Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Instagramin "täydelliset" ihmiset ja suursuorittajat

Päreet palaa
23.10.2018 |

Laitan lapsille ruuan lautaselle ja istun kahvia juomaan sohvalle. Pieni hengähdys hetki. Aamu on ollut kiireinen pyykin, siivouksen ja ulkoilun vuoksi. Selaan instagramia. Yksi on ehtinyt laittaa jo kahdeksan kuvaa aamustaan. "Lapset aamupalalla, nam, puuroa ja hedelmiä", "lapsi valitsi itse vaatteensa tänään, ai kun hän on tyylikäs", "rakkaan kanssa sienimetsällä", "lapset askartelevat", "koiria ulkoiluttamassa", "ruoka uunissa", "lounaaksi perunaa ja sienikastiketta". Eikä näitä tyyppejä ole vain yksi, vaan aika moni on tälläinen suorittaja. Kaikki, mitä tehdään, pitää näyttää muille. Mitä siitä saa itselleen, että jakaa koko arkensa muille ihmisille? Ketä kiinnostaa, mitä kaverin perheessä on syöty tänään? Kuka on puhelin kädessä kokoajan ja pystyy ikuistamaan joka hetken?
Illalla katson toisen kerran instagramia. Kuvia täydellisistä parisuhteista. "Murun kanssa kahdestaan ihanaa laatuaikaa". No voi helv.. olkaa sitten kahdestaan, älkääkä työntykö mun iltaan! "
Taas parisuhdekuva, "rakastan sinua nyt ja aina" ja miehen vastaus kuvan alla "kiitos, minäkin sinua". Voi perkl, eikö nuita voinu sanoa kahden kesken? Mikä tarve todistella muille ihmisille?

Sitten koulukuvasta otettu naamakuva lapsesta ja teksti: "Meidän Mikko tänään 8v" ja kaikki tietenkin onnittelee Mikkoa, mutta Mikkohan ei ole edes kotona, mutta äitin somesuosio on taattu.
Ärsyttävin on kuva ravintolan ruoka annoksista ja teksti "hyvän ystävä pariskunnan kanssa syömässä. Kiitos teille." Sitten ystävä pariskunta kommentoi kuvaa :"Oli aivan mahtavaa ruokaa ja huippu seura, kiitos teille." Sitten kuvan postaaja vastaa: "Niin olikin, milloin otetaan uusiksi?". Voi Jeesus, miksi ei voinut keskustella siellä ravintolassa, että ompas hyvät ruuat ja otetaanko joskus uusiksi ja kiittää seurasta kun istuivat vastakkain?? Ei.. somesuosiosta pitää jokaisen saada oma siivu.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kommenttini ei ole aloittaja sulle piikiksi, mutta mietin, onko tällainen somekäytös jonkin tietyn demografisen ryhmän juttu. Mä en ole Facebookissa (tai olen parin ryhmän takia, mutta mulla ei ole siellä kavereita, eikä mua voi pyytää kaveriksi), Instagramissa olen ja käytän sitä aktiivisesti. Olen itse alle nelikymppinen, enemmistö henkilökohtaisista kavereistani on tosi nuoria (hevosharrastuksen kautta), mutta oman ikäisiänikin on. Mulla ei nyt oman muistikuvani mukaan ole sellaisia tuttuja seurattavia, jotka päivittäisivät tuolla tavalla omasta elämästään. Kuvia tulee aika harvakseltaan, ja vaikka ne olisivat omasta elämästä ja arjesta, niissä ei ole tuollaista elämän dokumentoimisen makua. Koska siis en itse altistu instagramissa (tai muussa sosiaalisessa mediassa) tuolle, mietin vain, millaiset ihmiset tuota sitten harrastavat.

