Olen yrittänyt rajoittaa someaikaa, mutta jäljellä on tyhjyys. Muita?
Iphonella on mahdollisuus tarkastella omaa ruutuaikaa ja sovelluksien käyttöä. Olen järkyttynyt, että selaan keskimäärin useita tunteja päivässä somea tai nettiselainta! Lähinnä käytän facebookia, YouTubea, Instagramia ja selaimen kautta luen iltapäivälehtiä tai tätä palstaa.
Päätin tossa viikko sitten, että nyt riittää. Instaa voin selata muutamasti päivässä, palstailua ei mielellään ollenkaan (täällä silti ollaan) ja tubea ei tarvii koko ajan töllöttää. Päätös tuntui hyvälle, koska aikaa ajattelin käyttäväni kaikkeen muuhun ja ”oikean elämän elämiseen”.
Olen yrittänyt vähentää, mutta olen todella ahdistunut. En keksi muka mitään tekemistä. Menen töihin ja tulen kotiin. Olen koittanut neuloa, käydä kävelyllä, lukea kirjaa, hemmotella itseäni ihokuorinnoilla, joogata.. En pysty keskittymään mihinkään! Kirjan lukeminen on todella hankalaa ja se ei tunnu miltään.
Huomaan koko ajan miettiväni somea. En oikeastaan tiedä miksi, esim.fb:stä ne jutut löytyy kyllä huomennakin. Ainut mistä voisi oikeasti jäädä paitsi on instastoryt, mutta nekin pysyvät 24h eli kerran päivässä pitäisi riittää tuon selailu jos nyt kaiken haluaa nähdä.
Alun perin ajattelin tämän rajoittamisen siksi, että huomasin illalla lähes pakonomaisesti selaavani esim. Instagramia. Miksi minua edes kiinnostaa tubettajat, en edes tunne heitä? Miksi luen tätä palstaa kun ei tästä hyvälle mielelle tulee, suurimmaksi osaksi pelkkää pskaa tämäkin täynnä?
Onko muilla yrityksiä vähentää somettamista ja tullut ongelmia? Tää on oikeastaan ihan älyttömän surullista :(. Olen 30v, työssäkäyvä ja parisuhteessa. Mun elämän sisältö vaikuttais aika pitkälle olevan tuntemattomien ihmisten videoiden/kuvien katselu ja vauvapalstailu. Tätä teen mitä ilmeisemmin yhteensä TUNTEJA PÄIVÄSSÄ. Mun koko elämä tuntuu nyt jäävän elämättä! Mutta en oikein osaa tehdä mitään jos en istu puhelin kädessä.
Kommentit (67)
Tämä on paras ketju.
Kiitos, Ap!!💚
Kuinka pitkään olette olleet ilman somea? Itsellä tyhjyyden tunne kesti alle viikon. Nyt tarkoitan siis insta, Twitter, Facebook yms someja jossa ollaan nimellä tai nimimerkillä (+jodel).
Ei se tyhjyys kauaa kestä, vaan tyhjiö täyttyy nopeasti jollain muulla. Tajuaahan sen aivotonkin, että jos lopettaa somen käytön, niin siitä ei seuraa loppuelämän kestävää kaipausta ja tyhjyyden tunnetta.
Vähentäminen ei toimi, jos on vähänkin huono itsekuri. Tehokkainta ja helpointa on lopettaa kokonaan ja kerralla. Jos menee kerrankin kurkistamaan, niin se johtaa pian totaaliseen repsahdukseen.
Somen käytöstäkin tulee tyhjyyden tunne, jos ei juuri sillä hetkellä niin ainakin jälkikäteen. Harvoin siellä on mitään niin tärkeää, että oikeasti menettäisi jotain jos ei näe sitä. Sitten ihmetellään, miksi taas kulutin monta tuntia tähän, vaikka en tunne saaneeni mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sitä teki ennen älypuhelinta ja somea? Huomioi varmaan enemmän ympärillä olevia.
Itse vietin ennen älypuhelimia paljon aikaa kotona tietokoneella. Eli eipä tämä älypuhelimen netin jatkuva tuijottaminen ole mikään uusi juttu minulle. Kyllä minä ennen älypuhelimiakin olisin mieluusti räpeltänyt tietokonetta muuallakin kuin kotona.
Ja kyllä muistan kuinka kiusallisia monet hetket olivat silloin kun ei vielä ollut mahdollsuutta paeta sosialisointia muiden ihmisten kanssa. Minulle älypuhelimen netti on tehnyt hyvää. Nautin elämästäni paljon enemmän nyt. Ehkä muilla erilaisilla ihmisillä voi olla huono juttu.
Ajattelin liittyä instaan.
Mulla on siellä jo tunnus ja 2 stalkkeria.
Tutkin käyttöliittymää ja koetin saada siitä tolkkua, esim. miten määritän yleisöni.
Ei valjennut.
En liittynyt.
Yritin selvitellä Twittweriä ja sen hienoutta.
Ei kiinnostanut.
En halua yhtään somekanavaa fb n lisäksi.