===ENSIKOT vko 19===
Kommentit (71)
Heipä hei!
Näin viime yönä hirveän painajaisen, että vauva kuoli ja kun koko viikonlopun oli ollut muutenkin niin levoton ja voimaton olo niin varasin itselleni sitten täksi päiväksi ylimääräisen neuvolassa käynnin. Helpotti kovasti kun kuultiin pikkuisen vahvat sydämenlyönnit ja sain muutenkin juteltua terkan kanssa minua huolestuttavista asioista. Kyllä se menettämisen pelko on vaan edelleen suuri, vaikka np-ultran jälkeen ajattelin, että nyt lopetan huolehtimisen. Terkka nyt varasi mulle vielä torstaille lääkäriajan, että saan vielä viimeisen varmistuksen, että odotus etenee niin kuin pitääkin. Miten muuten Osse ja muut suunnilleen samoissa raskausviikoissa menijät? Onko teillä vielä vihlomisia tms. alavatsassa? Terkka kyllä arveli niitä ihan kasvukivuiksi, mutta varmistetaan nyt lääkärillä vielä.
Mii oli ollut reissussa, tervetuloa takaisin kotoSuomeen :) Meillä olisi tarkoitus lähteä viettämään viikko Italiassa tuolla kesäkuun lopulla, mulla silloin rv22-23. Ihan kiva oli kuulla, että raskaanakin tuo matkustaminen onnistuu. Tuntuu, että jokapaikassa niin varoitellaan veritulpista ja listeriooseista ym. vaaroista raskauden kannalta. Pitäähän sitä huolellinen olla syömisen suhteen ja muistaa sopivasti lepäillä. Toivotaan nyt, että kaikki menisi hyvin tässä raskaudessa ja tosiaan päästäisiin sitten kesäkuun lopulla ihmettelemään Rooman ja Venetsian nähtävyyksiä.
Osse oli myös piipahtanut neuvolassa ja kaikki oli ollut mallikkaasti, hyvä hyvä! :)
Muuta nyt tuli muuta hommaa, joten jatketaan jutustelua toisella kertaa.
Mörötin ja " Otso" rv14+3
Voi, kun tuo Lisa vaan täällä meille pinoja aloittelee... Hus P-I, katsomaan auringonpaistetta jo! =)
Toivottavasti Heidillä kaikki kunnossa masussa! Kerrohan sitten kuulumisia heti huomenissa.
Fio, mä oon kans jotenkin huomannut ton suolaisen syömisen " himon" . Ei se nyt vielä mulla ihan himon asteella ole, mutta suolainen maittaa kyllä. Vaan harmittaa, kun ei kai sitä pitäis pahemmin syödä.
Eilen alkoi tehdä ihan hirveästi mieli kreikkalaista salaattia. Piti tänään töitten jälkeen käydä kaupassa hakemassa aineet ja tossa pistelin menemään ison lautasellisen. Enkä valinnut mitään kevytfetaa, vaan oikein ihanassa mausteöljyssä killuvaa. Nam, että oli hyvää! :o) Mutta ikäväkseni maistuu myös makeat: nytkin on vieressä pussi vaahtokarkkeja. :/
Jaa niin ja vielä vaunuasiaa fiolle: me ollaan meinattu ostaa nuo Hartanin skater X:t. Mies on lenkkeilijätyyppi ja meilläkin myös mun vaunulenkit on helposti mökkitiellä ym. ja tykkään myös rullaluistella, joten ollaan päädytty noihin kolmipyöräisiin. Ja kun kavereilta saadaan niihin lainaks kova kantokoppa, ettei tartte sitä ite ostaa ja samat kaverit on kovasti juuri noita kehuneet, niin niihin päädyttäneen.
Kivalta kuullosti Mii-n reissu, toivottaan, että säät jatkuu täälläkin hyvänä.
Mörötin: mulla on nyt muutamana päivänä tuntunut aika ikäviäkin vihlaisuja ala-vatsalla. Olen kanssa ajatellut niiden olevan kohdun kasvuun liittyviä tuntemuksia. Onhan nää viikot niitä, kun masuasukki kasvaa aika vauhtia ja tarttee lisää tilaa. Hyvä kuitenkin, että varmistat omat tuntemuksesi lääkärin kanssa.
Nyt taitaa olla kuitenkin aika lähteä vielä nauttimaan tuosta auringonpaisteesta. Voikaa hyvin!
