Paras apu rohtuneisiin huuliin, muu kuin Bepanthen?
Millä olet saanut rohtuneet, kuivat huulet kuntoon?
Kommentit (40)
Mulla auttaneet huulien kuorinta hunajalla ja sokerilla sekä kookosöljy. Apteekissa myytävät Acon ja Vichyn jne. huulirasvat ovat myös tosi hyviä ja kosteuttavia.
Locobase Repair. Työterveyslääkäri suositteli; olen luultavasti herkistynyt jollekin Blistexin lisäaineelle.
Sinikorkkinen Blistexin huulirasva on ollut käytössä vuosia, koska on paras marketin huulirasvoista (tarvitsee laittaa tosi harvoin). Jos on flunssa ja huulet rohtuu pahasti, ostan vihreäkorkkisen Blistexin. Superhyvä ja kosteuttava, mutta mentholin haju tökkii arkikäytössä.
Hyvin harvoin on saatavilla myös Forever Living:in Aloe Vera huulivoidetta, se pieksee tuon Blistexinkin.
Medelan pieni keltainen tuubi, lanoliinivoide, jota myydään apteekissa oikeastaan imettävien äitien nännivoiteeksi. Se on ollut mulla käytössä jo 15 vuotta, pelastaa kuivat ja rohtuneet huulet.
Vierailija kirjoitti:
Bepanthen on vihon viimeinen mitä kannattaa käyttää! Mulla ainakin ärsytti ja kuivatti vain lisää. Apua sain vaseliinista, mulla oli sitä ihan perinteistä markettikamaa keltaisessa peltipurkissa, jossa apilanlehti kannessa. Vaseliinin käyttöön sain vinkin vuosia sitten siitä yhdestä jenkkien lääkäriohjelmasta, joka pyöri aina aamupäivällä telkkarissa. 😄 Kun jätin ihan kaikkien huulirasvojen käytön, niin huuletkaan ei ole enää rohtuneet.
Mikä Bepanthen?
Itselleni paras kaikista on ollut juuri Bepanthen, alkuperäinen ja oikeasti kunnon paksu rasva tuubissa, ei näitä uudempia vesitettyjä koosteita. En muista nyt raidan väriä, mutta tätä myydään meilläpäin vauvojen vaippavoiteena ja sen mainitsemalla saa varmasti oikeanlaisen.
Esim. joku Bepanthen-kevytihovoide-mikälie on vitsi. Mutta tuo aiemmin mainittu toimii.
Niin, ja toinen mikä toimii myös on ihan Vaselin. Perustuu sen kykyyn estää kosteuden haihtumista. T. 26
Lanoliini eli lampaanvillarasva, jota myydään nännivoiteeksi imettäville äideille.
Toinen ihan super suunnilleen kaikkeen vaivaan on hunajavoide, itselleni eläintenhoitajana tuttu on Vetramil, jota käytetään haavojen ja ärtyneen ihon hoitoon siis eläinpuolella, mutta me hoitsut ja eläinlääkärit laitettiin sitä huuliinkin pitkin työpäivää. Hunaja on antibakteerista ja sokeri jo itsessään puhdistaa. Jotain hunajavoiteita markkinoidaan ihmisillekin, mutta en tiedä käyvätkö ne huulille. Tietty on ihan hunajasta valmistettuja huulirasvojakin.
Avene cerafate lip Balm voide. Aco huulirasva. Blistex purkissa.
Lushin Honey trap -huulivoide. Mulla kuivui ennen joka ikinen talvi huulet niin pahasti, että huulivoidetta piti lisäillä kymmenen kertaa päivässä ja silti huulet rohtui ja halkeili. Muutama vuosi sitten ystäväni suosituksesta ostin tuon Honey trapin ja muutamassa päivässä huulet paranivat niin, ettei niitä tarvinnut rasvata kuin aamulla ja illalla. Parin viikon päästä pelkkä iltarasvaus riitti. Sen jälkeen huuleni eivät enää ole kertaakaan kuivuneet kamalaan kuntoon edes kovimmilla pakkasilla!
Tulipahan mainospuhe, mutta se tuntui suurinpiirtein ihmeeltä, miten nopeasti tuo auttoi ja miten ratkaisevalla tavalla paremmassa kunnossa huuleni ovat olleet sen myötä.
