Huutaja-/haukkujaäidit ja riittämätön lastensuojelu
Olen aikoinaan kouluttaunut alalle, joka johti minut työskentelemään perheneuvolan psykologina; tärkeä ja palkitseva työ, jossa olen vuosikausia viihtynyt.
Fyysinen väkivalta on syystäkin ja onneksi nykyään kriminalisoitu, mutta se mitä näen päivittäin työssäni ja mistä lapset kertovat, on valitettavasti usein monella mittakaavalla jopa pahempaa kuin fyysinen väkivalta.
Toki, minulla on oikeus ja velvollisuus ilmoittaa näistä tapauksista, silti tiedän liian lähektä nähneenä miten lastensuojelu puuttuu esim yhteen tukistamiseen järeämmin kuin vuosia kestäneeseen lapsen mitätöintiin , haukkumiseen, äidin huutoon ja kiroiluun jne.
Lastaan haukkuva/hänelle säännöllisesti huutava ja kiroileva vanhempi EI OLE turvallinen vanhempi
Kommentit (6)
Mitä ehdotat? Että lapsi otetaan pois sen oikeilta vanhemmilta ja sijoitetaan laitokseen tai vieraille ihmisille? Sehän vasta turvallista lapselle onkin eikä varmasti aiheuta traumoja.
Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ehdotat? Että lapsi otetaan pois sen oikeilta vanhemmilta ja sijoitetaan laitokseen tai vieraille ihmisille? Sehän vasta turvallista lapselle onkin eikä varmasti aiheuta traumoja.
Haloo.
Ei, vaan äiti käytöskouluun ja pikkasen neuvontaa miten sitä lasta kasvatetaan ja kohdellaan. Taidat olla itse tuollainen aloittajan kuvailema äiti.
Vierailija kirjoitti:
Haloo.
Eikö mitään välimuotoa tuolta väliltä ole?
Haloo.
Vaikka voi toki olla että lapsi myöhemmässä elämässään toivoo että olisi asunut jossain muualla kuin karjuvien, kiroilevien ja muutenkin arvaamattomien vanhempien kanssa.
T. Sellaisten vanhempien lapsi
Onko aloittaja lapsia hakkaava isä? Kun hänestä vain äidit haukkuvat lapsia.
Mutta miten on ok, että päiväkodin hoitaja tiuskii ja kuittailee lapsille? Jos vahempi tekee samaa, se on henkistä väkivaltaa, mutta päiväkodissa se on laadukasta varhaiskasvatusta..
Tuo on täysin totta. Av-mammojen mielestä on täysin normaalia karjua ja kiroilla parivuotiaalle.