Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko valmis luopumaan lentämisestä

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Tosin olen elämäni aikana ollut lentokoneessa alle kymmenen kertaa. Edelliskertaa oli 90-luvulla.

Vierailija
122/139 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole, sen verran  harvoin lennän.Enkä  Eurooppaa kauemmas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En h**vetissä! Jos luopuisin lentämisestä joutuisin myös luopumaan parhaasta työstä joka minulla on ikinä ollut. Turistilennoista voisin kyllä luopuakkin, viimeksi olen turistina lentänyt 2011.

Vierailija
124/139 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla 30 vuotta siitä kun viimeksi lensin. En ole valmis luopumaan, kiinnostaisi vielä joskus kokeilla että millaista se oikein on.

Vierailija
125/139 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän välttää lentämistä aina, kun voin. Viimeksi olen lentänyt vuonnsa 2011, sitä ennen vuonna 2000. Nämä kaksi viimeistä lentokertaa ovat olleet työmatkoja ja niin pääosin myös ne aiemmatkin. Osa on ollut opintomatkoja. Varsinaisesti lomalle en ole koskaan lentänyt. Ei se lomailua silti ole estänyt, ei edes lomamatkailua.

Vierailija
126/139 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Vaikka lensinkin viimeksi tänä vuonna. Niin kiire ei saa olla, etteikö ehtisi tekemään elämänsä matkoja maa- tai meriteitsekin!

Katselapa joutessasi, paljonko matkustajalaiva kuluttaa raskasta polttoöljyään matkustajaa ja kilometriä (tai meripeninkulmaa) kohden. Saatat yllättyä, kun vertaat modernin lentokoneen kulutukseen.

Matkustajaa kohden päästöt ovat laivalla edelleen pienemmät kuin lentokoneella, kun liikenneväline on täynnä. Lentämisen päästöt tapahtuvat korkeudella, jossa niistä on enemmän haittaa kuin lähempänä maan pintaa. Lentäen tehdään myös keskimäärin pidempiä matkoja kuin laivalla, jolloin päästöt ovat suuremmat. Samassa ajassa ehtii lentokoneella aiheuttaa laivaa suuremmat päästöt. Lento Helsingistä Berliinin ja takaisin aiheuttaa yhtä paljon päästöjä kuin kahdeksan edestakaista lauttamatkaa Helsingistä Tallinnaan. Valinnoilla on väliä. Auto ei ole enää pyhä lehmä. Lentäminen on.

Vierailija
127/139 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Vielä vuosi sitten minulla oli pitkä lista maista, joissa haluan käydä, mutta sitten ymmärsin, ettei minun haluni nähdä maailmaa voi mennä maailman tulevaisuuden edelle. Tämän vuoden lomat vietin kotimaassa ja niin on ensi vuonnakin tarkoitus tehdä. Aiemminkin tein tosin "vain" yhden ulkomaanmatkan vuodessa. 

Vierailija
128/139 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kuulostaahan se täydelliseltä priorisoinnilta olla näkemättä koko sukua ollenkaan minun tapauksessani ainakaan viiteen vuoteen sen takia että säästäisi luontoa sen verran kuin nyt yhden ihmisen lennot kerran pari vuodessa aiheuttavat. Varmasti näin luonto pelastuisi halleluja eikä siitä sen enempää haittaa kuin että mahdollisesti en näkisi isääni enää elossa koskaan sillä hänellä on yllättäen vaikea leikkaus tulossa nyt joulun aikaan.

Tiedätkö mikä on videopuhelu?

Tiedätkö, mikä on sen ero kun näkee jonkun pikselöidyn naaman ruuduulla ja sillä, että saa oikeasti koskettaa, halata, viettää aikaa yhdessä ja tehdä asioita yhdessä ja olla läsnä vaikeiden aikojen läpi? 

Juuri sen vuoksi en voisi koskaan elää eri maassa kuin lapseni ja lapsenlapseni. Vaikka oman alani töitä olisi paremmin ulkomailla. Nämä ovat valintoja.

Mitäs sitten jos lapsesi ja lapsenlapsesi päättävät muuttaa ulkomaille? Muutako perässä? Oma valintani oli muuttaa ulkomaille ja lennän ilman omantunnon tuskia koska se lentokone lentää siitä huolimatta olenko kyydissä vai en. Lopetin lihansyönnin, pukeudun kirppareilta ostettuihin vaatteisiin ja lapsia en ole koskaan halunnutkaan. Onko lentäminen pari kertaa vuodessa todella suurempi paha kuin jokapäiväiset valintani?

Vierailija
129/139 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia ? En todellakaan ole eikä kenenkään lännessä pitäisi !

Vierailija
130/139 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilusta olen luopunut ajat sitten, voin lennellä ihan hyvillä mielin siis. Lentsikka kuluttaa paljon vähemmän polttoainetta  per naama kuin auto.

Vierailija
131/139 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tajunnut, että kannattaa syödä lihaa, lentää ja ajaa autolla sydämen kyllyydestä, koska nautin niin kovasti kaikista noista asioista. Minun tekemiseni ovat yksi pisara valtameressä verrattuna Aasian ja Kiinan päästöihin.

Enpähän kuitenkaan ole mennyt hankkimaan lapsia, mikä on kaikkea tuota monin verroin vahingollisempaa.

Vierailija
132/139 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Vielä vuosi sitten minulla oli pitkä lista maista, joissa haluan käydä, mutta sitten ymmärsin, ettei minun haluni nähdä maailmaa voi mennä maailman tulevaisuuden edelle. Tämän vuoden lomat vietin kotimaassa ja niin on ensi vuonnakin tarkoitus tehdä. Aiemminkin tein tosin "vain" yhden ulkomaanmatkan vuodessa. 

Onko sinulla lapsia? Yksi geeninjatke vastaa 60 vuosittaista mannertenvälistä lentoa. Ja kyllä, siis joka vuosi.  Vela saa siis lentää 119 kertaa enemmän vuodessa kuin kahden lapsen äiti.

Vierailija
133/139 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, tästähän ei ole vielä tehty kun 200 aloitusta. 

Vierailija
134/139 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti en ole koska kuumeisesti suunnittelen jo seuraavaa lentomatkaani vaikka edellinen oli vasta pari viikkoa sitten. Lisäksi on virkistävä seurata flightradarista kuinka paljon koneita onkaan ilmassa joka hetki ympäri maailmaa.

Vierailija
135/139 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. 

Vierailija
136/139 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo luopunut.

Terveyssyy.

Vierailija
137/139 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alettiin puhua asiaa. Lentäminen ja tavaroiden rahtaaminen laivoilla on kaikkein saastuttavinta. Kannattaa siis suosia kotimaanmatkailua ja kotimaassa tuotettuja elintarvikkeita ja tuotteita.

Itse lensin viimeksi vuonna 2012 ja sitä ennen vuonna 2002, jolloin olin koneessa ensimmäisen kerran. Eli voin luopua lentämisestä.

En halua harrastaa kotimaan matkailua. Minun henkireikäni on mennä pimeällä kylmällä keskitalvella lämpimään etelään karkottamaan kaamosmasennusta. Miten se onnistuu kotimaassa?

Vierailija
138/139 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, en oo lentänyt tähänkään asti.

46v

Vierailija
139/139 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio luopua. Mulla on sähköauto enkä ostele turhaa kamaa ja syön vain harvoin lihaa. Lennän täältä kylmyydestä ihan hyvin mielin välillä nauttimaan auringosta.