===ENSIKOT vko 19===
Kommentit (71)
Voi ihanaa, Lisa on tainnut vihdoinkin päässyt nyyttiä hakemaan. =) Tai taitaa siellä olla nyytti jo kainalossa.
AinoAuroralle ja Ladielle onnittelut ihanista ultrakuulumisista! =)
Queen, ihan hyvin on synnytyksestä palauduttu. Epparihaava vielä vähän jomottelee, mutta nyt jo pystyy ihan hyvin istumaan ja kävelemään. Ainoo mikä tuottaa tuskaa on vessanpytyllä istuminen kun tuntuu, että kaikki veri pakkautuu tonne värkkiin ja jomottaa oikein kunnolla.
Hih, ihana tuo pitkien ensikoiden pino =D mulla ei siihen mitään asiaa oliskaan kun pituutta löytyy huikeat 157cm.
Niamey, hui joko säkin oot noin pitkällä =O vähänkö aika kuluu nopeasti.
Cactus, voi kurjuus! Voimia teille! Toivottavasti tärppää pian uudestaan.
Siru, Onnea plussasta ja tervetuloa porukkaan mukaan! =)
Heidi, kalasta en tiedä, mutta mä söin koko raskausajan (ja syön edelleen) MultiTabs special 2+ -vitamiineja jotka on tarkoitettu nimenomaan raskaana oleville ja imettäville.
Meillä täällä alkaa vähitellen arki rullaamaan. Minkäänlaista päivärytmiä ei oikein vielä ole¿ välillä yöt nukutaan hyvin ja sitten taas on sellaisia öitä kuin viime yö. Puolentoista tunnin välein heräsi pikkumies syömään.
On muuten kallista huvia tuo sairaalassaolo¿ tiesin kyllä sen, että sairaalassaolopäivistä tulee lasku perässä, mutta olin ihan autuaasti unohtanut sen. Ei ollu mikään mukava yllätys kun tänään sitten paukahti sadan euron sairaalalasku luukusta¿
Nyt vähitellen nukkumaan¿
[color=red]pikku-milli & paco 2vk (huomenna)[/color]
Äsken löysin Kelan sivuilta tiedon, että äp- ja vanhempainraha myönnetty ja äitiyspakkaus tilattu!!! Eli tuo pakkaus tulee varmaan parin viikon sisällä. Parasta oli (jos ymmärsin oikein), että eka erä äp-rahaa maksetaan tilille jo heinäkuun alussa (ja summakin näytti isommalta kuin mihin olin varautunut). Olin koko ajan luullut, että maksetaan vasta 1 päivä ennen laskettua aikaa..
Nyt lähden palauttaan ne vikat koulutehtävät ja sitten sieltä Suomenlinnaan piknikille/laiskottelemaan koulukavereiden kanssa.
Hyvin iloinen Jenni (29+0)
Kyllä se Lisa tais nyt lähteä tosiaan nyyttiänsä hakemaan... ihanaa!
Cactukselle multaki voimahali ja tsemppiä...
Omaan napaan sen verran että säikähdin kyllä tosissani kun tuntui siellä raksalla oudolta mahassa ja seuraavana päivänä eli eilen oli koko päivän sellanen paineen tunne. Hädissäni soitinkin neuvolaan ja sieltä sanottiin että kohtu usein rasitusta seuraavana päivänä reagoi jos on tehnyt jotain rankempaa, ja että välillä se reagoi ja välillä ei tunnu missään. Eihän mulla olllu aikasemmin tuntunukaan mitään paitsi nyt vaikken mielestäni ees rehkiny sen enempää ku kotona siivotessa. Neuvolassa sanoivat vaan että omien tuntemusten mukaan ja maalaisjärjellä pitäs pärjätä, et ei mitään hätää kuitenkaan eikä ees ehdottanu et menisin tsekattavaks. No eilen en sitte töiden jälkeen lähteny ollenkaan raksalle (vaikkei terkkari sitä kieltänykään) vaan huilasin kotona ja otin parin tunnin iltaunet. Kyllä teki terää! Olo parani huomattavasti! Nyt kun istuu paikallaan ja kuulostelee ni tuntuu ku joku nipistelis tuolta sisäpuolelta ihoa, ne on kait niitä kasvukipuja?! Ei ne kuitenkaan onneks satu. Kyl mä nyt lupaan ottaa raksalla ihan rauhallisesti :-)
Ei muuta kun mukavaa viikonloppua kaikille enskoille ja hyvää äitienpäivää, odottavia sellaisia kun ollaan! Voikaahan hyvin!