On paljon erinomaisia tuotteita, luomua kaikki. Tehoavat, eivätkä sisällä aineita, joista ei ole haittaa imeytyessään (kaikki mikä menee iholle, menee verenkiertoon):
- Terre D'oc karitevoi-pohjaiset voiteet, ihanat metalliset rasiat (hunaja/argan/manteli/neroli tai vanilja)
- Perus-karitevoit
- Hurraw-huulivoiteet
- Frantsilan huulivoide tuubissa
- Frantsilan 11-yrtin salva (tuhattaituri moneen iho-ongelmaan, myös limakalvoille)
- Frantsilan terva-pihkasalva (jos maku ei häiritse, myös limakalvoille, verenvuotoihin, haavanhoitoon, auenneet kantapäät, rohtumat, kaikkeen tulehdukselliseen)
...näitähän löytyy. Vaseliinit - yäk. Jäävät lillumaan ihon pinnalle. Luonnonöljyt parhaita.
Ja tietysti kannattaa pitää huoli riittävästä öljyjen saannista sisäisesti....suomalaiset ovat kuivia. Talvi tulee, öljyä kehiin. Ihan normaalissa ruoanlaitossa öljyjä voi lurauttaa lähes kaikkeen.
Liukas luikku kirjoitti:
On paljon erinomaisia tuotteita, luomua kaikki. Tehoavat, eivätkä sisällä aineita, joista ei ole haittaa imeytyessään (kaikki mikä menee iholle, menee verenkiertoon):
- Terre D'oc karitevoi-pohjaiset voiteet, ihanat metalliset rasiat (hunaja/argan/manteli/neroli tai vanilja)
- Perus-karitevoit
- Hurraw-huulivoiteet
- Frantsilan huulivoide tuubissa
- Frantsilan 11-yrtin salva (tuhattaituri moneen iho-ongelmaan, myös limakalvoille)
- Frantsilan terva-pihkasalva (jos maku ei häiritse, myös limakalvoille, verenvuotoihin, haavanhoitoon, auenneet kantapäät, rohtumat, kaikkeen tulehdukselliseen)
...näitähän löytyy. Vaseliinit - yäk. Jäävät lillumaan ihon pinnalle. Luonnonöljyt parhaita.
Ja tietysti kannattaa pitää huoli riittävästä öljyjen saannista sisäisesti....suomalaiset ovat kuivia. Talvi tulee, öljyä kehiin. Ihan normaalissa ruoanlaitossa öljyjä voi lurauttaa lähes kaikkeen.
Se, että vaseliini jää ”lillumaan” ihon pinnalle, ei ole ollenkaan huono ominaisuus ja yäk. Se nimittäin lukitsee ihossa olevan kosteuden alleen ja siten auttaa ihoa/huulia pysymään kosteana.
Lopetin ku**in imemisen niin eivät rohdu enää.
Yritä välttää huulien kosteuttamista kielellä tai muuten lipomalla; pahentaa vain. Itselläni kuiva iho ja rohtuneet huulet ovat parantuneet kun ensinnäkin vaihdoin shampoot ja palashampooseen (shampoota valuu kuitenkin kasvoille, hajustetut pahensivat kuivuutta). Sitten lopetin voimakkaiden rasvojen käytön ja meikin käytön. Käytän satunnaisesti kosteusvoiteena Aqualania (näin syksyllä ehkä kerran viikossa, kesällä en ollenkaan). Eli siis rohtuneet huulet ja muun paransivat minulla itseasiassa tuotteiden käytön vähentäminen.
Bevita R (käytän päivisin, mukavan kiiltävä myös) ja Locobase repair (jankkia, laitan yöksi) on parhaat!
Kylmäpuristettu kookosöljy on paras. Perushuulirasvat pahentaa ongelmaa ajan pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle toimii Blistexin lip relief cream, se valkoinen pieni tuubi.
Tuo on niin hyvä rasva huulille. Täytyy taas ostaa jahka huulet alkaa kylmien ilmojen takia rohtumaan.
Myös se vaaleansininen Bepanthen toimii. Eikä jätä niin ällön rasvaiseksi kuin se vaaleanpunainen.
Koska mikään voide, rasva, seerumi tai muu ei toiminut minulla ja huulet rohtuivat ihan surkeiksi ja huulipunat ja -kiillotkin alkoivat näyttää ankeilta kuivilla huulilla, niin kävin kauneusklinikalla jossa minulle injektoitiin Restylanen Kysse- "silkkitippoja" huulten sisään. Neulaus ei sattunut yhtään kun huulet puudutettiin ensin, eikä sillä aineella tule mitään ankkahuulia koska se ei ole mikään paksu täyteaine joten ei muuta huulten omaa muotoa miksikään. Tuon jälkeen ei ole tarvinnut huulirasvaa eikä suupielet ole enää halkeilleet verille. Aineen teho kesti minulla 5-6 kk.
Carmex. Kerrassaan hyvä, minulla on rohtuneet huulet raudanpuuteanemian takia ja vain Carmex on auttanut ja vaikka mitä on kokeiltu.