-Amy ja EkaVekara rv 15+4
Mä olen maalaillut kolmena päivä alkydimaalilla, eikä mun mieleen edes tullut että ei pitäisi. Tänään sitten luin netistä, että haitallista raskauden aikana. Nyt sitten olen ihan varma, että olen vauvaani vahingoittanut. Monta tuntia olen tässä itkeskellyt ja yrittänyt etsiä netistä tietoa. Kyllähän mun järki sanoo, että tuskin noin pieni altustuminen kuitenkaan vahingoittaa ja että haitoista puhutaan vasta säännöllisen altumisen yhteydessä, mutta sydän itkee silti verta.
- Redmary rv 9+6 -
Mukavia kuulumisia taas tuntui kaikilla olevan, Lisakin vielä meitä " yhtenä kappaleena" ilahduttaa ;))
Mua pikkusen huolestuttaa, kun " ei tunnu miltään" , eli huolestuttaa, kun ei oo mitään huolestuttavaa ;) Ei oo maha kasvanut milliäkään, kaikki kesävaatteetkin mitä viikonloppuna kaapista kaivoin, mahtuu päälle valla mainiosti, ellei jopa paremmin kuin ennen... Saisi se nyt jo hiukan alkaa näkyä! Töissäkin vielä kohta epäilevät mua huijariksi, kun kaikki siellä jo tietää, erinäisistä syistä. Ja kun ne sydänäänetkään ei meinannut neuvolassa millään kuulua, ja heti katosivat... Ajattelin, että jos vaikka ens viikolle koittais saada ylimääräsen neuvolan, jos olis tyyppi sen verta kasvanut, että antaisi paremmin kuulua itsestään. En vielä tällä viikolla halua mennä, jos onkin yhtä vaikeaa kuin viimeksi, niin mähän hermostuisin totaalisesti vaan entistä enemmän!
Joku kyseli viikonloppuna niistä mun työasioista/ vakituisen viran saamisesta. Kuten pahoin pelkäsin, asia ei mennyt aivan niin kuin piti, mutta muutaman mutkan kautta toivottavasti lopulta menee. Eli on vielä vähän prosessi kesken, mutta yritän hyötyä tässä myös raskaudesta, mikä itse asiassa näyttää olevan tosiaan mun etu tällä hetkellä!
t. Ope + Ahaa tänään tasan 16+0
Olipas ikävä painajainen... mutta onneksi kaikki oli kunnossa! Mulla ainakin on noita vihlontoja jatkuvasti, viikonloppuna just niitä tunsin ja sanoin suvulle, että kasvukipuja taitaa olla. Serkku tokas, että oon kyllä ensimmäinen, jolla hän on kuullut kasvun olevan niin kovaa, että sen oikeesti tuntis (miespuolinen serkku...). Mutta kyllä mä olen ainakin ymmärtänyt, että nää on kohdun kasvusta johtuvia vihlauksia. Eilen taisin tuntea muuten ekan supistuksenkin, vaikken tajunnut silloin, että se sellainen olis. Kävin vähän kierroksilla, kun pakattiin autoa eikä meinannut millään kaikki mahtua kyytiin, ja sit alkoikin koko alavatsaa kivistämään. Siinä sitten isä ja äiti ja mies vieressä hokee, että istu alas, hengitä, ota rauhallisesti... mikä ei auttanut asiaa ollenkaan! :D Mutta kyllä se ohi meni, kun vaan päästiin matkaan.
En siis ole osannut edes huolestua mistään pikkuvihlauksista. Pikemminkin niin, että musta ne on hyvä merkki, koska tiedän, että kaveri on paikallaan.
Viime yönä muuten heräsin siihen, kun käännyin mahalleni ja rintoihin sattui ihan kauheesti. Ei taida olla helppoa tuo meijerin rakentaminen.
Kysympä nyt teiltäkin muistaessa, että milläs viikoilla saa vielä lentää? Oliko niin, että rv 36 asti? Pitäis varata heinäkuun lopulle yksi työmatka ja elokuulle lennot serkun häihin Saksaan. Kai vielä alle rv 30 se on ihan ok?
Nyt taidan painua pehkuihin. Ai juu, joku pohti maalista aiheutuvia haittoja, toivottavasti pieni määrä ei ole kovin paha juttu!! Kuten sanoit, järjellä tuntuis, että ei voi olla, mutta tokihan se aina huolettaa.
-Osse
Luin yöllä lypsäessäni teidän pinoa ja paria juttua, jotka muistan, tulin kommentoimaan.
