Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko valmis luopumaan lentämisestä

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/matkat/art-2000005874181.html

Suomalaisten suurimmat päästöt tulevat talven yli taloja lämmittäessä ja pakoakasupäästöt yms. Mutta niistä ei ole seksikästä kirjoittaa eikä puhua koska sitten ei ole suosittu. Kukaan ei halua luopua lämmityksestä talven yli tai autolla ajamisesta talvipakkasella. Mites sitten kaikki urheiluhallit ja niiden päästöt yms. Puhutaan mieluummin ulkomaanmatkoista. Suomeen Aasiasta turisteja tuovat lentokoneet saastuttavat enemmän kuin suomalaisten omat lennot etelään. Pelkkää propagandaa.

Vierailija
82/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman elämänsä prinsessat täällä jättämässä jälkeään maailmaan lentämällä ympäriinsä. Ajatelkaa muita välillä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku lentovero ei itsessään vähennä välttämättä yhtään lentämistä, maksetaan mutisten ja lennetään silti. Sen sijaan kiintiöt lentoyhtiöille montako lentoa vuodessa saa lentää vähentäisi varmasti. Jos siis oikeasti haluttaisiin vähentää.

Tämä on hyvä idea. Ei estäisi sukukokouksia, mutta vähentäisi viikonloppulomailuja.

Vierailija
84/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kuulostaahan se täydelliseltä priorisoinnilta olla näkemättä koko sukua ollenkaan minun tapauksessani ainakaan viiteen vuoteen sen takia että säästäisi luontoa sen verran kuin nyt yhden ihmisen lennot kerran pari vuodessa aiheuttavat. Varmasti näin luonto pelastuisi halleluja eikä siitä sen enempää haittaa kuin että mahdollisesti en näkisi isääni enää elossa koskaan sillä hänellä on yllättäen vaikea leikkaus tulossa nyt joulun aikaan.

Tiedätkö mikä on videopuhelu?

Tiedätkö, mikä on sen ero kun näkee jonkun pikselöidyn naaman ruuduulla ja sillä, että saa oikeasti koskettaa, halata, viettää aikaa yhdessä ja tehdä asioita yhdessä ja olla läsnä vaikeiden aikojen läpi? 

Juuri sen vuoksi en voisi koskaan elää eri maassa kuin lapseni ja lapsenlapseni. Vaikka oman alani töitä olisi paremmin ulkomailla. Nämä ovat valintoja.

Just just, sinä et kuitenkaan voi päättää mihin lapsesi ja lapsenlapsesi muuttaa?

Vierailija
85/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio. Piste. Lentoliikenteen päästöt on vain 2-4% koko maailman CO2-päästöistä ja esimerkiksi tavaran turha rahtaaminen ympäri-ämpäri on paljon pahempaa kuin lentomatkat joskus johonkin "kreetalle". Mielummin olen ostamatta kiinasälää tai Ikean huonekaluja kuin jätän matkani väliin.

Vierailija
86/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/matkat/art-2000005874181.html

Suomalaisten suurimmat päästöt tulevat talven yli taloja lämmittäessä ja pakoakasupäästöt yms. Mutta niistä ei ole seksikästä kirjoittaa eikä puhua koska sitten ei ole suosittu. Kukaan ei halua luopua lämmityksestä talven yli tai autolla ajamisesta talvipakkasella. Mites sitten kaikki urheiluhallit ja niiden päästöt yms. Puhutaan mieluummin ulkomaanmatkoista. Suomeen Aasiasta turisteja tuovat lentokoneet saastuttavat enemmän kuin suomalaisten omat lennot etelään. Pelkkää propagandaa.

Täällä on pakko lämmittää KOTEJA, jos aiotaan pysyä hengissä talvella. Ja sillä ei ole mitään tekemistä seksin kanssa.

Harrastan urheilua kouluilla ilta-aikaan, ja yhteen aikaan treenasin väestönsuojassa. Eli sekin on vain lajivalinta.

Vierailija
87/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole koskaan paljon lentokoneella matkustanutkaan, viimeksi kuusi vuotta sitten. Pelkään lentämistä ja inhoan siirtymisiä, odottelua ja jonottamista. Ei mun tarvitse lentää.

Vierailija
88/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi. Matkustaminen on murheellisen elämäni ainoa valopilkku. Kun pääsen reissuun, pystyn hetkeksi irtautumaan näistä raskaista asioista. Minulla on omat suosikkikohteeni, ne sijaitsevat Euroopassa muutaman tunnin lentomatkan päässä. Olen sitä mieltä, että ne ihmiset, joille matkustaminen ei ole samanlainen elinehto kuin itselleni, voisivat ensisijaisesti luopua matkustamisesta. Tässä asiassa olen itsekäs.

Vierailija
89/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kuulostaahan se täydelliseltä priorisoinnilta olla näkemättä koko sukua ollenkaan minun tapauksessani ainakaan viiteen vuoteen sen takia että säästäisi luontoa sen verran kuin nyt yhden ihmisen lennot kerran pari vuodessa aiheuttavat. Varmasti näin luonto pelastuisi halleluja eikä siitä sen enempää haittaa kuin että mahdollisesti en näkisi isääni enää elossa koskaan sillä hänellä on yllättäen vaikea leikkaus tulossa nyt joulun aikaan.

Tiedätkö mikä on videopuhelu?

Tiedätkö, mikä on sen ero kun näkee jonkun pikselöidyn naaman ruuduulla ja sillä, että saa oikeasti koskettaa, halata, viettää aikaa yhdessä ja tehdä asioita yhdessä ja olla läsnä vaikeiden aikojen läpi? 

