka elämän joka osa-alue huokuu täydellisyyttä. Keski-ikäinen ihannenainen on täydellinen kasvattaja jolla riittää aikaa lapsilleen, parisuhteelleen, terveydelleen, ulkonäölleen, kodilleen, uralleen ja vapaa-ajalla itsensä kehittämiselle. Kasvoissa ei saa olla ryppyjä, kodin pitää olla kuin sisustuslehdestä, perheen ruokavalion pitää noudattaa uusimpia suosituksia, lasten täytyy harrastaa, täytyy liikkua säännöllisesti ja joogata... Äitien uupumus on uusi normaali, koska vuorokaudessa ei riitä tunnit tähän kaikkeen. Mahdottomien ihanteiden perässä juokseminen ja jatkuva suorittaminen uuvuttaa. Missä välissä ja miksi tämä meni tähän?
Onko syynä sosiaalinen media, trendit, vai mikä? Asiallista keskustelua, oikeasti. Tietenkin esimerkit olivat kärjisteltyjä, mutta pointti tuli selväksi. Ja valitettavasti käsittelin nyt epätasa-arvoisesti vain naissukupuolen suorituskeskeisyyttä, vaikka sekään ei toki nykymaailmassa ole enää sallittua tai sopivaa.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Siis mistä pöytähopeista sä puhut? En tajunnut viestisi sisältöä ollenkaan.
Tottakai älykäs ja menestynyt ihminen haluaa rinnalleen toisen samanlaisen. Ihan riippumatta siitä, onko mies vai nainen. Ei kukaan halua puolisoa, jota ei pysty arvostamaan.
Lika barn leker bäst.
Olen toki huomannut ymmärryksesi rajallisuuden, mutta kai tajuat, että naiset arvostaa miehiä tosi vähän jos ei aina paranna suoritusta. nainen voi lämmittää maksalaatikkoa päivittäin ja mies ei valita.
Ja miehen elämä ja mielenterveys on naisen arvostuksen ja kehujen varassa? Menee moti ja tulee masennus, jos ei joka päivä kehuta että "voi Kalle kulta kun tänäänkin taas niin hienosti läksit töihin ja tulit taksinkin, menepä nyt tuonne sohvalle lepäämään niin mami tuo sulle voileivän heti kun on saanut lapset autosta, takin päältään ja kauppakassit purettua."
Kumpikohan se onkaan se heikompi astia...
eiköhän tuo visti kuvaa naisten asennetta hyvin. Miehelle olisi hyvää elämää jos yhdessä katsotaan laiskasti kuuta. Nainen toivoo joka päivä ylennystä töissä , miehen voittomaalia NHL liigassa ja runopalkintoa sekä miehen tarjoamaa illallista hyvässä ravintolassa.
Miten tästäkin tuli taas miehet vs. naiset -keskustelu? Eikö voisi olla ketjuja, joissa puhutaan vain naissukupuolen käytänteistä? Aloittajakin sanoi, että tämä nyt käsittelee vain naisia
Ei nykypäinä kestetä kriittistä keskustelua. Tunnistan tämän ilmiön varsin hyvin. Ulospääsyä en tosin keksi. Tämä on internetin myötä vahvistunut ilmiö.
Minä ihmettelen samaa. Olin ennen suorittaja, sitten väsyin, masennuin. Opin.
Miksi ihmeessä halusin tuota rääkkiä? Mitä sillä voisin muka saavuttaa. Hellitin, rentouduin, vajosin kunnianhimottomaan ihanaan normaaliin elämään. Ennen olin todella tarkka ulkonäöstäni ja sosiaalisesta käytöksestäni. Tapasin nykyisen mieheni aallon pohjalla, tukka sekaisin, ilman meikkiä. Tapasimme, kun olin tuuraamassa eräässä työpaikassa, oma käytökseni oli omaan silmääni kauhistuttavan rentoa, naureskelin miehelle että olen oikeasti aivan pihalla. En jaksanut vetää mitään ammatillista roolia päälle siinä hetkessä, niinkuin aina ennen tein. Jotain huonoa läppääkin heitin siihen.