Vaunuissa meille päädyttiin Teutonioihin, sillä saimme ne melkeen ilmaseksi veljeni perheeltä. Kahdella lapsella ovat olleet ja vm.02, mutta ovat pysyneet siisteinä ja värikin on ajaton. Voin kyllä suositella, sillä ovat olleet käytössä hyvät ja liikumme aika paljon: käymme kävelyllä, menemme bussilla keskustaan yms. Olen myöskin kuullut, että Teutoniat ovat vaunujen Mersut. Siitä voi sitten olla montaa mieltä onko positiivinen vai negatiivinen kommentti =)
Vauvalehdistä kommentoisin sen verran, että on uskomatonta, että Burde on tilannu lähestulkoon kaikki mahdolliset. Odotus-lehti on mun mielestä jotenkin lukijaa aliarvioiva eikä kuitenkaan keskity tarpeeksi olennaiseen. Vauvalehti on ihan jees, mutta jos vaan on mahista jostain saada vanhoja, ni ei kantsi tilata: sen verran samat jutut pyörii vuodesta toiseen. Mulle on tullu nyt lehti syksystä asti kestotilauksena mutta yksi vuosi piisaa. Jos näkyy hyllyssä jotain erityisen kiinnostavaa ni ostan sitten irtonumeron jatkossa.
Meillä menee ihan kivasti. K on jo yli 6 vkoa. Sunnuntaina on ristiäiset ja niistä kovasti ressaan. Tai no... Me ollaan osittain kestoiltu eikä se ole vaikeaa kun löytyy itselleen sopivat tuotteet. Kantoliinan käyttö on jäänyt vähäiseksi, mut tarttis totutella vaan kun se olis mökillä kovin kätevä.
Aurinko paistaa. Lähetää vaunuilee tossa tunnin päästä, ettei kerkiä tulemaan mikään kauhean kuuma.
I ja K
Ompas ollu kiirettä, kun en ole ehtinyt mitään kirjoittelemaan aikoihin ( lue noin 4 päivää )
asunto on nyt sitten myyty, saatiin täysi hintakin joten hymy ollut sunnuntaista lähtien korvissa.
Eilen käytiin tekemässä tarjous paritalon puolikkaasta jota ollaan käyty katsomassa pariinkin kertaan, odottelen täällä soittoa kiinteistövälittäjältä niin saataisiin homma kotiin.
Vastatarjouksen varmaan laittavat, 245 000 on meillä sellainen kipuraha, vaikka lainaa saataisiin enemmänkin, mutta ei haluta ottaa.
Jonkun verran jää vanhastakin käteen joten ei tarvii ihan kaikkea lainarahalla ostaa.
Joskus sitä toivoo että asuisi vähän kauempana ettei niin kauheasti tarvitsisi sijoittaa.
Pikkusiskoni asuu 70 km:n päässä meistä ja hänen omakoti talonsa maksoi vähemmän kuin mitä me saimme rivitalo kaksiostamme.
Kiva kuulla kokemuksia noista vaunuista/rattaista niin osaa sitten itse valita hyvät, ajattelin käydä katsomassa mallin täällä kotosuomessa valmiiksi ja tilata sitten saksasta halvemmalla.
Mulla on se hyvä puoli että emoyhtiömme on saksalainen ja olen sinne päivittäin yhteydessä, he käyvät paljon täällä suomessa neuvotteluissa ja tehtailla niin joku voisi sieltä tuoda tullessaan.
Miille tervetulo toivotukset kokosuomeen saapumisesta, olisi ihana lähteä lämpimään, mutta taitaa jäädä lähtemättä tämän asunnon vaihdon takia, menee koko loma remonttia tehdessä :(
Mulle ei tule vieläkään yhtään vauva/odotus/muitakaan alan lehtiä,
yhden olen kaupasta ostanut, mutta saan kyllä siskoltani vanhoja luettavaksi hänellä kun on jo kaksi lasta.
Ykkösopelle nyt vaan tsemppiä työjuttuihin, varmasti menee parhain päin.
Tänään olisi eka neuvola, mies tulee mukaan ihan omasta halustaan, hän kun ei näistä raskaus ja vauva hommista tiedä yhtikäs mitään, vaikka 5-vuotta nuoremman siskon omistaakin, ei ole pikkupoikana ollut kiinnostunut.
Mä muistan että äitin odottaessa kahta viimeistään kyselin jatkuvasti kaikkea.
pahaolo on täällä ihan jatkuvaa, eilen sitten tuli ekan kerran päivälliset takaisin lautaselle, onneksi oli soppaa ja syvä lautanen.
Mehujää/jäätelö auttaa muuten ei sitten juuri mikään.
Aluksi auttoi kun söi jotain nyt siitäkään ei ole hyötyä.