Juuri sen vuoksi en voisi koskaan elää eri maassa kuin lapseni ja lapsenlapseni. Vaikka oman alani töitä olisi paremmin ulkomailla. Nämä ovat valintoja.

Just just, sinä et kuitenkaan voi päättää mihin lapsesi ja lapsenlapsesi muuttaa?

En päätä, mutta keskustelemme asioista. Eivät ole muuttamassa kuin max kahden kaupungin välillä, ovat myös hyvin sukurakkaita, onneksi.

Vierailija
90/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän n 25 lentoa/vuosi. Jonkun verran työmatkoja, mutta pääasiassa lomamatkoja.

Uskallan sen tehdä, sillä en hanki lapsia (koska steri) enkä kulje halpisketjujen epäekologisissa ja epäeettisissä ryysyissä. :)

Vierailija
91/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee tiukkaa, viimeksi lentänyt 90-luvulla. Eikä ole aikomus lentää tulevaisuudessakaan.

Vierailija
92/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan kerran vuodessa tai kahdessa lentämisen heti kun:

- Leonardo DiCaprio ei lennä yksityiskoneella katsomaan, kuinka jäätiköt sulavat

- kukaan ei ylipäätään lennä yksityiskoneella yhtään minnekään

- europarlamentaarikot eivät lennä kotimaastaan Brysseliin 1-5 kertaa viikossa lähes ympäri vuoden

- kukaan suomalainen ei lennä Helsingistä Tukholmaan, kun on muitakin vaihtoehtoja

- kukaan ei lennä Helsingistä Kittilään, kun junallakin pääsee

- kaikkien ihmisten työmatkat perutaan tai korvataan videoneuvotteluilla, riippumatta siitä, minkälaista työtä he tekevät

- Thaimaan lennot lopetetaan kokonaan

Vierailija
93/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän pari kertaa vuodessa tapaamaan rakkaita ihmisiä ja siitä luopuminen tuntuisi todella vaikealta ajatukselta. Verkon kautta juttelu ei kuitenkaan aja samaa asia kuin se että saa fyysisesti olla toisen lähellä. Lisäksi omat lomat ovat niin kovin lyhyitä että jos sitä matkaa lähtisi maitse tai meritse tekemään niin ei ehtisi käydä kuin ovella kääntymässä. Nytkin täytyy vielä lennon jälkeen matkustaa 6 tuntia bussilla että pääsen kohteeseen, koska ihminen ei asu lähelläkään lentokenttää. Tiedostan miten paljon lentäminen kuluttaa, mutta pyrin elämään muuten niin ekologisesti kuin mahdollista joten sallin itselleni tuon paheen.

Vierailija
94/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio lopettaa, mutta olen vähentänyt. Olen kohtuullistanut kulutusta ylipäätään ja lentomatkojen vähentäminen on ollut osa sitä. Esim. työmatkoja olen tehnyt junalla, vaikka olisi saanut mennä myös lentäen. Työpaikoilla voi oikeasti tehdä aika paljon ympäristön eteen.

Vierailija
95/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetan kerran vuodessa tai kahdessa lentämisen heti kun:

- Leonardo DiCaprio ei lennä yksityiskoneella katsomaan, kuinka jäätiköt sulavat

- kukaan ei ylipäätään lennä yksityiskoneella yhtään minnekään

- europarlamentaarikot eivät lennä kotimaastaan Brysseliin 1-5 kertaa viikossa lähes ympäri vuoden

- kukaan suomalainen ei lennä Helsingistä Tukholmaan, kun on muitakin vaihtoehtoja

- kukaan ei lennä Helsingistä Kittilään, kun junallakin pääsee

- kaikkien ihmisten työmatkat perutaan tai korvataan videoneuvotteluilla, riippumatta siitä, minkälaista työtä he tekevät

- Thaimaan lennot lopetetaan kokonaan

Vaikka jotkut muut tekevät huonoja valintoja (niinkuin esimerkissäsi), ei sinun tarvitse tehdä samoin.

Vierailija
96/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alettiin puhua asiaa. Lentäminen ja tavaroiden rahtaaminen laivoilla on kaikkein saastuttavinta. Kannattaa siis suosia kotimaanmatkailua ja kotimaassa tuotettuja elintarvikkeita ja tuotteita.

Itse lensin viimeksi vuonna 2012 ja sitä ennen vuonna 2002, jolloin olin koneessa ensimmäisen kerran. Eli voin luopua lentämisestä.

Vierailija
97/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Lentelen sen minkä ennenkin ja pöristelen Malmilla pikkukoneella vielä kun voin.

Vierailija
98/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on pahempi ympäristölle: ostaa krääsää 500 eurolla vai ostaa 500 euron lentoliput?

Vierailija
99/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman elämänsä prinsessat täällä jättämässä jälkeään maailmaan lentämällä ympäriinsä. Ajatelkaa muita välillä..

Ajattelen kerran vuodessa Malediivien hotelliyrittäjiä ja paikallista turismia. Matkustaisin useammin, jos olisi suuremmat tulot.

Vierailija
100/139 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää mihin ne pääkaupungin ilmastoaktiivit katosivat nyt? Olivat lyömässä korkeita autoveroja maaseudulla asuville, joiden on pakko kulkea autolla töihin, kun itse kulkevat julkisella liikenteellä. Nyt iso osa av-palstalaisista kertoo, ettei ole valmis luopumaan Thaimaan lomistaan. Mihin katosivat ne eiliset ilmastoaktiivit, joiden mielestä lentäminen ei saastuta? Lentämiseen ilmastovero ja lippujen hinnat ylös!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi