Halutaan: Neuvoja, vinkkejä yms. pienen pojan nimiäisiin
Hei ja terveisiä Ruotsinmaalta!
17.3. tapahtui jotain suurta; meidän perheeseen syntyi toinen pieni poika. Robinin (18kk) pikkuveli KASPER LEO ARMAS... Onnen ja rakkauden määrää ei voi kuvailla!
Nyt olemme päättäneet pitää Kasperille nimijuhlat, ei perinteisiä ristiäisiä kirkossa siis. Ainakaan täällä meilläpäin (Ruotsin Smålanti) ei nimiäisiä paljonkaan suosita vaan edelleen kirkolliset ristiäiset on Se Juttu. Niinpä täällä ei kukaan voi antaa meille neuvoja, vinkkejä, jakaa kokemuksia kun on kyse nimiäisistä.
Olisko täällä joku joka voisi auttaa?? Ihan mitä tahansa kertomuksia, vihjeitä yms otetaan vastaan; minkälaisessa paikassa, kuka antaisi Kasperille nimen, mitä lauletaan, kerrotaan, puhutaan tms? Mitä tarjottaisiin, ketä kutsuttaisiin??
Kiitos jo etukäteen!!
Kommentit (6)
Voitte vaikkapa ennen kakkujen syömistä pitää pienen puheen tai lukea vaikkapa pienen runon.
Yksi mukava vaihtoehto on, että istutatte pojallenne vaikkapa puun, ruusun, jonkun muun kasvin ulos. Jos ei onnistu, omaan ruukkuun, jossa sen voi antaa kasvaa tai siirtää myöhemmin luontoon.
Jossain päin nettiä on linkki jossa on ideoita juhlan varalle. Voin pistää sen, kun löydän.
http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml
Ehkäpä voitte pyytää jotain laulamaan siellä jonkun keväisen laulun tai muuten kesäisen laulun. Meillä aina pyydetään serkkuja kun ovat kuorolaulajia, joten saavat kiertää kaikki kissanristiäiset laulamassa x).
ainoa " ohjelmanumero" oli se, että lapsen isä kertoi mistä pojan nimet tulevat, eli miksi nimet valittiin. Meillä usein erilaisissa sukujuhlissa eräs sukulaistyttö soittaa viulua, se on aina kaunista ja rauhoittava ohjelmanumero, lapsetkin hiljenee.
Maistraatista voi tulla myös joku ihan virallisesti " antamaan nimen" (vrt pappi ja kaste).
kokeilepa tuota haku-toimintoa sanalla nimiäiset. Aiheesta on täällä keskustelu aika ajoin paljonkin.
Nimiäisjuhlat voi rakentaa juuri sellaisiksi kuin itseltä tuntuu. Hyvinkin juhlaviksi ja runsaiksi. Vaikuttanee, kuinka paljon voi asiaan vihkiytyä ja paljonko on muita resursseja käytettäväksi.
Meillä nimiäiset ovat olleet hyvin pienimuotoiset. En koskaan ole itse ollut nimiäisissä (eikä mieheni). Toisaalta mieheni ei pidä mistään juhlista, ja kun rahaakaan ei hurjia ole, niin tyydyimme ihan yksinkertaiseen. Nimiäiset on pidetty kotona (voi varata jonkin paikankin, jos väkeä paljon ja niin haluaa). Itse olen kertonut nimistä, miten valittu ja mitä tarkoittavat. Sitten on skoolattu lapselle ja otettu siten sukuun. Meillä perinteenä on vielä laulaa tulokkaalle itse sanoitettu laulu (sen siis on tehnyt joku muu kuin me itse, eli ollut *yllätys*). Siinä se sitten on ollut! Pienet kukat oolen hommannut *nimiäispöydälle* ja kahvipöytään. Tarjottavaa on ollut hiukan suolaista ja hiukan makeaa. Siis kahvipöytä.
Voitte laulaa, kertoa nimestä arvoituksia, pyytää kummeilta jotain ohjelmaa... tarjottavan voi rakentaa vuodenajan tai nimen ympärille. Voi tehdä erilaisia koristeita, kätkeä nimen kirjaimet/nimen ja pyytää juhlaväkeä sitä etsimään, tai antaa juhlaväen ratkaista kirjaimista nimen... Mielikuvitusta!
auttakaas nyt... ukko on jo kallistumassa kirkkoristiäisten puolelle.....