3-vuotiaan mustasukkaisuus,mitä tehdä?
Hei! Meillä on 5v tyttö, 3v poika ja n. Viikon ikäinen vauva. 5v on ottanut vauvan hyvin vastaan, ja innoissaan auttaa vauvan hoidossa.
Asiani koskee tätä 3-vuotiasta poikaamme. Poika oli ennen vauvan syntymää todella kiltti. Aina totteli käskyjä ja auttoi kotiaskareissa. Kuitenkin kun vauva tuli kotiin, muuttui poika täysin. Hän haluaa kaiken huomioni, ja hakee sitä tekemällä kaikkea kiellettyä. Poika on nyt 5 päivän sisällä vetänyt lukemattomat raivarit. Mies on koittanut lohduttaa, mutta tuloksena entistä kovemmin kiljuva lapsi joka huutaa "isi pois!! Iskä on tyhmä!!!" En tiedä mitä tekisin....olen jo yrittänyt antaa pojalle huomiota, ja kahdenkeskistä aikaa silloin kun vauva nukkuu, mutta siitä on apua vain hetkeksi...
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos lähtisit tekemään jotain kivaa yhdessä isompien lasten kanssa? Jättäisit vauvan miehen hoiviin, pumpattua maitoa vaan pulloihin, kyllä he pärjäävät vaikka tunnin kahdestaan.
Tuo on hyvä idea. En vaan tiedä mitä mies tykkäisi ideasta, hän ei ole kovin kiinnostunut vauvan hoidosta vaan tykkää enemmän viettää vaikka isompien lasten kanssa.....
Ohhoh, ei ole innostunut oman lapsensa hoitamisesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos lähtisit tekemään jotain kivaa yhdessä isompien lasten kanssa? Jättäisit vauvan miehen hoiviin, pumpattua maitoa vaan pulloihin, kyllä he pärjäävät vaikka tunnin kahdestaan.
Tuo on hyvä idea. En vaan tiedä mitä mies tykkäisi ideasta, hän ei ole kovin kiinnostunut vauvan hoidosta vaan tykkää enemmän viettää vaikka isompien lasten kanssa.....
Ei ole ei. Esikoisen vauva aikana luuhasi kavereidensa kanssa bilettämässä monena iltana, keskimmäisen vauva-aikana taas mies vietti aikaa enimmäkseen esikoisen kanssa...hän ei tykkää vauvoista.. olen kyllä väsynyt tähän mutta miestä ei sekään kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ei. Esikoisen vauva aikana luuhasi kavereidensa kanssa bilettämässä monena iltana, keskimmäisen vauva-aikana taas mies vietti aikaa enimmäkseen esikoisen kanssa...hän ei tykkää vauvoista.. olen kyllä väsynyt tähän mutta miestä ei sekään kiinnosta
Anteeksi nyt, kun esitän tällaisen typerän kommentin, mutta miksi halusitte sitten vielä lisää lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, kun esitän tällaisen typerän kommentin, mutta miksi halusitte sitten vielä lisää lapsia?
Minä halusin kolmannen lapsen, mieskin "halusi" ja lupasi skarpata vauvanhoidonkin kanssa, mutta eipä ole vauvaa muuten hoitanut kun satunnaisesti sylissä pitänyt samalla puhelinta selaten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä halusin kolmannen lapsen, mieskin "halusi" ja lupasi skarpata vauvanhoidonkin kanssa, mutta eipä ole vauvaa muuten hoitanut kun satunnaisesti sylissä pitänyt samalla puhelinta selaten.
Tästä kommentistani nyt ei ole enää mitään hyötyä, kun olette jo sen lapsen saaneet, mutta en kyllä itse olisi halunnut enää yhtään lisää, jos kokemus osoittaisi, että mies ei vauvanhoitoon osallistu. Minusta saat kyllä nyt panna kovan kovaa vasten ja muistuttaa niistä lupauksista. Vauvanhoito ei ole mitenkään vaikeaa, eikä se ole myöskään epämiellyttävää, jos siihen keskittyy ja panee sen puhelimen pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee sitä virhettä, että annat huomiota silloin kun vauva nukkuu.
Poika on nyt isoveli. Äidin syliin mahtuu useampikin lapsi yhtä aikaa. Älä vaadi poikaa heti rakastumaan pikkusisarukseen, mutta kerro miten ihana poika oli vauvana, mitä hän teki ja miten samanlaisia sisarukset ovat. Tai jos ovat erilaisia, niin kerro sekin.
Kolmevuotiaan maailma on muuttunut lopullisesti. Mutta isoveljenä on paljon hyviäkin puolia.
Mutta kun syli kelpaa vain kun se on tyhjä...olen minä koittanut poikaa ottaa syliin kun vauva on sylissä mutta silloin poika yrittää töniä vauvaa pois sylistä ja aloittaa huutoitkun
Ap
Itse olen noissa tilanteissa tehnyt niin, että jos imetys ei ole kesken niin olen laittanut vauvan pois. Todennut isoveljelle, että nyt on sinun vuorosi. Jos vauva on alkanut itkemään niin selittänyt, että vauvalle tuli yksinäinen olo ja se haluaisi isovelin viereen ja sitten ottanut vauvan toiselle käsivarrelle niin, että isonveljen ei ole tarvinnut siirtyä.
Sitten kun on imetyksen aika niin olen sanonut, että on vauvan vuoro mutta sitten kun vauva on syönyt niin on isoveljen vuoro.
Ajattele itseäsi leluna, mitä tekisit jos yhteisleikit ei toimi ja molemmat haluaa saman lelun? Silloinhan vuorotellaan :)
Teet vaan niin, että ilmoitat miehelle että nyt hän saa luvan hoitaa vauvaa. Sitten vain lähdet isojen kanssa, kyllä se mies siitä pitää huolta sen aikaa, tuskin hänellä on pokkaa jättää vauvaa pulaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika on nyt isoveli. Äidin syliin mahtuu useampikin lapsi yhtä aikaa. Älä vaadi poikaa heti rakastumaan pikkusisarukseen, mutta kerro miten ihana poika oli vauvana, mitä hän teki ja miten samanlaisia sisarukset ovat. Tai jos ovat erilaisia, niin kerro sekin.
Kolmevuotiaan maailma on muuttunut lopullisesti. Mutta isoveljenä on paljon hyviäkin puolia.
Mutta kun syli kelpaa vain kun se on tyhjä...olen minä koittanut poikaa ottaa syliin kun vauva on sylissä mutta silloin poika yrittää töniä vauvaa pois sylistä ja aloittaa huutoitkun
ApItse olen noissa tilanteissa tehnyt niin, että jos imetys ei ole kesken niin olen laittanut vauvan pois. Todennut isoveljelle, että nyt on sinun vuorosi. Jos vauva on alkanut itkemään niin selittänyt, että vauvalle tuli yksinäinen olo ja se haluaisi isovelin viereen ja sitten ottanut vauvan toiselle käsivarrelle niin, että isonveljen ei ole tarvinnut siirtyä.
Sitten kun on imetyksen aika niin olen sanonut, että on vauvan vuoro mutta sitten kun vauva on syönyt niin on isoveljen vuoro.Ajattele itseäsi leluna, mitä tekisit jos yhteisleikit ei toimi ja molemmat haluaa saman lelun? Silloinhan vuorotellaan :)
Tämä vinkki menee ehdottomasti kokeiluun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApItse olen noissa tilanteissa tehnyt niin, että jos imetys ei ole kesken niin olen laittanut vauvan pois. Todennut isoveljelle, että nyt on sinun vuorosi. Jos vauva on alkanut itkemään niin selittänyt, että vauvalle tuli yksinäinen olo ja se haluaisi isovelin viereen ja sitten ottanut vauvan toiselle käsivarrelle niin, että isonveljen ei ole tarvinnut siirtyä.
Sitten kun on imetyksen aika niin olen sanonut, että on vauvan vuoro mutta sitten kun vauva on syönyt niin on isoveljen vuoro.Ajattele itseäsi leluna, mitä tekisit jos yhteisleikit ei toimi ja molemmat haluaa saman lelun? Silloinhan vuorotellaan :)
Tämä vinkki menee ehdottomasti kokeiluun!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Teet vaan niin, että ilmoitat miehelle että nyt hän saa luvan hoitaa vauvaa. Sitten vain lähdet isojen kanssa, kyllä se mies siitä pitää huolta sen aikaa, tuskin hänellä on pokkaa jättää vauvaa pulaan.
Kai sitten näin on tehtävä....
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin luonnollistahan tuo on. 3-vuotias on aiemmin ollut se perheen vauva, joka on saanut eniten huomiota ja päässyt useimmin äidin syliin. Nyt on tullut kilpailija, joka väkisinkin vie suurimman osan äidin huomiosta ja poika jää vähemmälle huomiolle. Ei lapsi oikein muulla tavalla osaa sitä kadonnutta huomiota hakea kuin tekemällä jotain "pahaa", jolloin äiti varmasti huomioi. Nyt kun vielä alkaa olla uhmaikäinen ja nuo kaksi tilannetta yhdistyvät, niin eipä ole ihme, jos on välillä haastavaa. Kyllä se siitä pikkuhiljaa helpottaa, kun arki asettuu uomiinsa ja ehdit kiinnittää enemmän huomiota myös vanhempiin lapsiin. Vauva ja isoveli samaan aikaa syliin aina kuin mahdollista ja kerrot sille pojalle, miten tärkeä ja rakas on, vaikka äiti nyt hoitaa pikkusisarustakin samalla. Ota poika mukaan vauvan hoitoon, niin saa siinä viettää aikaa äidin kanssa sen sijaan, että joutuis odottelemaan huomiota jossain sivummalla sillä väliin, kun sinä hoidat vauvva
Niin ja älä unohda sitä 5-vuotiastakaan. Kaikki lapset tarvitsevat huomiota ja helposti tuossa käy niin, että se helpoin lapsi jää hunnigolle, kun ei aiheuta edes niitä ongelmia. Eli molemmat vanhemmat lapset mukaan hoitamaan pikkusisarusta ja vanhimmallekin huomiota ja rakkautta.
5-vuotias itseasiassa on jo mukana vauvan hoidossa. Hän on aina ollut kiltti ja tykännyt auttaa. Pikkuveljeäkin yrittää aina lohduttaa kun hänellä on harmi
Ap
Olkoon 5v kuinka "mukana ja kiltti ja tykkää auttaa", hän on myös todella pieni ihminen ja tarvitsee huomiota ja yhdessä vietettyä omana itsenään. Älä lataa hänelle odotuksia ja anna huomiota vain kiltin käytöksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin luonnollistahan tuo on. 3-vuotias on aiemmin ollut se perheen vauva, joka on saanut eniten huomiota ja päässyt useimmin äidin syliin. Nyt on tullut kilpailija, joka väkisinkin vie suurimman osan äidin huomiosta ja poika jää vähemmälle huomiolle. Ei lapsi oikein muulla tavalla osaa sitä kadonnutta huomiota hakea kuin tekemällä jotain "pahaa", jolloin äiti varmasti huomioi. Nyt kun vielä alkaa olla uhmaikäinen ja nuo kaksi tilannetta yhdistyvät, niin eipä ole ihme, jos on välillä haastavaa. Kyllä se siitä pikkuhiljaa helpottaa, kun arki asettuu uomiinsa ja ehdit kiinnittää enemmän huomiota myös vanhempiin lapsiin. Vauva ja isoveli samaan aikaa syliin aina kuin mahdollista ja kerrot sille pojalle, miten tärkeä ja rakas on, vaikka äiti nyt hoitaa pikkusisarustakin samalla. Ota poika mukaan vauvan hoitoon, niin saa siinä viettää aikaa äidin kanssa sen sijaan, että joutuis odottelemaan huomiota jossain sivummalla sillä väliin, kun sinä hoidat vauvva
Niin ja älä unohda sitä 5-vuotiastakaan. Kaikki lapset tarvitsevat huomiota ja helposti tuossa käy niin, että se helpoin lapsi jää hunnigolle, kun ei aiheuta edes niitä ongelmia. Eli molemmat vanhemmat lapset mukaan hoitamaan pikkusisarusta ja vanhimmallekin huomiota ja rakkautta.
5-vuotias itseasiassa on jo mukana vauvan hoidossa. Hän on aina ollut kiltti ja tykännyt auttaa. Pikkuveljeäkin yrittää aina lohduttaa kun hänellä on harmi
ApOlkoon 5v kuinka "mukana ja kiltti ja tykkää auttaa", hän on myös todella pieni ihminen ja tarvitsee huomiota ja yhdessä vietettyä omana itsenään. Älä lataa hänelle odotuksia ja anna huomiota vain kiltin käytöksen yhteydessä.
Totta Kai olen antanut huomiota muuten 5-vuotiaalle. Hän suostuu ottamaan sitä vastaan silloinkin kun vauva on sylissä. Lisäksi hänelle kelpaa isäkin ihan yhtä hyvin toisin kun 3-vuotiaalle...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä saattaa kuulostaa ilkeältä, mutta Älä huomioi poikaa silloin, kun hän hakee huomiota kiukuttelemalla tai muulla huonolla tavalla. Anna huomiota vasta, kun hän on taas normaalisti.
Tarkoitatko, että hylkää lapsi silloin kun hänellä on itselleenkin todella vaikea tunnetila? Silloinhan on oivallinen tilaisuus ottaa koko perheen kanssa tilanne haltuun ja puhua siitä, mikä kiukuttaa ja lapsella on mahdollisuus alkaa hahmottaa, että vauvan saama huomio tuntuu vaikealta ja myös miten voisi ilmaista toisella tavalla, että haluaa huomiota - ja erityisesti että 3-vuotias tuntee, että hänen tarpeensa tulee kuulluksi ja oppii luottamaan siihen, että hänelle riittää perheessä jatkossakin huomiota ja tilaa.
Totta kai annan huomiota kummallekin isommalle. Kuitenkin joudun keskittymään aika paljon vauvaan kun mieskään ei siitä halua ottaa vastuuta, joten pakosti isommat jää vähemmälle huomiolle...
Onko sinulla kantoliinaa tai reppua (jolla saa kantaa vastasyntynyttä)? Auttaisiko se, vauva voisi olla siinä aika huomaamatta ja saisi hänelle tärkeää syliä (vastahan hän tuli mahasta). Sinulla olisi kädet vapaana hoitaa 3- ja 5-vuotiaita ilman että vauvaa tarvii sinänsä huomioida mitenkään.
Lasten ei kuulu olla ”kilttejä”. Pistää silmään tuo kilttinä olemisen arvostaminen.
Meillä oli juuri sama ikäero. Annettiin sen 3 veen hoitaa aina omaa vauvaa. Se oli välillä nukke, välillä pehmolelu. Vaipat vaihdettiin samaan aikaan ja tuttipullosta aina samaan aikaan. Samalla höpötettiin. 5 vuotias koki oman riemunsa tuodessaan sille nukelle harsoja ja vaippoja ja tuttipulloja. Joskus kysyivät, että haittaako jos meidän vauva katsoo vielä titi-nallea, kun pikkuveli menee nukkumaan. No ei haitannut ja parissa viikossa nämä nukkevauvat jäikin kotiin nukkumaan, kun käytiin kävelyllä vauvan kans. Oli hauskempaa tutkia käpyjä kuin työntää vaunuja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli juuri sama ikäero. Annettiin sen 3 veen hoitaa aina omaa vauvaa. Se oli välillä nukke, välillä pehmolelu. Vaipat vaihdettiin samaan aikaan ja tuttipullosta aina samaan aikaan. Samalla höpötettiin. 5 vuotias koki oman riemunsa tuodessaan sille nukelle harsoja ja vaippoja ja tuttipulloja. Joskus kysyivät, että haittaako jos meidän vauva katsoo vielä titi-nallea, kun pikkuveli menee nukkumaan. No ei haitannut ja parissa viikossa nämä nukkevauvat jäikin kotiin nukkumaan, kun käytiin kävelyllä vauvan kans. Oli hauskempaa tutkia käpyjä kuin työntää vaunuja.
Voihan tuotakin koittaa. En vain tiedä kiinnostaako nuket meidän poikaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla kantoliinaa tai reppua (jolla saa kantaa vastasyntynyttä)? Auttaisiko se, vauva voisi olla siinä aika huomaamatta ja saisi hänelle tärkeää syliä (vastahan hän tuli mahasta). Sinulla olisi kädet vapaana hoitaa 3- ja 5-vuotiaita ilman että vauvaa tarvii sinänsä huomioida mitenkään.
Lasten ei kuulu olla ”kilttejä”. Pistää silmään tuo kilttinä olemisen arvostaminen.
Kantoliina on, se pitäisi vain kaivaa esiin varastosta
Ap
Ajattelin tulla tänne kertomaan, että tänään poika tuli ensimmäistä kertaa syliin samaan aikaan vauvan kanssa, ja jopa silitti vapaaehtoisesti hänen päätään <3