JoJo + Viivi rv 15+4
Jojo: Kaikenlaisia kipuja taitaa vaan kuulua kuvioihin koko matkan ajan, vaikka itseä kovasti välillä epäilyttääkin. Mäkin eilen kummastelin sängyssä, kun tuntui että pistää tai nipistää yhteen kohtaan tuolla alempana masussa. Nyt tänään sitä ei tunnu ollenkaan. Kaipa ne useimmiten on jotain kiinnikkeiden venymisestä johtuvia kipuja ja kohdun kasvua..? Ei noista osaa oikein neuvolassakaan raportoida, kun tulee ja menee, ja tuntuu että mistään ei ole syytä hirveästi huolestua. Välillä minäkin olen ihmetellyt paineen tunnetta ja sellaista menkkamaista painetta, mutta kun nekin aika nopeasti katoaa. Kaipa ne huolestuttavat tuntemukset ois sitten jotain tosi tosi kovia kipuja.
Eilen tuntui mahaa kopeloidessa vasemmalla puolella ylhäällä kova ja pyöreä kohta. Tulkitsin, että oli joku osa vauvasta, koska se siitä sitten " valui" pois, kun vähän aikaa tunnustelin ja toiselle puolelle potkaistiin. Toisella puolella ei samanlaista tuntunut. Ja sitten pari kertaa uudestaan tuntui, kuin se kohta olisi työntynyt siihen paikalle uudestaan ja kas siinä se taas " törötti" .. tai siis ei töröttänyt mitenkään ulospäin, mutta painellessa tuntui :D Tooosi outoa ja ihmeellistä. Olikohan se sit pikkukaverin peppu vai pää? Oli niin pyöreä, ettei varmaan selkä ollut... Yhtenä iltana painoin käden toiselle puolelle vatsaa, mihin oli tuntunut potkuja, ja siinä tuntui kuin vauva olisi siirrellyt jalkaansa kohdun seinää pitkin sivuttain :) Herttaista ku mikä! Mitähän se siellä sisällä miettii aina, kun joku räplää sitä ulkopuolelta :D
:) Hyvää viikonloppua kaikille enskoille ja hyvää äitienpäivää varsinkin jo äidiksi ehtineille! Ehkä vähän meille kaikille jo :)
Mii- ja mynkerö rv 28
cactukselle iso lohdutushali, olen kovin kovin kovin pahoillani puolestanne. Keskenmeno on aina ikävää, mutta etenkin, kun olitte jo niin kauan ehtineet totutella ajatukseen.
Lisa taisi tosiaan päästä synnyttämään! Odotan tässä samanaikaisesti puhelinsoittoa (olen odottanut jo viikon), että pääsisin lapsenvahdiksi veljenpojalle, kun äidin pitäisi lähteä synnyttämään. Mutta ei taida tajuta veljenpoika nro 2 syntyä ollenkaan! Olen tosi kärsimätön, mutta haluaisin jo nähdä pienen, kun sitä on odotettu niin kauan. Kiva, että tulee näitä muidenkin pieniä, niin ei tunnu oma odotus niin pitkältä.
Raskauskalenteri näyttää, että raskauteni on kestänyt tänään 100 päivää. Uskomatonta, miten aika juoksee. Oikeastaan nyt on alkanut sellainen tyynempi vaihe, ihan selvästi jaksan ottaa rauhallisemmin enkä enää huolehdi niin kovasti. Hurjalta tuntuu, että tekayn mukaan sikiön pitäisi nyt olla melkein 10 senttinen mötkäle, kun vasta pari viikkoa sitten pää-perämitta oli ultrassa 5,5 cm. Päivä päivältä tuntuu kummalta, ettei kohtu enempää kipuile kasvun mukana!
