♥KESÄKUUNKERTTUJEN maanantai 8.5♥
huomenta!!! aurinko paistaa täällä vantaalla, toivottavasti sinunkin päiväsi olisi kaunis :)
1.linkki lauantain pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7194085&p=3&tmode=1&smode…
2.linkki sunnuntain pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7200583&p=1&tmode=1&smode…
3.linkki ystäväkirjaan:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6541432&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (46)
synnytyksen jälkeisestä seksistä... On tosiaan imetysaikana kuivempaa ja väsyneempää, mut mun mielestä ei vielä ihan pian synnytyksen jälkeen oo niin kuivaa (eikä mun mielestä johdu vain vuodosta, vaan muutenkin vielä ehkä vähän parempi estrogeenitaso, vaik selvästi jo laskussa), ja halujakin on löytyny viikko pari synnytyksen jälkeen, et ihan on jo silloin odottanut itsekin, et kun sais... Mut sit kun on kuukausia imettänyt, niin sitten kyl alkaa olla tosiaan hankalampaa. Onneksi äippäpakkauksessa nykyisin on se liukuvoide - tosin en koskaan ennen oo kokeillu. Ruokaöljyä joskus käyttänyt vaivihkaa iltaisin, kun on ollut puuhia odotettavissa, ettei ainakaan ihan kuiva ois. Se ei varmaan haitaksi oo muutenkaan, et paikkojansa vähän voitelee.
Eli siis senkin takia olen aloittanut heti kun on haluttanut, kun ei tiedä, milloin ne halut on poissa, ja mukavampi ottaa eka kerta niin, että itsekin on innoissaan. Sektion jälkeen oli siitä mukavaa, et alapään paikat oli " koskemattomat" , ja kyllä niitä asentoja löytyy, joissa ei arpea paina. (kylki, takaa jne.) Tietty jos tuntuu " sisältäpäin" , niin sitten voi tietty aristaa. Kaikki synnytykset ja ihmiset on kuitenkin yksilöllisiä, väkisin ei kannata ensimmäiseen kertaan lähteä, vaan puhua miehen kanssa asiat avoimesti ja huomaavaisesti (ei ole helppoa miehelle parinkaan viikon tauko, puhumattakaan, jos menee pari kuukautta).
No, muualla ei tällaisia uskaltaisi jutustaa, hyvä että täällä on tällainen avoin meininki keskustelun aiheiden suhteen. Eihän ne asiat oikeestaan sen kummallisempia oo, kuin ihan normaalia arkea ja elämää.
Summerska
Piti vielä palata kirjoittelemaan, kun jäi juttua mieleen.
Meillä on ollut aika itkuisia vauveleita ja itellä jotenkin " tursuava" olo kaikkien eritteiden kanssa jo heti synnytyksen jälkeen. Niinpä ensimmäiseen kertaan on mennyt 1-2kk. Sinäaikana mies on ollut melko hermona ja " puuteessa" . Itse olisin halunnut kovasti syliä ja haleja ilman minkäänlaista seksiä, mutta mies on kokenut sen aika piinaavana, kun tietää ettei " saa" .
Nyt ollaan alustavasti puhuttu, että mies yrittää olla enemmän vauvelin hoidossa mukana, että saisin levättyä. sitten vois jaksaa tehdä miehelle jotain kivaa ja ite sais halia ja läheisyyttä. Mietittiin, ettei sillälailla kasautuisi niin isoja paineita ensimmäsitä synnytyksenjälkeistä yhdyntää kohtaan.
Onhan se iso harppaus, että ensin on aika villiäkin seksiä loppuraskaudesta, kun kummallakin on halut huipussaan. Sitten tulee toppi kuin seinään ja elämä on vauvan kanssa muutenkin hakusessa.
Mulla ainakin hidastaa vähintään puoli vuotta synnytyksen jälkeen limakalvojen kuivuus. Olen kokeillut estrogeenivoiteita ja ilman liukuvoidetta puuhasta ei tule mitään, mutta jotenkin sitä kokee itsensä naisena vajaaksi kuivuudenkin takia. Mies koittaa tehdä kaikkensa, eikä jotenkin puhumisista huolimatta ymmärrä, että en vain kostu. Vika kun ei ole miehen taidoissa, eikä omissa haluissa.
Vauva-aika olisi ihanaa, jos vain saisi nukkua tarpeeksi ja seksi sujuisi. Ehkäpä me nyt osataan järjestellä tätä...
Oma huvittava lisänsä tulee, kun vauva alkaa liikkua ja herää varovaiseenkin touhuiluun ja kurkistelee sitten uteliaana pinnasängystään iloisesti äännellen! Kyllä sinä on kerran jos toisenkin homma huvennut nauruksi! :)))))))))
Ja lapset oottelee oven raossa luvattua trampoliinia " milloin se isi tulee" -sarjatulikysymyksin. Hitsi näitä ylipitkiä työpäiviä! -Ja tiedetään-Mies yrittää saada hommat tehtyä ennen veuvan syntymää ja isyyslomaa.
M, jälleen
Lilli: Mulle se lääkäri sanoi, et aina kun vauvan kasvukäyrä menee alaviivan tuntumassa, on parempi seurata kasvua. Eli perimää ei katsota siinä vaiheessa. Aika outoa, et kun sulla vielä pienenpi arvio, eivätkä seuraa.. Muistelen kuitenkin, että kirjoittelit sen voivan olla väärä arvio?
Queen: Joo, mä oon pähkäilly jo kaikkee mahdollista tulevasta kahden pienen kanssa. Meillä on sama juttu, ettei Eeli nuku muualla kuin ulkona päikkäreitä. Ihme juttu, ettei ala nukkumaan pinnikseen päivällä, kun illalla ei ole muuta kuin viedä sänkyyn omaan huoneeseen.. Sinne sitten nukahtaa hetkessä ja nukkuu aamuun asti heräämättä. Kyllä taitaa meidänkin ukko pitää pinniksensä.
Meillä on sisarusrattaat, kun muutenkin niitä tullaan tarvimaan kauppareissuilla ym. mutta iso ongelma on niissäkin. Eivät mahdu hissiin.. Tosi kiva.. Musta tuntuu, et meidän on pakko opettaa Eeli nukkumaan sisällä päikkärit..
Tuttia en ole ajatellutkaan ottaa pois, on niin rakas kapistus vielä, etten raaski. Tuttipullot tosiaan on historiaa vihdoinkin.
Potalla Eeli käy ja ymmärtää mitä sinne pitää tehdä, ajattelin varsin kokeilla kesällä, josko saisin päivävaipat pois. Mutten siitä ota minkään näköistä stressiä, kun toinen on niin pieni vielä. Hyvä jos muutamia vaippoja sillä säästyy, et tekee jotain pottaankin välillä.
Mitäs muutahan sitä olisi.. Varmaan aika näyttää. Hyvä sinällään, et vauva syntyy kesäksi, kun mies voi pitää isyysloman ja kesäloman putkeen, on sitten monta viikkoa apuna lastenhoidossa.
Kirjoitelkaa kokemuksia arjesta te, joilla jo on pienellä ikäerolla lapsia.
Rosa taas
Summersnow... sektio arvesta... Oli vähän sekava vissiin se mun välikommentti=) Siis alasynnytykselle ei ole sinänsä haittaa siitä, et istukka olis arvessa. Tietysti saattais seurata käsinirrotus jne... On kuitenkin mahdollista, että istukka kasvaa kohtulihakseen läpi eli tuloksena on kohdun poisto, koska vuoto ei lakkaa, kun kudos ei irtoa oikeasta kerroksesta. Lisäksi jos tulee sektio niin jos on arvenkohdalla on siis ensiksi vastassa istukka eikä vauva niinkuin pitäisi eli vaavi voi kärsiä verenvuodosta, jos istukka irtoaakin ensin.... Nää on kaikki just sellasia tieto lisää tuskaa juttuja... Eli niitä haluavat vaan varmistella ettei sitten tule yllätyksenä. Mulla on veret harvinaiset ja tytön sektioon tuli veret Helsingistä, eli nopeimmillaankin vie sen tunnin, ennen kun ovat käyttökuntosia. Yö ja viikonloppu vielä pitkittävät tuota aikaa, joten eivät halua ns. ennakoimatonta vuotoa.
Josko tuo valottaisi... eli siis koitan olla panikoimatta ja luotan, että kaikki menee hyvin niin kuin suurimmassa osassa synnytyksiä=)
Petipuuhat sitten jälkeenpäin - no - tyttö parka kärsi vatsanpuruista ja äiti unenpuutteesta. Varmaan meni meillä se kuukausi ennen kun asialle ryhdyttiin. Liukastetta tarvi ja taisin aika usein miestä ilahduttaa ihan käsipelillä=) Sitten tossa 4kk kohdalla oli jo meno entisellään ellei tauon innostamana rajumpaakin. Sektio haava ei tuottanut ongelmia (suoritin tunnollisesti venyttelyitä, jotta ei tullut kiinnikkeitä) Suurempi ongelma oli nuo tissit ja se valtava maidon tuotanto... Eli sai mies aina liivipukuista naista=) Eipä tuo pahaksi pistänyt.. Sit saunassa pysty valutteleen enemmän...
Kuten huomaatte, avointahan tämä meidän keskustelu on. Kiitos siitä hyvälle porukalle!!! Mä kannatan kanssa sitä vauva puolelle pinoutumista ja pistetäänhän meillekin tuonne se synnytyskertomuspino sitten, kun eka pikkukerttunen on paikalla...
Lytte, joka ihmettelee vapaata iltaa(tyttö ja mies koisivat) jesh pileet!!!!!!!!!!!
Mä oon niin tajuttoman hyvällä tuulella ja pirtee et ihan pelottaa oonko huomenna ku mikäki mörkö... :) Poika on ollu älykiltti koko päivän ja kertaakaan ei oo pinna palanu kumpaankaan miespuoliseen. Pappa vielä ilahdutti ottamalla pojan illaks nii sain rauhassa käydä kaupassa, siivoilla ja NUKKUA... Hölmöltä tuntu herätä puol yheksältä päikkäreiltä...
Äitienpäivää vietetään niinku tähänki asti. Eka kotona kolmin, sit anoppilaan ja mun äiteelle lopuks. Ja varmaan haudoilla käydään jos jaksan vielä illalla...
Uimisesta. En varmaan uskalla koko kesänä. Kaks rintatulehdusta oon potenu ja niin kammottavia ovat olleet.... Nytki hyvä jos uskallan ilman toista paitaa olla ulkona ku heti alkaa tuntumaan...
Pakko myöntää et pikkusen hymy suupieliä nyki ku luin pinoo..... Mä olin synnytyksen jälkeen NIIIIIN tunnollinen ettei puhettakaan että ois ollu muuta ku käsipelillä... Mut sit ku vuodot loppu nii johan rupes tapahtumaan. Ja ero oli aika hurja entiseen, niin erilaiselta tuntu.... Juu ja liivit päällä aina ku muuten mies sai maitoannokset kans...
Taijan kumminki lähtee nukkumaan jos ois yhtä hyvä päivä huomennaki....
Suhmura 35+4
kirjoitit siitä, että istukka vois olla sektioarven päällä. Mitä haittaa siitä sitten synnytyksen kannalta olisi, muuta kuin että on todennäköisesti tiukemmin istukka kiinni?
Summerska