Risti kaulassa - onko ok töissä?
Kun tuo roosa nauha ei käynyt eräälle työnantajalle, joku perusteli asiaa niin, että koska se ei ole uskonnollinen tai poliittinen symboli, se pitäisi sallia.
Mutta risti on uskonnollinen symboli. Onko olemassa työpaikkoja, joissa sitä ei hyväksytä? Mitä olette mieltä asiasta?
Itse en ristikorua kieltäisi.
Kommentit (32)
En minä edes kiinnitä huomiota siihen, jos jonkun kaulassa roikkuu risti. Yhden työkaverini kaulassa roikku daavidintähti. Kysyin, onko hän juutalainen. Hän sanoi, ettei ole. En minä olisi juutalaisuudesta osannut keskustella, kunpahan ilmaisin, että kiinnitin huomiota. Se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan se ei roiku väärinpäin.Suomessahan on uskonnonvapaus,tämä koskee myös kristinuskoa,eikä pelkästään islamia.Suomi on kristitty maa,jossa asuu kristitty kansa.
Uskonnonvapaus nimenomaan tarkoittaa sitä että se risti voi roikkua myös ylösalaisin. Katsoisin maailman mittakaavassa satanismin olevan paljon vähemmän haitallinen ilmiö kuin mikään valtauskonto, pääasiassa siksi että kyseessä on enemmänkin filosofia kuin uskonto. "Filosofianvapaus" on niin itsestäänselvä asia ettei sitä edes ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tykästynyt Kalevalakorun hopeiseen Räisälän krusifiksiin. Iso ja näyttävä - käytän sitä paljon. Minulle se on vain symboli ihmisen osasta kärsimyksineen - en edes usko ”oikein”.
Krusifiksin ajatus on kyllä jotenkin perinpohjaisen sairas mielestäni. Jos markkinoille tuotaisiin joku "peukaloruuvikoru" tai "vesikidutuskoru" niin kuka sellaista käyttäisi?
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan haluaisi sellaisen kassalle jonka kaulassa roikkuu risti
T: Jihád-Anita ja muláttilapset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tykästynyt Kalevalakorun hopeiseen Räisälän krusifiksiin. Iso ja näyttävä - käytän sitä paljon. Minulle se on vain symboli ihmisen osasta kärsimyksineen - en edes usko ”oikein”.
Krusifiksin ajatus on kyllä jotenkin perinpohjaisen sairas mielestäni. Jos markkinoille tuotaisiin joku "peukaloruuvikoru" tai "vesikidutuskoru" niin kuka sellaista käyttäisi?
Eihän se sairas ole vaan totta! Jokainen ihminen kärsii, jos ei nyt kokoaikaisesti, niin ajoittain. Loppua kohden enemmän - ei se kieltämällä parane. Oikeasti merkitys on tietysti ”syntien lunastuksessa”, mutta minulle kärsimystie on totuudellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan se ei roiku väärinpäin.Suomessahan on uskonnonvapaus,tämä koskee myös kristinuskoa,eikä pelkästään islamia.Suomi on kristitty maa,jossa asuu kristitty kansa.
Suomessa on tosiaan uskonnonvapaus, joten miksi se risti ei voisi olla väärinpäin? :) (Sitä paitsi, ylösalaisin oleva risti ei ole mikään spalvonnon symboli, jos niin kuvittelet. Se on Pietarin risti. Suomestahan löytyy kirkkokin, jonka katolla on ylösalaisin oleva risti. Ihan kristinuskon kirkko siis...)
Väärinpäin oleva risti on mun mielestä s-tanasta ja sitä ei saisi pitää.Tämä on mun mielipide siis.Toki uskonvapaus on kaikilla.Saahan passikuvassakin pitää pastasiivilää päässään,jos kuuluu spaghettihirviön seuraajiin. =)
Vierailija kirjoitti:
Jos muslimihuivi on sallittu niin silloin kaiken järjen mukaan myös ristikorun pitää olla sallittu.
Minusta oli muuten ilo nähdä eräässä kauppakeskuksessa, kun nuori muslimityttö oli saanut työpaikan asiakaspalvelijana ja sai pitää huiviakin päässä :) Ei ehkä niin helposti päädy hellan ja nyrkin väliin lapsentekokoneeksi, kun on saanut työtä. Sori ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta löytyy mm. nyrkkirautariipus. En kyllä käyttäisi töissä, kun omalle työpaikalle ei sovi, mutta vapaa-ajalla kyllä.
Nykyään taitaa taas olla vähän muotiakin pitää ristiä kaulassa. Joillain somevaikuttajilla on iso risti kaulassa. Myös esim. jollain jooga - henkisyys tyypeillä.
Käytän rippiristiäni töissä, koska se on minulle merkityksellinen.