Vierailija
2/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä rasittavaa. Lisäksi mulla tulee sellainen olo, että kaikki muut näyttää aina hyvälle ja tekee koko ajan jotain. Vaikka miten yrittää realisoida asiaa itselleen, niin kyllä se huonontaa itsetuntoa. Siksi ehkä pyrinkin seuraamaan sisutusjuttuja ja matkailumaisemia enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi sellainen tuttu joka postaa 2-10 kertaa päivässä someen. Postaukset ovat aina kuvia lenkiltä, kuvia salaattiannoksista, kuvia lenkille lähtemisestä, kuvia salilta tullessa, kuvia imurista ja siivousurakasta. Ja aina kuvissa teksti jotenkin "tämä päivä alkoi taas 10km juoksulenkillä, huh kyllä hiki virtasi ja tästä hyvä aloittaa päivä!" tai "taas oon koko päivän ollut menossa, vein Tiinan tarhaan ja sen jälkeen salille ja siitä vielä lenkille ja uimaan, kohta saunaan mutta ensin siivoan saunan, huh mulla on vaan aika kova meno!".

Vierailija
4/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ap keskittyä enemmän omaan elämään ja vähemmän muiden elämiin.

Sä sitä sun elämää elät, eikä kukaan muu.

Asiat tärkeysjärjestykseen.

Vierailija
5/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää olko niin tosikkoja :) Onhan tämmöset supersuorittajat vähän koomisia. Heistä näkee niin selvästi sen mitä yrittävät. Kaikkihan me "jotain yritetään" mutta ei ihan noin räikeästi.

Vierailija
6/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi sellainen tuttu joka postaa 2-10 kertaa päivässä someen. Postaukset ovat aina kuvia lenkiltä, kuvia salaattiannoksista, kuvia lenkille lähtemisestä, kuvia salilta tullessa, kuvia imurista ja siivousurakasta. Ja aina kuvissa teksti jotenkin "tämä päivä alkoi taas 10km juoksulenkillä, huh kyllä hiki virtasi ja tästä hyvä aloittaa päivä!" tai "taas oon koko päivän ollut menossa, vein Tiinan tarhaan ja sen jälkeen salille ja siitä vielä lenkille ja uimaan, kohta saunaan mutta ensin siivoan saunan, huh mulla on vaan aika kova meno!".

Ainiin unohtui vielä mainita ne muutamat ihastelevat kommentit, aina samoilta ihmisiltä. "Vitsi sä se sitten jaksat, oot niin tehokas, oikein duracell-pupu!"

Vierailija
7/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jokainen meistä julkaise somessa juuri sellaista materiaali minkälaisen kuvan haluamme itsestämme välittää. Joillain tämä tuppaa menemään vaan vähän yli. Menee sellaiseksi show-meiningiksi ja tulee sellainen vaikutelma että yritetään todestella jotain.

-Liialliset meikatut kauniit selfiet -> huono itsetunto

-Jatkuvat jumppa/pumppi/sali/lenkki -päivitykset -> haluaa antaa sporttisen vaikutelman, todellisuus ehkä eri

-Päivitykset kuinka rakas lapsi/mies/vaimo onkaan -> no kaikki varmaan tajus jo pointin

Vierailija
8/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä, jotka ehtivät postaamaan kymmenen kertaa päivässä "päiväkirjamerkintöjä", on luppoaikaa. Ihan sama kuinka kiireisiksi itseään postauksissa tituleeraavat. Tiedän tämän siitä, että itsekin olen joinain päivinä aktiivinen somessa - no nehän on just niitä päiviä, kun on aikaa sellaiseen. Minä en kylläkään koskaan kehtaisi kehua itseäni reippaaksi, aikaansaavaksi tai muutenkaan. Mutta tykkään kuvata, miksen siis harrastaisi esim. instagramia. Kymmenet tuhannet kuvat puhelimessa ovat sotku joita en viitsi itsekään selata, mutta muutaman tuhannen kuvan insta-tiliäni selaan itse aina silloin, kun haluan muistella tms. En julkaise mitään tykkäysten tai kommenttien takia, vaan siksi, että pidän kuvista enkä koe niiden jakamista isona juttuna lainkaan.  