Väsymys alkaa pikkuhiljaa vähän hellittämään, vaikka aamulla nouseminen on tuskaa ja illalla nukahdan hetkessä. Kun aiemmin tuntu, et pitää olla koko ajan syömässä, nyt joudun ennemminkin muistuttamaan itseäni, et olis hyvä syödäkin jotain ja etenkin juoda. Vesimeloni on ihan sairaan hyvää tällä hetkellä! Suosittelen kaikille!
Maanantaina on sit edessä se sokerirasitus, just juttelin neuvolatätin kanssa puhelimessa, että Tampereella voi mennä helposti kesäkuun puolelle sokerirasitukset! Aika pitkä jonotusaika mun mielestä... Onneksi sain TAYSiin ajan, niin saadaan hoidettua toikin pois.
Anteeksi, että tämä on näin omanapainen, mutta jotenkin unohtuu kaikki, mitä voisi kommentoida. Ai juu, Queenin pitkien enskojen lista nauratti mua jo muutama päivä sitten, mä voin heti liittyä - etenkin, jos se lista sit kans löytyy ylempää ettei tosiaan tartte kumarrella! :)
Heidille piti sanomani, että oon ostanut vitamiineja, jotka on tarkoitettu nimenomaan naisille, joiden ruokavalio ei sisällä tarpeeksi maitotuotteita eikä kalaa. Se on sellainen metallinen " pullo" jossa on violetti korkki. Saa sekä apteekeista että ainakin Prismasta. Sisältää kalaöljyjä, omega-rasvahappoja ja kalsiumia. Söin niitä jo ennen ku tulin raskaaksi, ehkä niistä jopa oli apuakin tässä projektissa. Mulla on sama ongelma, kala ei oo mitään suurta herkkua, vaikka koetan sitä syödäkin silloin tällöin.
No nyt töiden pariin, tunnin päästä alkaakin perjantaipalis ja sit pääsee kotiin siivoamaan!
-Osse ja Santeri rv 14+2
[color=green] Ensiksi pahoittelut Cactukselle! Lähetän voimia jaksaa tämän yli ja uskaltaa yrittää pian uudestaan.
Lisalle voisi jo melkein lähettää Onnitteluita, sillä taisi tosiaan nyytti päättää tulla tähän maailmaan!
Uusille plussanneille Paljon Onnea! Ja jo vauvansa saaneille Marikalle ja Iglulle, kiitos, kun käytte täällä meitä muistamassa!
Ihanat matkakuulumiset Miillä! Tervetuloa takaisin kotisuomeen! Mekin lähdetään jo 11 päivän päästä minilomalle prahaan... Reissu on samalla meidän häämatka, 1-vuotishääpäivän kunniaksi!
Fio kyseli vaunuista; meillä on varattuna/ ostettuna Brion Novat. En halunnut tuota kovaa kantokoppaa, niin valittiin Novat. Ainakin muutamilla tutuilla on hyviä kokemuksia Brioista, mutta niin on myös Emmaljungista. Meillä ainakin hinta vaikutti valintaan...
Yökkösopelle tsemppiä työpaikan suhteen! Kuulosti niin tutulta tuo kirjoituksesi tuntemuksista tai niiden puutteesta. Mulla aluksi oli jopa helpottavaa, kun joka aamu oksensi. Se oli konkreettinen merkki raskaudesta. Sitten oli muutama viikko, kun pahoinvointi loppui, ja muuta vahvistusta olotilalle ei tullutkaan tilalle, niin olin ihan, että onko tässä raskaanakaan, kun ei tunnu missään. Kohta sullakin alkaa pienen liikkeet tuntua ja se varmasti rauhoittaa mieltä!
AinoAuroralle onnittelut asuntokaupoista ja Onnea uuden koti-kolon etsintään! Mekin tehtiin tällä viikolla asuntokaupat; ostetaan rakenteilla olevasta kerrostalosta alimman kerroksen pihallinen 3h,k +s. Asunto valmistuu 09-11/2007, joten päästään 1-vuotiaan pienen kanssa sinne muuttamaan! Oma nykyinen 2h,k +s laitetaan myyntiin vasta vuoden päästä.
Retulle Onnittelut työkuvioiden selviämisestä!
Neuvolakuulumisia oli ainakin Ossella, QueenBzz:llä ja AinoAuroralla ja kaikille mukavia sellaisia! Laitanpa minäkin omani:
paino: +-0 (Viimeksi olikin tullut 700g/vk, joten nyt vähän rauhallisemmin)
pissa: puhdas (Ei sokerista tietoakaan, jee! Eli ei tarvitse mennä ainakaan nyt mihinkään sokerirasitukseen)
RR: 120/68
Hb:116 (mulla mitattu aina, kun meinaa laskea. Nyt rautakuurille)
Sf: 18
Syke: 148Joten erittäin onnellinen tuleva äiti täällä kirjoittelee! Ei tarvitse huolehtia sokereista, asuntoasiat ovat kunnossa ja saa suunnitella uutta kotia ja toukokuun lopussa vielä on se matkakin! Pitäisiköhän mun nyt jo tajuta lähteä täältä höyryämästä?!
Aurinkoista viikonloppua ja voikaa hyvin!
Sippu ja pikku-tikru 21 tasan
ekasta neuvolakäynnistä paino on tippunut 2 kiloa, kannattaako huolestua.? maha kyllä kasvaa, mutta paino ei. nyt kun ei mitään pahaa oloa enää ole ollut moneen viikkoon niin yrittänyt olen kyllä syödä ja juoda normaalisti.
nyt rv 14+0
Ei kannata huolestua ollenkaan, meille neuvolan täti sanoi että toisilla putoaa paino aina tuonne viikolle 20 asti.
Ja jos ei neuvolassa mitään asiasta mainittu niin älä huoli
Jos kaikki muuten sujuu hyvin; vauva kasvaa ja itse voit hyvin, niin ei painon putoaminen ole vaarallista. Tietysti, jos veriarvot alkavat laskea tms. pitää myös painoa silloin tarkkailla...
Ole huoleti! Sippu
Se on kyllä niin hassua kun jokainen pisto/viilto/kourasu yms mitä mahassa tuntuu, on niin omituista. Ohan se ihan selvää, että kun ensimmäistä odottaa niin kaikki on niin kovin tuntematonta. Meistä varmaan jokainen kuulostelee omaa kroppaansa herkemmällä korvalla :)
Mii: on varmaan aivan mieletöntä tuntea oma vauvansa ensimmäistä kertaa masussa.. Sitä tunnetta ei kai voi sanoin kuvata
Kiitoksia kaikille noista vitamiini ohjeista. Täytyy varmaan lähteä apteekkiin ostelemaan hiukan vitamiineja.
Itselläni ainakin paino nousi 4 KILOA ensimmäisten raskausviikkojen aikana. Kuitenkin nyt viikolla 13 ollessani on paino taas tasaantunut. Eli siis vain 2 kiloa tällä hetkellä ylimääräistä. Ajattelin, että taitaa olla tuo turvotus joka painoa nostattaa...
Omaa napaa en edes jaksa pahemmin kommentoida, kuin, että kaikki on prikulleen samalla laillla kuin viimeksikin. Hassua vain on se, että vaikka noissa neuvolassa saaduissa kirjoissa lukee, että väsymyksen tulisi helpottua näillä viikoilla, niin minulla se tuntuu olevan koko ajan vain yhtä kova. Voisin nukkua vaikka kuinka paljon.
Jännittävää jääkiekko-iltaa kaikille.
Terkuin
Heidi <3 toukka 13+4
Mulla näyttää noi aloitukset olevan aina niin mielenkiintoisia :)
Jojo1: onnea rakennusluvan saamisesta. Muista tosissaan ottaa rauhallisesti ja välttää suurempia kantamuksia.
Lisa: nyt alkoi jännittämään todella. Toivottavasti nyt olisi Se Oikea Hetki. Voimia :)
Cactukselle voimia suruun. Toivottavasti " nähdään" tällä palstalla pian uudelleen.
Sirulle onnea iloisista uutisista.
omassa navassa homma jatkuu samalla lailla. Muutaman tunnin välein vatsa kurnii ja ilmoittaa nälästä. Oletteko tarkkailleet syömistä näillä viikoilla tarkemmin? Minua harmittaa kun tuo kala ei maistu ei sitten ollenkaan. Mitäköhän vitamiinia saisi syödä, että nuo tarvittavat kalasta tulevat ravinteet tulisivat vauvalle? Onko kenelläkään asiasta tietoa?
Nyt takaisin mankelin ääreen.
Heidi <3 toukka 13+ 3