Lämpimiä ilmoja
Aino ja masuasukki 8+4
On se kumma, että vaikka viikkoja näin miljoona, niin jos ei tuolla masussa kukaan liikkuis, niin ei etes uskois olevan raskaana. Olo on meinaan sen verran hyvä, että en ikinä kuvitellut sen voivan olla tällainen viimisillään. Just kiskoin sitten 11h unta palloon ja vain 2 wc-reissua välissä :) Vieläki ois unta ehkä hieman riittäny, mutta pakko lähteä käymään kaupassa, ennen ku mies lähtee iltavuoroon töihin. Ei jaksa kävellen raahata kauppakassia...
Iltapäivällä tulossa pohjosesta serkkutyttö perheineen " katsomaan vauvaa" *nauraa* No, voivatpahan mennä vaikka korkeasaareen, sillä täällä ei ole mitään nähtävää!
Neuvolassa toivoteltiin hyvää matkaa synnyttämään. Th suunnitteli jo ens viikon tiistaille tai torstaille kotikäyntiä vauvaa katsomaan... Ei yhtään lohduttanu, ku vielä tuumas, että kyllä se on jo minun vuoro, kun kaikki muut toukokuiset ovat jo synnyttäneet!! Ja mulla oli LA 2.5 ja olen viiminen!!!
Muuten siellä kaikki ok. P-I antoi hieman odotuttaa, että sai sydänäänet kunnolla kuuluviin, tuli ensin niin jostain napanuoran takaa, että ei oikein saanu selvää. Pissa puhas, RR hieman koholla, mutta voiko muuta odottaakkaan! Paino pudonnu hieman, vaikka turvotus lisääntyny taas kiitos helteiden.
Osse kyseli onko Hb otettu joka kerta... Multa otettiin sillon eka käynnillä ja sen jälkeen on otettu 2 kertaa. koko ajan pysyny hyvänä, jopa noussu vain :) Ja muistaakseni lentää sai vielä sinne 36 asti, jos ei mitään ongelmia raskaudessa (riskiraskaus). Varmaa tietoa ei ole, mutta muutama tuttuni ainaki saanut vielä 30+ luvan siihen.
Readmary, ymmärrän kyllä huolesi maalin vaikutuksista, mutta uskon, että se on ihan turhaa. Kuten itsekkin tuumasit haitoista puhutaan vasta säännöllisen altistumisen yhteydessä. Itse maalailin kans kaverin asunnon (kesti viikon) ennen kun tiesin etes olevani raskaana, eli viikkoja oli jotain 4-5, mutta hyvin on tuo P-I kasvanu ja kehittyny siitä huolimatta.
Puhu asiasta kuitenkin vaikka neuvolassa, niin saat vielä sieltä vahvistuksen ajatuksille. Voimia!
Painajaisia ja muita vauvaunia oli muutama nähny... Niin myös mie. Toissa yönä synnytin sellaisen " pikkujättiläisen" ! Pojalla oli kokoa n. 70cm ja painoaki 6,5kg!! Liekö alitajunta alkaa tekeen tepposia ja pelkää, että P-I kerkeää kasvaa sellaiseksi :D Nooh, kyllä se saattaa yli 4kg kohta ollakkin, kun viimeksi koko arvioksi saatiin 3700g.
Olotila vaihtelee muuten laidasta laitaan. Välillä osaa olla välitämättä siitä, että yliajalla ollaan ja välillä se ahistaa tosi paljon. Koko raskauden ajan olen ollut tosi leppoisa, jos mahdollista leppoisampi mitä yleensä ( en tiiä onko mies ihan samaa mieltä ;) ), mutta nyt meinaa välillä hermot mennä mitä pienemmistä asioista ja tulee tiuskittua. Kaikki onneksi ymmärtää pistää ne raskauden piikkiin!
Mutta nyt vaatteet niskaan, koiran kans ulos ja kauppaan. Pitää keksiä jotain hyvää ja helppoa ruokaa laitettavaksi isolle poppoolle :) Kiva kun on taas touhuttavaa, eikä tartte vain istua ja pyörittää peukaloita :)
Lisa & Pertti-Irmeli 41+0
Lukaisin tuossa teidän pinoa ja päätin muutamiin juttuihin vastailla...
Eli vaunuista: Meillä on Brion kombit ja olen ollu todella tyytyväinen. Paljon tulee vaunuiltua eikä pelkällä tasaisella maalla aina kuljeta... Meidän vaunut oli silloin tarjouksessa ja pakettiin kuului kaikki suojat ja hoitolaukku.