Vierailija
9/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskitynkin. Tämä on nyt vain tällainen avautuminen samaa tasoa, kuin "meidän lähikaupassa on aina huonoja hedelmiä" :)

Vierailija
10/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran kun tapaat nämä himopostaajat, niin kysypä heiltä lapsuudesta että millainen oli. Vastauksena saat varmaan "minun piti suorittaa että sain vanhempieni hyväksynnän", ja näin se sama sisäinen lapsi jatkaa kulkuaan somessa missä ketään ei oikeasti kiinnosta ja henkinen kasvu on siltä osin jäänyt kesken eikä tule jatkumaan koska kyllähän Milla ja Raili näistä kuvista tykkäilee.

Vierailija
11/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en niinkään enää ole nähnyt tuon kaltaisia, vaan enemmän on tällaista.

”Aamulla kello soi 4.15. Pohdin elämää ja sen monimuotoisuutta. Olen kiitollinen tästä kaikesta, näistä ihmisistä ympärilläni. Viiden aikaan lenkillä olin ainut, joka oli lähtenyt sateeseen juoksemaan, mutta se oli sen arvoista. Sain superpaljon energiaa ja kiitollisuutta päivääni. Kohta vien lapsen päiväkotiin ja tulen kotiin jumppaamaan. Jääkaapissa odottaa myös vihersmoothie. Sitten kone auki ja sukellus töihin, joita onkin paljon! Kiitollinen ja onnellinen niistä! Siunattu! Superihanaa päivää teille kaikille! Sinä riität!”

Vierailija
12/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko sairasta ensin avata se instagram ja sitten pahoittaa mielensä ihmisistä, jotka sen koko arkensa sinne jakaa. Siinä löytyy yksi ongelmainen suoraan peilistä. En itsekään ymmärrä, miksi joku jakaa arkensa nettiin, mutta ei se minua liikuta millään muotoa eikä herätä pienintäkään tunnetta tai ärtymystä, koska en seuraa kenenkään arkea. Mitä järkeä sitä on seurata ja sitten tulla tänne vaahtoamaan aiheesta? Kuitenkin sen tietää oikein hyvin, ketkä tätä tekee ja ketkä ei. En seuraa ketään, joka ärsyttää, harmittaa, herättää negatiivisia fiiliksiä. Enkä todellakaan voi ymmärtää ihmisiä, joka tätä tekee. Joten älä valita, anna ihmisten tehdä niinkuin mieli tekee ja haluaa, elä sinä omaa elämääsi haluamallasi tavalla.

Vierailija
13/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat oikeasti onnettomia ihmisiä, jotka hakevat suorittamisella hyväksyntää ja kehuja. Samoin nämä jatkuvasti lässynläärakkauspostauksia tekevät ovat niitä, joilla menee parisuhteessa huonosti -pitää esittää onnellista paria. Aivan samoin kuin nämä toisten seurassa jatkuvasti toisiaan lääppivät parit.

Vierailija
14/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä, jotka ehtivät postaamaan kymmenen kertaa päivässä "päiväkirjamerkintöjä", on luppoaikaa. Ihan sama kuinka kiireisiksi itseään postauksissa tituleeraavat. Tiedän tämän siitä, että itsekin olen joinain päivinä aktiivinen somessa - no nehän on just niitä päiviä, kun on aikaa sellaiseen. Minä en kylläkään koskaan kehtaisi kehua itseäni reippaaksi, aikaansaavaksi tai muutenkaan. Mutta tykkään kuvata, miksen siis harrastaisi esim. instagramia. Kymmenet tuhannet kuvat puhelimessa ovat sotku joita en viitsi itsekään selata, mutta muutaman tuhannen kuvan insta-tiliäni selaan itse aina silloin, kun haluan muistella tms. En julkaise mitään tykkäysten tai kommenttien takia, vaan siksi, että pidän kuvista enkä koe niiden jakamista isona juttuna lainkaan.  

Kuvaus perisuomalaisesta hyväksytystä tavasta käyttää instagramia :D Onneksi tämä on enempi vanhojen sukupolvien asenne, nuoremmat ovat huomattavasti avarakatseisempia ja fiksumpia. 

Vierailija
15/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko sairasta ensin avata se instagram ja sitten pahoittaa mielensä ihmisistä, jotka sen koko arkensa sinne jakaa. Siinä löytyy yksi ongelmainen suoraan peilistä. En itsekään ymmärrä, miksi joku jakaa arkensa nettiin, mutta ei se minua liikuta millään muotoa eikä herätä pienintäkään tunnetta tai ärtymystä, koska en seuraa kenenkään arkea. Mitä järkeä sitä on seurata ja sitten tulla tänne vaahtoamaan aiheesta? Kuitenkin sen tietää oikein hyvin, ketkä tätä tekee ja ketkä ei. En seuraa ketään, joka ärsyttää, harmittaa, herättää negatiivisia fiiliksiä. Enkä todellakaan voi ymmärtää ihmisiä, joka tätä tekee. Joten älä valita, anna ihmisten tehdä niinkuin mieli tekee ja haluaa, elä sinä omaa elämääsi haluamallasi tavalla.

Aloittaja ei kyllä vaahdonnut. Tämä aihe on hyvä keskustelua herättävä. Turhaan vedit herneen nenään. Kuulostat tosi pessimistiltä, katso itse peiliin ja koita löytää jotain positiivista elämääsi!

Vierailija
16/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei kyllä vaahdonnut. Tämä aihe on hyvä keskustelua herättävä. Turhaan vedit herneen nenään. Kuulostat tosi pessimistiltä, katso itse peiliin ja koita löytää jotain positiivista elämääsi!

Kyllä tuo nyt on ihan silmät kiiluen vaahtoamista ja todella omituista kaakattamista tyhjästä taas. Etenkin, koska aiheessa ei ole mitään keskusteltavaa. Eiköhän jokainen elä elämänsä niinkuin itse parhaaksi näkee ja jos joku haluaa postailla siitä paljon, niin eikö se ole ihan jokaisen oma valinta? On vain jotenkin todella sairasta ja pikkumaista pahoittaa siitä mielensä tuolla tavalla. Tai yrittää tehdä väkisin jotain päätelmiä siitä, kuinka huonosti tällä ihmisellä täytyy oikeasti mennä. Joillain on sellainen tarve suorittaa esimerkiksi, entä sitten? En vain pysty ymmärtämän tällaista kauhistelua jostain aivan pikkuisista normaaleista asioista, jotka eivät ketään normaalia ihmistä liikuta suuntaan tai toiseen. Onko se todella niin vaikeaa antaa muiden elää ja tehdä niinkuin haluavat/osaavat ja keskittyä siihen omaan elämään?

Vierailija
17/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sinäkin nyt vaan kiltisti se Louis Vuitton niin sillä se asia ratkeaa.

Vierailija
18/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo nyt on ihan silmät kiiluen vaahtoamista ja todella omituista kaakattamista tyhjästä taas. Etenkin, koska aiheessa ei ole mitään keskusteltavaa. Eiköhän jokainen elä elämänsä niinkuin itse parhaaksi näkee ja jos joku haluaa postailla siitä paljon, niin eikö se ole ihan jokaisen oma valinta? On vain jotenkin todella sairasta ja pikkumaista pahoittaa siitä mielensä tuolla tavalla. Tai yrittää tehdä väkisin jotain päätelmiä siitä, kuinka huonosti tällä ihmisellä täytyy oikeasti mennä. Joillain on sellainen tarve suorittaa esimerkiksi, entä sitten? En vain pysty ymmärtämän tällaista kauhistelua jostain aivan pikkuisista normaaleista asioista, jotka eivät ketään normaalia ihmistä liikuta suuntaan tai toiseen. Onko se todella niin vaikeaa antaa muiden elää ja tehdä niinkuin haluavat/osaavat ja keskittyä siihen omaan elämään?

Olen itsekin tätä miettinyt.

Täytyy olla todella heikko itsetunto ja paha olla, että pahoittaa mielensä siitä mitä joku muu jonnekin someen postailee.

Jos ahdistaa, ei sinne ole pakko mennä lukemaan päivityksiä.

Vierailija
19/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä ei ilmoita someen niin sitä ei ole tapahtunut.

Vierailija
20/89 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee aina mieleen tämä Siskonpedin sketsi:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme