Ei-suom.alaiset adopt.oidut ovat pöyristyneitä
kun heiltä kysytään, mistä he ovat kotoisin.
Juu juu, asut Jyväskylässä, mutta mistä olet KOTOISIN?
- Pitäisi kuulemma kysyä, missä olet syntynyt?
Mutta ei sekään ole sitä mitä kysyjä ajaa takaa. Äiti on voinut synnyttää lapsensa missä maassa vain. Kysyjä haluaa tietää, mistä toisen epäs.uomalaiset ge.enit ovat peräisin.
Mikä tässä on ongelma? Häpeävätkö ihmiset todella alkuperäänsä? Pitäisikö meidän teeskennellä, että uusi yön.mu.sta opiskelukaveri on valkoi.nen kuin naapurin Tuija tai Pekka?
Tuttavallani on reipas Kiin.asta adop.toitu tytär. Tytär esittelee itsensä pyytämättä, että on kotoisin Kii.nasta ja adop.toitu Suomeen puolivuotiaana. Arvoitus ratkennut. Kukaan ei enää ihmettele ristiriitaa hänen vierasmaalaisen ulkonäkönsä ja virheettömän suomen kielen välillä.
Erilaisuuteen kiinnittää huomiota. Se on luonnollista. Suomalaiset muuten ilmaisevat kiinnostuksensa perin hillitysti. Ennen turismin yleistymistä suomalainen pellavapää sai japanissa sietää avointa äänekästä päivittelyä.
Japanilaiset kipittivät perässä, halusivat hypistellä hiuksia koska eivät uskoneet että se on totta ja lukemattomiin valokuviin oli asetuttava hymyilemään. Juuri niin, kuin kummajainen ikään.
Voisiko tän r sis. min pelon kanssa pikkuhiljaa rauhoittua? Erilaisuuden havaitseminen on täysin normaali ilmiö.
Kommentit (7)
Miten niin ei-suomalaiset? Sinähän puhut suomalaisista adoptoiduista.
Jotakuta voi hämmästyttää, että Kiinasta Suomeen adoptoitu ei ole putkahtanut puolukasta suomalaiselle kankaalle.
Hän on kiinnostunut juuristaan ja ylpeä niistä.
Hänellä ei ole tarvetta leikkiä, että olisi suomalaisen näköinen.
Hän opiskelee kiinaa, tutkii Kiinan kulttuuria, historiaa ja kuvataiteita.
Saa tästä hyssytyskulttuurista kärsiä nekin, joiden suonissa virtaa pelkkää suo.malaista verta monen sukupolven ajalta.
On kasvattilapsia, joiden selän takana supatettiin epämääräisesti. Tai sisaruksia, joille vasta vanhana kerrottiin, että olette kyllä sisaruspuolet! Vai niin! Tai lapsenlapsia, jotka ovat koko ikänsä ihmetelleet tiettyjä toistuvia riitoja, vihanpitoa ja outoja asenteita.
Vihdoin perunkirjoituksessa selviää, että sukulaisuussuhteet eivät olleet sitä mitä oli uskoteltu.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi vastaa aina että Helsingistä.
Mistä se sitten oikeasti on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se sitten oikeasti on?
Helsingistä. Pienenä oli väittänyt jumpassa että asuu Nummelassa.😂
Ei-suomalaisena adoptoituna en ole koskaan ollut mitenkään pöyristynyt noista kysymyksistä, mutta joskus ne siinä mielessä harmittaa, että koska minut on adoptoitu suomalaisille adoptiovanhemmilleni jo synnytyslaitokselta, en tiedä keskivertosuomalaista enempää alkuperämaani kulttuurista tai kielestä. Moni olettaa että pitäisi tietää, mutta ei minua ole koskaan erityisemmin edes kiinnostanut.