Mies etsi minut käsiinsä, olemme seurustelleet siitä lähtien. Nyt olen huolissani, sillä näen hänessä asuvan myös samanlaisen suorittajan kuin olin itse. Yritän lempeästi auttaa häntä hellittämään vähän, heittäytymään hupsuksi ja välillä tekemään "ei-mitään". Hän sanoo, että mun kanssa rentoutuu.
Mikä meitä kaikkia vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on, että pyrkii elämässä eteenpäin? Että haluaa olla se paras mahdollinen minä?
Miesten kunnianhimoa ihaillaan, naisen kohdalla sama on patologisen riittämättömyydentunteen kompensointia ja pakonomaista suorittamista.
Jep jep.
Tuossa on ongelmana , että naiset vaativat miehen pyrkivän vähintään samaan suoritukseen jolloin elämä muuttuu molemmille huonommaksi. Suorittajamies antaa naisen kiillotella pöytähopeita 3kuukautta vuodessa vaikka oikeasti nainen vaan on vauvapalstalla.
So? Mies saa tehdä aivan yhtälailla töitä, jos meinaa päästä pukille. Eihän nuo tuontivaimotkaan halua tulla jonkun työttömän ilahduttajaksi. Työtön voi vuokrata itselleen naisen siihen asti kunnes saa asiansa järjestykseen :)
Miehet ovat kilpailuhenkisiä, mutta kilpailevat enemmän pelien sisällä, siksi enemmistö jota tämä ilmiö koskee on naisia.
Tämä aloitus taisi olla ihan aiheesta, koska herätti niin voimakkaan puollustautumisen tarpeen. Tämän huippuhan juuri koettiin lasten eväiss, joista sitten kilpailtiin somessa kenen lapsella on parhaat ja terveelisimmät.
Naisena saa usein kokea että ei kelpaa sellaisena kuin on. Somessa tämä korostuu. En tiedä mistä miehet repivät sen jatkuvan itsevarmuuden joka toisinaan päätyy myös syvään katkeruuteen kun odotukset eivät täytykään.
Naisella on ehkä 5-10 vuotta vähemmän aikaa edetä urallaan mielenkiintoisempiin tehtäviin kuin miehellä jos siis hankkii lapsia. Sanoisin että johtuu jossain määrin tästä. Pitää olla tehokas kun vielä voi.
Näitähän mietitte..
Samaa sontaa päivästä toiseen..
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni tässä on todella läpinäkyvästi taustalla naisten vähäisempi arvostus ja sen aiheuttama ahdistus ja siitä kumpuava toiminta. On muuten HYVIN nähtävissä jo peruskouluikäisillä tytöillä, ehkä jo sitä ennenkin.
N. sata vuotta sitten nainen ei saanut levätä silloinkaan kun mies sai. Musta tämän(kin) jäljet näkyy nykykulttuurissa edelleen.
Sinäkö tämän tiedät? Minun isoisäni käveli vuosia 4 km töihin ja toiset takaisin. Seisoi kylmässä vedessä päivittäin tukkeja uittamassa. Jalat märkänä aina. Kipeänä ei ollut työterveyslääkäriä sairaslomaa määräämässä. Töihin vaan.
Mummoni oli aina kotona miehensä rahoilla. Kun toinen lähti, jäi itse nukkumaan lapsikatraan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni tässä on todella läpinäkyvästi taustalla naisten vähäisempi arvostus ja sen aiheuttama ahdistus ja siitä kumpuava toiminta. On muuten HYVIN nähtävissä jo peruskouluikäisillä tytöillä, ehkä jo sitä ennenkin.
N. sata vuotta sitten nainen ei saanut levätä silloinkaan kun mies sai. Musta tämän(kin) jäljet näkyy nykykulttuurissa edelleen.
Sinäkö tämän tiedät? Minun isoisäni käveli vuosia 4 km töihin ja toiset takaisin. Seisoi kylmässä vedessä päivittäin tukkeja uittamassa. Jalat märkänä aina. Kipeänä ei ollut työterveyslääkäriä sairaslomaa määräämässä. Töihin vaan.
Mummoni oli aina kotona miehensä rahoilla. Kun toinen lähti, jäi itse nukkumaan lapsikatraan kanssa.
Huomaa kyllä että äitien työtä ei arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Naisella on ehkä 5-10 vuotta vähemmän aikaa edetä urallaan mielenkiintoisempiin tehtäviin kuin miehellä jos siis hankkii lapsia. Sanoisin että johtuu jossain määrin tästä. Pitää olla tehokas kun vielä voi.
Avaisitko vähän, koska en ymmärrä mihin tuo aika menee. Yh isä
Vierailija kirjoitti:
Miten tästäkin tuli taas miehet vs. naiset -keskustelu? Eikö voisi olla ketjuja, joissa puhutaan vain naissukupuolen käytänteistä? Aloittajakin sanoi, että tämä nyt käsittelee vain naisia
Johtuu siitä, että nainen on miehen alamainen - ja mies on naisella aina päällimmäisenä mielessä jo aamuauringon ensi säteiden osuessa silmään.
Siitä johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-kymppisenä alkaa rupsahdus, jolloin käytännössä ura pysähtyy siihen missä on sillä hetkellä.
Koska ulkonäkö..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä että äitien työtä ei arvosteta.
Näin on.
Kyllä se lapsikatras on ollut raskas huoltaa ja kasvattaa.
M56
Minusta tämä kumpuaa naisista itsestään, koska he kilpailevat keskenään somessa, varsinkin vanhemmuudessa. Osalle on varsinaista kilpailua ja osa postailee kauniita kuvia omaksi iloksi, mutta nämä molemmat yhdessä luovat sen "oikean" mallin. Osa taas on irtisanoutunut näistä eivätkä mieti mitä muut heistä ajattelevat. Olen yh isä ja olen tämän nähnyt ja näen tätä joka puolella. Jopa lasten synttäritkin on vallannut älytön kilpavarustelu. Onneksi valtaosa ihmisistä on vielä tolkuissaan 😍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta naisten ei pitäisi lähteä kilpajuoksuun miesten kanssa. Valtaosan pitäisi hoitaa ensisijaisesti kotinsa ja perheensä ja lähimmäisensä ja sitten on paljon kevyitä ja psyykkisesti vähemmän kuormittavaa töitä, niille jotka töitä vielä tarvitsevat. Ja tietysti jos joku on erityisen lahjakas niin go on. Nykyään sitkeällä puurtamisella mennään monien paljon lahjakkaampien miesten ohi ja syrjäytetään sellaisiakin henkilöitä, joita olisimme enemmän tarvinneet. Vikaa on miehessäkin ja ennenkaikkea heissä.
Miesten pitäisi ryhdistäytyä ja painua hommiin, kantaa vastuunsa yhteiskunnasta ja perheestään. Tehdä päätökset ja olla sulkea korvansa naiselliselta haihattelulta. Siinä se.
Jos naisellinen miellyttämisenhalu on jonkun mielestä ongelma niin siihen auttaa varmaan hormonihoidot ja sinnikäs aivopesu. Mitään hyötyähän siitä ei sitten kyllä ole luvassa, mutta sitä kait saa mitä tilaa.
Sitkeällä puurtamislla mennään paljon lahjakkaampien miesten ohi?????
Älä ikinä, ikinä tule heittämään tälle palstalle tällaista tuubaa. Tunnen useita naisia jotka ovat työelämässä yli 20 vuotta katselleet vieressä miten nuoret miehet etenevät pelkällä sukupuolellaan ilman erityisempiä meriittejä pikkupomoksi saaden tätä ennen vakkariviran, täysin avuttomat pomot saavat puolta enemmän palkkaa ja teettävät työt alipalkatuilla korkeakoulutetuilla naisilla siitä yksinkertaisesta syystä että eivät itse osaa jne. Koulussa saa kaiken anteeksi koska pojat ovat poikia. Pistetään sekin pikkupomoksi vaikka valmistui huonoilla papereilla.
Vaikka nyt sitten pikkupomoksi sopii minusta paremmin miehet, lähtökohtaisesti. On totta, että monet miehet heittävät lahjansa hukkaan, mutta ei naisista vaikka kuinka tunnollisia olisivat ole korvaajaksi. Tai no .. korvaajaksi on, mutta se nyt on sitten sitä mitä on.
Olen itse karvaasti saanut kokea, miten tsemppi ja suuret lupaukset eivät mitään auta, kun joutuu myöntämään, mihin rahkeet oikeasti riittää. Olen ollut kympin tyttö ja korkeakoulutettu ja puolisokseni sain taas tyypillisen alisuoriutuneen klopin, josta tuli tavisduunari. Kuitenkin sen näkee sokeakin jos on rehellinen, että mies on minua lahjakkaampi ja viisaampi ja minä olen pelkkä pikkunokkela ja tunnollinen kana. (Jos se on jonkun mielestä vähän, minulle se riittää nykyään vallan hyvin).Tietysti olen tavannut paljon itseäni älykkäämpiä naisiakin ja kunnioitus heille, en kadehdi ollenkaan. Suurimmasta osasta naisista olisi silti eniten hyötyä kodeissaan. Ja miehet taas kärsivät paljon enemmän työttömyydestä.
Koulujärjestelmä pitäisi muuttaa ja koko kansan kasvatusperiaatteet.
Tiivistit tässä kaikin tavoin hienosti 50-luvun ajatusmaailman. :D Juuri sen ajatusmaailman jota vastaan on viime vuosikymmenet taisteltu ja jota vastaan taistelu jatkuu edelleen.
"Suurimmasta osasta naisista olisi silti eniten hyötyä kodeissaan." Tekemässä mitä ja miksi? Kahta lasta enempää ei tarvita, ja lapset hoituvat päiväkodissa. Mitä naisten pitäisi kodeissaan tehdä ja miksi se olisi parempaa kuin tuottava työ?
Hauskaa tässä esim. Venäjällä (jonne voit halutessasi muuttaa, jos Suomi tuntuu ikävältä) vallalla olevassa ajattelutavassa on, että nainen ei voi voittaa: naisen älykkyys ja kyvykkyys on vain "näppäryyttä" tai sinänsä tarkoituksetonta puurtamista, ja samat asiat miehen tekemänä ovat sitä mitä ne ovat: viisautta, terävänäköisyyttä, kyvykkyyttä. Data naisen osaamisesta ei tietenkään muuta tätä ajattelua. (Ja naisten kärsimyksillä taas luonnollisestikaan ei vain ole merkitystä, viittaan siis tuohon miesten kärsimiseen työttömyydestä.)
Jotkut ihmiset oikeastikin ajattelevat noin. Minun mielestäni tällainen ajatusmaailma on taantumuksellinen ja johtaa kaikenlaiseen häviöön yhteiskunnassa. Se estää naisten kykyjen käyttöönpääsyä ja sukupuoltenvälistä keskinäistä kunnioitusta, joka on perusta aidolle rakkaudelle. Se kahlitsee naisia miesten mielivallan alle ja estää naisia elämästä hyvää, omaa elämäänsä. Se sivuuttaa puolen ihmiskunnasta todellisen luonnon, ajatukset, työn, tunteet ja merkityksen omina ihmisinään. Täysi painajainen siis.
Jos olet oikeasti nainen, haluan sanoa, että sun ei oikeasti ole pakko elää tuollaisessa itseinhossa ja -säälissä.
PS. Mulla on muuten ihan päinvastainen tilanne kuin kuvailemasi. Rahkeet todellakin riittää ja olisi ollut vain parempi, jos en olisi tämänkaltaisen ajattelutavan takia epäillyt turhaan niitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-kymppisenä alkaa rupsahdus, jolloin käytännössä ura pysähtyy siihen missä on sillä hetkellä.
Koska ulkonäkö..
Siis malliko vai vanhempi ammatti? Minulla on pomona 52-vuotias jo rupshtanut, mutta viisas nainen. Eihän sillä ulkonäöllä ainakaan johtoportaaseen pääse, eikä kuulukkaan, sihteeriksi voi päästä jos on antelias. Miten mieleeni putkahtikin tuo eräs presidenttimme.
Tuo on kyllä totta, että naiset ei ihaile ja arvosta miehiä. Naiset varmaan vielä saa miehiltä ihailua, mutta kovasti yritetään sekin tuhota. Siinä sitä sitten yhtäläisen ei mitään.