Vauvalehdistä sen verran että mulleki tuli silloin odotusaikana vauva-lehti ja loppuajasta tilasin myös kaksplussan tai tulee ne edelleen ja odotus-lehti tuli aina ostettua kaupasta. Tuntui että kaikki mahdollinen tieto pitää imeä itseensä :)
Ja niistä pelkotiloista... Musta tuntui että sitä pelkäs et onko vauval kaikki hyvin niin kauan et pieni oli turvallisesti sylis. Kokoajan sitä ei tietysti miettiny mut aina se välis tuli mieleen. Ne painajaiset ei kyl tietenkään ole kivoja :(
Lisa: Jospa se pikkuinen tulis äitienpäiväksi ;) Tervetuloa sit tuonne vauvapuolen enskoihin, meitä ei siellä montaa olekaan!!!!!!!
Eetu täytti jo 3 kuukautta lauantaina :) Aika menee tosi nopeasti! Kovasti poika kehittyy ja kasvaa... Tänään on lääkärineuvola ja Eetu saa rokotukset. Tuleekohan äiskällä itku ;)
Onnellista odotusta ja jaksamista kaikille!!!!!!!!!!!!!
Marika ja Eetu
Nostan kyllä hattua Lisalle, kun joudut noin pitkään odottelemaan Pertti-Irmeliä! Jospa sitä hyvää kuitenkin kannattaa odottaa..? ;)
Ja AinoAuroralle tsemppiä neuvolaan! Tule sitten kertomaan kuulumisia!
Osse ja mörötin, mulle ainakin sanoi neuvolan täti, että pikku vihlaukset ovat yleisiä ja normaaleja. Niitä suorastaan kuuluukin tulla, varsinkin juuri tuossa kymppiviikon molemmin puolin.
Itseäni vähän (taas kerran) huolettaa, kun kaikki vähätkin oireet ovat kadonneet jonnekin. Nännit eivät ole yhtään kipeät, eikä vatsaan satu (mistä olen kyllä ihan kiitollinen). Ainoat mahdolliset raskausoireet ovat jatkuva kuuma olo ja tehostunut aineenvaihdunta. Mutta kaippa se on ihan normaalia, että välillä ei tunnu mitään. Huolestun tosissaan sitten vasta, jos ei pitkään aikaan tunnu yhtään missään.
Mutta kai tämä alku on vaan tällaista odottelua. En edes tiedä onko siellä ketään masuasukkia kyydissä, kun en ole käynyt ultrassa.. Täytyy kai vaan vanhanaikaisesti luottaa siihen positiiviseen raskaustestiin :)
Kandi 6+3
Viikko plussanneena ja ajatukseen alkaa jo pikkuhiljaa tottua. Tämän puolen enskojakin tässä opettelen.
Tulis vaan nyt ne neuvolat ja ultrat että pääsis tutustumaan masuasukkiin.
Kandi, mullakaan ei ole oikein mitään tuntemuksia mutta kai siitä pitää yrittää olla tyytyväinen. Ehkä se on merkki siitä että pikkunen on niin hyvissä voimissa ettei mammaa tarvitse turhaan varoitella :) *optimisti*
Jenni, saako kysyä mistä päin miehesi on? *utelias optimisti* Oletteko jo ajatellee missä määrin vauva saa kahta kulttuuria ja miten kielten kanssa? Minusta nämä on aina tosi mielenkiintoisia tilanteita ja lapselle hieno mahdollisuus.
Aino Aurora, kerro sitten neuvolakuulumisia. Meillä on eka neuvola samoihin aikoihin (8+5) ja on kiva tietää mitä tuleman pitää.
Jahas, työt kutsuu! palataan. Aurinkoista ihanaa kesäpäivää masunkasvattelijoille!
leppis 5+6
Joo, nyt on koiran kans kertalleen lenkkeilty, kaupassa käyty, kaksi mattoa pesty, pölyt pyyhitty...
Jos nyt alkais raastaan porkkanoita päivän makaroonilaatikon seuraksi ja koristeleen eilen tekemän " erilaisen" voileipäkakun :) Energiaa on, vaikka muille jakaa, eli jonoon vain niin mie lähetän! Vastapalvelukseksi mie haluan supistuksia :D
Pirun kuuma tässä on ja niinpä mie bikinit päällä täällä hillunki :D
Ja ompas minun tekstit muuttunu niin täyteen omaan napaan tuijotteluksi! Sori vain, ei tätä kestä enää maksimissaan ku 1,5vko:a!!!!
Lisa & P-I rv 41+0
Täällä ollaan sitten saikulla..tuosta allergiasta johtuvan aivastelun seurauksena ja tämän ison mahan avustuksella multa on murtunu kylkiluu/luita..lääkäri ei osannut tarkasti sanoa kun ei viitsinyt röntgeniin laittaa, kuunteli vaan ja sanoi että kovasti rutisee:( Loppuviikko pitäis nyt sitte levätä ja toivoa että tää helpottaa, aivastaminen,yskiminen,liikkuminen ja kaikki sattuu..kaikkea sitä tuleeki! Kielsin just äskön miestä naurattamasta kun se sattuu ihan kamalasti;)
No neuvolassakin tänään käytiin, lääkäri piti olla sielläkin mutta olikin kipeänä joten vasta ens tiistaina päästään kurkkaamaan miltä pulla nyt näyttää,keljutti kun sitä niin kovasti tietty ootettiin! muuten oli kaikki hyvin:
paino: +410g/vk (yht.7,1kg)
pissa:puhdas
rr:118/71
sf:25cm
syke:150
Mullakaan ei hb:tä oo otettu kun pari kertaa, ei kuulemma tarvi kun arvot on hyvät.Verikoe tänään otettiin ja sattu niin pirusti että tais täti työntää neulan kädestä läpi:)
täällä olikin nyt useampi huolestunut odottaja, en jaksa uskoa että hetkellisesti altistuksesta vois olla vauvalle mitään haittaa tuossa maalijutussa, ymmärrän kyllä huolestumisen. Painajaiset on kamalia, moni on sanonut nähneensä niitä paljon enemmän raskausaikana..mä oon kans nähny kaikki maholliset keskenmenoista pettävään mieheen;)
Nyt meen parantelemaan tota kylkeäni..kiva kun mahallaan ei voi olla, selällään ei oo hyvä, toinen kylki on pois käytöstä..jäähän siihen vielä yks vaihtoehto;) Kukas se kirjoittikaan siitä tyynyillä pönkkäämisestä ja ähisemisestä..hauska juttu:D sitähän tää on.
Queen ja pulla rv26+6
Pönään itseni ekaksi Lisan energianjakojonoon, mä alan olla aika uupunut tähän jatkuvaan väsymykseen... Saat kaikki supparit, jotka vaan täältä pystyn lähettämään tilalle!
Queenin kylkiluulle toipumista.
Unista tuli mieleen, että mä näen kyllä tällä hetkellä melkoisen eroottisia unia jatkuvasti. No, mieluummin niitä kuin painajaisia! :)
No, töiden pariin on palattava. siitä on kuulkaa erotiikka kaukana...
-Osse rv 13+6
Lisalle piti vielä sanoa että josko tuo sun energian purkaus ja hyvät yöunet enteilis synnytystä:) Eikös millikin nukkunut makeasti edellisen yön ja oli muutenkin pirteänä?:) saat tosiaan pian äitienpäivälahjan!
Queen pullansa kanssa
Pakko on nyt kertoa taalla palstalla (kun mies eika aiti vastaa puhelimeen), etta just varmistui toitten jatkuminen 12-18 kuukaudeksi eteenpain (kun meilla toissa on irtisanomiset kaynnissa), mika tarkoittaa, etta on toita aitiyslomaan asti ja saan esim. 3kk palkallista aitiyslomaa (heh, onneksi ne ei tieda raskaudesta taalla toissa, olisi muuten varmaan jonkun tekosyyn varjolla miun matriisipisteet laskenut kun taikaiskusta ja kenkaa tullut...). Ja jos kenkaa tulee sillon vuoden paasta (kun oon toivottavasti aippalomalla, jos kaikki menee raskauden kanssa hyvin), niin silloin patee viela sama irtisanomispaketti, eli saa viela saman konttasumman rahaa, mika vastaa yli puolen vuoden palkkaa (kun taalla ei ole ansiosidonnaisia paivarahoja). Huh helpotti aika lailla, hiukka tullut harmiteltua raskaus ajoituksen kanssa, kun enhan mie ois raskaana saanut mistaan uusia toita (ja taalla skotlannissa ei saa palkkaa aitiyslomalla jos ei ole ollut firmassa toissa kahta vuotta)!
Retu rv7+4
Mörötin: Mulla ainakin oli noita vihlomisia yms. reilusti yli 10 viikon. Varmaan siihen asti, että maha alkoi näkyä (joskus viikolla 18). Kasvusta johtunee ja muutenki muutoksista elimistössä.
Ykkösope: Ei kai kovin monella vielä tuolloin mahaa näy.. Mulla alkoi näkyä joksus 18 viikolla, monilla vielä myöhemminkin, on niin yksilöllistä. Ite odotin mahaa esille kyllä jo aikasemmin ja muistan tuonjoka päiväisen kyttäämisen, että joko näkyis edes vähän. Nopeesti se sit pompsahtikin kunnolla esille, kun alkoi näkymään..
osborne: Noi lentorajotukset on lentoyhtiökohtaisia. Uskon, että alle 30 viikon pystyt lentämään ihan ok (jos kaikki muuten sujunut normaalisti), kuitenkin noinkin lyhyt lento kyseessä. (Kaverini lensi jenkkeihin joskus yli 30 viikon..Ite en ehkä ois lähtenyt, mutta heillä oli " pakko" tilanne.)
Leppis: Onnittelut tänne siirtymisestä :) Mies on nigerialainen. Mies on kasvanut kaupungissa ja kristityssä perheessä ja on muutenkin kovin " länsimainen" , joten varsinaisia kulttuurieroja ei arjessa juuri näy. Kummaltakin suunnalta poimitaan yleensä ne paremmat puolet (esim. suomalainen rehellisyys, afrikkalainen vanhempien ihmisten kunnioitus) ja sillä aiotaan jatkaa lapsenkin kanssa. Joitain " lasten uskomuksia" ja tarinoita poimitaan varmasti miehen kulttuurista, vaikka esim. ensimmäisen irronneen hampaan liskolle heittäminen on vähän outoa täällä :) Mies aikoo puhua lapselle englantia, koska se on vahvin kieli hänelle (vaikka ei äidinkieli). Äidinkieltään mies on unohtanut tosi paljon eikä esim. koskaan ole osannut kirjoittaa sitä (on käynyt koulun 5 v. alkaen englanniksi), lisäksi tuolla kielellä tuskin löytyy kirjoja yms lapsen kielitaitoa vahvistavia materiaaleja. Lapsen kasvaessa mies aikoo opettaa lapselle myös äidinkieltään, ainakin sen mitä vielä osaa.
Queen: Voi ei! Pahoittelut! Kokemusta kipeistä lonkista on jo vaikka molemmilla kyljillä voi nukkuakin..
Huomenna ois viiminen tentti. Luettua on tullut ihan liian vähän, evvk.. Tän päivän ja eilisen tentit onneks tuntui aika helpoilta eli niitä ei varmaan ainakaan tarvi uusia..
Viime viikon neuvolassa lääkärin mielestä vauva oli pää alaspäin. Nyt oon melko varma et on taas jo poikittain. Potkii vaan tuota oikeaa kylkeä koko ajan. Toisaalta ehtii varmaan kääntyä vielä 100 kertaa ympäri..
Jenni 28+4
Lisa, P-I:llä taitaa olla vähän turha mukava yksiö¿ no, pitkää aikaa ei enää kuitenkaan mee!!!!!
Vaunuista on ollut puhetta. Meillä on Brion Novat ja hyviltä vaikuttavat. Eilen käytiin koeajamassa ;)
Fio, mulla oli alkuraskauden ihan tyttöolo (ennen kuin rakenneultrassa näkyi pippeli), mutta jokaisessa unessa vauva oli aina poika!
Mii, kiva kun teidän reissu sujui hyvin! Ja tosiaan viime viikon pinoon naputtelin synnytyskertomuksen.
Hemoglobiinista joku kysyi. Multa ei mittailtu joka kerralla silloin kun edellinen arvo oli ollut hyvä.
Mörötin, mulla oli tollasia kasvukipuja varmaan just noitten viikkojen paikkeilla. Ehdin kanssa jo vähän huolestua silloin kun samaa kohtaa alavatsalla vihloi pari päivää.
Ykkösope, mulla oli kanssa ihan just tollanen väli, että ei tuntunut ollenkaan siltä että olis ollu ees raskaana. Alkuraskauden kuvotukset oli pois ja masu ei ollut vielä tullut näkyviin eikä liikkeitä vielä tuntunut.
Queen, auuuu¿ paranemisia!!! Mulla ei oo kylkiluita koskaan murtunut, mutta oon molemmat kylkeni yskinyt kahteen kertaan rikki. Viimeisimmällä kerralla olikin oikein kunnon episodi. Oli kesäaika ja siitepölyallergia painoi päälle. Ensin yskin kesäkuun alussa vasemman kyljen rikki niin, että siellä jotain revähti. Se parantui tulehduskipulääkkeillä ja kahdella puudutuspiikillä. Kylki oli kunnossa juhannuksen aikoihin. No, sittenpä heinäkuun puolenvälin jälkeen paukahti yskiessä oikea kylki samalla tavalla. Taas puudutettiin kahteen kertaan ja sain tulehduskipulääkkeet. Ei mitään apua¿ Sit söin kuurin Burana 800 joka vaihdettiin Panacodiin kun ei auttanut mitään. Eipä auttanut Panacodkaan. Lopulta lääkäri pisti mut verikokeisiin ja röntgeniin, joissa ei ollut mitään¿ sain lähetteen fysiatrille joka epäili välilevynpullistumaa ja laittoi magneettikuvaan. Siinäkään ei ollut mitään. Siitäpä sitten fysioterapiaan¿ fyssari otti mut kolme kertaa vastaan jonka jälkeen ilmoitti, että turha tulla enää kun ei siitä oo mitään apua. Ja kylki oli välillä niin järkyttävän kipee, että jouduin hakemaan ensiavusta kipupiikkiä. Ja mä kun oon vielä sellainen, että en ihan helposti mihinkään ensiapuun lähde. Joululomalla kylki sitten lopulta lakkasi vähitellen kipuilemasta¿
Nyt syömään miehen tekemää poronkäristystä!!! Pikkumies nukkuu väsähtäneenä kun on tankannut pari päivää ja yötä maitoa tiuhaan tahtiin.
[color=red]pikku-milli & paco 1vk ja 4vrk[/color]
Terveisiä np-ultrasta! Kaikki oli aivan loistavasti. Hematooma oli kyllä vielä paikoillaan, mutta todella pienenä. Eli sairaslomaa nyt sunnuntaihin ja sitten maanantaina töihin. Eli nyt helpottaa ja huolet poissa. Viikkojakin tuli 1 viikko lisää eli nyt sitten 13+1 päivää. Ihanaa kun juuri pääsi iloitsemaan tuosta 12 viikon rajapyykistä niin siitä siirryttiin heittämällä viikolle 13 :)
Mii.n matka kuulosti juuri niin ihanalta, kuin ulkomaanmatkat on :)
Redmary: toivotaan, ettet kuitenkaan ole kovasti niitä höyryjä hengittänyt. Sehän on kuitenkin niin, että vaikka haju on kova, niin ne höyryt eivät välttämättä elimistöön tule. Tottakai jonkin verran, mutta määrä voi jäädä pieneksikin.
AinoAuroralle onneksi olkoon asunnon myymisestä!
Lisa78: sullahan on sitten koko kuukausi aikaa olla se viimeinen toukokuu synnyttäjä :) Ja toivotaan, että Pertti-Irmeli kohta pulahtaisi vaikka äitienpäivä lahjaksi maan pinnalle.
Retulle onnea iloisista työuutisista. Varmasti on todella helpottunut olo.
Nyt takaisin kiekon pariin :) Toivottavasti Suomi tuosta vielä nousee. Tai siis tietysti nousee. Mukavaa jääkiekko iltaa jos tätä enää kukaan näin myöhään lueskelee :)
Heidi <3 toukka 13+1
Vika opiskeluviikko (tältä erää) alkoi tänään.. Motivvatio näihin viimeisiin tentteihin on aika tasan 0. Hetken jo harkitsin niiden skippaamista, mutta uusintoihin meno on vielä ärsyttävämpää, joten yritän vielä jaksaa. Keskittymiskyky on kyllä oikeesti heikentynyt. Lukiessa huomaa vähän väliä, et onkin vaan tunnustellut vauvan möyrinää mahassa (on nyt parin viime viikon aikana heittäytynyt tosi aktiiviseksi pyörijäksi) tai vaan ajatellut ihan muita asioita.
Eilen illalla oli pitkästä aikaa " raskaanaoleva olo" . Käytiin uudella asunnolla ja todettiin siivottavaa olevan tosi paljon. Mies pesi kaikki ikkunat (koko yhteisasumisen ajan en oo pessyt niitä kertaakaan missään asunnossa, kun ukon mielestä se on kivaa :) ) ja mä jääkaapin+pakastimen. Muutenki tuli hyörittyä ympäsiinsä useampi tunti putkeen. Illalla jalkoja ja selkää särki ihan kiitettävästi. Tänään ei onneksi enää tuntunut missään. Oon viime aikoina voinut uskomattoman hyvin, vaan jano/verensokerin lasku tuo huonon ja voimattoman olon.
Tossa alempana oli joku mahanympärysmittavertailu.. Eilen näin itteni pitkästä aikaa kokovartalopeilistä ja maha on iso. Ympärys on silti vaan 93 cm.. Eli ruumiinrakenne vaikuttaa paljon siihen miltä mitat näyttää (?).
Mii:n reissu kuulosti kivalta! (Meillä on ikuisuushaaveena matkustaa miehen kotimaahan, mutta lennot jo maksaa yli 800 euroa/hlö..)
Vauvan liikkeitä kyttääville suosittelen kans suklaata! Tosin meillä myös tee ja nykyään mikä tahansa ruoka herättää asukin..
Helteitä täälläkin " pelätään" , tosin nää ilmat ei vielä oo haitannut yhtään.
Nyt jatkan lukemista..
Jenni 28+3